خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / ثبت احوال؛‌ مبدا هویت الکترونیکی–بخش دوم

ثبت احوال؛‌ مبدا هویت الکترونیکی–بخش دوم

زمان مطالعه: 13 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

این برنامه، برنامه شصت و ششم از سری برنامه‌های به سوی فردا است.

مجری برنامه‌: این برنامه در رابطه با خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ثبت­احوال می­باشد. در ادامه برنامه گذشته قصد داریم در این برنامه هم به موضوع خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ثبت­احوال کشور بپردازیم به همین منظور در خدمت آقای پارسایی معاون فناوری اطلاعات آمارهای جمعیتی سازمان ثبت­احوال هستیم و در مورد تعاملات الکترونیکی این سازمان با دیگر سازمان­ها و ارتباط این سازمان با مردم مذاکره خواهیم کرد. همچنین طبق روال برنامه‌های گذشته در خدمت کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی هستیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در برنامه گذشته در خدمت آقای مهندس پارسایی بودیم و مجدداً از ایشان تشکر می­کنم که برای دومین بار وقتشان را به ما داده­اند و این برای من جای افتخار دارد که در خدمت ایشان هستم.

بعد از بحث کارت ملی هوشمند که در خدمت آقای مهندس طریقت بودیم، در برنامه قبل درباره شماره‌های ملی و آمارهای جمعیتی صحبت شد، از وقایعی که در زندگی ما اتفاق می‌افتد و در ثبت‌احوال ثبت می­شود نیز صحبت کردیم و ذکر این موضوع باعث خوشحالی است که امروزه ثبت­احوال تمام وقایع چهارگانه را به صورت به ­روز و برخط و به هنگام، یعنی قبل از صدور مدرک اطلاعات افراد را در یک پایگاه اطلاعاتی نگهداری می­کند. این باعث افتخار است که ما با ثبت این آمارها یک گام خیلی بلند به جلو برداشته­­ایم. شاید گام بلند بعدی ما استفاده از این آمارها باشد چون این آمارها دریای اطلاعاتی است که سازمان­های حاکمیتی بهره­بردار آن هستند. مثلاً همه نوجوانان که به کنکور می­رسند تا آن زمان دانش­آموز بوده­اند و کد ملی ثبت می­کردند، در حال حاضر کنکور می­دهند و با کد ملی در سازمان سنجش ثبت­نام می­کنند، در دانشگاه شماره دانشجویی این افراد با کد ملی ثبت می­شود دراقع محور تمام این کارها شماره ملی است که متولی آن سازمان ثبت­احوال است. تنها سازمان ثبت احوال است که متولی صحت‌سنجی و اعتبارسنجی اطلاعات افراد مانند نام، نام­خانوادگی، عکس و… است. حدود ۷۰ سازمان داریم که تفاهم­نامه­های قابلیت استفاده از اطلاعات سازمان ثبت­احوال را دارند. نکته اینکه حدود ۲۵ بانک تمام اطلاعات خود را از سازمان ثبت­احوال دریافت کرده و با آنها ارتباط برخط دارند که در این مورد به برخی از سازمان­های دیگر مثل نیروی انتظامی هم اشاره کرده‌اند. سوالی که در برنامه گذشته خود آقای پارسایی هم به آن اشاره فرمودند و به این برنامه انتقال پیدا کرده است این است که ما تعداد خیلی زیادی آمار و اطلاعات داریم که آمارهای جمعیتی خودمان در پایگاه اطلاعاتی ثبت­احوال به صورت بروز وجود دارد. چقدر این آمارها در سازمان­های حاکمیتی برای مدیریت استفاده می­شود؟ می­دانیم که یک پایه مدیریت دستگاه­های مدیریتی ما، پایه اجتماعی است. مبنا و اساس اطلاعات اجتماعی و تصمیم‌گیری‌های اجتماعی اطلاعات دموگرافیک یا جمعیت­شناختی کشور است، از این موارد در حال حاضر چگونه استفاده می­شود؟

مجری برنامه: اگر آمارهای جمعیتی ما به لحظه ثبت می­شود پس چه نیازی به سرشماری جمعیتی داریم؟

میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): شماره ملی مزیت­های بسیاری دارد، اولین مزیت شماره ملی این است که رکورد افراد را داخل پایگاه­های اطلاعاتی واحد (یونیک) کرده و ارتباط اینها را با هم آسان می‌کند. پرونده فرد با یک شماره در تمام سازمان­ها، وزارتخانه‌های خصوصی و عمومی شکل می­گیرد، بنابراین در رهگیری اطلاعات فرد اگر به بحث قبل برگردیم، اینکه ما چطور می­توانیم ارتباط پرونده شمار را از این سازمان به سازمان دیگر برقرار کنیم کلید ارتباطی شماره ملی است. درواقع دولت الکترونیک بدون وجود شماره ملی در بحث هویت بی­معنا است. یعنی شماره ملی حلقه ارتباط پرونده افراد در داخل دولت الکترونیک است. اگر این شرایط نبود و پرونده فرد در داخل ثبت­احوال با یک شماره و در هر سازمان دیگری با یک شماره متفاوتی بود در این صورت شناخت و ارتباط این کدها با هم کار بسیار سخت و تقریباً غیر ممکن است.

در بحث دوم ما مشخصات کاملاً مشابه حتی در نام، نام­خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه و نام پدر که هر پنج مشخصه یکی و نام مادر متفاوت، یا حتی نام مادر هم یکی باشد در صورتی که دو آدم متفاوت داریم. یک سازمان با یک کد تشکیل پرونده می­دهد با این محتوا و یک سازمان دیگر یک کد دیگر ولی با همین محتوا تشکیل پرونده داده در این صورت اصلاً امکان اینکه این دو کد به یکدیگر وصل شود وجود ندارد و اگر هم وصل شود اشتباه خواهد بود. شماره ملی این امکان را می­دهد که اولاً این ارتباط آسان انجام شود دوماً این قرار گرفتن شماره و ارتباط بدون اشتباه باشد. پس در اطلاعات همسان شماره ملی بین دو فرد مشابه به لحاظ ظاهری وجه ممیز می­شود.

بحث سوم اینکه، ما تغییر اطلاعات در ثبت­احوال داریم. برای مثال نام و نام­خانوادگی و تاریخ تولد و در برخی از موارد نام پدر به لحاظ پسوند و پیشوند و در بعضی موارد جنسیت تغییر می­کند. بنابراین هرکدام از این پارامترها می­توانند تغییر کنند. وقتی این تغییرات صورت گیرد اگر شماره ملی وجود نداشته باشد هویت این فرد تغییر می­کند و به آدم دیگری تبدیل می­شود. پس ملیت فرد با مشخصات و تاریخ تولد جدید همان فرد قبل است لذا رهگیری پرونده فرد در سازمان­ها و وزارتخانه­ها حتی اگر تغییر مشخصات دهند امکانپذیر است. با این مقدمه­ای که عرض شد شکل آماری که از این پس با شماره ملی استخراج می‌شود با آماری که قبلاً داده می­شد متفاوت است. فرض کنید در یک سرشماری که در کشور انجام می­شود مثلاً می­گوییم ۷۵ ملیون نفر وجود دارند اگر از ما سوال شود که مشخصات این افراد چیست، نفر به نفر نمی­توانیم این اطلاعات را بدهیم. ما بازه­های سنی، جمعیتی و بعضی از مسائلی که تقریبی است را برآورد می‌زنیم اما در طرح تحول که به هماهنگی و همکاری مرکز آمار ایران، سازمان ثبت­احوال و وزارت دفاع داشته­ایم، بانکی بر مبنای شماره ملی شکل گرفته است. بحث تغییر نشانی و کد پستی را هم داریم که وظیفه­ای است که به سازمان ثبت­احوال محول شده. این موارد باعث خواهد شد که یک بانک اطلاعاتی پویا داشته باشیم که در مورد این افراد می­توانیم بگوییم مشخصات فردی آنها چیست، محل سکونت آنها کجاست….

