خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / سازمان فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات – ۲

سازمان فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات – ۲

زمان مطالعه: 12 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

این برنامه، برنامه هفتاد و هفتم از سری برنامه‌های به سوی فردا است.

مجری برنامه‌: در این برنامه ما به بررسی وضعیتIT در سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌پردازیم و با حضور کارشناسان، وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این برنامه کارشناس محترم، جناب آقای مهندس عالیرضا صائبی و میهمان محترم برنامه آقای مهندس حکیم‌جوادی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات حضور دارند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در برنامه گذشته مأموریت‌های اصلی سازمان فناوری اطلاعات را از زبان آقای حکیم‌جوادی در چهارده محور که نیازمندی‌های فناوری اطلاعات را در کشور پوشش می‌دهد شنیدیم و همچنین اولویت‌بندی فعالیت‌های سازمان فناوری اطلاعات و محورهای فعالیت‌های این سازمان را بیان فرمودند. آقای مهندس حکیم‌جوادی تأکید فرمودند که بیشتر خدمات سازمان فناوری اطلاعات به سمت خدماتی حرکت می‌کند که ممکن است برای مردم الزاماً محسوس نباشد و بیشترین خدمات در چهار حوزه مدل‌های کسب و کار، امنیت، آموزش و معماری سازمان فناوری اطلاعات توزیع شده است و در حوزه‌های دیگری که تفکیکات آن را با شرکت ارتباطات زیرساخت بیان فرموده‌اند، مشغول به فعالیت‌ می‌باشد. همچنین موضوعاتی مانند شبکه‌های ملی که در حوزه‌های مختلف در حال راه‌اندازی است، راه‌اندازی مرکز داده ‌ملی و مسائلی از این قبیل در برنامه گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

بخشی که در برنامه گذشته فرصت مطرح کردن آن وجود نداشت و به این برنامه منتقل شد این بود که آیا در سازمان فناوری اطلاعات در حوزه کاربری اینترنت تحلیلی از رفتار کاربران وجود دارد که یک تحلیل آماری بیان کند به طوری که بدانیم مثلاً کاربران ما در اینترنت چه رفتارهایی دارند؟

میهمان برنامه(آقای مهندس حکیم جوادی): برای اینکه بتوانیم یک مدل مهندسی از بحث شبکه‌ ملی اطلاعات را داشته باشیم، در همه جای دنیا مرسوم است که رفتار کاربران را به گونه‌ای، بررسی و مطالعه می‌کنند و از این تحلیل‌ها استفاده می‌نمایند. در این بخش سایت‌هایی وجود دارد، برای اینکه بتوانیم برنامه‌ریزی برای آینده کنیم معمولاً ۲۰۰ یا ۳۰۰ سایت اول از نظر تعداد کاربری را شناسایی و تحلیل می‌کنیم که این نیازها در کجا قرار دارد و بیشتر از چه طریق کاربران سعی می‌کنند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند، درواقع این اتفاق در این حد می‌افتد و قطعاً همکاران ما آمارهایی را در بخش‌های مختلف برای ما دارند. این آمارها برای استفاده مردم آماده نشده است ولی قطعاً در آینده بخصوص در حوزه شبکه ملی‌ اطلاعات این اتفاق خواهد افتاد، چون ممکن است که خیلی از اینها هم مفید باشد و مورد استفاده عموم قرار گیرد.

