خانه / مدیریت / اصول وقواعد ثابت شده در یک کسب و کار موفق

اصول وقواعد ثابت شده در یک کسب و کار موفق

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در کسب و کار و تجارت آداب و قواعدی وجود دارند که مبنا و پایه و اساس یک کسب و کار را شکل می دهند. هیچ کارشناس و صاحب کسب و کار خبره ای نیست که درستی همه این اصول را تایید نکند. این ها ظاهری بسیار ساده دارند و برای فهم شان به هیچ فن و تخصص ویژه ای نیاز نیست. ارتباطات با مردم و دنیای اطراف هنر ارزشمندی است که در پی توجه و رعایت اصول زیر کسب می شود. خوب دقت کنید:

خوب گوش دهید
به مراجع و آن مشتری احتمالی و مشتری کنونی به دقت گوش دهید. به حرف های کارمندان تان هم توجه کنید. کارمندان هستند که از چند و چون کسب و کار خبر دارند و اگر آنها مشکلات، نقاط ضعف و نقاط قوت کسب و کار و بازار را به شما نگویند، نخواهید توانست بازاریابی و کسب و کار موفقی را پیش ببرید. مشتریان کنونی و احتمالی، عوامل رشد و افزایش درآمدتان هستند. نیازها، خواسته ها و انتظاراتشان از خرید را درک نخواهید کرد مگر با گوش دادن دقیق و نکته بینانه به حرف های آنان. اعتراض ها و ابراز رضایت های این گروه، هر دو راهنمای کار شمایند.

پاسخگو باشید.
ابتدا گوش دهید و سپس دست به عمل بزنید. هر چه زودتر پاسخ بدهید، مشتری کنونی ناراضی و مشتری بالقوه بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد. سریع، قوی و موثر، آشکار و برجسته پاسخ دهید.

کار گروهی و استمرار فعالیت هایتان را حفظ نمایید.
اگر یک تیم بازاریابی دارید، همواره با آنها مشورت کنید و نظرات و ایده هایشان را جویا شده درباره شان بحث و تبادل نظر نمایید. پیشنهادات و ایده ها و توصیه های یکدیگر را بشنوید و در یک کار گروهی، طرحی مناسب برای خلق و تقویت بازاریابی و راهبری و توسعه کسب و کار، تدوین کنید و به اجرا گذارید.

کاملا بر کارهایتان تمرکز کنید.
ابتدا تا جایی که می توانید در پی کسب دانش، معلومات و مهارت های لازم باشید. سپس درباره ایده بازاریابی و کسب و کارتان، فکر و تعمق کنید. تمامی جوانب مسئله را در نظر گرفته از زوایای گوناگون به آن بنگرید. کارها و فعالیت هایتان را در یک مسیر معلوم و اصلی قرار دهید و همیشه سعی کنید در همین مسیر و در راستای نیل به هدف هایتان جلو بروید. این مسیر را کانون توجه خود قرار دهید و همیشه برای چالش ها و مشکلات آمادگی داشته باشید. کسب معلومات و مهارت های به روز در یک کسب و کار، هرگز به پایان نمی رسد و راه اصلی آمادگی همیشگی است.

مفهوم "موفقیت" را به تمامی بدانید.
این مشتری است که فروش را خلق می کند. شما به عنوان یک بازاریاب فقط به او کمک می کنید. او برای تکمیل موفقیت آمیز فرایند فروش، از شما جایزه می گیرد! این همان موفقیت حقیقی است. مشتری را فقط یک عامل کسب درآمد ندانید. خدمت رسانی به او و اعطای جایزه به خاطر موفقیت، روند کسب و کارتان را زیباتر و لذت بخش تر می کند.

با مردم آشنا شوید و با آنها ارتباط برقرار کنید.
با هر کسی که لازمست بشناسید، به تمامی آشنا شوید و او را از چگونگی کسب و کارتان آگاه کنید. هر قدر که دایره و شبکه ارتباطات انسانی شما وسیعتر باشد، فرصت های بیشتر و بهتری پیش رویتان قرار خواهند گرفت.

منصفانه برای کالاها یا خدمات تان قیمت گذاری کنید.
بهای هر کالا یا خدمات را عادلانه و منصفانه تعیین نمایید و درباره حقوق کارمندان تان نیز چنین باشید. آن مقداری که لازمست از مشتری پول بگیرید. کاری کنید که قیمت های عادلانه ویژگی مشخص کسب وکارتان باشد.

شراکت و همکاری با دیگر کسب و کارها را همواره در نظر داشته باشید.
این شریک ها می توانند همان مشتریان بالقوه و دائمی شما باشند. در این حال از محصولات یا خدمات آنها استفاده کنید. این روش اعتمادی دو سویه خلق می کند.

● هر روز که می گذرد، سعی کنید با اطرافیان، اعضای خانواده، کارمندان، مشتریان بالقوه و مشتریان کنونی، ارتباطات موثرتر، گسترده تر و مستحکم تر برقرار سازید.

● فراموش نکنید که "افراد" بهترین منابع رشد و پیشرفت هستند. تلفن موبایل، فکس، اینترنت و ایمیل ابزارهای بسیار قوی و راحت هستند اما روابط و ملاقات های رودررو مجاری رشدی هستند که قدرت و ارزششان به مراتب بیش از وسایل فوق است. اشخاص موردنظر را بیابید، در مکان و زمانی مناسب با آنها ملاقات نمایید. خواهید دید که این دیدارها چقدر تعیین کننده خواهند بود.

