خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / ثبت احوال؛ مبدا هویت الکترونیک– بخش اول

ثبت احوال؛ مبدا هویت الکترونیک– بخش اول

زمان مطالعه: 13 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

این برنامه، برنامه شصت و پنجم از سری برنامه‌های به سوی فردا است.

مجری برنامه‌: در این برنامه به بررسی وضعیت IT در سازمان­ها و ارگان­های مختلف سازمان ثبت احوال می­پردازیم. میهمان امروز برنامه جناب آقای مهندس حمید پارسایی معاون فناوری اطلاعات و آمارهای جمعیتی سازمان ثبت احوال هستند. و همچنین در خدمت کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی هستیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در برنامه­های گذشته بسوی فردا ما به دو مسئله در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کردیم. در این شصت و چهار برنامه گذشته دو مسئله، هویت الکترونیک و ایجاد قابلیت تعاملات الکترونیک که از مهمترین آنها پرداخت الکترونیک بوده، بسیار مورد تذکر، یادآوری و تأکید قرار گرفته است.

شاید در کشور ما یکی از مهمترین دستگاه­های متولی مسئله هویت الکترونیک سازمان ثبت احوال باشد. در این زمینه برنامه بسوی فردا بسیار خوش اقبال بوده که در سطح معاون فناوری اطلاعات و مشاور رئیس سازمان مهمان برنامه بسوی فردا بوده­اند. از آقای مهندس پارسایی تشکر می‌کنم که در این برنامه در خدمتشان هستیم و همچنین از آقای طریقت که برنامه گذشته را در خدمتشان بودیم. حقیقتاً باعث افتخار ماست که در بالاترین سطح، با مسئولین فناوری اطلاعات در سازمانی که هویت الکترونیکی برمبنای اطلاعات آن سازمان شکل می­گیرد در کشور می­توانیم به ارائه اطلاعات به مردم و هموطنان عزیز بپردازیم.

جناب آقای مهندس پارسایی، در برنامه گذشته از آقای مهندس طریقت راجع به کارت هوشمند ملی و امکاناتی که این کارت می­تواند برای هموطنانمان فراهم آورد شنیده­ایم. مستحضر هستید که یک اشاره در برنامه گذشته اشاره شد که سازمان­های ما با سرعت در حال صدور کارت­های هوشمند هستند. بعضی از دستگاه­ها که بیش از یک کارت به مردم ارائه می­دهند و بعضی از دستگاه­های متولی امور ویژه نیز مانند بانک­ها کارت­های خود را دارند.

مثلا وزارت بهداشت کارت سلامت داردکه برنامه­ریزی خیلی بلندمدت و جامعی را بر روی آن انجام داده است. از طرف دیگر دستگاه نیروی انتظامی در صدد صدور کارت هوشمند نظام وظیفه هستند. و همچنین کارت‌هایی مثل گواهینامه هوشمند، پاسپورت الکترونیکی و…

ولی بر روی پاسپورت نمی­توانیم اقدامی انجام دهیم چرا که در سطح بین­المللی است و باید در همه جاهای دیگر شناخته شده باشد. اما در زمینه سایر کارت­ها به جرأت می­توان ادعا کرد که تعداد زیادی از آنها قابل خلاصه شدن و قابل تجمیع در همان یک کارتی هستند که آقای مهندس طریقت در سازمان ثبت احوال راجع به آن صحبت ­کردند. در برنامه گذشته چند سوال از آقای مهندس طریقت پرسیده شد که آنها را دوباره مطرح می‌کنیم و از آقای مهندس پارسایی می‌خواهیم که پاسخ بفرمایند. لطفا یک شرح کلی از خدمات سازمان ثبت­احوال در حوزه فناوری اطلاعات را بفرمایید.

میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): برای اینکه با خدمات ثبت احوال آشنا و وارد این عرصه شویم و بدانیم در فناوری اطلاعات ثبت احوال خدمات به چه شکلی ارائه می­شود باید نگاهی به مأموریت­های سازمان و وظایف سازمان داشته باشیم. سه وظیفه در قانون برعهده سازمان ثبت­احوال گذاشته شده است:

۱٫ ثبت وقایع حیاتی چهارگانه ولادت، وفات، ازدواج و طلاق؛

۲٫ صدور مدارک هویتی و ولادت اطباع بیگانه؛

۳٫ انتشار آمارهای جمعیتی و مهاجرت با توجه به تغییرات قانون الزام سال ۷۶٫

بنابراین ثبت احوال در این سه موضوع، خدمات را به مردم و سازمان­های حاکمیتی اعمال می­کند. نوع خدمات با توجه به فناوری و رویکرد فناوری اطلاعات در کشور در حال حاضر در حال تغییر است. اما در ثبت وقایع چهارگانه ما سال­های سال است که در همه دستگاه‌ها به روش سنتی عمل کردیم. اما در سال‌های اخیر ثبت و درج سند در پایگاه ما متفاوت بوده است. در حال حاضر ثبت وقایع ما کاملاً متفاوت با گذشته است. در قدیم تفاوت ماهیتی که وجود داشت این بود که ما اول خدمت را می­دادیم و بعد واقعه را در سند ثبت می­کردیم. و آمار گزارشاتی را که می­خواستیم و می­گرفتیم متأخر از خدمت بود. و اتفاقی که امروز می­افتد، خدمت مؤخر بر ثبت در پایگاه است. یعنی ابتدا واقعه در یک پایگاه و مرکز اطلاعاتی ثبت می­شود و سپس خدمتی ارائه می­شود. ارزش این کار در این است که مدرکی که صادر می­شود یک مدرک مطمئن و درست است و به لحاظ آمار و اطلاع همیشه به روز است. در هر سه بخش که به توضیح آن خواهیم پرداخت رویکرد سازمان به سمت استفاده از فناوری اطلاعات است و در این زمینه هم با توجه به اطلاعاتی که حدود دو دهه است شروع کرده، پیشرفت خوبی داشته است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در سیستم­های الکترونیک آن کارت و یا شماره ملی که در دست ما است، خود فی­النفس خیلی اهمیت ندارد در واقع سیستمی که پشت صحنه کار می­کند خیلی مهم است. تأکید آقای مهندس پارسایی به، به‌روز بودن اطلاعات به این دلیل است که، بانک اطلاعاتی را از حالت انفعالی خارج می­کند، یعنی تنها یک سیستم گزارش­گیری نیست، یک سیستم فعال اطلاعاتی است لذا اول اطلاعات در این قسمت ثبت می­شود و بعد مدرک نوشته می­شود. نکته دیگر اعتبار آن شماره ملی و اعتبار آن اطلاعات است که زمانی ابراز می­شود که این اطلاعات در یک سیستمی وجود داشته باشد. لذا این تأکید که می­فرمایند اول در سیستم ثبت می‌شود و بعد به صدور مدرک صادر می‌شود از نظر ارائه خدمات خیلی خیلی مهم است. چون اگر غیر از این باشد سیستمی که آقای مهندس پارسایی و همکارانشان در سازمان ثبت­احوال با آن کار می‌کنند عملاً سیستمی خواهد شد مانند سیستمی که که بیست، سی سال پیش استفاده می‌شده است. و این مانند کالایی است که اول از انبار خارج شده و بعد فردی گزارش آن را ثبت می­کند که این یک سیستم انفعالی است لذا به این لحاظ خیلی اهمیت دارد.

آقای مهندس، در رابطه با مسئله‌ی هویت و اعتبارسنجی هویت با این پایگاه اطلاعاتی به‌روز، از سال ۷۶_۷۸ نوع ارائه خدمت به دستگاه­های حاکمیتی برعهده سازمان ثبت احوال گذاشته شده است. بعضاً هم سازمان­ها استفاده کرده­اند؛ مثلاً نیروی انتظامی زمانی یک ترمینالی داشت که با آن به سازمان ثبت‌احوال وصل می­شدند و شماره ملی فرد مورد نظر را داده و مشخصات او را می­گرفتند. اما این خیلی تسریع پیدا نکرد. و این انتظار وجو داشت که دو یا سه سال بعد اگر با کارت ملی جایی مراجعه می‌کنیم بارکد را بخوانند و ما فرم‌های اطلاعاتی را با دست ثبت نکنیم.

