برنامه به سوی فردا که روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش میشود برنامهای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده میپردازد.
شما میتوانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.
این برنامه، برنامه شصت و ششم از سری برنامههای به سوی فردا است.
مجری برنامه: این برنامه در رابطه با خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ثبتاحوال میباشد. در ادامه برنامه گذشته قصد داریم در این برنامه هم به موضوع خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ثبتاحوال کشور بپردازیم به همین منظور در خدمت آقای پارسایی معاون فناوری اطلاعات آمارهای جمعیتی سازمان ثبتاحوال هستیم و در مورد تعاملات الکترونیکی این سازمان با دیگر سازمانها و ارتباط این سازمان با مردم مذاکره خواهیم کرد. همچنین طبق روال برنامههای گذشته در خدمت کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی هستیم.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در برنامه گذشته در خدمت آقای مهندس پارسایی بودیم و مجدداً از ایشان تشکر میکنم که برای دومین بار وقتشان را به ما دادهاند و این برای من جای افتخار دارد که در خدمت ایشان هستم.
بعد از بحث کارت ملی هوشمند که در خدمت آقای مهندس طریقت بودیم، در برنامه قبل درباره شمارههای ملی و آمارهای جمعیتی صحبت شد، از وقایعی که در زندگی ما اتفاق میافتد و در ثبتاحوال ثبت میشود نیز صحبت کردیم و ذکر این موضوع باعث خوشحالی است که امروزه ثبتاحوال تمام وقایع چهارگانه را به صورت به روز و برخط و به هنگام، یعنی قبل از صدور مدرک اطلاعات افراد را در یک پایگاه اطلاعاتی نگهداری میکند. این باعث افتخار است که ما با ثبت این آمارها یک گام خیلی بلند به جلو برداشتهایم. شاید گام بلند بعدی ما استفاده از این آمارها باشد چون این آمارها دریای اطلاعاتی است که سازمانهای حاکمیتی بهرهبردار آن هستند. مثلاً همه نوجوانان که به کنکور میرسند تا آن زمان دانشآموز بودهاند و کد ملی ثبت میکردند، در حال حاضر کنکور میدهند و با کد ملی در سازمان سنجش ثبتنام میکنند، در دانشگاه شماره دانشجویی این افراد با کد ملی ثبت میشود دراقع محور تمام این کارها شماره ملی است که متولی آن سازمان ثبتاحوال است. تنها سازمان ثبت احوال است که متولی صحتسنجی و اعتبارسنجی اطلاعات افراد مانند نام، نامخانوادگی، عکس و… است. حدود ۷۰ سازمان داریم که تفاهمنامههای قابلیت استفاده از اطلاعات سازمان ثبتاحوال را دارند. نکته اینکه حدود ۲۵ بانک تمام اطلاعات خود را از سازمان ثبتاحوال دریافت کرده و با آنها ارتباط برخط دارند که در این مورد به برخی از سازمانهای دیگر مثل نیروی انتظامی هم اشاره کردهاند. سوالی که در برنامه گذشته خود آقای پارسایی هم به آن اشاره فرمودند و به این برنامه انتقال پیدا کرده است این است که ما تعداد خیلی زیادی آمار و اطلاعات داریم که آمارهای جمعیتی خودمان در پایگاه اطلاعاتی ثبتاحوال به صورت بروز وجود دارد. چقدر این آمارها در سازمانهای حاکمیتی برای مدیریت استفاده میشود؟ میدانیم که یک پایه مدیریت دستگاههای مدیریتی ما، پایه اجتماعی است. مبنا و اساس اطلاعات اجتماعی و تصمیمگیریهای اجتماعی اطلاعات دموگرافیک یا جمعیتشناختی کشور است، از این موارد در حال حاضر چگونه استفاده میشود؟
مجری برنامه: اگر آمارهای جمعیتی ما به لحظه ثبت میشود پس چه نیازی به سرشماری جمعیتی داریم؟
میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): شماره ملی مزیتهای بسیاری دارد، اولین مزیت شماره ملی این است که رکورد افراد را داخل پایگاههای اطلاعاتی واحد (یونیک) کرده و ارتباط اینها را با هم آسان میکند. پرونده فرد با یک شماره در تمام سازمانها، وزارتخانههای خصوصی و عمومی شکل میگیرد، بنابراین در رهگیری اطلاعات فرد اگر به بحث قبل برگردیم، اینکه ما چطور میتوانیم ارتباط پرونده شمار را از این سازمان به سازمان دیگر برقرار کنیم کلید ارتباطی شماره ملی است. درواقع دولت الکترونیک بدون وجود شماره ملی در بحث هویت بیمعنا است. یعنی شماره ملی حلقه ارتباط پرونده افراد در داخل دولت الکترونیک است. اگر این شرایط نبود و پرونده فرد در داخل ثبتاحوال با یک شماره و در هر سازمان دیگری با یک شماره متفاوتی بود در این صورت شناخت و ارتباط این کدها با هم کار بسیار سخت و تقریباً غیر ممکن است.
