خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / ثبت اسناد و املاک الکترونیکی، فرصتها و چالشها–بخش اول

ثبت اسناد و املاک الکترونیکی، فرصتها و چالشها–بخش اول

زمان مطالعه: 13 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

این برنامه، برنامه شصت و نهم از سری برنامه‌های به سوی فردا است.

مجری برنامه‌: در این برنامه قصد داریم به موضوع خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ثبت اسناد کشور بپردازیم به همین منظور از جناب آقای مهندس بردیا صدرنوری مشاور محترم رئیس سازمان و سرپرست دفتر توسعه فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دعوت کرده‌ایم که در این برنامه در خدمت ایشان باشیم. همچنین طبق روال برنامه‌های گذشته در خدمت کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی هستیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): ابتدا از حضور آقای مهندس صدرنوری تشکر می‌کنم که با مشغله بسیار زیادی که در دو یا سه حوزه فناوری اطلاعات برعهده ایشان است قبول زحمت کردند و در این برنامه در خدمت ایشان هستیم.

بحث امروز ما در رابطه با ثبت اسناد می‌باشد و خدماتی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دو حوزه G to C به مردم به صورت مستقیم و G to B به بنگاه‌ها و یا سازمان‌های دیگر حاکمیتی می‌دهد. قبل از شروع بحث از آقای مهندس صدرنوری خواهش می‌کنم که به صورت کلی از خدماتی که سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور ارائه می‌کند توضیحاتی بفرمایند تا مخاطبین محوریت موضوعاتی بحث را بدانند.

میهمان برنامه(آقای مهندس صدرنوری): سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به عنوان یکی از سازمان‌های تابع قوه قضاییه ماموریت تثبیت مالکیت‌ها در کشور را دارد و در دو حوزه اصلی املاک و اسناد ماموریت‌های آن تقسیم شده است. در حوزه املاک اداره کلی وجود دارد با عنوان اداره کل املاک که در اصل، اسناد مالکیتی مردم را برای اموال غیر منقول آنها صادر می‌کند و وظیفه تثبیت در آن نقطه را بر عهده دارد. در بخش املاک دولتی که مستندسازی را انجام می‌دهند، و اداره کل کاداسم که در اصل ماموریت کاداسم را در کشور برعهده دارد. در حوزه اسناد هم اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری را داریم که ثبت تأسیس و تغییرات شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری را برعهده دارد و همچنین در آن حوزه تخصیص شناسه ملی اشخاص حقوقی برعهده این بخش است. حوزه دیگر،حوزه مالکیت صنعتی است که ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و نشانه‌های جغرافیایی برعهده آن است. امور اسناد و سردفتران که به طور کلی حوزه اسنادی کشور و پیشخوان‌های خدمات ثبتی (که در دو حوزه سردفتران اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق فعالیت دارند) را برعهده دارد و اجرای مفاد رسمی اسناد لازم‌الاجراء چون حاکیمت مفاد اسناد رسمی را تضمین کرده است. زمانی که ما یک سند رسمی به دست مردم می‌دهیم این سند در اصل از طرف حاکمیت تضمین شده است و کسانی که سند در دست آنها است می‌توانند در مواقعی که برای آنها مشکلاتی ایجاد می‌شود بجای مراجعه به دادگستری به ادارات اجرای ثبت مراجعه کنند و در یک فرایند کوتاه‌تری احقاق حق آنها انجام شود. این حوزه‌های اصلی است که ماموریت‌های ما در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بین آنها تقسیم شد است که البته بخش‌های مختلف دیگری هم داریم که وظیفه پشتیبانی برای انجام این ماموریت‌های اصلی را برعهده دارند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): ما بیشتر به بخش مأموریتی سازمان ثبت اسناد و املاک خواهیم پرداخت. بخش‌های پشتیبانی چون درون‌سازمانی است خیلی در این برنامه مورد تأکید نیست گرچه که شما به عنوان سرپرست واحد فناوری اطلاعات در هر دو حوزه باید در سازمان ثبت‌اسناد املاک دغدغه داشته باشید. درواقع به صورت خلاصه اگر بخواهیم فرمایشات شما را به صورت ساده برای مخاطبین عزیز بگوییم، هرکسی که در کشور مالک هر چیزی که است اعم از شرکت، ملک یا هر چیز دیگری، تثبیت این مالکیت در سازمان ثبت‌اسناد و املاک انجام می‌شود. آنچه که در دست مردم به عنوان سند مالکیت قرار دارد درواقع در سازمان ثبت‌اسناد ارزش پیدا می‌کند، و ارزش آن به این است که در سازمان شما وجود داشته باشد. در این حوزه بحث بسیار زیاد است و کارهای متفاوتی هم در سازمان اسناد و املاک و در حوزه فناوری اطلاعات و در حوزه‌های سیستم‌های گردش عملیات انجام شده است. در حال حاضر در حوزه خدمات الکترونیکی سازمان اسناد و املاک چه خدماتی را به مردم ارائه می‌دهد؟ یعنی آنچه که گیرنده مستقیم آن مردم هستند.