مثلاً در وزارت علوم (که چند وقت پیش در این برنامه میزبان مدیر دفتر سیستم اطلاعاتی آنها بودیم) برای ثبت‌نام دانشجو در سازمان سنجش فقط باید شماره ملی را بدهیم و سیستم اطلاعاتمان را نمایش دهد. در حال حاضر دانشجوهای ما در دانشگاه­های مختلف در هر مقطع تحصیلی مثلاً ۳۰ مرتبه فرم­های اطلاعاتی خود را با دست پر می­کنندکه این موضوع خیلی توجیهی ندارد. و در خیلی از سازمانهای دیگر مثل تأمین اجتماعی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی، بازرگانی و حتی وزارت کشور که سازمان ثبت احوال به عنوان زیرمجموعه آن است وضع به همین ترتیب است.

در حال حاضر فرهنگ ثبت‌نام کاندیده­های انتخاباتی هم به گونه‌ای است که چند صفحه فرم برای پرکردن و امضا بادست وجود دارد که در باید تکمیل نموده و تحویل دهند. در حالی که تمام این افراد دارای کارت ملی می­باشند. آقای مهندس پارسایی، گره این مسئله در کجاست؟

مجری برنامه: مدارک بسیاری است که به همراه این فرم­ها از متقاضی گرفته می­شود، چقدر ما فتوکپی شناسنامه و کارت ملی به مراکز مختلف ارائه دهیم؟

میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): این سوال یک سوال تخصصی است. در سال ۷۶مجلس شورای اسلامی یک قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی مصوب کرده است، که براساس آن هر ایرانی می­بایست شماره ملی و کد پستی را دریافت کند. در سال ۷۸ آیین­نامه­ای آمد که این قانون هم به تصویب هیئت وزرا رسید. در بند ۵ آیین­نامه آمده بود که دستگاه­ها موظف هستند که بانک اطلاعاتی خود را مرتب کنند و با پایگاه ثبت­احوال مبادله اطلاعات داشته باشند و شماره ملی دریافت کنند.

در این قانون و آیین‌نامه مواردی وجود داشت و همان طورکه بندهای دیگر آیین­نامه هم به آنها اشاره داشت مثل کدپستی و سایر مواردی که به خوبی در آیین­نامه ۱۴ ماده­ای دیده شده است. متأسفانه دستگاه­ها تدریجاً و در طول زمان این کار را انجام می­دهند که در واقع این زمان قدری به طول انجامید. در اسفند ۷۸ شروع کردیم به مبادله اطلاعات با دستگاه­ها و درحال حاضر هم در حال انجام آن هستیم. شتاب دستگاه­ها در ابتدای مصوب شدن آیین­نامه در سال­های ۷۸، ۷۹، ۸۰ خیلی کم بود که تدریجاً از سال­های ۸۲ و ۸۳ به بعد کمی شتاب بیشتری به خود گرفت. در دولت دهم این شتاب باز هم بیشتر شد. در دولت نهم، رئیس جمهور اصرار داشتند که دستگاه­های بیمه­ای حتماً شماره ملی را مبنا قرار دهند که این کار هم با پشتکار ایشان انجام شد.

دستگاه­های رومینز جزء اولین دستگاه­هایی بودند که شماره ملی را وارد پایگاه­های خود کردند البته قبل از آن هم ناجا حدودا در سال ۸۲یا ۸۳ ترمینال را گرفته بودند. ولی بعدها به وب سرویس تبدیل و در حال حاضر جزء جاهایی است که سرویس را به صورت توضیحی در اختیار دارند. ماده ۴۰ قانون خدمات کشوری کمی به صورت فراگیرتر به این موضوع پرداخت. در ماده ۴۰ آمده است که بانک اطلاعاتی ایرانیان بایستی شکل بگیرد که متشکل از چند بانک است و آیین­نامه آن هم در اردیبهشت امسال مصوب شد. در پاسخ به پرسش جنابعالی می­توان گفت که در آیین­نامه کاملاً دیده شده است؛ یعنی بانک­های اطلاعاتی و دستگاه­ها همگی بایستی در یک شبکه همانند شبکه شتاب بانک‌ها با هم مرتبط باشند واحراز هویت و گرفتن شماره ملی از طریق بانک سازمان ثبت احوال باشد.

