آرشیو اسناد سرویس شما کجاست؟
اسناد مربوط به سرویس خود را با چه قالبی و در کجا نگهداری میکنید؟
معمولا در سازمانهایی که واحد توسعه نرمافزار در آنها فعال است، برای مدیریت نسخههای نرمافزار و نیز محصولات تحویل شده از پیمانکاران یک یا چند مخزن (Repository) را به نام مخزن اجزاء سرویس یا DML (Definitive Media Library) یا آرشیو اسناد به صورت متمرکز و یا مسئولیت شخصی معین در نظر گرفته و به ازاء هر محصول تحویل شده (یا هر نسخه از یک محصول) یا مستقر شده، مواردی همچون اسناد و نرمافزارهای زیر را در آن قرار میدهند:
– یک نسخه از قرارداد ( pdf | doc ) و SLA (در صورت وجود)، توافقات، پیوستها و …
– یک نسخه از شرح نیازمندیهای اعلام شده و یا درخواست تغییرات نسخه مربوطه ( docx | pdf ) که اصطلاحا به RFC شناخته میشوند. (Request For Change)
– یک نسخه از نرمافزار اجرایی، کد منبع نرمافزار (در صورت وجود) و مستندات مربوط به توسعه نرمافزار
– یک نسخه از بانک اطلاعاتی مربوطه و مستندات مربوط به آن
– یک نسخه از مستندات Post installation support (مفاهیم | pdf | doc) مانند سرورها، دسترسیها، اطلاعات ورود به سامانه در بخشهای راهبری و کاربری و مواردی از این دست
– یک نسخه از راهنمای نصب و راهاندازی، راهنمای راهبری، راهنمای کاربری و دیگر مستندات راهنمای سیستم
– یک نسخه از طرح Backup و Recovery و برنامه بازدیدهای دورهای از سامانه
– یک نسخه از طرح Fallback و مدیریت حوادث و مشکلات سیستم
– مستند مربوط به منابع انسانی همکار در پروژه
در صورت وجود این مخزن ( آرشیو اسناد )، میتوان مطمئن بود هر نسخهای با کلیه مستندات خود در آن نگهداری میشود و در صورت نیاز به هر دلیل بصورت مطمئنی در دسترس است. برخی از شرکتها نیز برای این مخزن نرمافزارهایی تهیه کردهاند که کلیه مستندات ذکر شده را بصورت الکترونیکی در آن نگهداری مینمایند.
همچنین برای سازمانهایی که نرمافزارهای ایشان از اهمیت بالائی برخوردار است، معمولا توصیه میشود که دو نسخه دیگر از این مخزن (غیر از نسخه موجود در سازمان) در محلهای دیگری نگهداری شده و هر ماه یکبار بروزرسانی گردند.
آموزش ویدئویی مبانی و مفاهیم مقدماتی ITIL