خانه / مطالب خواندنی / روز مهندس تسلیت باد!

روز مهندس تسلیت باد!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ضمن تبریک روز بزرگداشت مقام مهندس به همه مهندسین عزیز ایران اسلامی و به این بهانه به نظرم رسید که سوال کوتاهی را برای عزیزان مطرح کنم.

با توجه به بروز مجدد اختلال عمدی در موتور جستجوی Google و تهدید خواندن emailها و اطلاعاتی که از طریق این موتور جستجو مورد جستجو و استحصال قرارمی‌گیرد (از سوی متولیان نامرئی اینترنت در کشور) پرسشهای زیر به ذهن خطور می‌کند:

۱- ضمن تبریک روز مهندس به آقایان یا بانوان مهندسی که در سطح کارشناسی امکان بروز اختلال در دسترسی به google یا شبکه‌های مشابه را برای مدیران مربوطه فراهم آوردند (منظورم برای محتواهای مجرمانه یا سیاسی یا از این دست نیست) و باعث شدند که میلیونها کاربر اینترنت در کشور و علی‌الخصوص ده‌ها هزار کاربر تخصصی و حرفه‌ای اینترنت در کشور با مشکلات بسیاری در جستجوی اطلاعات مواجه شوند، سوال دارم که:

a. آیا بخش اعظمی از مهارت خود را مدیون همین موتور جستجو نبوده‌اید؟

b. و اگر بوده‌اید (که فکر می‌کنم بوده‌اید) آیا در هنگام ایجاد اختلال در دسترسی با خود اندیشه نکردید که با انجام این کار چه تبعاتی برای دیگران بوجود می‌آید؟

c. بعبارت بهتر چه دلائلی باعث شد تصور کنید اگر کاری با پهنه تاثیر چنین گسترده را اجرا کنید به کشور و ایران عزیز خدمت کرده‌اید؟

پیشنهاد می‌کنم حتما یکی از شما دوستان که در سطح کارشناسی در این فعالیت‌ها نقش دارد (حتی بصورت ناشناس) حداقل برخی از دلائل مستند آن را برای جامعه کارشناسی کشور بیان کند تا متخصصینی که میدانیم فکور هستند و میدانیم توان فکر کردن دارند، قانع شده و همانند ده‌ها افتخار دیگر که توسط دانشمندان،‌ متخصصین و مهندسین کشور به انجام رسید، از این عملیات نیز به خود ببالند و سر خود را بالا بگیرند که جلوی نفوذ دشمن به فضای سایبر جمهوری عزیز اسلامی گرفته‌ شده است.

۲- جامعه متخصصین،‌ مدیران، مهندسین و کارشناسان ایرانی چطور می‌تواند در زمینه‌سازی فرهنگی استفاده از اینترنت در کشور در لایه‌های مختلف اعم از کاربران در سطوح مختلف، متولیان، تصمیم‌گیران، مدیران، بصورت فعّال و موثر ایفای نقش نماید تا کشور کمتر شاهد اینگونه تصمیمات و عملیات باشد؟

۳- چطور می‌توان از دلائل مستند و علمی تهدید بودن اینترنت آگاهی یافت و راه‌حل‌های آن را بصورتی موثر و عملیاتی به مدیران و تصمیم‌گیران کشور رساند؟

۴- و در انتها به نظر شما چگونه می‌توان این پیام را به مدیران ارشد و متولی در این زمینه رساند که "همانند ده‌ها دستاورد علمی دیگر در کشور، مردم حتما تبعات تصمیمات شما را قبول خواهند کرد و با طیب خاطر خواهند پذیرفت اگر بدانند که به چه دلیلی برای آن‌ها در دسترسی به اینترنت که با هدف انتشار آزاد اطلاعات ایجاد شده است، محدودیت ایجاد می‌شود؟"

 

مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات همه عزیزان هستم.

و من الله التوفیق



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

رشد فناوری اطلاعات بدون اینترنت !

زمان مطالعه: < 1 دقیقه شدیدا سعی میکنیم هیچ اظهار نظری در مورد اظهار نظرها نکنیم که یک موقع به ...