در رابطه با این موضوع هم که در سازمان‌های مختلف کپی شناسنامه و کارت ملی دریافت نشود زمانی می­تواند محقق شود که این بانک­ها به یکدیگر مرتبط باشند. یعنی زمانی که بخواهند هویت یک فرد را چک کنند شماره ملی و بارکد را که توسط بارکدخوان خوانده شد، اتوماتیک از پایگاه ثبت­احوال اطلاعات هویتی نمایش داده شود. اینکار در حال حاضر به صورت نقطه­ای با دستگاه­ها در حال انجام است. اما داخل شبکه که ماده ۴۰ به آن اشاره دارد هنوز محقق نشده است. علت واقع آن سازمان ثبت­احوال نیست، بلکه سازمان‌های دیگر باید کار خود را شکل دهند و آن شبکه و زیرساخت آماده شود که اینها به یکدیگر مرتبط شوند در این صورت بسیار روان و سهل این امر برای مردم انجام خواهد شد.

گزارش برنامه:

۱-گزارشگر برنامه: از کارت ملی خود چقدر استفاده­ می­کنید؟ معمولاً در چه جاهایی از آن استفاده می‌کنید؟ آیا درباره کارت ملی هوشمند چیزی شنیده­اید؟

مصاحبه شونده: کارت ملی زمینه‌های استفاده‌ی بسیار زیادی دارد. در بانک، و سازمان‌های دولتی هر مدارکی که بخواهند کارت ملی باید داشته باشیم. درباره کارت ملی هوشمند زیاد اطلاعی ندارم.

گزارشگر برنامه: شده جایی بروید و فرمی پرکنید و خیلی وقت شما را بگیرد و یا برخی از شماره­ها و اطلاعات رو فراموش کرده باشید؟ فکر نمی­کنید که کارت ملی هوشمند این کمک را به شما می­کند که نیازهای شما مرتفع شود؟

مصاحبه شونده: بله. مسلماً خیلی جاها این اتفاق افتاده که مدارک همراه ما نیست یا فراموش می­کنیم. صد‌در‌صد با کارت ملی هوشمند کار ما راحت­تر می­شود.

۲-گزارشگر برنامه: آیا درباره کارت ملی هوشمند چیزی شنیده‌‌اید؟ آیا می‌دانید کارت ملی هوشمند چه مزایایی دارد ؟

مصاحبه شونده: از تلوزیون مطالبی شنیده‌ام که قرار است کارت ملی به کارت هوشمند تبدیل ‌شود. در کارت ملی معمولی می­توان تقلب و سوءاستفاده کرد که اگر گم شود گرفتاری خودش را دارد. ولی کارت هوشمند کمی از مشکلاتش و درصد تخلفاتش کم می­شود. در این صورت هم فردی که کارت را درخواست می­کند و هم فردی که دارنده کارت هست مطمئن­تر خواهند بود.

۳-گزارشگر برنامه: از کارت ملی خود در چه جاها و در چه مواقعی استفاده­ می­کنید؟

مصاحبه شونده: در اداره­ها و سازمان‌های دولتی از کارت ملی خود استفاده می‌کنم.

گزارشگر برنامه: چیزی درباره کارت ملی هوشمند شنیده­اید؟ الآن می­توانید یک تصوری از مزایای آن داشته باشید؟ می­دانید در چه کشورهایی و چقدر از کارت ملی هوشمند استفاده می­شود؟

مصاحبه شونده: در رابطه با کارت ملی هوشمند چیز زیادی نشنیده‌ام و نمی‌توانم تصوری از مزایای آن داشته باشم. و اینکه در چه کشورهایی از آن استفاده می‌شود اطلاعات چندانی ندارم.

گزارشگر برنامه: شده جایی بروید و فرمی پرکنید و خیلی وقت شما را بگیرد و یا برخی از شماره­ها و اطلاعات رو فراموش کرده باشید؟

شخص مصاحبه شونده: بله.

گزارشگر برنامه: فکر نمی­کنید که در یک کارت ملی هوشمند یک تصویر یا یک شماره یا اثر انگشت از شما می­تواند جاگزین این فرم­های چند صفحه­ای باشد؟