میهمان برنامه(آقای مهندس صدرنوری): تکالیف متعددی در برنامه ۵ ساله پنجم توسعه کشور برعهده سازمان‌ثبت اسناد و املاک گذاشته شده است. در ماده ۴۶ و ماده ۲۱۱ این قانون سازمان ‌ثبت‌اسناد و املاک کشور مکلف شده که تا پایان سال دوم برنامه نسبت به الکترونیکی کردن کلیه فرایند‌های خود در حوزه نقل و انتقالات، معاملات و صدور اسناد، اقدامات اساسی انجام دهد بگونه‌ای که ما به سمت ثبت سریع معاملات و نقل و انتقالات گام برداریم و تأکید شده که استعلامات به شکل الکترونیکی با درنظر گرفتن بحث امضاء الکترونیک به سرعت انجام شود. براساس همین راهبردها برنامه‌ی عملیاتی در سازمان تدوین کرده‌ایم که به تأیید ریاست محترم سازمان هم رسیده است و پروژه‌های متعددی در این حوزه با تأکید ارائه خدمات الکترونیک به مردم تدوین کرده‌ایم. رویکرد اصلی که در پیش گرفته شده این است که تا جایی که می‌توانیم و قانون به ما اجازه می‌دهد سعی کنیم از مراجعه مردم به داخل واحدهای ثبتی جلوگیری کنیم و در فضای مجازی این خدمات را ارائه کنیم. اعم از دریافت تقاضا و خود خدمتی که در حال ارائه است. این رویکرد اصلی است که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بیش از ۲۰ پروژه در این حوزه در سال ۱۳۹۰ کلید خورده است و اگر زمان آن را داشته باشیم به تفسیر آن خواهم پرداخت. اما همانطور که عرض کرد‌م رویکرد اصلی این است که حتی‌الامکان وقت مردم را کمتر بگیریم، در ارائه خدمات تسریع ایجاد کنیم و رفت‌و‌آمدهای درون شهری را کاهش دهیم. همان‌طور که مستحضر هستید در سال گذشته سازمان ثبت در حدود ۱۰۰ میلیون مراجعه داشته و بیش از ۳۰ میلیون خدمت ارائه کرده است. با هر یک مراجعه کم شدن می‌تواند از نظر مالی و جانی صرفه‌جویی‌های فراوانی را داشته باشد درواقع این رویکرد اصلی است که سازمان شروع کرده است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در برنامه‌های متعدد به سوی فردا و در این برنامه که شصت‌ونهمین برنامه از مجموعه‌ این برنامه‌هاست شاید برای صدمین بار است که به میهمانان تأکید می‌کنم، همانطور که تمام متخصصین فناوری اطلاعات سعی بر این موضوع دارند که سیستم خوب و کارآمدی را طراحی کنند و در سازمان خود به کار بگیرند اما واقعیت این است که ما در هر جا که توانسته‌ایم هزینه و زمان را کاهش دهیم و دردی از مردم در این زمینه رفع کنیم، موفق بوده‌ایم در غیر این صورت فقط ایجاد هزینه اضافی کرده و یا کاری کرده‌ایم که شاید برای مدیران و مسئولین آن سازمان‌ها محسوس بوده‌ و متوجه شده‌اند که کار نظام‌مندی انجام شده است. اما مردم با مشکلی که در سازمان وجود دارد درگیر بوده‌اند. هنوز هم سازمان‌هایی وجود دارد که مردم رامجبور می‌کنند ماهانه، و یا هر سه‌ماه و یا شش‌ماه یکبار مراجعه کنند و لیست تحویل دهند، امضا دهند و وقت زیادی از آنها تلف شود، این موضوع در مقیاس ملی که نگاه می‌کنید از آن سازمان تنها خارج است. مدیر سازمان فقط سازمان خود را می‌بیند و اعلام می‌کند که با ماهی یکبار مراجعه مشکلی پیش نمی‌آید، ‌ولی از سوی مردم نمی‌بیند که برای همین ماهی یکبارها و یا شش ماه یکبارها مجبور هستند به دفعات مراجعه کنند و مکرراً کار انجام دهند.