سرکار خانم رفعتی گفتند که اگر ما چنین بانکی داشته باشیم که با شماره ملی و کد‌‌پستی بدانیم کیست و کجاست چه الزامی به سرشماری است؟ تا به امروز این بانک به صورت کامل شکل نگرفته بود و ما نیاز داشتیم که این کار انجام شود. بدیهی است در این سالها که این پایگاه در حال کامل شدن است و پایگاه اطلاعاتی را تکمیل می­کند و بحث تغییر نشانی هم وجود دارد، دیگر ما به سرشماری نیازی نخواهیم داشت زیرا که ما جمعیت را در هر لحظه و هرنقطه داریم. ثبت وقایعی به صورت آنلاین انجام می­شود که با فوت از جمعیت کم و ولادت اضافه می­کند، چون این اتفاقات به روز ثبت می­شوند اطلاعات جمعیت را داریم.

مجری برنامه: پدیده مهاجرتی، چه به صورت داخلی و چه خارجی چگونه درنظر گرفته می­شود؟

میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): مهاجرت متولی جداگانه­ای دارد که آمار آن در جای دیگری با شماره ملی ثبت می­شود. کسی که به تازگی جابه­جا شده و به داخلی کشور می­آید کدپستی جدید خود را انتقال می­دهد که در این صورت جابه­جایی فرد که از استان، شهر، روستا و یا حتی از یک بلوک انجام گرفته ثبت می­شود. لذا تمام مهاجرت­ها و جابه­جایی­های داخل کشور از طریق اعلام تغییر نشانی ثبت می­گردد. اما جابه­جایی و مهاجرت به خارج کشور را از طریق کارت‌شناسایی با سبک دیگری رهگیری می­کنیم. سازمان­هایی مانند وزارت امورخارجه و ناجا که در بحث گذرنامه متولی هستند، در تمام آنها شماره ملی ثبت می­شود. مثلاً فردی به خارج از کشور رفته و هنوز نیامده که از این طریق قابل پیگری است که دستگاه­های متولی آمار آنها را انتقال می­دهند.

گزارش برنامه:

۱٫ گزارشگر برنامه: از کارت ملی خود چقدر استفاده می­کنید؟ تا به حال پیش نیامده که موردنیاز شود؟

مصاحبه شونده: اصلاً. یک سال هست که گم کرده­ام و اصلاً به دنبال آن نرفتم.

گزارشگر برنامه: تا به حال بانک رفته­اید و کارت ملی لازم داشته باشید؟

مصاحبه شونده: بله، شماره ملی من گوشه شناسنامه نوشته شده و از آن استفاده می­کنم.

گزارشگر برنامه: درمورد کارت ملی هوشمند شنیده­اید؟ الآن تصوری دارید که چه استفاده­هایی دارد؟

مصاحبه شونده: خیر. نمی­دانم، تا به حال که به کارم نیامده است.

گزارشگر برنامه: می­دانید در کشورهای دیگر چقدر از کارت ملی استفاده می­کنند؟ اگر بخواهید استفاده کنید فکر می­کنید که چقدر می­تواند مفید باشد؟

مصاحبه شونده: خیر، چیزهایی مثل مدرک و کارت شناسایی اصلاً استفاده­ای ندارد. نمی­دانم.

۲٫ گزارشگر برنامه: شغل شما چیست؟ کارت ملی دارید؟

مصاحبه شونده: کارمند. بله.

گزارشگر برنامه: درمورد کارت ملی هوشمند شنیده­اید؟

مصاحبه شونده: کمی می­دانم ولی در حال حاضر اجرا نشده است. قرار است کارت‌های ملی جمع شود و به جای آن کارت ملی هوشمند بدهند.

گزارشگر برنامه: از کارت ملی خود چقدر و در کجا استفاده می­کنید؟

مصاحبه شونده: در بانک، برای گواهینامه، ثبت­نام در آموزشگاه، بیمارستان، نیروی انتظامی در واقع در بیشتر مکان­های دولتی از کارت ملی خود استفاده کردم.

گزارشگر برنامه: اگر کارت ملی هوشمند شود چه مزیت­هایی برای ما دارد؟

مصاحبه شونده: هر سازمانی با زدن کدرهگیری و یا ملی می­تونه تمام مشخصات وی را دریافت کند.

