خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / اندر احوالات کارت هوشمند ملّی

اندر احوالات کارت هوشمند ملّی

زمان مطالعه: 13 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

این برنامه، برنامه شصت و چهارم از سری برنامه‌های به سوی فردا است.

مجری برنامه‌: برنامه به سوی فردا به بررسی وضعیت خدمات IT در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف کشور می‌پردازد و با حضور کارشناسان این حوزه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. در این برنامه هم قصد داریم به موضوع خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ثبت احوال بپردازیم. همچنین در خصوص کارت ملی هوشمند هم توضیحاتی را از زبان میهمان برنامه خواهیم شنید.

امروز همچون برنامه‌های گذشته در خدمت کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی هستیم و از حضور ایشان استفاده می‌کنیم. همچنین در خدمت جناب آقای مهندس محمدابراهیم طریقت مشاور ریاست سازمان ثبت احوال و قائم‌مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی هستیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): آقای مهندس طریقت درخواست دارم که برای شروع بحث یک توضیح کلی از خدماتی که سازمان ثبت احوال در حال حاضر علی‌الخصوص در حوزه تحت نظارت جنابعالی، کارت ملی هوشمند به مردم دارد و یا انشاءالله در آینده نزدیک قرار است داشته باشند بفرمایید.

میهمان برنامه(آقای مهندس طریقت): اگر بخواهیم خیلی خلاصه تعریفی از ثبت احوال داشته باشیم، وظیفه ثبت احوال ایجاد امکان شناسایی ایرانیان است. تفکیک ایرانی از غیر ایرانی، بیان هویت ایرانیان برای اینکه خدماتی که باید مبادله شود،‌مبنای آن شناسایی است و می‌دانید که هیچ خدمتی حتی یک مکالمه ساده و یا یک بحث ساده هم بدون شناسایی امکان‌پذیر نیست. مبادله خدمات در حوزه معمول و یا حوزه مجازی نیازمند موضوعی در رابطه با شناسایی است. در حوزه مجازی پیچیده‌تر و مفصل‌تر هم می‌شود. بحث امنیت، بحث سرعت، بحث دقت و مسائل این‌چنینی این شرایط را ایجاد می‌کند. ثبت احوال تلاش می‌کند که در حوزه معمول مردم آشنا هستند که غریب به صدسال است که ثبت احوال این کار را انجام می‌دهد و با در اختیار گذاشتن مدارکی مثل شناسنامه، کارت‌شناسایی امکانی ایجاد کرده که ایرانیان خود را به سرویس‌های متصل وصل کنند، تلاش می‌کنند در حوزه‌های مجازی هم این امکان را ایجاد نمایند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در واقع همان ماموریت سازمان ثبت احوال را فرمودید. واقف هستید که با رشد خیلی زیادی که حوزه فرآیندهای مجازی و تعاملات مجازی و الکترونیکی طی چندسال گذشته داشته است، البته خود جنابعالی هم سبقه زیادی در سازمان ثبت احوال دارید و در حال حاضر هم مشاور رئیس سازمان هستید، طرح‌های خیلی زیادی را ما در ثبت احوال شاهد بودیم در این حوزه که بتواند خود را به روز کند و من خاطرم است جزء اولین سازمان‌هایی که در حوزه مکانیزاسیون و الکترونیکی شدن گام برمی‌داشت ثبت احوال بود. شاید سال‌هایی که هنوز سازمان‌های دیگر خیلی به ارائه خدمات الکترونیک فکر نمی‌کردند، ثبت احوال بود که واقعا الکترونیکی شده بود و اطلاعات را بر بستر الکترونیکی داشت. از این اطلاعات در حال حاضر چه استفاده‌ای می‌‌شود و یا چه سرویسی بر روی اینها به مردم داده می‌شود و یا حتی به سازمان‌های حاکمیتی؟

میهمان برنامه(آقای مهندس طریقت): همان‌طور که اشاره فرمودید،‌سازمان خوشبختانه توانست با مجموعه اقداماتی که عمدتا در دهه هفتاد انجام شد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور را بسازد. یعنی اطلاعات تمام ایرانیان زنده، فوت شده، داخل و یا خارج از کشور را بتواند در این پایگاه‌ها نگهداری کند و همواره هم در حال به روز رسانی می‌باشد.