در سازمان ‌ثبت‌اسناد و املاک زمان زیادی است که در سطح کشور پیشخوان‌ها، دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق وجود دارد، برای اینکه لازم نباشد مردم متمرکز به یک سازمان مراجعه کنند. در حوزه استعلامات، که حوزه بسیار پرتراکنش و پرکاری است. دقیقاً در مورد حوزه استعلامات توضیح کوتاهی بفرمایید و بگویید که سازمان برای این حوزه چه اقداماتی انجام داده است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس صدرنوری): در بخش ارائه خدمات الکترونیک کارهای زیرساختی و اساسی متفاوتی باید در پشت پیشخوان و درون سازمان انجام دهیم. طبیعتاً می‌توان از ابتدا در پیشخوان‌هایمان تقاضا را به صورت الکترونیکی دریافت کنیم اما در پشت پیشخوان و درون سازمان امور به صورت دستی انجام شود. این یک حسن است چون می‌‌‌توان بخشی از کار را به صورت الکترونیکی انجام داد و مردم هم احساس خواهند کرد که کمی کار آنها راحت‌تر انجام ‌می‌شود؛ اما کار اساسی ما این است که ما از درون سازمان هم بتوانیم کارهایمان را به صورت الکترونیکی انجام دهیم که این کار در پروژه‌های سال ۱۳۹۰ آغاز شده است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در اشاره‌ای که به بحث پیشخوان‌ها فرموده‌اید، سازمان ثبت‌اسناد و املاک با قدمت بیش از یک قرن که دارد در حدود ۸۰ سال است که پیشخوان‌هایی تحت عنوان دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق دارد که در اصل بسیاری از خدمات حاکمیتی سازمان از طریق این دفاتر انجام می‌شود. کسانی که به عنوان سردفتر در رأس این دفاتر قرار دارند ابلاغ خود را از طریق قوه قضاییه و ریاست سازمان ثبت دریافت می‌کنند که در اصل حاکمیت آنها را تضمین کرده است. درواقع امضاء یک سردفتر در نقش امضاء حاکمیت و معتمد دستگاه‌های حاکمتی و مردم می‌باشد. بسیاری از پیشخوان‌هایی که در مراحل بعدی راه‌اندازی شد در بخش الگوبرداری از آن پیشخوان‌های قبل است. قوه‌قضاییه در این قضیه پیشتاز بوده و در حال حاضر برنامه‌هایی که در دو حوز‌ه درون سازمان و بیرون سازمان طراحی کرده‌ایم که بخشی از آن به خود دفاتر اسناد رسمی مربوط می‌شود که آنها با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره‌گیری از این تکنولوژی بتوانند سرویس بهتری را به مردم ارائه دهند. چون به هرحال آنها ارتباط مستقیم با مردم دارند. در این حوزه اولین سیستمی که راه‌اندازی شد برای نقل و انتقال یک ملک یا هر فرآیند دیگری مثل تنظیم وکالت‌نامه که بر روی این ملک قرار است انجام شود. در قانون به ما الزام شده است که باید حتماً استعلام بگیریم. چون پرونده‌های ثبتی در واحدهای ثبتی قرار دارد، دفترخانه استعلامی را درمورد وضعیت ملک از واحدهای ثبتی دریافت می‌کند که به صورت سه‌گانه ملک،‌ مالک و مالکیت است. سالیانه دفترخانه‌ها حدود سه میلیون از این استعلام‌ها را به واحدهای ثبتی ارسال می‌نمایند و در آنجا از روی بانک‌ها و پرونده‌ها اطلاعات تطبیق داده می‌شود و جواب دفترخانه درقالب پاسخ استعلام داده می‌شود.