مثلاً در حوزه کارهای تحقیقاتی یکی از منابع اصلی ما جستجوی مقاله، یا منابع است، همانطور که در برنامه گذشته بیان فرمودید منابعی که در نتیجه جستجوها نمایش داده می‌شوند ممکن است که الزاماً منابع داوری شده و صحیح و قابل اعتمادی نباشند، ‌به هر حال همان منابعی هم که نمایش داده می‌شود فرض کنید که ۱۰ یا ۱۵ مرجع اصلی در هر صنعتی دارند، در اینصورت گزارشاتی که شما و همکارانتان در حال استخراج آنها هستید اگر انتشار پیدا کند مدل‌های کسب و کاری ایجاد می‌شود که تأمین‌کنندگان داخلی ما به عنوان واسطه می‌شوند نه به شکل واسطه‌های امروز که به صورت انحصاری است. مدل‌های انحصاری به گونه‌ای است که تنها یک نماینده وجود داشته باشد و تمامی دانشگاه‌ها باید از آن یک نماینده خریداری کنند در غیر اینصورت امکان دسترسی وجود ندارد که این روش غلط می‌باشد.

اگر چنین آمارهایی وجود داشته باشد، این امر در حوزه تحقیقات علمی بسیار مؤثر می‌باشد و حتی به سمتی می‌رود که وزارت علوم را تحریک می‌کند که حرکتی جدی در این زمینه داشته باشد و در هزینه‌های میلیاردی که صرف منابع دانشگاه به صورت غیرمتمرکز می‌شود صرفه‌جویی شود و این یک عدد بسیار قابل تأملی است که توسط این آمارها محققین ما می‌توانند در حوزه اجتماعی تحلیل نمایند. تحلیل‌های اجتماعی که از کاربری اینترنت منتشر می‌شود همه مبتنی بر نتایج جستجوی serch engine های خارجی است، که تا به حال در ایران مشاهده نشده است.

در برنامه بسوی فردا در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ درباره سایت www.iran.ir بسیارکار کردیم که برنامه ما را با عنوان برنامه www.iran.ir می‌شناختند، دلیلش این بود که ما باید بر روی بستری حرکت کنیم که تمامی کشورهای دنیا دارای آن می‌باشند و یکی از بهترین سایت‌های ایران هم www.iran.ir است. در این امر ما نتوانستیم منابعی پیدا کنیم که محققین جامعه‌شناس ما بتوانند از منابع قابل اعتمادتری که ایرانیان تأمین می‌کنند و داخلی می‌باشند استفاده نمایند و این نتایج به طوری باشد که قابلیت انتشار پیدا کند، بخشی از آن به مدیران کشور و کسانی که سیاست‌های کاربری اینترنت را تنظیم می‌کنند و با آنها ارتباط دارند ببینند که مردم پشت VPN و فیلترشکن و غیر VPN و غیر فیلترشکن از چه سایت‌هایی بازدید می‌کنند. به هرحال زمینه‌سازی فرهنگی بسیار مهم است و توجه به علاقه‌مندی‌های مردم هم بسیار اهمیت دارد، لذا این آمارها می‌تواند خیلی نقش تکان‌دهنده‌ای در وضعیت فعلی کاربری اینترنت ایفا کند. امیدوارم که بزودی این آمارها از طرف شما و همکارانتان منتشر شود و شاید دقیق‌ترین آمارها را شما و همکارانتان می‌توانید ارائه دهید.

گزارش برنامه

گزارشگر برنامه: شغل و حرفه‌ی شما چیست و چند سال دارید؟

مصاحبه شونده: ۲۸ سال دارم و کارشناس مرکز مطالعات دانشگاه صنعتی شریف هستم.

گزارشگر برنامه: چند ساعت و چه ساعت‌هایی از روز و برای چه موضوعاتی از اینترنت استفاده می‌کنید؟

مصاحبه شونده: در روز در حدود ۸ ساعت از اینترنت استفاده می‌کنم، استفاده‌های ما هم با توجه به پروژه تحقیقاتی و سایت‌های مرتبط با آن می‌باشد.

گزارشگر برنامه: آیا می‌دانید که چه سازمانی مسئولیت ارائه خدمات اینترنتی به شما را برعهده دارد؟

مصاحبه شونده: تا جایی که من می‌دانم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول خدمات اینترنت است. البته سازمان تنظیم مقررات رادیویی هم درواقع قوانین و ضوابط آن را وضع می‌کند.