مصاحبه شونده: بله، فکر می­کنم که راحت­تر است و به جای پر کردن فرم­ها کار خیلی سریع­تر و با دقت­تر انجام می­شود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): یکی از مسائلی که در سازمان­های مختلف خیلی رواج دارد و در حال حاضر نیاز آن احساس می­شود و در برنامه­های گذشته بسوی فردا نیز به این نکته خیلی برخورد کرده­ایم. نا آشنایی مردم با خدماتی است که سازمان ارائه می­دهد. شاید یکی از فلسفه‌های وجودی برنامه بسوی فردا همین موضوع بوده است. این موضوع به دیگر سازمان­های حاکمیتی تسریع پیدا می‌کند، چون به هرحال مسئولینش هم جزء مردم هستند. بعضی از خدمات سازمان­ها علی­رغم صراحت­های ویژه­ای که در یک قانون است یعنی بعضی اوقات که آیین­نامه­ای به یک موضوعی صراحت دارد ولی باز هم چون خیلی دقیق مطالعه نمی­شوند و یا ارتباطات بین سازمانی ما خیلی دقیق نمی‌باشند واقعیتی است که وجود دارد.

معمولاً در برنامه از میهمانان خواهش می­کنیم که مصادیقی را بیان کنند. آقای مهندس پارسایی درخواست می­کنم وب سرویسی که برای انتقال اطلاعات هویتی به سازمان‌های حاکمیتی تأمین کرده­اید و مصادیق بهره‌برداری آن را بیان کنید. اشاره به ناجا (نیروی انتظامی) فرموده­اید که البته نیروی انتظامی در حال حاضر فرم دستی می­دهد که این نیرو یکی از سازمان­های قدیمی است که از فناوری اطلاعات بسیار استفاده کرده است ولی مشخص نیست که چرا هنوز از فرم­ها استفاده می­کند. آیا سازمان­های دیگری هم هستند که این وب سرویس را گرفته باشند و ارتباط الکترونیکی برخط داشته باشند؟

میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): این که مردم بی‌اطلاع می­باشند طبیعی است چون از آن سه بخش وظیفه‌ای که قبلاً گفته­ام بیشتر با صدور مدارک هویتی ارتباط دارند. بنابراین زمانی که ما شناسنامه و کارت ملی و یا کارت هوشمند ملی می­دهیم اینها به صورت ملموس هستند و می­بینند. بخشی از خدماتی که در وظیفه اول و سوم داریم بیشتر به سازمان­ها و دستگاه­ها برمی­گردد. در استعلام و اعراض هویت، سازمان­ها به صورت برخط و برونی به ما متصل هستند. خط دستگاه­ها در این زمینه پیشرو هستند، مانند ناجا که جزء اولین جاهایی است که به ما متصل شد و به لحاظ اهمیت موضوعاتی که آنها دارند در صدور گذرنامه، صدور گواهینامه و مسائل دیگر احراز هویت آنها خیلی مهم است. دستگاه‌های دیگر هم به ترتیب اضافه شده­اند و الآن حدود ۷۰ دستگاه به ما متصل می­باشند که شامل تقریباً کلیه بانک­ها اعم از دولتی خصوصی و سازمان­ها می­شوند. منظور اصلی شما در شکل گرفتن ماده ۴۰ است و این کار به صورت کاملاً مکانیزه انجام خواهد شد. اما الآن به صورت تقریباً مکانیزه در بعضی از سازمان­ها جاری است.

برای مثال سازمان بازنشستگی یکی از سازمان­هایی است که به ما متصل است. یکی از همکارهای من که بازنشسته بودند و برای فیش حقوق خود به این سازمان مراجعه کرده بودند و چون تغییر نام خانوادگی در دو ماه قبل در این سازمان داشتند با کمال تعجب دیدند که فیش حقوقی آنها عوض شده است. این امر نشان می­دهد که این تعاملات به سادگی می­تواند در سیستم مکانیزه شکل بگیرد کمااینکه انجام شده است. به صراحت عرض می­کنم که در آینده ای نه چندان دور سازمان ثبت­احوال آمادگی کامل برای ورود به این شبکه و عرصه را دارد که دو نیازمندی دارد: یکی اینکه بانک‌های اطلاعاتی آماده باشد و دیگر اینکه زیرساخت برای ارتباط آنلاین آماده باشد که هر دو این موضوعات در قانون برنامه پنجم آمده و دستگاه­ها مکلف شده­اند که چنین کاری بکنند و وزارت فناوری هم مکلف به ایجاد زیرساخت لازم شده است. لذا در آینده نزدیک انشاالله شاهد ارتباط این پایگاه­ها با یکدیگر خواهیم بود. که هم در اخذ مدارک و کپی مدارک هویتی صرفه­جویی شود و مردم از حمل مدارک و گم کردن آنها و مسائل این چنین آسوده خاطر شوند و هم تصدیق و احراز هویت در یک حلقه حاکمیتی به سادگی قابل انجام باشد.