در بحث دوم ما مشخصات کاملاً مشابه حتی در نام، نامخانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه و نام پدر که هر پنج مشخصه یکی و نام مادر متفاوت، یا حتی نام مادر هم یکی باشد در صورتی که دو آدم متفاوت داریم. یک سازمان با یک کد تشکیل پرونده میدهد با این محتوا و یک سازمان دیگر یک کد دیگر ولی با همین محتوا تشکیل پرونده داده در این صورت اصلاً امکان اینکه این دو کد به یکدیگر وصل شود وجود ندارد و اگر هم وصل شود اشتباه خواهد بود. شماره ملی این امکان را میدهد که اولاً این ارتباط آسان انجام شود دوماً این قرار گرفتن شماره و ارتباط بدون اشتباه باشد. پس در اطلاعات همسان شماره ملی بین دو فرد مشابه به لحاظ ظاهری وجه ممیز میشود.
بحث سوم اینکه، ما تغییر اطلاعات در ثبتاحوال داریم. برای مثال نام و نامخانوادگی و تاریخ تولد و در برخی از موارد نام پدر به لحاظ پسوند و پیشوند و در بعضی موارد جنسیت تغییر میکند. بنابراین هرکدام از این پارامترها میتوانند تغییر کنند. وقتی این تغییرات صورت گیرد اگر شماره ملی وجود نداشته باشد هویت این فرد تغییر میکند و به آدم دیگری تبدیل میشود. پس ملیت فرد با مشخصات و تاریخ تولد جدید همان فرد قبل است لذا رهگیری پرونده فرد در سازمانها و وزارتخانهها حتی اگر تغییر مشخصات دهند امکانپذیر است. با این مقدمهای که عرض شد شکل آماری که از این پس با شماره ملی استخراج میشود با آماری که قبلاً داده میشد متفاوت است. فرض کنید در یک سرشماری که در کشور انجام میشود مثلاً میگوییم ۷۵ ملیون نفر وجود دارند اگر از ما سوال شود که مشخصات این افراد چیست، نفر به نفر نمیتوانیم این اطلاعات را بدهیم. ما بازههای سنی، جمعیتی و بعضی از مسائلی که تقریبی است را برآورد میزنیم اما در طرح تحول که به هماهنگی و همکاری مرکز آمار ایران، سازمان ثبتاحوال و وزارت دفاع داشتهایم، بانکی بر مبنای شماره ملی شکل گرفته است. بحث تغییر نشانی و کد پستی را هم داریم که وظیفهای است که به سازمان ثبتاحوال محول شده. این موارد باعث خواهد شد که یک بانک اطلاعاتی پویا داشته باشیم که در مورد این افراد میتوانیم بگوییم مشخصات فردی آنها چیست، محل سکونت آنها کجاست….