گزارشگر برنامه: تا به حال شده به مرکزی مراجعه کنید و لازم باشد که فرمهای بسیاری را پر کنید؟

مصاحبه شونده: فرم­هایی می‌دهند که خیلی وقت می­گیرد یا اینکه شماره­هایی را می­خواهند که ما فراموش کرده­ایم و یا حضور ذهن نداریم که وارد کنیم.

گزارشگر برنامه: کارت ملی اگر هوشمند باشد به نظر شما این مسائل رفع می­شود؟

مصاحبه شونده: مشکل مردم حل می­شود. مثلاً افرادی هستند که بی­سوادند و نمی­توانند فرمی را پر کنند اگر شماره ملی یا کارت هوشمند وجود داشته باشه کار این افراد خیلی راحت­تر می­شود و نیازی به همراهی افراد دیگر را ندارند.

گزارشگر برنامه: کارت ملی هوشمند و یا ذخیره عکس و اثر انگشت در کارت ملی به صورت الکترونیکی می­تواند موجب توزیع عادلانه فرصت­ها، کاهش هزینه­های دولت و مردم شود و نقش بسزایی در پویایی اقتصاد می­تواند داشته باشد. ارگان­ها خدمات را ساده­تر، سریع­تر و با کیفیت بالاتری به مردم ارائه می‌کنند که باعث بهبود سطح کیفی زندگی مردم و احساس امنیت و آرامش بیشتری در سطح جامعه می­شود. اطلاعات کامل­تر را از طریق کارشناس برنامه دریافت می­کنید.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): به مبانی آمارهای آقای مهندس پارسایی اشاره کردیم و بسیار مسئله مهمی است که مبنای آماری ما در سازمان­های بهره­بردار آمار می­تواند یکتا باشد و این هم همانا از طریق شماره ملی امکان‌پذیر می­باشد. جواب سوال قبلی داده نشده که آیا سازمان­های حاکمیتی ما از آمارهای ثبت­احوال استفاده کرده­ و بازخوردی در سازمان ثبت­احوال به صورتی که سازمان­های حاکمیتی از شما آمار خاصی را دریافت کنند داشته­ است؟ فکر نمی­کنم که درحال حاضر تصمیماتی برای آمارهای برخط شما گرفته شود که اگر اینطور است بفرمایید. آیا در تصمیمات سازمان­ها بازخوردی داشته­اید که از اطلاعات به روز شما استفاده کنند؟ ارتباط شما با مرکز آمار چگونه و در چه مواردی است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): طبق قانون ما باید آمار مشمولین سربازی را هرساله به معاونت عمومی ناجا بدهیم ولی از سال ۸۰ ما این آمار‌دهی را با استفاده از پایگاه­ها به صورت مکانیزه درآورده­ایم که درابتدا به صورت دیسکت بعد سی­دی و امروزه بصورت مکانیزه­تر در اختیار آنها می­گذاریم. بنابراین آمار مشمولین را به صورت مستقیم از پایگاه می­گیریم و با شماره ملی در اختیار آنها قرار می­دهیم. فایده این امر به صورتی است که اگر ما آمار ۸۰۰هزار ذکور واجد شرایط مشمول وظیفه