● همواره حساب های پولی و مالی تان را نگه دارید و هیچوقت رسیدگی به آنها را بی اهمیت و ساده ندانید.
زمانی که صاحب کسب وکاری از شرایط مالی خودش و کاستی ها و قوت های آن خبر داشته باشد و در ضمن از اوضاع بازار هم غافل نشود، می تواند در بحران های اقتصادی، کسب و کارش را از خطر سقوط نجات دهد.

● اجازه دهید که کارمندان، مشتریان احتمالی و مشتریان کنونی بدانند که شما به آنها علاقه مندید ومانند خودشان تلاش کرده در جهت پیشرفت کسب و کار قدم برمی دارید.

مانند افراد موفق و همیشه پیروز فکر کنید.
و هرگز واقع گرایی را از یاد نبرید. خوش خیالی و بی توجهی و خوش بینی غیرواقع بینانه همان قدر زیانبار است که بدبینی بیشتر از حد و احتیاط های وسواس گونه.

هرگز از یاد نبرید که شما تنها کسی نیستید که در بازار حضور دارید.
تجارت و کسب و کار شبکه عظیمی از ارتباطات انسانی را در خود دارد و اگر بخواهید در این شبکه به تداوم حضور داشته باشید و فعال وموثر فعالیت کنید، باید جزیی از آن باشید.
در ادامه دو اصلی که نقش اساسی در موفقیت مالی کسب و کارتان دارد اشاره می کنیم.
اولین اصل، همان است که ما آن را قانون جذب مینامیم. این قانون میگوید که شما همانند یک آهن ربای دائمی هستید.بر اساس این اصل، افکار شما، میدان قدرتمندی از انرژی ایجاد میکند که به اطراف تان تشعشع کرده و رویدادها و افرادی متناسب با خود را به زندگیتان جذب مینماید.هر فکر آمیخته با احساس شما چه مثبت و چه منفی از شما تابیده شده و مردم، شرایط، افکار و فرصتهایی سازگار با خود را برایتان فراهم میآورد.

چگونه موفقیتی را که آرزومند و شایستهاش هستید، جذب کنید:
بسیاری از مردم، معتقدند که این، مهمترین اصل همه قوانین ذهنی است.این اصل بیان میکند که اگر شما تصوری شفاف از هدف بسیار ارزشمندتان را که همان ثروتمند شدن است در ذهن داشته باشید و بتوانید این خواسته را به طور پیوسته در روحیه خود حفظ کنید، در نتیجه منابع مورد نیاز برای دستیابی به این هدف را به زندگیتان جلب خواهید کرد. هر فرد موفق و ثروتمندی در نتیجه نگهداشتن طولانی مدت اندیشه ثروت و موفقیت در ذهن خود، به چنین نتیجهای دست یافته است. دنیای شما، آینه افکار شماست: دومین اصل، قانون «تناسب و تناظر» است. این قانون ذهنی، بسیار قدرتمند بوده و میگوید: «هر آنچه در درونمان میگذرد، در اطرافمان متجلی میشود.»بر اساس این اصل، دنیای بیرونی شما، همانند آینهای، آنچه را که در دنیای درونتان میگذرد به شما نشان میدهد. هر آنچه در اطراف تان اتفاق میافتد، مشابه احوالات درونی شماست.وقتی میگوییم دنیای بیرونی شما، دنیای درونیتان را منعکس میکند، منظورمان در هر دو سطح خودآگاه و ناخودآگاه است. اگر باور داشته باشید که توانایی دستیابی به اهداف تان را دارا هستید و تصوری از اهداف تان را در طولانی مدت و صبورانه در ذهن نگه دارید، سرانجام دنیای اطرافتان مشابه رویای شما خواهد شد.اصل تشابه را در سه موقعیت میتوان به طور کامل مشاهده کرد: اول از همه، افراد دور و بر شما، دقیقاً طرز برخوردی مشابه رفتار شما دارند. شما همیشه انعکاس روحیه خود را در رفتار و صورت کسانی که با آنها سر و کار دارید، میبینید. اگر شما حالتی مثبت و خوشبینانه داشته باشید، مردم تقریباً بلافاصله حتی قبل از این که بتوانید کلامی بگویید با روی خوش و حمایتکننده به شما واکنش نشان خواهند داد. دومین قلمرویی که اصل تناظر در آن آشکار است، ارتباطات شماست. ارتباطات شما، همیشه دقیقاً آینه تمام نمای شخصیت شماست. زمانی که شاد، خوشبین و آرام هستید، روابطتان نیز شادتر، دوست داشتنیتر و هماهنگتر خواهد بود ولی هنگامی که به هر دلیلی، اندیشهای آشفته و منفی دارید چه آگاهانه و چه ناخودآگاه این روحیه و حالات، فوراً و مستقیماً بر روی ارتباطات شما تأثیر میگذارد. سومین شرایطی که این اصل کاملاً بر آن مسلط است، ثروت و دارایی شماست. دارایی و ثروت زندگیتان، بازتابی از آمادگی دنیای درونی شما برای چنین دستاوردی است.تنها بخشی از این معادله که میتوانید بر آن مسلط باشید، هشیاری و افکار آگاهانه شماست و اگر بتوانید هشیاری خود را بر روی آنچه که مشتاقش هستید یعنی دارندگی و … قفل کنید، چنین نتیجهای در دنیای اطراف تان متجلی خواهد شد.
گرد آورنده:رویا صادقی
روزنامه تفاهم (www.tafahomnews.com)



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

هوش مصنوعی و ارزش‌های دموکراتیک

زمان مطالعه: 3 دقیقه مرکز هوش مصنوعی و خط‌مشی دیجیتال (CAIDP) هر سال گزارشی به نام گزارش [۱]AIDV منتشر ...