سرکار خانم رفعتی گفتند که اگر ما چنین بانکی داشته باشیم که با شماره ملی و کدپستی بدانیم کیست و کجاست چه الزامی به سرشماری است؟ تا به امروز این بانک به صورت کامل شکل نگرفته بود و ما نیاز داشتیم که این کار انجام شود. بدیهی است در این سالها که این پایگاه در حال کامل شدن است و پایگاه اطلاعاتی را تکمیل میکند و بحث تغییر نشانی هم وجود دارد، دیگر ما به سرشماری نیازی نخواهیم داشت زیرا که ما جمعیت را در هر لحظه و هرنقطه داریم. ثبت وقایعی به صورت آنلاین انجام میشود که با فوت از جمعیت کم و ولادت اضافه میکند، چون این اتفاقات به روز ثبت میشوند اطلاعات جمعیت را داریم.
مجری برنامه: پدیده مهاجرتی، چه به صورت داخلی و چه خارجی چگونه درنظر گرفته میشود؟
میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): مهاجرت متولی جداگانهای دارد که آمار آن در جای دیگری با شماره ملی ثبت میشود. کسی که به تازگی جابهجا شده و به داخلی کشور میآید کدپستی جدید خود را انتقال میدهد که در این صورت جابهجایی فرد که از استان، شهر، روستا و یا حتی از یک بلوک انجام گرفته ثبت میشود. لذا تمام مهاجرتها و جابهجاییهای داخل کشور از طریق اعلام تغییر نشانی ثبت میگردد. اما جابهجایی و مهاجرت به خارج کشور را از طریق کارتشناسایی با سبک دیگری رهگیری میکنیم. سازمانهایی مانند وزارت امورخارجه و ناجا که در بحث گذرنامه متولی هستند، در تمام آنها شماره ملی ثبت میشود. مثلاً فردی به خارج از کشور رفته و هنوز نیامده که از این طریق قابل پیگری است که دستگاههای متولی آمار آنها را انتقال میدهند.
گزارش برنامه:
۱٫ گزارشگر برنامه: از کارت ملی خود چقدر استفاده میکنید؟ تا به حال پیش نیامده که موردنیاز شود؟
مصاحبه شونده: اصلاً. یک سال هست که گم کردهام و اصلاً به دنبال آن نرفتم.
گزارشگر برنامه: تا به حال بانک رفتهاید و کارت ملی لازم داشته باشید؟
مصاحبه شونده: بله، شماره ملی من گوشه شناسنامه نوشته شده و از آن استفاده میکنم.
گزارشگر برنامه: درمورد کارت ملی هوشمند شنیدهاید؟ الآن تصوری دارید که چه استفادههایی دارد؟
مصاحبه شونده: خیر. نمیدانم، تا به حال که به کارم نیامده است.
گزارشگر برنامه: میدانید در کشورهای دیگر چقدر از کارت ملی استفاده میکنند؟ اگر بخواهید استفاده کنید فکر میکنید که چقدر میتواند مفید باشد؟
مصاحبه شونده: خیر، چیزهایی مثل مدرک و کارت شناسایی اصلاً استفادهای ندارد. نمیدانم.
۲٫ گزارشگر برنامه: شغل شما چیست؟ کارت ملی دارید؟
مصاحبه شونده: کارمند. بله.
گزارشگر برنامه: درمورد کارت ملی هوشمند شنیدهاید؟
مصاحبه شونده: کمی میدانم ولی در حال حاضر اجرا نشده است. قرار است کارتهای ملی جمع شود و به جای آن کارت ملی هوشمند بدهند.
گزارشگر برنامه: از کارت ملی خود چقدر و در کجا استفاده میکنید؟
مصاحبه شونده: در بانک، برای گواهینامه، ثبتنام در آموزشگاه، بیمارستان، نیروی انتظامی در واقع در بیشتر مکانهای دولتی از کارت ملی خود استفاده کردم.
گزارشگر برنامه: اگر کارت ملی هوشمند شود چه مزیتهایی برای ما دارد؟
مصاحبه شونده: هر سازمانی با زدن کدرهگیری و یا ملی میتونه تمام مشخصات وی را دریافت کند.
گزارشگر برنامه: تا به حال شده به مرکزی مراجعه کنید و لازم باشد که فرمهای بسیاری را پر کنید؟
مصاحبه شونده: فرمهایی میدهند که خیلی وقت میگیرد یا اینکه شمارههایی را میخواهند که ما فراموش کردهایم و یا حضور ذهن نداریم که وارد کنیم.