گزارشگر برنامه: شما از شرایط کلی اینترنت چه در حوزه کاری خود و چه در مسائل شخصی راضی هستید؟

مصاحبه شونده: تقریباً، اصلاً. چون ما به علت پهنای باند پایینی که داریم با سرعت بسیار پایینی می‌توانیم از اینترنت استفاده کنیم علاوه بر این در چند هفته گذشته قطع و وصل شدن مکرر اینترنت در خیلی از حوزه‌ها باعث فلج شدن کار ما می‌گردد. مثلاً ایمیل یکی از ابزارهای کاری ما است، وقتی که دسترسی به Email یا Gmail‌ قطع می‌شود درواقع دیگر امکان انجام هیچ کاری را نداریم. کارهایی که در زمان مشخصی باید انجام گیرد دیگر این امکان وجود ندارد و یکسری از موقعیت‌ها را از دست می‌دهیم و یکسری از تعهدات خود را نمی‌توانیم انجام دهیم.

گزارشگر برنامه: با توجه به اینکه فرمودید اصلاً راضی نمی‌باشید فکر می‌کنید که چه سازمان یا ارگانی وظیفه دارد که این خدمات را به شما ارائه دهد؟

مصاحبه شونده: من فکر می‌کنم که وزارت فناوری اطلاعات باید پاسخگوی این مسئله باشد. اما ظاهراً قطع و وصل شدن اینترنت براساس سوالاتی که از جناب وزیر می‌شد، ایشان اعلام فرمودند که این مشکل مربوط به ما نمی‌شود و مربوط به نهاد دیگری می‌باشد.

گزارشگر برنامه: فکر می‌کنید عمده مشکلات استفاده درست و بهینه از اینترنت در کشور ما چه مسائل و مشکلاتی است؟ مثلاً مربوط می شود به نحوه کار کابران اینترنت یا مربوط می‌شود به مدل مدیریتی که وجود دارد و یا شاید به هر دو مربوط می‌شود.

مصاحبه شونده: با توجه به تکنولوژی‌هایی که در کشور وجود دارد، هیچکدام از فناوری‌ها از دل جامعه ما بیرون نیامده، مثلاً تلوزیون، رادیو ، موبایل،… برای ما نبوده درنتیجه مردم ما آموزش‌های لازم برای استفاده از اینترنت را ندیده‌اند. وقتی این مسائل وجود نداشته باشد عوارض جانبی بسیار زیاد می‌شود درنتیجه می‌توان گفت که شاید در حوزه مدیریت برای آموزش کاربران خوب عمل نکرده‌ایم. درواقع شاید ۷۰% از افرادی که برای استفاده از اینترنت وقت می‌گذارند هزینه اضافی صرف می‌کنند. یعنی بخشی از پهنای باند اشغال می‌شود ولی برای خواندن روزنامه، حل جدول،… که تمام آنها جزء حاشیه‌ها هستند. درواقع با این محدودیت‌هایی که در زمینه اینترنت داریم و نهادهایی که باید استفاده بهینه کنند پهنای باند آنها گرفته شده و در جای دیگری استفاده می‌شود که نیاز واقعی و بازدهی مناسبی ندارد.