می­دهیم چون با شماره ملی انجام می­گیرد افرادی که مراجعه می­کنند متفاوت هستند و مشخص می­شود که چه کسی مراجعه کرده است. در بحث واجدالتعلیم برای وزارت آموزش و پرورش نیز همینگونه عمل می­شود. امسال برای اولین بار در تاریخ کشور ما این اتفاق افتاده که ما واجدالتعلیم­ها و بازمانده­های از تحصیل را به صورت کامل شناسایی کنیم که این عمل توسط خود آموزش و پرورش انجام گرفته است. این فعالیت­ها همگی توسط شماره ملی انجام می­گیرد. وقتی ۱۰۰هزار موالید در سال ۸۴ داریم این تعداد همان واجدالتعلیم در امسال می­شود. کسانی که با شماره ملی ثبت­نام می­کنند و در چند سال اخیر بسیار انجام می­گیرد، بنابراین مابه­التفاوت این آمار مشخص می­کند که چه تعداد افراد زنده هستند و مراجعه نکرده­اند که بازمانده از تحصیل را برای پایه­های مختلف شکل می­دهد. بدون شماره ملی در دستگاه مخاطب ما، این اعمال به هیچ عنوان قابل بهره­برداری و قابل رهگیری و استناد نمی­باشد. مثلاً ۱۱۵۰۰۰۰نفر ثبت­نام کرده‌ایم و یک میلیون و دویست موالید داشته­ام و پنجاه‌هزارنفر برای ثبت­نام نیامده­اند حال این افراد چه کسانی بودند و کجا هستند؟ ولی سازمان ما مشخص می­کند که چه کسی کجا هست و از چه خانواده‌ای است و … که این اطلاعات پویا می­باشد. استفاده از این پایگاه ما، در طرح تحول فرایند جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار بسیار نقش داشته و این پایگاهی که در وزارت آمار و پایگاه دفاع شکل گرفته به همراه سازمان ثبت­احوال یک کار بسیار خوب فراسازمانی و یا ارتباط بین سازمانی بوده است که شکل گرفته. انشالله به همین شکل می­تواند تمام پایگاه­ها براساس این محوریت انجام و این کار شکل گیرد. درواقع این فعالیت‌هایی است که انجام شده است. حدود ۸-۷ سال پیش تا به حال سرشماری نمونه­ای، عشایری و سرشماری­هایی که در مرکز آمار انجام شده تمام تلاش مسئولین مرکز بر این بوده است که شماره ملی را جمع­آوری کنند تا بتوانند آمارهای پویایی را با استفاده از این شماره ملی ارائه دهند که این کار انجام شده است. در سرشماری سال ۹۰ هم قصد ما بر این بوده که شماره ملی را براساس اطلاعاتی که داریم به صورت کامل جمع­آوری کرده که این کار در حد خوبی انجام شده است. این عمل باعث پویاتر شدن آمارهایی شده که در سرشماری جمع­آوری شده است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): زمانی که ما جایی اطلاعات تمام ولادت­ها و فوت­ها را داریم پس چه نیازی به سرشماری وجود دارد؟

میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): اگر ما موارد ولادت و فوت را به صورت کامل داشته باشیم در این صورت نیازی به سرشماری نخواهیم داشت. اگر ما آمار جمعیتی را با شماره ملی به صورت دقیق داشته باشیم بعد از آن رهگیری را سازمان ثبت­احوال به راحتی انجام می­دهد که ولادت، فوت، ازدواج و طلاق به روز ثبت می­شود، در این صورت هم خانوارها طلاق و ازدواج خود را می­توانند رهگیری کنند و هم تعداد جمعیت را براساس ولادت و فوت می­توان پیگیری کرد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): پس اینطور می­توان تعبیر کرد که زیر ۴-۳ درصد مغایرت اطلاعاتی که الآن بین وضعیت واقعی و آنچه که شما در پایگاه اطلاعاتی خود دارید وجود دارد در اینصورت نیاز به سرشماری است.

میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): مغایرت اطلاعات وجود ندارد. درواقع ما اطلاعات تمام ایرانیان اعم از داخل و خارج از کشور، فوت شده و زنده را داریم یعنی در پایان حدود ۱۳۰ میلیون رکورد از فردی که از سال ۱۲۹۷ تا الآن یعنی در عمر ۹۳ ساله سازمان مراجعه کرده­اند به ثبت­احوال و شناسنامه گرفته­اند را داریم. کامل‌ترین اطلاعاتی که در کشور مربوط به هویت و فرد است در پایگاه ثبت­احوال وجود دارد. چیزی که درواقع وجود ندارد و مربوط به سؤال آقای صائبی می­شود این است که ما افراد زنده را یک بار با شماره ملی در داخل کشور داشته باشیم که این کار را در سرشماری­ها انجام می­دهیم. یعنی به کلیه مکان­ها مراجعه کرده و افراد را اعم از ایرانی و خارجی مقیم کشور به تفکیک شمارش می­کنیم. درواقع اینها آمارهایی است که مرکز آمار در کتابچه­ها و سالنامه­های آماری می­دهند. ما اگر شماره ملی داشته باشیم آنگاه می­توانیم با رهگیری که از طریق ولادت و فوت و ازدواج و طلاق انجام می‌گیرد این بانک را به روز نگهداریم. در سرشماری ۸۵ ما شماره ملی را نگرفته­ایم ولی در سرشماری ۹۰ شماره ملی را دریافت می‌کنیم که وقتی این بانک شکل بگیرد طبیعتاً رهگیری آن با سازمان ثبت­احوال انجام می­شود. تغییر آدرس و ولادت و فوت و… در پایگاه به روز ثبت می­شود. اگر ما شکل اصلی کار را داشته باشیم ادامه آن جزء وظایف کار می­باشد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): مسئله هویت الکترونیکی و احراز هویت که خود متولیان مختلفی همچون وزارت قوه قضاییه و وزارت بازرگانی در امور تصدیق امضاء در کشور دارد. ولی بنظر می‌رسد که مبنای اطلاعاتی سازمان ثبت­احوال می­باشد؛ مثلاً جایی که کد ملی من ثبت شده سازمان ثبت­احوال است پس آن هم می­تواند با یکسری تمهیداتی احراز هویت من را انجام دهد. در این صورت رویکرد دولت به این موضوع چگونه بوده است؟ وزارت بازرگانی در این حوزه فعال­ترین است که برای امضاء دیجیتال tokenمی­دهند و در سیستم­ها از سال ۹۱ به استفاده از PKI، استفاده از امضاء دیجیتال یا گواهی آن الزام دارند. در این خصوص ارتباط کار با سازمان ثبت­احوال چگونه است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): این سوال به دو بخش تقسیم می­شود؛ یکی بخش تصدیق هویت در فضای فیزیکی و مجازی بدون پرداختن به بحث امضاء دیجیتال یا احراز هویت، که دقیقاً توسط سازمان ثبت­احوال انجام می­گیرد. در اصل ماده۴۰ قانون خدمات کشوری در بانک اطلاعاتی ایرانیان کاملاً تصحیح شده است. در آیین­نامه­ای که امسال در اردیبهشت­ماه تصویب شد کاملاً نقش ثبت­احوال روشن است بنابراین هیچ پایگاه دیگری در کشور وجود ندارد که تصدیق یا احراز هویت افراد را انجام دهد. اما در بحث گواهی امضاء که فرمودید، در هر کشوری ممکن است یک‌سری امضاء ریشه و تعداد خیلی بیشتری امضاء میانی داشته باشیم در این صورت هر سازمانی برای انجام کار خود می­تواند امضاء میانی داشته باشد و مواردی که آقای صائبی عرض کردند می­تواند از این نوع باشند.