دستگاه‌های زیادی نیازمند این اطلاعات هستند. اخیرا در بحث خدمات که در ارتباط با یارانه‌ها داده می‌شود شاید مهم‌ترین بیسی که کمک داد، این پایگاه بود. طبیعتا application‌های زیادی می‌تواند نصب شود و این ظرفیت را تبدیل کند به سرویس‌های الکترونیک به‌گونه‌ای که کمترین مشکلات هم در حوزه حریم خصوصی برای مردم و هم در حوزه مبادله‌کننده‌ی سرویس اعم از بخش‌های دولتی و سایر بخش‌ها ایجاد شود یعنی اگر قرار باشد رفتن به سرویس‌های مجازی یک اصل باشد که هست، به خاطر اینکه بتوانیم در درجه اول ارزانتر و مطمئن‌تر، سریعتر، شفاف‌تر مبادله خدمات کنیم، مشکلات کمتری برای مردم ایجاد شود. پایه همین‌جاست. تلاش ما در این است که این زیرساخت که جنابعالی به آن اشاره کردید با استفاده از یک ابزار دیگری به عنوان کارت هوشمند، این را توسعه دهیم و دقیقا پایگاه را در جیب مردم قرار دهیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): من به خاطر دارم که در سال ۷۸ یا ۷۷ بازیابی اطلاعات افراد از طریق کد ملی در قالب یک ترمینال خیلی ساده به نیروی انتظامی داده شده بود و برای دریافت اطلاعات فردی دیگر نیازی به ورود اطلاعات مجدد توسط مردم نبود. شاید یکی دو مورد قلم اطلاعاتی را می‌گرفتند که بتوانند چک کنند این اطلاعات را که متعلق به همان فرد ست و یا با عکسی و یا نام و فامیلی بخواهند مقایسه کنند. در حال حاضر این خدمات چقدر پیشرفت کرده است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس طریقت): هم به لحاظ اقلام اطلاعاتی و هم به لحاظ تحویل و امکان مبادله اطلاعات، پیش خوانهای متعدد خیلی به سمت جلو حرکت کردیم. هم زیرساخت‌های فناوری این اجازه را داده و هم نیاز دستگاه‌ها و خوشبختانه آشنایی که در این رابطه برای مردم ایجاد شده است. اینها سروس‌های آنلاینی است که از طریق پایگاه داده می شود و از جمله بانک‌ها و مراکز آموزشی و بسیاری جاهایی که مراجعات بیشتری دارند و برای اینکه کار تصدیق با دقت بیشتری انجام شود. و اتفاقا این موضوع بیشترین کمک را به خود مردم می‌دهد تا از اطلاعاتشان سوء استفاده نشود و احیانا افراد دیگر نتوانند از هویت آنها سوء استفاده کنند و مشکلاتی برای ایجاد شود که با انواع آن در حوزه‌های مختلف آشنا هستید و خیلی از مراجع قانونی درگیر این موضوعات هستند. جزئی‌ترین این اتفاقات را فناوری اطلاعات می‌تواند بیان کند ولی من می‌توانم اشاره کنم که این امکان برای سازمان وجود دارد که به همه پیشخوان‌هایی که نیازمند اند می‌توانند با اطمینان این access را داشته باشند و دسترسی داشته باشند. علاوه بر اطلاعاتی که جنابعالی اشاره کردید، کلید اصلی شماره ملی است ولی اقلام دیگری از جمله عکس را هم ما در اختیار می‌گذاریم، آخرین عکس فرد که در پایگاه وجود دارد برای هر نوع بهره‌برداری، تطبیق و یا امکانات دیگری. این سرویس طبیعتا نیاز به زیرساخت مبادله اطلاعات دارد و سرویس بر خط است، در فضای کارت هوشمند اشاره می‌کنم که ما برای اینکه احیانا امکان بر خط فراهم نباشد سرویس را ارتقاء می‌دهیم و در آنجا دیگر نیاز به امکان بر خط وجود ندارد.