ظاهراً یک ارتباطی بین وزارت آموزش و پرورش قرار است که به وجود آید. سال‌های سال شاهد بوده­ایم که خود دانش­آموز و یا کسی که می­خواهد ورود به دانشگاه پیدا کند باید به دنبال تائیدیه برود و در فرایند تصتیح انجام می‌شود و این درحالی است که هم آموزش و پرورش و هم وزارت علوم از ما شماره ملی گرفته است. سوال اینجاست که چرا این دو با یکدیگر به راحتی تعامل ندارند؟ خوشبختانه زیرساخت این کار آماده شده و بانک­های اطلاعاتی انفرادی با ما ارتباط دارند. بسیاری از بانک­های شکل گرفته، شماره ملی دارند تنها ارتباط این بانکها در حلقه­ای که اشاره کرده­ام باید برقرار شود که در آن زمان نه مدارک از مردم گرفته شود و اینکه مدارک مردم و هویت و پرونده­هایی که تشکیل می­شود براحتی از وزارتخانه به وزارتخانه دیگر و سازمان­ها ارسال شود؛ و لازم نباشد که مردم از جایی مدارک را به جایی دیگر برده و فرم­های مختلف پر کنند.

مجری برنامه: کسانی که تاریخ انتقاء کارت ملی آنها تمام شده است آیا می‌توانند برای کارت ملی جدید مراجعه کنند؟ افرادی که تا به حال کارت ملی نداشته­اند آیا الزامی است که این افراد مراجعه کنند و کارت ملی دریافت کنند یا باید منتظر کارت ملی هوشمند باشند؟

میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): کسانی که کارت ملی دریافت نکرده­اند و یا گم کرده­اند و المثنی می­خواهند و یا تغییر نشانی داده و نشانی جدید را می­خواهند وارد کنند برای همه این موارد سازمان در حال صدور کارت فعلی می­باشد و در این مورد مشکلی وجود ندارد. کسانی که کارت جدید می­خواهند باید به ادارات ثبت­احوال و یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و درخواست خود را بدهند و فرمی برای این کار مقرر شده که کارت این افراد یا به درب منزل ارسال می­شود و یا در جایی که پیشنهاد شده دریافت می­کنند. اما کارت­هایی که اعتبار آنها به لحاظ تاریخی که در پشت کارت است تمام شده براساس مصوب دولت تا تاریخ ۱۳۹۲ همه کارت­های ملی معتبر می­باشد زیرا سازمان ثبت­احوال صدور کارت هوشمند ملی را از سالهای آینده آغاز می­کند. لذا این‌گونه افراد باید منتظر باشند تا برای تعویض کارت هوشمند ملی دریافت کنند.