در این فرایند برای هر استعلام اگر به مسائل حاشیه‌ای و مشکلاتی برخورد نکند یک رفت و یک برگشت وجود دارد، سامانه الکترونیکی ضمن اینکه کارها را تسریع می‌کند می‌تواند از این مسائل و مشکلات جلوگیری نماید. این سامانه از مهرماه سال ۹۰ طراحی شده و استقرار آن در کشور آغاز شده و امروز ، ۲۵ استان در کشور از این سامانه در حال بهره‌برداری هستند. البته نه به شکل صددرصد و استان‌هایی داریم که به تازگی شروع کرده‌اند و طبیعتاً تعداد واحدهای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی که در آن استان‌ها استفاده می‌شود کمتر است، استان‌های کمتری هستند که به مرز صددرصد رسیده‌اند، یعنی کلیه استعلامات از کلیه دفاتر به واحدهای ثبتی به صورت الکترونیکی ارسال و پاسخ داده می‌شود. البته چون در آن حوزه بحث اوراق‌بهادار را داریم، یعنی ورقه‌های استعلام از جنس اوراق‌بهادار است هنوز بحث ارسال کاغذی این جریان هم وجود دارد. زمینه‌هایی لازم دارد که طرح به طور کامل استقرار پیدا کند و همه با این سامانه کار کنند، و دوم اینکه بحث امضاء الکترونیک در اینجا بسیار مهم است. این پروژه‌ای است که در این حوزه راه‌اندازی شده است که انشاالله ثمرات آن را مردم در آینده، بیشتر خواهند دید.

گزارش برنامه:

گزارشگر برنامه: امروز می‌خواهیم ببینیم که دوستانی که برای کارهای ثبتی، املاک، شهرداری و کارهای مختلف دیگر به مراکز و سازمان‌ها مراجعه می‌کند حضورشان تا چه حد ضرورت دارد و اینکه آیا می‌توانند کارهایشان را به صورت الکترونیکی انجام دهند و با صرف زمان و هزینه کمتر به نتیجه برسند!

شخص مصاحبه شونده: من درخواست یک اقرارنامه برای مسکن مهر دارم. به دلیل اینکه به نام همسرم است دیگر من نمی‌توانم از آن استفاده کنم به همین دلیل باید نامه‌ای ازدفتر اسناد بگیریم که نمی‌توانیم هر دوی ما از مسکن مهر استفاده کنیم و باید به نام یکی از ما باشد.

گزارشگر برنامه: برای انجام این کار آیا مجبور بودید که حتما حضورا به اینجا مراجعه کنید؟ نمی‌توانستید از طریق الکترونیک کارتان را انجام دهید؟

شخص مصاحبه شونده: من خیلی آشنایی با اینترنت ندارم و به همین دلیل حضورا مراجعه کردم.

گزارشگر برنامه: چرا آشنا نیستید؟ آیا در محل کار و یا در منزل این امکان را ندارید؟

شخص مصاحبه شونده: نه

گزارشگر برنامه: کارتان چیست؟

شخص مصاحبه شونده: کارمند دادگستری بوده‌ام.

گزارشگر برنامه: ولی با امکانات اینترنت و الکترونیک آشنا نیستید. اصلا اطلاع دارید که چنین امکانات الکترونیکی در زمینه‌های مختلف ممکن است که در شهرداری و سازمان ثبت اسناد و املاک وجود داشته باشد.

شخص مصاحبه شونده: بله. حتی در خود دادگستری هم هست و الان خیلی از کارها از طریق اینترنت و SMS‌ و… انجام می‌شود.

گزارشگر برنامه: شما تا به حال انجام نداده‌اید و فکر می‌کنید علت آن چیست؟

شخص مصاحبه شونده: دلیل به خصوصی ندارد. شرایط طوری بود که نسبت به آن بی‌توجه بوده‌ایم.