گزارش برنامه:

گزارشگر برنامه: کارتی که در دست شماست،‌کارت ملی‌تان است. از کارت ملی‌تان چه استفاده‌هایی می‌کنید؟

شخص مصاحبه شونده: در حال حاضر بیشتر برای مراجعاتی که به بانک دارم و بیشتر جاهایی که مراجعه می کنیم از ما کارت ملی می‌خواهند و به جای شناسنامه می‌توانیم مورد استفاده قرار دهیم. به ویژه در امور بانکی که حتما باید کارت ملی همراه داشته باشیم.

گزارشگر برنامه: در چه جاهای دیگری از کارت ملی‌تان استفاده می‌کنید؟

شخص مصاحبه شونده: من معمولا در بانک استفاده می‌کنم ولی خوب بعضی از کارهای اداری هم نیاز هست که کارت ملی حتما همراهمان باشد.

گزارشگر برنامه: کارت ملی باید همراهتان باشد و یا شماره یا کد ملی؟

شخص مصاحبه شونده: خود کارت ملی حتما باید همراهمان باشد.

گزارشگر برنامه: آیا علت آن را می‌دانید؟

شخص مصاحبه شونده: فکر می‌کنم معتبرترین کارت شناسایی در حال حاضر در کشور است.

گزارشگر برنامه: آیا در ارتباط با هوشمند شدن این کارتها چیزی شنیده‌اید؟

شخص مصاحبه شونده: من شنیده‌ام که از سال ۱۳۹۲ قرار است که کارت‌های ملی که در حال حاضر در دستمان است به صورت الکترونیکی در بیاد و در اختیار همه قرار گیرد.

گزارشگر برنامه: این کار چه مزیتی دارد و چه شرایطی را برای شما تسهیل می‌کند؟

شخص مصاحبه شونده: من فکر می‌کنم از نظر امنیتی برای هر فرد بهتر است با توجه به اینکه الکترونیک است و این کارت الکترونیک درربیشتر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا به جای اینکه چندین کارت همراهشان باشد همین یک کارت کارآیی آنها را دارد و آن اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سازمان ‌ها و ارگان‌های قرار می‌دهد و نیازی نیست که افراد کارتهای مختلفی را ارائه دهند.

گزارشگر برنامه: آیا شده تا به حال به یک سازمان و ارگانی مراجعه کنید و به جای اینکه چند صفحه فرم پر کنید یک کارت ملی ارائه کنید؟

شخص مصاحبه شونده: برای من چنین مسئله‌ای پیش نیامده و فکر نمی‌کنم ظرف یک یا دو سال آینده هم این اتفاق در کشور ما بی‌افتد.

گزارشگر برنامه: یعنی بسترسازی‌های لازم هنوز انجام نشده است. پیشنهادی دارید برای اینکه به هرحال این شرایط را ما بتوانیم احیاء کنیم؟

شخص مصاحبه شونده: فکر می‌کنم همین در اختیار گذاشتن کارت ملی الکترونیک بتواند خیلی از مشکلات را حل کند چون اطلاعات سیستماتیک است و به جاهایی که مراجعه می‌کنیم می
‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند و فکر می‌کنم دولت الکترونیک هم گامی در این جهت باشد که امیدوارم ظرف ۲ سال اینده این مشکلات حل شود و نیازی نباشد که ما فرم‌های مختلفی را در سازمان‌های مختلف پر کنیم .

گزارشگر برنامه: و این به هرحال اطلاعات مخدوش در جاهای مختلف داشته باشید؟

شخص مصاحبه شونده: بله همین‌طور است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی):با هم گزارش را شنیدیم. آقای مهندس طریقت راجع به این دو موضوعی که در گزارش کمی جدیتر بیان شد که یکی مسئله چندکارتی که ما در دست داریم و دوم مسئله هویتی برای تکمیل اطلاعات را توضیح می‌فرمایید؟