گزارشگر برنامه: کارت ملی اگر هوشمند باشد به نظر شما این مسائل رفع میشود؟
مصاحبه شونده: مشکل مردم حل میشود. مثلاً افرادی هستند که بیسوادند و نمیتوانند فرمی را پر کنند اگر شماره ملی یا کارت هوشمند وجود داشته باشه کار این افراد خیلی راحتتر میشود و نیازی به همراهی افراد دیگر را ندارند.
گزارشگر برنامه: کارت ملی هوشمند و یا ذخیره عکس و اثر انگشت در کارت ملی به صورت الکترونیکی میتواند موجب توزیع عادلانه فرصتها، کاهش هزینههای دولت و مردم شود و نقش بسزایی در پویایی اقتصاد میتواند داشته باشد. ارگانها خدمات را سادهتر، سریعتر و با کیفیت بالاتری به مردم ارائه میکنند که باعث بهبود سطح کیفی زندگی مردم و احساس امنیت و آرامش بیشتری در سطح جامعه میشود. اطلاعات کاملتر را از طریق کارشناس برنامه دریافت میکنید.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): به مبانی آمارهای آقای مهندس پارسایی اشاره کردیم و بسیار مسئله مهمی است که مبنای آماری ما در سازمانهای بهرهبردار آمار میتواند یکتا باشد و این هم همانا از طریق شماره ملی امکانپذیر میباشد. جواب سوال قبلی داده نشده که آیا سازمانهای حاکمیتی ما از آمارهای ثبتاحوال استفاده کرده و بازخوردی در سازمان ثبتاحوال به صورتی که سازمانهای حاکمیتی از شما آمار خاصی را دریافت کنند داشته است؟ فکر نمیکنم که درحال حاضر تصمیماتی برای آمارهای برخط شما گرفته شود که اگر اینطور است بفرمایید. آیا در تصمیمات سازمانها بازخوردی داشتهاید که از اطلاعات به روز شما استفاده کنند؟ ارتباط شما با مرکز آمار چگونه و در چه مواردی است؟
میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): طبق قانون ما باید آمار مشمولین سربازی را هرساله به معاونت عمومی ناجا بدهیم ولی از سال ۸۰ ما این آماردهی را با استفاده از پایگاهها به صورت مکانیزه درآوردهایم که درابتدا به صورت دیسکت بعد سیدی و امروزه بصورت مکانیزهتر در اختیار آنها میگذاریم. بنابراین آمار مشمولین را به صورت مستقیم از پایگاه میگیریم و با شماره ملی در اختیار آنها قرار میدهیم. فایده این امر به صورتی است که اگر ما آمار ۸۰۰هزار ذکور واجد شرایط مشمول وظیفه میدهیم چون با شماره ملی انجام میگیرد افرادی که مراجعه میکنند متفاوت هستند و مشخص میشود که چه کسی مراجعه کرده است. در بحث واجدالتعلیم برای وزارت آموزش و پرورش نیز همینگونه عمل میشود. امسال برای اولین بار در تاریخ کشور ما این اتفاق افتاده که ما واجدالتعلیمها و بازماندههای از تحصیل را به صورت کامل شناسایی کنیم که این عمل توسط خود آموزش و پرورش انجام گرفته است. این فعالیتها همگی توسط شماره ملی انجام میگیرد. وقتی ۱۰۰هزار موالید در سال ۸۴ داریم این تعداد همان واجدالتعلیم در امسال میشود. کسانی که با شماره ملی ثبتنام میکنند و در چند سال اخیر بسیار انجام میگیرد، بنابراین مابهالتفاوت این آمار مشخص میکند که چه تعداد افراد زنده هستند و مراجعه نکردهاند که بازمانده از تحصیل را برای پایههای مختلف شکل میدهد. بدون شماره ملی در دستگاه مخاطب ما، این اعمال به هیچ عنوان قابل بهرهبرداری و قابل رهگیری و استناد نمیباشد. مثلاً ۱۱۵۰۰۰۰نفر ثبتنام کردهایم و یک میلیون و دویست موالید داشتهام و پنجاههزارنفر برای ثبتنام نیامدهاند حال این افراد چه کسانی بودند و کجا هستند؟ ولی سازمان ما مشخص میکند که چه کسی کجا هست و از چه خانوادهای است و … که این اطلاعات پویا میباشد. استفاده از این پایگاه ما، در طرح تحول فرایند جمعآوری اطلاعات اقتصادی خانوار بسیار نقش داشته و این پایگاهی که در وزارت آمار و پایگاه دفاع شکل گرفته به همراه سازمان ثبتاحوال یک کار بسیار خوب فراسازمانی و یا ارتباط بین سازمانی بوده است که شکل گرفته. انشالله به همین شکل میتواند تمام پایگاهها براساس این محوریت انجام و این کار شکل گیرد. درواقع این فعالیتهایی است که انجام شده است. حدود ۸-۷ سال پیش تا به حال سرشماری نمونهای، عشایری و سرشماریهایی که در مرکز آمار انجام شده تمام تلاش مسئولین مرکز بر این بوده است که شماره ملی را جمعآوری کنند تا بتوانند آمارهای پویایی را با استفاده از این شماره ملی ارائه دهند که این کار انجام شده است. در سرشماری سال ۹۰ هم قصد ما بر این بوده که شماره ملی را براساس اطلاعاتی که داریم به صورت کامل جمعآوری کرده که این کار در حد خوبی انجام شده است. این عمل باعث پویاتر شدن آمارهایی شده که در سرشماری جمعآوری شده است.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): زمانی که ما جایی اطلاعات تمام ولادتها و فوتها را داریم پس چه نیازی به سرشماری وجود دارد؟
میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): اگر ما موارد ولادت و فوت را به صورت کامل داشته باشیم در این صورت نیازی به سرشماری نخواهیم داشت. اگر ما آمار جمعیتی را با شماره ملی به صورت دقیق داشته باشیم بعد از آن رهگیری را سازمان ثبتاحوال به راحتی انجام میدهد که ولادت، فوت، ازدواج و طلاق به روز ثبت میشود، در این صورت هم خانوارها طلاق و ازدواج خود را میتوانند رهگیری کنند و هم تعداد جمعیت را براساس ولادت و فوت میتوان پیگیری کرد.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): پس اینطور میتوان تعبیر کرد که زیر ۴-۳ درصد مغایرت اطلاعاتی که الآن بین وضعیت واقعی و آنچه که شما در پایگاه اطلاعاتی خود دارید وجود دارد در اینصورت نیاز به سرشماری است.
میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): مغایرت اطلاعات وجود ندارد. درواقع ما اطلاعات تمام ایرانیان اعم از داخل و خارج از کشور، فوت شده و زنده را داریم یعنی در پایان حدود ۱۳۰ میلیون رکورد از فردی که از سال ۱۲۹۷ تا الآن یعنی در عمر ۹۳ ساله سازمان مراجعه کردهاند به ثبتاحوال و شناسنامه گرفتهاند را داریم. کاملترین اطلاعاتی که در کشور مربوط به هویت و فرد است در پایگاه ثبتاحوال وجود دارد. چیزی که درواقع وجود ندارد و مربوط به سؤال آقای صائبی میشود این است که ما افراد زنده را یک بار با شماره ملی در داخل کشور داشته باشیم که این کار را در سرشماریها انجام میدهیم. یعنی به کلیه مکانها مراجعه کرده و افراد را اعم از ایرانی و خارجی مقیم کشور به تفکیک شمارش میکنیم. درواقع اینها آمارهایی است که مرکز آمار در کتابچهها و سالنامههای آماری میدهند. ما اگر شماره ملی داشته باشیم آنگاه میتوانیم با رهگیری که از طریق ولادت و فوت و ازدواج و طلاق انجام میگیرد این بانک را به روز نگهداریم. در سرشماری ۸۵ ما شماره ملی را نگرفتهایم ولی در سرشماری ۹۰ شماره ملی را دریافت میکنیم که وقتی این بانک شکل بگیرد طبیعتاً رهگیری آن با سازمان ثبتاحوال انجام میشود. تغییر آدرس و ولادت و فوت و… در پایگاه به روز ثبت میشود. اگر ما شکل اصلی کار را داشته باشیم ادامه آن جزء وظایف کار میباشد.