با این تفاسیر بحث تصدیق هویت به صورت ریشه­ای برعهده کیست؟ همان‌طور که می­دانید PKI یا گواهی امضاء به صورت میانی که وزارتخانه­ها برای انجام کار خود می­دهند برای اینکه در دولت الکترونیکی بتوان اسناد را رد و بدل کرد برای تعداد محدود زیرمجموعه خود سازمان و یا وزارتخانه ارائه می‌شود. بحث PKI و امضایی که سازمان ثبت­احوال بر روی کارت هوشمند ملی قرار است که ایجادکند برای تمام آحاد کشور در قانون نوشته شده است. بنابراین امضاء الکترونیکی که روی کارت هوشمند ملی به ایرانیان می­دهیم، امضایی فراگیر است که همه برای تصدیق هویت از آن استفاده می­کنند. در واقع مزیت یک کارت هوشمند است که فرد را در یک فضای مجازی با امضاء الکترونیکی که روی آن است شناسایی کند. تعمیم و پوشش این امضاء به مراتب بیشتر از اماکن دیگر است که ذکر کرده­ایم. در بحث root CA اینکه root این امضاء در کجا باشد، قانون چه می­گوید، سازمان چه می­گوید تصور بر این است که در این بخش­ها که در کشورهای دیگر هم مطالعه شده است root مختلفی وجود دارد که قطعاً یکی از امضاءهای ویژه­ای که در سازمان ما می­تواند وجود داشته باشد بحث root مربوط به تصدیق هویت است که مربوط به سازمان می‌باشد و برای کارهای قانونی آن درحال پیگیری هستیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): از سازمان ثبت­احوال لایحه­ای نوشته شد که وزارت بازرگانی یا قوه قضاییه به عنوان root CA و وزارت بازرگانی مرکز root CA دارد. این تعاملات بین دستگاه­های دولتی یعنی وزارت کشور و وزارت بازرگانی که مشخص کند root CA سازمان ثبت­احوال است و در کارت هوشمند ملی گواهی صادر می­شود که با یک token ساده می­تواند خود فرد را در فضای مجازی تأیید کند. همچین واقعه­ای باعث می­شود که احراز هویت فرد در فضای تعاملاتش با دولت الکترونیک چنان شکل گیرد که دیگر نیازی به هیچ وسیله و یا فرم دیگری نباشد. آیا این موارد انجام شده است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): فرمایش شما تابع موضوع root CA نمی­باشد. کارت هوشمند ملی یک امضاء میانی دارد که کار تصدیق هویت را انجام می­دهد اما امضاء میانی به لحاظ حقوقی از یک root CA که در کشور وجود دارد اعتبار خود را گرفته است. امروزه براساس قانون دوجا برای محل root CA و امضاء ریشه در کشور است. در کشورهای دیگر برای مثال یک کشور اروپایی ۱۰ عدد امضاء ریشه داشته‌اند و گذرنامه مطابق قوانین ایکائو بوده است. اینها منافاتی با یکدیگر ندارند که یک root CA در وزارت بازرگانی برای موضوع تجارت باشد و یک root CA در ثبت­احوال برای مسائل هویت باشد اما بخش نگرانی شما مربوط به امضاء میانی است که روی کارت­های هوشمند قرار خواهیم داد، که این موضوع در هرحال انجام می­شود و نگرانی وجود ندارد. اما در اعتبار آن امضاء میانی معتقد هستیم که در ثبت­احوال و کشورهای دیگر که به لحاظ فراگیر بودن موضوع اعتبار این امضاء میانی که روی کارت هوشمند ملی است بایستی از یک امضاء مرجع و امضاء root باشد که آن هم باید در اختیار دستگاه حاکمیتی باشد. دستگاه‌های حاکمیتی هم در کشور مشخص هستند که چه وزارتخانه­های حاکمیتی می‌باشند. ثبت‌احوال پیگیر این موضوع است که موافقت را از دستگاه­های قانون­گذار اخذ کند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): بسیار امیدوار هستیم که بتوانید این موافقت را دریافت کنید چون می­تواند گره‌گشای خیلی از مسائل ما در کشور باشد. سوال: از مدیران سازمان­هایی که برنامه ما را می­شنوند خواهشمندیم که هر فرم کاغذی که در سازمان خود دیده­اند که مردم درحال پرکردن مشخصات خود هستند این سؤال را از خود بپرسند که آیا نمی­توانند با یک ارتباط ساده الکترونیکی این فرم­ها پر نشود و الکترونیکی پر شود؟

آقای مهندس پارسایی اطمینان ۱۰۰% داده­اند که سازمان ثبت­احوال کاملاً حامی تصدیق و ارائه اطلاعات هویتی است. قبل از اینکه سرویس­های کنترلی بر روی مردم اعمال شود به این سرویس­هایی که ممکن است خدمات به مردم برساند هم فکر کنند. آیا امکان دارد که با اطلاعاتی که از سازمان ثبت­احوال دریافت می­کنیم آمارهایی که غنای اطلاعاتی دارد و اطلاعات خیلی زیادی در آن است می­توان برنامه­ریزی­ها را براساس این موضوع انجام داد یا خیر؟

آقای مهندس پارسایی اعلام آمادگی فرمودند که تمام اطلاعات و آمارهایشان قابل ارائه به سازمان­ها و یا مراجعی که بتوانند و اجازه داشته­باشند که این اطلاعات را دریافت کنند است. برنامه­ریزی­های اجتماعی مبتنی براطلاعات به‌روز می‌تواند به مراتب مثمرثمرتر باشد تا برنامه­ریزی اجتماعی که براساس برداشت­های شخصی آمارهای درون­سازمانی اتفاق افتاده باشد.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

·میهمان برنامه: آقای مهندس پارسایی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم غفوری



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

اندر احوالات کارت هوشمند ملّی

زمان مطالعه: 13 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...