میهمان برنامه(آقای مهندس طریقت): من خیلی خوشحالم که این شهروند محترمی که با ایشان مصاحبه شد،‌اینقدر آگاه و آشنا مسائل بودند و ه مطالب اشاره داشتند شاید خیلی کمک کردند به من. همان‌طور که می‌دانید ما قرار است در برنامه پنجم به سمت استقرار سرویس‌های الکترونیک پیش رویم و نهایتا دولت الکترونیک به عنوان یک هدف. لازمه این است که اولا پایگاه‌های اطلاعاتی و application‌های مریوطه زیرساخت‌های ارتباطی و میان‌افزاری که به نام Government Bus معروف است شکل بگیرد. اینها هم در قانون برنامه و هم در قانون خدمات کشوری به خوبی دیده شده است اما اینکه چگونه بشد دسترسی پیدا کرد به این اطلاعات، ورود به مجموعه دولت الکترونیک،‌ کلید آن کارت هوشمند ملی تعریف شده است. یعنی با هر امکانی مثل یک لپ‌تاب و یا امکانات دیگری که همه آشنایی دارند بتوانند به یک درگاهی، یک پورتالی یه عنوان درگاه ملی متصل شد و از آنجا سرویس‌ها را شناسایی کرد،‌تقاضا کرد و یا ارائه داد و انشاءالله برویم به سمت مبادله سرویس‌ها در فضای مجازی که خواص خاص خود را دارد.

کارت هوشمند به عنوان وسیله‌ای که امکان شناسایی،‌تصدیق هویت و ظرفیت امضاء دیجیتال را دارد، کارهای معماری و ساخت سامانه‌های ان انجام شده و ما در مراحل نهایی هستیم که انشاءالله پایلوتش را از نیمه اول سال آینده در استان قم ایجاد خواهیم کرد.حال اینکه چرا قم انتخاب شده بد نیست که اشاره کنم که ما به دلیل زیرساخت‌های مبادله خدمات مترواترنت که آنجا دارد یکی از بهترین شرایط را داریم و دلیل استفاده از این فضای جغرافیایی هم به همین دلیل است. به هرحال، فرض بر این است که مردم می‌توانند. و من برای اینکه تقرب ذهنی ایجاد کنم مثل اینکه سیستم بانکی برای شبکه شتاب از طریق کارت‌های بانکی اتفاق می‌افتد. و مردم استفاده می‌کنند، می‌توانند وصل شوند به سیستم بانکی و حسابی را تغذیه کنند و یا پولی را از جایی به جای دیگر جابه‌جا کنند، پرداخت هایشان را انجام دهند، وجهی دریافت کنند و کسائل دیگری که خوشبختانه مردم با آنها آشنا هستند. این کارت قرار است در همه حوزه‌ها این کار را انجام دهد. یعنی فرصتی هست تا شخص خود را شناسایی کند. ما امکان اثر انگشت بر روی کارت و یا مچانکارت را داریم که می‌تواند، سرویس‌دهنده اگر علاقه داشته باشد علاوه بر پین‌کد با اثر انگشت هم تصدیق نماید برای سرویس‌های پیشرفته‌تری از این اثر انگشت هم استفاده کند و از همه مهم‌تر امضاء دیجیتال برای اینکه ظرفیت انکارپذیری و یا عدم انکار را و همین‌طور تصدیق یک موضوعی را اگر بخواهد چیزی را تایید کند و حتما و به لحاظ حقوقی ظرفیت لازم را داشته باشد این فرصت را ایجاد کرده کارت که بدون نیاز به دسترسی به پایگاه بتواند اطلاعات فرد، اطلاعات خانواده، اطلاعات biometric و … را استفاده کند. عکسش را جابه‌جا کند و بنا به نیاز آن و البته اینها همه در اختیار شهروند است و او ست که با پین‌ کد اجازه می‌دهد که چه‌کسی اطلاعات کارتش را با الویت‌بندی که شده استفاده کند. اینها سرویس‌هایی که شهروند باید متقاضی باشد. و این در حقیقت اصلی‌ترین نقش کارت است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): بعد از پایلوت شدن آن در استان قم برنامه‌ریزی زمانبندی برای توسعه آن در کشور به چه نحوی است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس طریقت): بر اساس بند(د) ماده ۴۶ قانون برنامه ما موظف هستیم طی برنامه به همه گروه‌های سنی زیر ۱۵ سال را هم بپوشانیم. کارت شناسایی فعلی فقط برای ۱۵ سال به بالا است. و ما موظفیم برای همه گروه‌های سنی طی وقت تقدیم کنیم و برای سال‌های آینده از نیمه دوم به تدریج ما این تقدیم کارت را گسترش خواهیم داد. ابتدا جایگزین کارت‌هایی می‌شود که تاریخ اعتبارشان تمام شده،‌ بنابراین کسانی که کارت هوشمند دریافت می‌کنند دیگر کارت‌شناسایی ملی فعلی را در اختیار نخواهند داشت و آن جایگزین می‌شود و به تدریج حوزه پوشش آن گسترش پیدا می‌کند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): آیا توافقی با سازمان‌هایی مثل ناجا و یا دیگر سازمان‌‌ها که الان به سرعت در حال توسعه کارت‌های smart card هستند، شده برای اینکه آنها جمع‌آوری شود ،‌جایگزین شود؟