گزارشگر برنامه: فکر می‌ کنید اگر با این امکانات آشنا شوید چقدر می‌تواند به نفعتان باشد.

شخص مصاحبه شونده: خوب خیلی خوب است. کارها راحت می‌شود و وقت کمتری تلف می‌شود. رفت‌و‌آمد ندارد. شلوغی ایجاد نمی‌شود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در این گزارش با یکی از هم‌وطنان عزیز صحبت شد و البته ایشان با کاربری اینترنت ظاهرا خیلی آشنایی نداشتند. اما در برنا‌مه‌های قبلی وقتی صحبت می‌شد مردم خیلی خیلی خوش‌بینانه و خیلی امیدوارانه بر روی کاربری سیستم‌های الکترونیکی اظهار نظر می‌کردند و این از نظر ما بسیار خوب است. و بار سنگینی به دوش مدیران مختلف بخش‌های دولتی و حاکمیتی است که بتوانند خدمات را همان‌طور که در شان مردم است ارائه نمایند.

راجع به استعلامات و گردش عملیات این استعلامات از دفاتر اسناد رسمی صحبت می‌کردیم. مردم متوقع هستند که سازمان‌ها با هم ارتباط داشته باشند. و اگر مثلا به دفتر اسناد رسمی و یا سازمان ثبت مراجعه می‌کنند، بتوانند از روی اینترنت درخواست خود را اعلام کنند و نیاز نباشد این را به صورت دستی به سازمان ببرند. شاید مردم ما به پشت صحنه این موضوعات خیلی دقت نداشته باشند، ولی در این برنامه سعی کردیم راجع به این صحبت کنیم که یک همچون ارتباطی نیازمند زمینه‌های اولیه بسیار زیادی است، از جمله مبحث بسیار مهم تعیین هویت الکترونیکی که در همین برنامه با دوستان وزارت بازرگانی در رابطه با مبحث گواهی دیجیتال صحبت کردیم، و فرمودند که تمام امکانات ما در این حوزه آماده است و درحال سرویس‌دهی هستیم. یکی دیگر از پیش‌زمینه‌های این برنامه ارتباطات و مسائل مخابراتی و ارتباطات الکترونیکی زیرساختی است، که مسئولین شرکت ارتباطات زیرساخت تا الان در این شصت و نه برنامه با بیش از چهار، پنج بار دعوت حاضر نشدند و من مجددا از همین جا ضمن عرض احترام و خسته نباشید بابت زحمات خیلی خیلی زیادی که در حوزه‌ی فناوری اطلاعات در کشور می‌کشند از ایشان خواهش می‌کنم که به این برنامه تشریف بیاورند و مسئولیتی که به عهده‌ی ایشان از طرف مسئولین حاکمیتی گذاشته شده را حتما پاسخ دهند و مردم بدانند که اگر دوستان در زیرساخت و مخابرات با مسائلی مواجه هستند، آن مسائل چیست. آیا از جنس بودجه است؟ آیا از جنس مدیریتی است؟ آیا از جنس هماهنگی وجود و یا عدم وجود است؟ و مسائل دیگری که در این برنامه هم می‌توانیم راجع به آن بحث کنیم. مهم‌ترین مسئله بحث فرهنگ‌سازی است. مثلا در همین گزارشی که تهیه شد، شهروند محترمی که از ایشان گزارش گرفته شد فرمودند که آشنایی به اینترنت ندارند. البته این موضوع در کشور یک مسئله تجربه شده است. یعنی هم در حوزه بانکداری الکترونیک و هم در حوزه خودرو فرسوده و یا کارت سوخت شاهد این بودیم که در دورترین نقطات کشور مردم به اینترنت متصل می‌شدند. از انگیزه‌های خیلی جالب کار الکترونیکی در کشور ما ثبت نام و مدیریت سفر حج و عتبات عالیات است که درحال حاضر کاملا الکترونیکی انجام می‌شود. بنابراین من فکر می‌کنم در حوزه فرآیند سازمان ثبت اسناد و املاک هم این‌قدر انگیزه زیاد است که مردم آمادگی این را داشته باشند که فقط تعامل الکترونیکی با این سازمان داشته باشند.

