مقایسه نرمافزارهای مدیریت عملکرد به دلیل تنوع و تبلیغات زیاد در صفحات مقایسه، این روزها کار سادهای نیست. در سالهای اخیر شرکتها و سازمانها برای مدیریت عملکرد روزانه و مدیریت پروژههای خود از نرمافزارهای متفاوتی استفاده میکنند که هریک امکانات متنوعی داشته و بعضی اوقات بررسی و انتخاب نرمافزار مناسب از بین آنها برای مدیران و کارشناسان ساده نیست. در این میانه، مدیریت عملکرد و پروژه در مجموعههای فعال در زمینه فناوری اطلاعات ویژگیهای خاصی را طلب میکند. لذا یک مجموعه فعال در این زمینه معمولا تمایل به استفاده از نرمافزاری واحد برای مدیریت پروژه و مدیریت فرایندهای خود را دارد به صورتی که بتواند هم زمان از آن نرمافزار برای انجام فعالیتهای روزانه خود مانند پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات، پشتیبانی مشتریان و حتی برخی فرایندهای اداری بهره جسته و از سوی دیگر بتواند پروژههای خود را از طریق آن نرمافزار برنامه ریزی و کنترل نماید.
به همین منظور مدرسه فنّاوری اطلاعات اقدام به مقایسه نرمافزارهای مدیریت پروژه و نرمافزارهای مدیریت عملکرد رایج و پرکاربرد در این زمینه (در ایران) (نرمافزارهای Jira، Redmine، ManageEngine) نسبت به نرمافزار پیرنگ نموده که حاصل آن در صفحه مقایسه پیرنگ قابل مشاهده است. پارامترهای اصلی این مقایسه، بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه عملکرد سامانههای Helpdesk، نرمافزارهای مدیریت پروژه و نرمافزارهای مدیریت عملکرد از یک سو و امکانات نرمافزارهای مطرح در این زمینه از سوی دیگر در نظر گرفته شده است.
از طرفی برای سادهسازی مطلب، از ذکر امکانات عمومی و تبلیغاتی مانند نصب و پشتیبانی آسان، سودآوری به نسبت هزینه پرداختی و اینطور موارد پرهیز شده و فاکتورهای مورد مقایسه در قالب ۱۳ گروه زیر مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتهاند:
• پشتیبانی کامل از زبان فارسی و تقویم شمسی
• قابلیت مدیریت سطوح امنیت دسترسی به سامانه و اطلاعات
• قابلیت ارزیابی و نظارت بر گردش کار در پروژه /فرایند
• مدیریت عملکرد اعضای تیمها در پروژه/فرایند
• مدیریت قیمت (تقریبی) تمام شده پروژه/فرایند
• قابلیت مدیریت ضمائم و اسناد پروژه/فرایند
• قابلیت پردازش محتوای کارها و شرح عملکرد انجامشده
• قابلیت مدیریت همکاری تیمی بین اعضاء پروژه/فرایند
• قابلیت ارجاع خودکار امور به همکاران بر اساس گروهکاری
• قابلیت مدیریت پروژه (از مرحله برنامهریزی تا خاتمه)
• پشتیبانی از ITIL (در مدیریت فرایندها)
• پشتیبانی از Scrum (در مدیریت پروژه)
• قابلیت اطلاعرسانی ارجاع امور از طریق پست الکترونیکی
بدیهی است که این مقایسه اولیه نیاز به تکمیل در طول زمان و بر اساس نظرات همکاران، دوستان و متخصصان عزیز این حوزه داشته و به همین خاطر امیدوارم مدرسه فنّاوری اطلاعات را از نظرات سازنده خود در این زمینه بهرهمند سازید.