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): مسئله هویت الکترونیکی و احراز هویت که خود متولیان مختلفی همچون وزارت قوه قضاییه و وزارت بازرگانی در امور تصدیق امضاء در کشور دارد. ولی بنظر میرسد که مبنای اطلاعاتی سازمان ثبتاحوال میباشد؛ مثلاً جایی که کد ملی من ثبت شده سازمان ثبتاحوال است پس آن هم میتواند با یکسری تمهیداتی احراز هویت من را انجام دهد. در این صورت رویکرد دولت به این موضوع چگونه بوده است؟ وزارت بازرگانی در این حوزه فعالترین است که برای امضاء دیجیتال tokenمیدهند و در سیستمها از سال ۹۱ به استفاده از PKI، استفاده از امضاء دیجیتال یا گواهی آن الزام دارند. در این خصوص ارتباط کار با سازمان ثبتاحوال چگونه است؟
میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): این سوال به دو بخش تقسیم میشود؛ یکی بخش تصدیق هویت در فضای فیزیکی و مجازی بدون پرداختن به بحث امضاء دیجیتال یا احراز هویت، که دقیقاً توسط سازمان ثبتاحوال انجام میگیرد. در اصل ماده۴۰ قانون خدمات کشوری در بانک اطلاعاتی ایرانیان کاملاً تصحیح شده است. در آییننامهای که امسال در اردیبهشتماه تصویب شد کاملاً نقش ثبتاحوال روشن است بنابراین هیچ پایگاه دیگری در کشور وجود ندارد که تصدیق یا احراز هویت افراد را انجام دهد. اما در بحث گواهی امضاء که فرمودید، در هر کشوری ممکن است یکسری امضاء ریشه و تعداد خیلی بیشتری امضاء میانی داشته باشیم در این صورت هر سازمانی برای انجام کار خود میتواند امضاء میانی داشته باشد و مواردی که آقای صائبی عرض کردند میتواند از این نوع باشند.
با این تفاسیر بحث تصدیق هویت به صورت ریشهای برعهده کیست؟ همانطور که میدانید PKI یا گواهی امضاء به صورت میانی که وزارتخانهها برای انجام کار خود میدهند برای اینکه در دولت الکترونیکی بتوان اسناد را رد و بدل کرد برای تعداد محدود زیرمجموعه خود سازمان و یا وزارتخانه ارائه میشود. بحث PKI و امضایی که سازمان ثبتاحوال بر روی کارت هوشمند ملی قرار است که ایجادکند برای تمام آحاد کشور در قانون نوشته شده است. بنابراین امضاء الکترونیکی که روی کارت هوشمند ملی به ایرانیان میدهیم، امضایی فراگیر است که همه برای تصدیق هویت از آن استفاده میکنند. در واقع مزیت یک کارت هوشمند است که فرد را در یک فضای مجازی با امضاء الکترونیکی که روی آن است شناسایی کند. تعمیم و پوشش این امضاء به مراتب بیشتر از اماکن دیگر است که ذکر کردهایم. در بحث root CA اینکه root این امضاء در کجا باشد، قانون چه میگوید، سازمان چه میگوید تصور بر این است که در این بخشها که در کشورهای دیگر هم مطالعه شده است root مختلفی وجود دارد که قطعاً یکی از امضاءهای ویژهای که در سازمان ما میتواند وجود داشته باشد بحث root مربوط به تصدیق هویت است که مربوط به سازمان میباشد و برای کارهای قانونی آن درحال پیگیری هستیم.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): از سازمان ثبتاحوال لایحهای نوشته شد که وزارت بازرگانی یا قوه قضاییه به عنوان root CA و وزارت بازرگانی مرکز root CA دارد. این تعاملات بین دستگاههای دولتی یعنی وزارت کشور و وزارت بازرگانی که مشخص کند root CA سازمان ثبتاحوال است و در کارت هوشمند ملی گواهی صادر میشود که با یک token ساده میتواند خود فرد را در فضای مجازی تأیید کند. همچین واقعهای باعث میشود که احراز هویت فرد در فضای تعاملاتش با دولت الکترونیک چنان شکل گیرد که دیگر نیازی به هیچ وسیله و یا فرم دیگری نباشد. آیا این موارد انجام شده است؟
میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): فرمایش شما تابع موضوع root CA نمیباشد. کارت هوشمند ملی یک امضاء میانی دارد که کار تصدیق هویت را انجام میدهد اما امضاء میانی به لحاظ حقوقی از یک root CA که در کشور وجود دارد اعتبار خود را گرفته است. امروزه براساس قانون دوجا برای محل root CA و امضاء ریشه در کشور است. در کشورهای دیگر برای مثال یک کشور اروپایی ۱۰ عدد امضاء ریشه داشتهاند و گذرنامه مطابق قوانین ایکائو بوده است. اینها منافاتی با یکدیگر ندارند که یک root CA در وزارت بازرگانی برای موضوع تجارت باشد و یک root CA در ثبتاحوال برای مسائل هویت باشد اما بخش نگرانی شما مربوط به امضاء میانی است که روی کارتهای هوشمند قرار خواهیم داد، که این موضوع در هرحال انجام میشود و نگرانی وجود ندارد. اما در اعتبار آن امضاء میانی معتقد هستیم که در ثبتاحوال و کشورهای دیگر که به لحاظ فراگیر بودن موضوع اعتبار این امضاء میانی که روی کارت هوشمند ملی است بایستی از یک امضاء مرجع و امضاء root باشد که آن هم باید در اختیار دستگاه حاکمیتی باشد. دستگاههای حاکمیتی هم در کشور مشخص هستند که چه وزارتخانههای حاکمیتی میباشند. ثبتاحوال پیگیر این موضوع است که موافقت را از دستگاههای قانونگذار اخذ کند.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): بسیار امیدوار هستیم که بتوانید این موافقت را دریافت کنید چون میتواند گرهگشای خیلی از مسائل ما در کشور باشد. سوال: از مدیران سازمانهایی که برنامه ما را میشنوند خواهشمندیم که هر فرم کاغذی که در سازمان خود دیدهاند که مردم درحال پرکردن مشخصات خود هستند این سؤال را از خود بپرسند که آیا نمیتوانند با یک ارتباط ساده الکترونیکی این فرمها پر نشود و الکترونیکی پر شود؟
آقای مهندس پارسایی اطمینان ۱۰۰% دادهاند که سازمان ثبتاحوال کاملاً حامی تصدیق و ارائه اطلاعات هویتی است. قبل از اینکه سرویسهای کنترلی بر روی مردم اعمال شود به این سرویسهایی که ممکن است خدمات به مردم برساند هم فکر کنند. آیا امکان دارد که با اطلاعاتی که از سازمان ثبتاحوال دریافت میکنیم آمارهایی که غنای اطلاعاتی دارد و اطلاعات خیلی زیادی در آن است میتوان برنامهریزیها را براساس این موضوع انجام داد یا خیر؟
آقای مهندس پارسایی اعلام آمادگی فرمودند که تمام اطلاعات و آمارهایشان قابل ارائه به سازمانها و یا مراجعی که بتوانند و اجازه داشتهباشند که این اطلاعات را دریافت کنند است. برنامهریزیهای اجتماعی مبتنی براطلاعات بهروز میتواند به مراتب مثمرثمرتر باشد تا برنامهریزی اجتماعی که براساس برداشتهای شخصی آمارهای درونسازمانی اتفاق افتاده باشد.
عوامل این برنامه:
· سردبیر: خانم مرضیه سالک
· گوینده: خانم رفعتی
· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی
·میهمان برنامه: آقای مهندس پارسایی
· تهیه کننده: جناب آقای فنایی
· گزارشگر: خانم افشار
· نشر الکترونیک: خانم غفوری