آقای مهندس صدرنوری، با توجه به اینکه می‌فرمایید حدودا بیست پروژه استارت خورده و از مهر امسال وارد استقرار آن شدیم و از مهر تا بهمن ظرف ۵ ماه ۲۵ استان رقم خوبی برای پیشرفت پروژه است، هرچند که بعضی از استان‌های شما سی، پنجاه و یا هفتاد درصد ارتباط می‌گیرند، ولی بفرمایید که دقیقا تا به الان اصلی‌ترین مشکل و چالش شما در این راه چه بوده است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس صدرنوری): ما در هر مجموعه و در هر فرآیندی در هر سازمانی که ورود می‌کنیم معمولا مجموعه عوامل درونی و بیرونی وجود دارد که بر کار ما تاثیرگزار هستند. عوامل درونی عواملی است که در اختیار تصمیم خود سازمان ثبت اسناد و املاک است و ما در درون سازمان می‌توانیم یک مجموعه حرکت‌هایی انجام دهیم. مثلا مواقعی با یک بخش‌نامه و یا یک دستورالعمل، رویه‌ای را تغییر دهیم و این به عنوان یک عامل درونی قابل حل است و واقعیت این است که در این دو سال اخیر در مدیریت جدید سازمان ثبت اسناد و املاک موارد زیادی از فرآیندها و رویه‌ها را داشتیم که بهبود پیدا کرد و بر اساس بخش‌نامه و دستورالعمل ابلاغ شد که آثار آن را هم ما در فناوری اطلاعات بیشترین بهره‌برداری را از آن داشتیم، چرا که بر تسهیل امور و بهبود عملکرد تاثیر مستقیم دارد.توجه داشته باشید که اگر قرار باشد ما همین وضع موجود و رویه‌های سنتی‌مان را به شکل مکانیزه به مردم ارائه دهیم،‌ جز ایجاد دردسر بیشتر برای مردم چیزی به دنبال نخواهد داشت. بنابراین قطعا بحث بهبود سیستم و اصلاح روش‌ها کاملا آمیخته با موضوع طراحی سیستم و تولید نرم‌افزارها است.

اما در عوامل بیرونی که بیشترین تاثیر را بر کار ما دارد، خود چند دسته هستند: ۱- مجموعه‌ای از این عوامل بیرونی به بحث ساختارها، سازمان و تشکیلات و منابع انسانی برمی‌گردد که تاثیر مستقیم بر حوزه کاری همه دستگاه‌هایی که کار می‌کنند، دارد. چون به هرحال تصمصم‌گیری در این حوزه در اختیار سازمان نیست و در حوزه ریاست جمهوری و معاونت زیربط منابع انسانی باید انجام شود. ما هم مدت‌هاست که در این حوزه همکاری داریم. اما قطعا ساختار سازمانی و تشکیلاتی که ما برای امروز سازمان ثبت اسناد و املاک نیاز داریم بسیار متفاوت با سال‌های گذشته است.

۲- در حوزه منابع مالی و بودجه هم باز به همین‌گونه،‌عواملی است که از بیرون به ما تحمیل می‌شود و در اصل منابعی است که می‌تواند به سمت سازمان بیاید اما بر اساس قانون این اتفاق نمی‌افتد.

۳- در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی همان‌طور که اشاره فرمودید به هرحال کل خدمات الکترونیک و فرآیندهای الکترونیک بر بستر تبادل داده و بر بستر شبکه‌های ارتباطی سوار خواهد شد. شما تا مادامی که به مردم سرویسی را ارائه نکرده‌اید و مادامی که در درون دستگاه همکاران محترم با سیستم‌های مکانیزه کار نکرده‌اند توقعی وجود ندارد اما به محض اینکه اولین سرویس را به شکل الکترونیکی به مردم ارائه کردید،‌ دیگر توقع وجود دارد و مردم انتظار دارند آن سیستم پایدار باشد. در این حوزه علی‌رغم زحمات فراوانی که دوستان در حوزه‌های زیرساخت کشیده‌اند،‌فکر می‌کنم آن زیرساخت‌های کشور فراهم برای ارائه خدمات الکترونیکی مطلوب مردم نیست و به طور جدی نیازمند بحث و بررسی و بازنگری است.

