خانه / مدیریت مالی / انواع درآمد

انواع درآمد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

شما از چند نوع درآمد (جریان درآمدی) آگاه هستید و از چه ترکیبی از آن‌ها بهره می‌برید؟ آیا تنها منبع درآمد شما حقوق کارمندی شماست؟ آیا می‌دانیم میلیونرها از چند نوع از انواع درآمد (جریان‌های درآمدی) ثروت خود را افزایش می‌دهند؟ کدام جریان درآمدی مناسب هریک از ماست؟ با ترکیب کدام جریان‌های درآمدی می‌توانیم دارایی موردنظر خود را تأمین و ارزش آن را حفظ کنیم؟

آقای Manoj Arora نویسنده کتاب پرفروش “از مسابقه موش‌ها تا آزادی مالی” انواع درآمد را از نگاه ثروتمندان به ۷ دسته تقسیم‌بندی می‌کند.
۱٫ درآمد حاصل از انجام کار
۲٫ درآمد حاصل از فروش محصول
۳٫ سود سپرده‌ یا قرض
۴٫ سود سهام
۵٫ درآمد اجاره
۶٫ درآمد ارزش دارایی
۷٫ درآمد حق امتیاز

در کتابی خواندم که ثروت مجموعه اشیاء و وجوه نقدی که نیاز بشر را رفع‌ می‌کند یا مجموعه دارایی‌های افراد نیست؛ بلکه ثروت مدت‌زمانی است که اگر فرد درآمدی نداشته باشد، می‌تواند سبک زندگی جاری خود را از محل جریان درآمدی فعلی خود حفظ کند. بر اساس این تعریف روال مطلوب، افزایش درآمد و دارایی (چیزی که به‌صورت مستقیم منجر به ایجاد درآمد گردد) و کاهش هزینه و بدهی خواهد بود. به همین سبب آگاهی از انواع درآمد و افزایش سطح هریک از آن‌ها به‌تنهایی یا به‌صورت ترکیبی، خالی از لطف نخواهد بود. در همین راستا مطلب آقای Arora را بسیار ساده و کاربردی یافتم و امیدوارم دوستان عزیزم با تأمل بر روی هر یک از این سرفصل‌ها بتوانند سهمی از هر عنوان برای خود ایجاد نمایند.

۱٫ درآمد حاصل از انجام کار:
بدیهی است که بیشتر افراد تنها به جریان درآمدی حاصل از کار انجام‌شده عادت دارند. به این معنی که ساعاتی از وقت خود را بفروشند و در ازای آن پولی دریافت کنند. این همان مدل اول کسب درآمد است که معمولاً درآمد حاصل از آن صرف پرداخت هزینه‌های زندگی روزمره می‌شود. حتی برخی از مردم عادت دارند برای پرداخت هزینه‌های خود وام بگیرند و آن را صرف هزینه‌هایی مانند تفریح یا مسافرت کنند. این مدل از مدیریت پول معمولاً منجر به ایجاد بدهی زیاد و درنتیجه کاهش سطح دارایی و کاهش ثروت شخص می‌شود. متأسفانه این سطح از احساس امنیت شغلی که حاصل فروش زمان در برابر پول است، تبدیل به دشمن بزرگی برای همه ما شده و باعث می‌شود به جریان‌های درآمدی دیگر کمتر احساس نیاز کنیم. بدیهی است برای دستیابی به درآمدی پایدار که بتواند ارزش خود را حفظ کند، نیاز به تدبیر، تلاش و ریسک کافی داریم و راحت‌طلبی حتماً دشمن بزرگ فرایند کسب و حفظ ارزش ثروت است.

۲٫ درآمد حاصل از فروش محصول:
این درآمد سود حاصل از فروش محصول است. این سود می‌تواند حاصل خرده‌فروشی یا فروش عمده و یا حتی سود دلالی یا توزیع باشد. در زمان کسب این نوع از درآمد نقش شما کارآفرین است، چون الزاماً نیازی به حضور و کار شما برای سود حاصل از فروش نیست. شما ممکن است نیاز به سرمایه زیاد برای تولید محصول داشته باشید و یا کسب‌وکار کوچکی را با سرمایه اندک راه‌اندازی نموده باشید. نکته مهم در این نوع جریان درآمدی بهبود مستمر فرایند تولید و فروش برای کاهش هزینه‌ها و حفظ یا ارتقاء کیفیت محصول است که معمولاً از طریق آموزش و تجربه مستمر به دست می‌آید.