میهمان برنامه(آقای مهندس طریقت): آیین‌نامه اجرایی بند قانونی که اشاره کردم، خوشبختانه در ستاد تنظیم آیین‌نامه‌های سازمان نظارت راهبردی سازمان ریاست جمهوری یکی از بحث های جدی همین بود در کارگروه فناوری اطلاعات که تا آنجایی که این کارت می‌تواند به خصوص در حوزه تصدیق هویت، امضاء دیجیتال و… به عنوان کلید دسترسی حضور داشته باشد، قطعا کارتی ورود نمی‌کند و کارت اصلی همین کارت است، چون بقیه کارت‌ها اصلا فرصت‌هایی مثل بیومتریک و امضاء دیجییتال را نمی‌توانند داشته باشند و ندارند. اما اینکه برای بقیه سرویس‌‌ها و برخی سرویس‌ها مثل گواهینامه که خیلی اطلاعاتش نزدیک است و در اینجا اجازه داده می‌شود که شخص رانندگی کند و یا لولی که می‌تواند در اختیار بگیرد و یا کارت پایان خدمت و…و این بستگی به دستگاه دارد ولی برنامه‌ریزی بر این است که بعد از استقرار این سامانه دستگاه اگر بررسی کرد و کارت را کافی دانست و همین‌طور زیرساخت‌ها آماده شد، کارت حاضر می‌شود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): ضمن عرض سلام و خسته نباشید به دوستان خوبان در معاونت فاوا ناجا علی‌الخصوص، چون آنها خیلی تند تند در حال تکثیر کارت‌های هوشمند خود هستند به دلایلی که انشاءالله به منظور ارتقاء سیستم‌های امنیتی و کاربردی‌شان نزد مردم است. فکر می‌کنم سازمان ثبت احوال این آمادگی را داشته باشد که اطلاعات مورد نیاز گواهینامه و یا پایان خدمت را که سرویس‌هایی است که هنوز هم راه‌اندازی نشده است و۹۱۹۲ به عنوان پایلوت کردن و توسعه کشوری برای آن اعلام شده، فکر می‌کنم سازمان ثبت احوال این امکان را داشته باشد که اطلاعات مورد نیاز آن سازمان‌ها را بر روی کارت ملی هوشمند خود قرار دهد که اگر قرار است کارتی تعویض شود و یا چنین اتفاقی بی‌افتد،‌همین الان هم با شماره ملی ارتباط دارد یعنی ما دقیقا بر حسب شماره ملی در نیروی انتظامی می‌دانیم که چه کسی گواهینامه دارد یا ندارد،‌چه کسی پایان خدمت دارد یا ندارد و یا حتی مسائلی مثل گذرنامه و … را اطلاعاتشان را ار یه تاریخی به بعد که اگر اشتباه نکنم سال ۸۲ یا ۸۳ بر اساس شماره ملی گرفتیم،لذا من فکر می‌کنم که این آمادگی در ثبت احوال وجود داشته باشد که تمام این اطلاعات را بر روی همان یک کارت نگهداری کند. در مورد کارت‌های بانکی، طبیعتا آمادگی بانک‌ها به لحاظ اینکه خیلی هم حاکمیتی نیستند، یعنی بعضی از آنها دولتی هستند و بعضی‌ها خصوصی،‌البته آنها هم تحت نظارت نظارت و اعمال تدبیر شدید دولت قرار دارند ولی به نظر می‌رسد این آمادگی در سازمان ثبت احوال بازهم وجود داشته باشد بر روی کارت ملی هوشمند و فقط شاید از جنابعالی و همکارانی که می‌دانیم واقعا برای توسعه کاربردهای کارت ملی هوشمند زحمت می‌کشید، انتظار می‌رود انشاءالله با را یزنی ها و توافقاتی که با بخش‌های مختلف کارگروه فاوای دولت دارید بتوانید این سرویس را ارائه دهید،‌طوری که واقعا کارت‌های زیاد و متعددی دست مردم نباشدف کمااینکه همین من و شما اگر الان به کیف دستیمان مراجعه کنیم حداقل ۴ یا ۵ کارت در کیفمان خواهد بود و تا سال دیگر قطعا دوتای پایان‌خدمت و گواهی‌نامه به آن اضافه خواهد شد که فکر می‌کنم خیلی صورت خوشی ندارد، با مطالعات زیادی که جنابعالی و همکارانتان در الگوی کارت ملی هوشمند انجام داده‌اید، فکر نمی‌کنم شما هم به این الگو رسیده باشید که در کشورهای پیشرفته دنیا که هدف ما رسیدن به جایگاه اول در منطقه است این الگو وجود داشته باشد که مثلا در کیف من ده کارت باشد. چون سازمان‌ها تمایل و یا توان و یا امکان توافق با هم را روی یک سیستم‌های کاربردی‌شان ندارند.