در پروژه استعلام الکترونیک، با اینکه مزایای آن محفوظ است اما مردم عادت می‌کنند که این سیستم را هم دفاتر اسناد رسمی و هم واحدهای ثبت و هم مردمی که در این قضیه ذی‌نفع هستند به صورت الکترونیک دریافت کنند اولین جایی که سیستم قطع می‌شود و یا پهنای باند جواب لازم را نمی‌دهد ما دچار مشکل جدی می‌شویم و این به آن معناست که سامانه نمی‌تواند آن سرویسی را که لازم است بدهد. همان سه میلیون خدمتی که در قالب استعلامات خدمتتان عرض کردم که ارائه می‌شود و پاسخ گرفته می‌‌شود، تصور کنید که بستر زیرساخت آن بخواهد هرلحظه دچار مشکل شود قطعا ایجاد نارضایتی خواهد کرد که باید انشاءالله در این حوزه تدابیر جدی اتخاذ شود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): آقای مهندس صدرنوری اگر ممکن است راجع به پهنای باند و ارتباط شبکه‌ای دفاتر اسناد رسمی قدری بیشتر توضیح دهید. همان‌طور که اشاره کردید تا زمانی که سرویسی را به مردم نداده‌ایم طبق همان سیستم دستی و روال قبل امور خود را انجام می‌دهند. اما وقتی خدمتی الکترونیکی ارائه شد دیگر نمی‌توان آن را متوقف کرد و به روش‌های قبلی برگشت و مردم هم واقعا در این زمینه حق دارند.

میهمان برنامه(اقای مهندس صدرنوری): اگر ما در حوزه زیرساخت نتوانیم آن زیرساخت پایدار و باثبات را داشته‌باشیم بامشکل مواجه خواهیم شد، کمااینکه در همین مدت پنج ماهه عمده‌ترین عاملی را که باعث شده طرح‌های ما به صددرصد نرسد، می‌توانم به جرات بگویم که بحث عامل زیرساخت است. در نقاطی از کشور پهنای باند بیش از ۱۲۰ نمی‌توانند به ما بدهند و حتی در بعضی نقاط امکان‌سنجی را منفی جواب می‌دهند. به هرحال با وجود اینکه تعاملات و رای‌زنی‌های خوبی انجام شده است مشکلات عدیده در این حوزه وجود دارد که امیدواریم در زمان نه چندان دور این مشکلات حل شود. حوزه زیرساخت باید بداند که حوزه ثبت یک حوزه ملی است، خدمت آن یک خدمت ملی است و اگر نگاه ملی نباشد و پرونده سازمان ثبت در آن حوزه رو نیاید و بخواهد به عنوان اولویت چندم قرار بگیرد آن صدمیلیون مراجعه‌ای که خدمتتان عرض کردم، قطعا با مشکل جدی مواجه خواهد شد که انشاءالله امیدوارم که در آینده این مشکلات حل شود و ما بتوانیم خدمات را به مردم عزیز در بهترین حالت ارائه دهیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): ما در برنامه‌ی به سوی فردا کلمه‌ای را می‌شنویم و بر روی آن بحث می‌کنیم و آن دوره ‌گزار است. امیدوارم که پرونده سازمان ثبت اسناد و املاک رو بیاید و به جای اینکه بعضی چیزهای دیگر تهدید طلقی شود همین مراجعات حضوری تهدید طلقی شود. همان‌طور که می‌دانید ما از مراجعات حضوری و خسته شدن‌های ناشی از آن دچار مسائل مختلفی در سازمان می‌شویم. هرچقدر اصطحکاک مردم با پرسنل سازمان‌ها بیشتر شود مسائل حاشیه‌ای غیرمرتبط با ماوریت سازمان بیشتر می‌شود. لذا واقعا امیدوارم که دوستان ما در سازمان شرکت ارتباطات زیرساخت به این موضوع بپردازند.(چه در پهنای باند و چه در سازمانهای مختلف که این گله را از سازمان زیرساخت و متولیان ارتباطی کشور داشتند)

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

·میهمان برنامه: آقای مهندس صدرنوری

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم غفوری، خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

ثبت اسناد و املاک الکترونیکی، فرصتها و چالشها، بخش سوم

زمان مطالعه: 14 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...