۳٫ سود سپرده یا قرض: این درآمد زمانی حاصل می‌شود که شما پولی را به دیگری قرض می‌دهید و او با سرمایه شما کاری سودآور را انجام می‌دهد و بخشی از آن سود را به شما بازمی‌گرداند. مثل زمانی که شما با دوست خود در یک کار تولیدی یا تجاری شریک می‌شوید یا زمانی که پول خود را به بانک می‌سپارید. این درآمد را درآمد غیرفعال (passive) می‌گویند چون شما برای کسب آن زمانی صرف ننموده و فعالیتی انجام نداده‌اید. با توجه به این نکته که شما برای کسب این نوع درآمد نیازی به‌صرف زمان و کار ندارید، معمولاً پیشنهاد می‌شود برای افزایش دارایی خود سعی کنید این نوع از درآمد خود را افزایش دهید و البته همواره ریسک قرض دادن پول را در نظر بگیرید. مثلاً اگر موسسه خیلی معتبری ۱۵% به سرمایه شما سود می‌دهد اما موسسه دیگری که اطلاعات چندانی از فعالیت آن ندارید سود ۲۵% را وعده می‌دهد، پیشنهاد می‌شود با درصد کمتر و ریسک کمتری موسسه اول را انتخاب کنید، چراکه با این انتخاب اصل سرمایه شما محفوظ خواهدماند.

۴٫ سود سهام:
این نوع درآمد نیز غیرفعال بوده و تقریباً مانند نوع سوم عمل می‌کند، با این تفاوت که شما سهام یک شرکت را می‌خرید و با کارکرد آن شرکت و سودآوری آن در سود حاصله شریک هستید. بدیهی است این نوع درآمد در مدت طولانی و بنا به عملکرد موفّق آن شرکت پایدار بوده و جریان درآمدی مناسبی برای شما به ارمغان می‌آورد، هرچند ریسک‌های مربوط به کسب‌وکار را بایستی همیشه در نظر گرفت.

۵٫ درآمد اجاره:
این درآمد همان‌طور که از نام آن پیداست، از اجاره دادن دارایی‌های شما حاصل می‌آید. مثل اجاره منزل، ماشین، ماشین‌آلات و مانند آن. تفاوت اصلی این نوع درآمد با انواع قبلی در میزان دارایی شماست. در درآمدهای نوع ۳ و ۴ شما نیاز به سرمایه چندانی نداشته و با سرمایه‌های اندک و متوسط می‌توانید شروع به کسب درآمد کنید. اما در درآمد اجاره، شما نیاز به سرمایه اولیه بیشتری برای خرید ملک یا دارایی دارید که بتوان آن را اجاره داد. بدیهی است با توجه به سرمایه‌گذاری بالاتر در این روش، درآمد غیرفعال حاصله از آن نیز از دو روش ۳ و ۴ بیشتر است.

۶٫ درآمد ارزش دارایی:
این درآمد از افزایش ارزش دارایی شما حاصل می‌شود. مثلاً فرض کنید سهام شرکتی را به ارزش ۱٫۰۰۰ تومان خریده‌اید و این شرکت در ۵ سال گذشته با عملکرد خوب خود موفّق شده قیمت هر سهم را به ۵۰٫۰۰۰ تومان برساند. درنتیجه شما می‌توانید از طریق افزایش ارزش دارایی درآمد کسب کنید.

۷٫ درآمد حق امتیاز:
این درآمد زمانی حاصل می‌شود که شما به دیگران اجازه می‌دهید از محصولات یا ایده‌های شما استفاده کنند. مثل امتیاز چاپ کتاب، نمایش فیلم یا مانند آن. بزرگ‌ترین چالش در کسب این درآمد خلق محصول یا ایده‌ای منحصربه‌فرد و قابل‌استفاده مجدد است. برای مثال یک فروشنده بیمه‌های عمر تا زمانی که مشتری به موسسه مربوطه حق بیمه خود را پرداخت می‌کند، در بخشی از مبلغ پرداختی سهیم است.

همان‌طور که مشاهده می‌شود ترکیب این روش‌ها می‌تواند روش‌های جدیدی برای کسب درآمد پدید آورد. برای مثال ساخت نرم‌افزار و فروش سرویس این روزها توانسته است ترکیب متناسبی از چند روش فوق را برای صاحبان کسب‌وکار مربوطه مهیا سازد.
علاقه‌مندان می‌توانند توضیحات بیشتری را در این موارد در سایت آقای Arora مطالعه نمایند و امیدوارم بتوانیم با تأمل و تجربه این روش‌ها راه‌های جدیدی را برای ایجاد جریان‌های درآمدی پایدار بیابیم.

لینک منبع
بیشتر بخوانید: رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

 



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

زمان مطالعه: 2 دقیقه یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در این روزها (پس از توقف پیش‌فروش سکه و کاهش نرخ ...