میهمان برنامه(آقای مهندس حکیم جوادی): بهترین نکته که در گفته‌های مصاحبه شونده وجود داشت این بود که در انتها، اشاره بسیار جالبی به نحوه استفاده کاربران اینترنت داشتند. گاهی اوقات ما در بحث صرفه‌جویی در منابع وقتی به اینترنت می‌رسیم کمتر به این موضوع توجه می‌کنیم. باید اشاره نمود که برخی کاربران ممکن است وقت زیادی را برای بدست‌آوردن اطلاعات (که همه این استفاده‌ها می‌تواند از طریق اینترنت نباشد) صرف کنند. مثلاً اگر کسی بخواهد یک روزنامه داخلی را مطالعه نماید پهنای باند قابل توجهی باید در اختیار فرد باشد که به راحتی بتواند دسترسی پیدا کند و این منابع هم موجود باشد، که این مسائل هیچکدام ارتباطی با اینترنت ندارند. در وحله اول ما باید یک تعریفی را برای دسترسی به شبکه داشته باشیم، یعنی ابتدا باید این شبکه ایجاد شود (که در حال حاضر این شبکه ایجاد شده و در حال توسعه است)، تا بتواند پوشش بیشتری را برای دسترسی در اختیار مردم قرار دهد. این اطلاعات همانطور که بیان شد به راحتی در دسترس مردم قرار می‌گیرد، بنابراین اگر بخواهیم روزنامه‌ای را مطالعه نماییم اطلاعات آن می‌تواند در یک مرکز داده‌ای که متعلق به یک روزنامه، مرکز داده ‌ملی یا عمومی قرار بگیرد، و بتواند از طریق میزان دسترسی‌ که برای فرد تعیین شده به راحتی به صورت اینترانتی دسترسی پیدا کند و بتواند اطلاعات را به راحتی بررسی نماید.

ما برای خرید پهنای باند اینترنتی مبالغ قابل توجهی هزینه می‌کنیم، و این بدان معنی است که به لحاظ فنی بخش عمده‌ای از پهنای باند ما ممکن است به شکلی که اشاره نمودند اشغال شود درحالی که ممکن است همزمان این پهنای باند را برای پیاده‌سازی اطلاعاتی که در داخل کشور نمی‌باشد مورد نیازمان باشد. بنابراین معماری و مهندسی اینکه چه اطلاعاتی در داخل است و باید در داخل نگهداری شود و استفاده شود و این جداسازی از اطلاعاتی که از طریق اینترنت به دست‌ می‌آید یکی از دغدغه‌های اصلی بوده است که در قانون برنامه پنجم به خوبی به آن پرداخته شده است، و در شبکه ملی اطلاعات در حال پیاده‌سازی است. بنابراین نگرانی که به لحاظ پهنای باند و دسترسی برای مردم و برای اطلاعات داخلی وجود دارد امیدواریم که بتوانیم با پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات پهنای باند موردنیاز را ایجاد کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم. همانطور که دیده شده امیدواریم ۶۰% خانوارها بتوانند به پهنای باند پرسرعت‌تری دسترسی پیدا کنند، تلاش می‌کنیم بخشی هم که در خارج از کشور مدیریت شده و در اصل منابع ملی برای آنها صرف می‌شود، بتوانند از آن استفاده کنند. این یکی از برنامه‌های اصلی وزارت ارتباطات است که در حال انجام است و وزیر محترم هم تمامی کوشش خود را برای پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات به کار بسته‌اند و امیدواریم که هرچه زودتر پیاده‌سازی گردد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در برنامه‌های گذشته خیلی به شبکه ملی اطلاعات پرداختیم و آقای مهندس رضایی از شرکت ارتباطات زیرساخت کاملاً عین فرمایشات شما را در حیطه زیرساخت توضیح فرمودند. آقای مهندس رضایی فرمودند که شما به همان مرکزی که به اینترنت اتصال دارد، متصل می‌باشید و این به صورت نامحسوس و هوشمند پشت سرویس‌دهنده‌ها تقسیم می‌‌شود که شما اگر می‌توانید یک درخواستی مثل تبادلات مالی یا تبادلات دولت الکترونیکی دارید که با دستگاه‌های حاکمیتی درون کشور است. امروزه ما سایت‌های ویدئوسرور داخلی داریم که در حال حاضر در فروردین و اردیبهشت سال ۹۱، بنابر نتیجه‌ی زحماتی که دوستان سازمان شما و شرکت ارتباطات زیرساخت کشیده‌اند، می‌بینیم که دانلود بر روی خط k128 با سرعت ۴۰۰ k و ۳۴۸ k از سایت‌های داخلی هم میسر می‌باشد، که این توزیع ترافیک به نفع همه ما است.