میهمان برنامه(آقای مهندس طریقت): ما در استفاده از این کارت‌ها دو مدل کلی داریم در استفاده از این کارت‌ها داریم. یک مدل که من عمدتا به آن مدل چون روند است و من به تعداد جهانی اشاره کردم این است که کارت کلید است و در این مدل انقدر سازمان‌ها سرویس‌گرا عمل کرده‌اند و زیرساخت‌هایی ایجاد کرده‌اند که اطلاعات عمدتا در بانک‌های اطلاعاتی‌شان است و این کلید به پیشخوانها کمک می‌دهد که بتوانند سرویس دهند و این بهترین شکل است. اما در مواقعی و یا برای یک دوره گزار مجبور می‌شویم بعضی از سرویس‌ها را به روی کارت منتقل کنیم مثل اینکه، گواهینامه اساسا در پایگاه اتفاق می‌افتد و پلیس می‌تواند با توجه به آن پایگاه بررسی کند که آیا شخص گواهینامه دارد یا نه و آیا معتبر است و یا نه و مسائلی از این قبیل که همین امروز هم بر روی گواهینامه نگهداری نمی‌شود. امیدوارم به این سمت اول برویم در این شرایط تنها کارتی که به کار می‌آید همین کارت می‌تواند باشد. دراین شرایط حتی کارت‌های بانکی هم همان‌طور که می‌دانید خیلی اکانت را روی کارت نگهداری نمی‌کند و فقط کلید است.

اما شاید تا آن موقع نیاز به کارت‌های دیگری باشد. اما اینکه کدام کارت باید باشد به نظر من منظر زمان و هزینه باید اصلی‌ترین منظر باشد و من به عنوان یک کارشناس IT در اینجا صحبت می‌کنم ما اگر با این دید نگاه کنیم شاید در آن صورت بتوانیم خیلی راحت‌تر در تجمیع این کارت‌ها حرکت کنیم.

کارشناس برنامه (آقای مهندس صائبی): همین‌طور است که می‌فرمایید. واقعا شاید یکی از دلایل اصلی نام‌گذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی به فکر فرو بردن مدیران و کارشناسان در این است که آیا واقعا کاری که ما انجام می‌دهیم به لحاظ نظر زمان و منابع و هزینه آیا واقعا مقرون به صرفه است.