سازمان ثبت­احوال در این سال­ها فعالیت­های خوبی را در زمینه مکانیزه کردن استفاده از فناوری داشته است و صدور مدارک هویتی ما مقداری دگرگون شده که در حال حاضر شناسنامه­های مکانیزه چه در بخش زیر ۱۵سال و چه در بالای ۱۵ سال، کارت شناسایی ملی فعلی که از سال ۸۰ صدور آن را شروع کرده‌ایم و در سال آینده کارت هوشمند ملی صادر خواهد شد که دارای خصوصیات چند منظوره است، و دارای فوایدی که اشاره کردیم هستند. در بخش ارتباط پایگاه­های دیگر و بانک­های اطلاعات دیگر مثل بانک ثبت­احوال، تحولی در کشور بوجود آمده و با محقق شدن مفاد آیین­نامه ماده ۴۰ آیین­نامه قانون خدمات کشوری، تمام این بانک­ها داخل این شبکه شکل می­گرفت که هم از طرفی مردم در بحث ارائه مدارک هویتی آسوده­تر کار خود را انجام می­دهند و هم دراثر ارتباط با این دستگاه­ها، بسیاری از مراجعات­ مردم به این دستگاه­ها می­تواند خلاصه­تر و کمتر باشد. به لحاظ اینکه این پرونده­ها می­تواند به راحتی داخل این بانک­ها به جریان افتد. در بخش انتشار آمار هم تحولاتی اتفاق افتاده به لحاظ اینکه پایگاه مکانیزه­ای در اختیار ما است که وقایع به صورت آنلاین در آن ثبت می­شود بنابراین گزارشات به روز هم می­توان از انها استخراج کرد. این مجموعه فعالیت­هایی است که سازمان توانسته انجام دهد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): آقای مهندس پارسایی در برنامه­های گذشته هم، ما میزبان عالی­ترین مقام دستگاه اجرایی در حوزه فناوری اطلاعات بوده­ایم. از سازمان شما و از شخص جنابعالی هم بسیار متشکریم . در حال حاضر از تفاهم­نامه­های ۷۰ تا تفاهم­نامه­هایی که فرمودید با سازمان­های دیگر دارید چقدر از آن فعال است؟ آیا هر ۷۰ تا فعال است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): بله در دستگاه­هایی که در یک زمان ارتباط داشته­اند و در حال حاضر به صورت فعال کار نمی­کنند حذف کرده­اند. و در حال حاضر ۷۰ دستگاه به صورت فعال مرتبط هستند. برای مثال حدود ۲۵ بانک به صورت خیلی جدی هستند. الآن هرگونه اتفاقی که در بانک می­افتد و هرگونه پرونده­ای که تکمیل می­شود حتماً با سازمان ثبت­احوال چک و تصدیق هویت می­شود و بعد خدمات می­دهند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): درحال حاضر دستگاه­هایی وجود دارند که می­توانند با شما ارتباط مستقیم داشته باشند. مثل وزارتخانه علوم که با شما ارتباط برقرار می­کنند. دیگر ارتباط‌های اداره‌های کل­ استانی، در سطح وزارتخانه با خود وزارت علوم است اما برخی از سازمان­های زیر مجموعه سازمان غیر دولتی مانند شهرداری­ها یا سازمان ترافیک که اجازه برقراری ارتباط مستقیم با شما را هم دارند و الزامی ندارد که با زیرمجموعه سازمان بالادست خود فعالیت کنند، اینها به کجا مراجعه کنند؟ آیا باید به معاونت شما مراجعه کنند؟

میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): ما تا قبل از شکل‌گیری دستگاه­ها روی حلقه ماده ۴۰ که عرض کرده­ام آمادگی داریم که با همه دستگاه­ها با عقد تفاهم­نامه، ارتباط الکترونیکی در فضای مجازی ایجاد کنیم و این رویه­ایست که سال­هاست درحال انجام آن می­باشیم. سازمان آمادگی دارد که با نوشتن یک نامه و ارسال آن به سمت سازمان و درواقع رویت رئیس سازمان و دستور ایشان اینکار را انجام دهد. که باقی کار هماهنگی ساده بین دو نفر می­باشد. www.sabteahval.ir

کارشناس برنامه(اقای مهندس صائبی): سازمانهایی که ایده­ای دارند برای ثبت­احوال حتماً به پایگاه ثبت‌احوال و به معاونت فناوری اطلاعات آقای مهندس پارسایی و همکاران ایشان مراجعه کنند. و سعی کنند به بهانه نام­گذاری امسال هم که شده در کارهای کاغذی که به مردم تحویل می­دهند کمی صرفه‌جویی کنند.اگر سازمان­ها با مدیرانی که در فناوری اطلاعات دارند فقط تصمیم بگیرند که به مردم هزینه­های کمتری تحمیل کنند و وقت کمتری از مردم بگیرند با گذاشتن یک سایت وب ساده و یا یک سیستم پیامکی، دوستان ما در ثبت­احوال همین الآن امکان ارائه تصدیق هویت مردم را دارند. یعنی با یک کد ملی و تمهیدات امنیتی بسیار ساده انجام می­شود. استفاده از یک وب سرویس حداکثر یک هفته وقت می­برد. بکارگیری آن در یک سیستم با توجه به اینکه پایگاه اطلاعاتی متمرکز و اکثر سازمان­های ما بر مبنای کد ملی و شماره ملی کار می­کنند کارهای فنی آن از یک ماه بیشتر نمی­شود. با این سهولت وقتی چیزی قابل پیاده­سازی است حیف هدر رفتن منابع است که از توان افراد در سازمان ثبت­احوال استفاده نشود.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

·میهمان برنامه: آقای مهندس پارسایی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم غفوری



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.