دسترسی به شبکه ملی اطلاعات به معنای کم کردن هزینه تأمین محتوا، یعنی جایی که محتوا را تهیه می‌کنیم، است و نه قطع دسترسی اینترنت. در اینجا این سوال پیش می‌آید که مردم یا بنگاه‌ها به سازمان فناوری اطلاعات در موضوع کاربری اینترنت به صورت مستقیم، به خود شما و یا همکاران شما و یا به صورت غیرمستقیم، از طریق سازمان‌هایی که شما به آنها سرویس می‌دهید، چه کمکی می‌توانند بکنند؟ ما می‌توانیم چه کمکی به سازمان فناوری اطلاعات چه در بنگاه‌ها و چه در دانشگاه‌ها و چه در سطح افراد و شهروندان بکنیم، که شما بتوانید بهتر خدمات‌رسانی کنید؟

میهمان برنامه(آقای مهندس حکیم جوادی): واقعیت این است که ما عمده خدمات و سرویس‌هایی را که ارائه می‌دهیم در جهت استفاده بهینه مردم است و کاربردها و تأثیری که می‌تواند در زندگی روزمره مردم بگذارد، بازخوردی که از هرکدام از این فعالیت‌ها می‌شود می‌تواند برای اینکه در جهت بهبود خدمات قدم برداریم به ما کمک کند. به عنوان مثال شما اگر به اهدافی که دولت در برنامه پنجم برای خود در کارگروه مدیریت فاوا قرار داده است و اهداف بسیار سختی است توجه کنید، خواهید دید که آن چهارده شاخصی که دولت قرار داده است جز با تعامل و همکاری مردم قابل پیاده‌سازی نیست. مثلاً ‌اگر قرار باشد که در پایان برنامه ۸۰% مبادلات پولی ما به صورت الکترونیکی باشد، به این معنی است که مردم باید کمک کنند و از همین ابزارهایی که وجود دارد استفاده کنند. خوشبختانه مشاهدات و آمارها حاکی از این است که در بعضی از استان‌ها برای پیاده‌سازی بعضی از سرویس‌ها پیش‌قدم شده‌اند. یکی از معاونین استان‌ها مطرح می‌کردند که ما بیش از ۹۳ یا ۹۴ درصد پرداخت‌هایمان به صورت الکترونیکی انجام گرفت، یا در یک استان دیگر کل قبوض به صورت الکترونیکی شده است، و این امر در استان‌ها الگوبرداری می‌گردد. در حال حاضر ما تعامل بسیار خوبی با بنگاه‌ها داریم، یکی از موضوعاتی که در شبکه ملی اطلاعات به آن پرداخته می‌شود، بحث دسترسی کسب و کارها و بنگاه‌ها به شبکه و شبکه ملی اطلاعات است. این امر باید هرچه سریع‌تر پیاده‌سازی شود و ما بتوانیم بازخورد آن را ببینیم، همچنین خیلی از اصناف باید اطلاعات خود را از این شبکه بگیرند و با یکدیگر مبادله کنند.