آقای دکتر ریاضی مدیر فناوری اطلاعات وزارت بهداشت هم در این برنامه حضور داشتند و حدود سه جلسه در خدمت ایشان بودیم و راجع به کارت ملی سلامت و پروژه سپاس گفتگو کردیم. اما همه اینها واقعا به همان Governmental service bus برمی‌گردد. شما بهتر از من اطلاع دارید که کشور هزینه‌های میلیاردی برای این موضوع می‌پردازد که با چند توافق خیلی ساده بین سازمانی مثل EEC‌ در سطح دبیرخانه الآن اجرا شده است. مثل همین ارتباطی که خود ثبت احوال با بقیه سازمان‌ها دارید. تفاهم‌نامه و پروتوکول‌هایی که دارید. مثل کاری که شتاب و …در حوزه بانکی انجام داده‌اند، قابل ارائه شدن است و حقیقتا این نکته‌ای که شما فرمودید کلید حل معماهای دستگاه حاکمیتی ما در این حوزه است که آیا ما کاری که انجام می‌دهیم مقرون به صرفه است و یا با تغییر خیلی کوچکی می‌توانیم مقرون به صرفه‌تر کنیم. حالا همین کلمه‌ای که می‌گوییم در اینجا و در این برنامه رادیویی که مقرون به صرفه‌تر خود چند میلیار عدد است و وقتی به این سطوح می‌رسد و از طرفی ما دیگر به دلیل کم‌بود وقت وارد بحث‌هایی در این برنامه نشدیم. و من یک کلید دهم برای کسانی که علاقه‌مند هستند، بعضی وقت‌ها هزینه‌هایی که ما پرداخت می‌کنیم صرفا به دلیل تاخیرات یا هدر رفته منابع نیست، سوء استفاده‌ها و حیله‌ها و فریب‌هایی که در این سیستم‌های اطلاعاتی زده می‌شود، که کارتی مثل کارت شما کارت ملی هوشمند که شما مجری پروژه‌ی آن هستید به سادگی جلوی این مسائل را می‌گیرد و در تمام دنیا جزء الگوهای بسیار موفق است که می‌تواند از یک فریب خیلی بزرگ در سیستم‌های اطلاعاتی ما جلوگیری کند. چه بسا در بسیاری از سیستم‌های بانکی، سیستم‌های مبتنی بر هویت، سیستم‌های مبتنی بر تراکنش‌های اقتصادی ما با یک کلید خیلی ساده مثل کارت هوشمند ملی می‌توانیم به راحتی جلوی این فریب را بگیریم و تشخیص دهیم.

میهمان برنامه(آقای مهندس طریقت): همان طور که شما فرمودید بسیاری از این هزینه‌ها گاهی در بلند مدت هم قابل تشخیص نیست. به هرحال بحث اقتصادی قضیه یک بحث است و چون اعداد بسیار بزرگ است این قضیه واقعا مهم است.

در پایان نیز تشکر می‌کنم و امیدوارم به سمتی برویم که بسیار شفاف‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تر و از همه مهم‌تر ارزان‌تر بتوانیم خدمات مبادله کنیم و من مطمئنم که با ظهور و حضور کارت هوشمند این فرصت ایجاد می‌شود برای کسانی که راه‌حل‌ها و solutionهای مبتنی بر اواخر بحث را بیشتر توجه کنند.

مجری برنامه: سوالی برای من ایجاد شد که آیا کارت ملی هوشمند جایگزینی برای شناسنامه هم هست یا خیر؟

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): دو وجه دارد. یکی خود فیزیک کارت است و دیگری سیستم‌های تصدیق کننده اطلاعات روی این کارت در پشت صحنه. من نمی‌دانم که ثبت‌احوال در این حوزه دقیقا چه تصمیمی گرفته اما کارت الکترونیکی هویت ملی ما همین کارت ملی هوشمند می‌تواند باشد. و چه اطلاعاتی که روی خود کارت است و چه اطلاعاتی که بر روی سیستمهای پشت صحنه‌اش وجود دارد کاملا می‌تواند تصدیق هویتی ما را انجام دهد. چیزی که الان امروز توسط شناسنامه و با نوشتن‌ها اتفاق می‌افتد.

شاید نگرانی‌هایی وجود دارد که این کارت هوشمند ملی کجاها و چه طور ممکن است استفاده شود امروز شما نوت‌بوکها و کامپیوترهایی را می‌بینید و دستگهای خیلی کوچکی که به توکن معروف است. اینها کارخوان هستند و کارت‌خوان دارند و بسیار هم فراگیر شده و قیمت آن هم بسیار ارزان است و با داشتن یکی از اینها کنار سیستم‌های کامپیوتری ما قدرت انتقال این اطلاعات را به کامپیوتر و در نتیجه به سیستم‌های اطلاعاتی داریم.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

·میهمان برنامه: آقای مهندس طریقت

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

ثبت احوال؛‌ مبدا هویت الکترونیکی–بخش دوم

زمان مطالعه: 13 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...