اگر برگردیم به سوال قبلی شما و اشاره‌ای که مصاحبه شونده داشته‌اند، این‌طور است که در آینده خدمات الکترونیکی دولت به سرعت افزایش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه دولت یکی از اهداف اصلی خود را ارائه خدمات الکترونیکی می‌داند و ما با حجم زیادی از این مبادلات مواجه خواهیم بود و براساس آن به کمک مردم نیاز داریم. پیاده‌سازی بعضی از پروژه‌های بزرگ در این حوزه در کشور مثل کارت هوشمند ملی که در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را در یکی از استان‌ها طی می‌کند، این موارد جز با کمک مردم امکان‌پذیر نمی‌باشد. همانطور که بیان شد ما جزء معدود فناوری‌هایی هستیم که با همه اقشار جامعه در ارتباط می‌باشیم، بنابراین نیاز به کمک آنها داریم. اگر سرویس جدید احساس می‌شود وجود آن موردنیاز است، و آمادگی آن را داریم که این سرویس‌ها را ایجاد نماییم، اگر هم در چارچوب وظایف وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات است، این آمادگی را هم داریم و این کار را هم انجام خواهیم داد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): آقای مهندس حکیم‌جوادی لطفاً یک سایت یا نقطه تماسی را نام ببرید تا مردم بتوانند بازخوردی به شما دهند. اگر مرکز تماسی دارید یا جایی که ما بتوانیم خیلی راحت حرف‌های خود را به شما بزنیم تا برسد به دست کارشناسان و مشاورین شما، و یا بتوانیم از آنها مشاوره بگیریم و یا سؤال خود را مطرح کنیم اعلام نمایید.

میهمان برنامه(آقای مهندس حکیم جوادی): همواره مطبوعات و رسانه‌ها بخصوص صدا و سیما نقش سفیر خیلی خوبی را در حوزه فناوری اطلاعات بازی کرده است. هم سایت www.iran.ir و هم سایت www.itc.ir این آمادگی را دارد و پذیرای همه دوستان هستند، و اگر کسی پشنهاد خاصی و یا سؤال خاصی دارد می‌تواند در این بخش‌ها ارائه نماید. در آیند‌ه‌ای نزدیک با همکاری دوستان یک مرکز تماس ایجاد می‌کنیم که نه تنها پاسخگوی سؤالات مربوط به سازمان خود باشیم بلکه در حوزه فناوری اطلاعات اگر سؤالی مطرح می‌شود بتوانیم از این طریق به کارشناسان ذیربط ارجاع دهیم تا مردم بتوانند از این امر حداکثر استفاده را بکنند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): درصد قابل توجهی از بازخوردهایی که تیم تحقیقاتی برنامه در رابطه با حضور شما در برنامه گرفته بودند، پشنهاد می‌کند که شما یک مرکز تماس ایجاد نمایید تا مردم بتوانند حرف‌های خود را در یک جایی اعلام نمایند. رئیس سازمان فناوری اطلاعات دغدغه‌هایش مشابه دغدغه‌های مردم است، با این تفاسیر حتماً مسئولیت یا محدودیتی هم طبق سیاست‌های موجود وجود دارد. مدیران ما با محدودیت منابع، محدودیت در عملکرد و روش‌های ابلاغی مواجه هستند و در هیچ جای دنیا نیست که این محدودیت‌ها نباشد. اما اینکه شما این دغدغه‌ها را دارید، متخصصان IT نظرات خیلی زیادی دارند، همانطور که اشاره فرمودید این خیلی خوب است که شما پذیرای ایده‌های جدیدی هستید چه توسط خود فرد پیاده‌سازی شود و چه اینکه حداقل، ایده آن به دست شما برسد. همچنین زمانیکه ایده جدید در یک کشور احساس ‌شود، این امر باعث جلب حمایت متخصصین IT می‌شود که بدانند یک جایی حرف آنها را می‌شنود. مثلاً SMS‌ ارسال شود مبنی بر اینکه صحبت‌های شما شنیده شده و ایده شما برای ما مناسب است اما درحال حاضر بودجه اجرای آن را نداریم یا اگر می‌توانید و تیمی دارید برای اجرا اعلام آمادگی کنید، درواقع این حداقل چیزی است که می‌توان انجام داد. من در جریان هستم که تعامل شما با تیم‌های تحقیقاتی و توسعه‌دهنده IT در کشور بسیار زیاد است اگر این ارتباط به صورت ساخت‌یافته باشد خیلی به جلب حمایت متخصصین IT کمک می‌کند. مردم می‌توانند به www.itc.it یا از طریق قسمت تماس با ما www.iran.ir می‌توانند نظرات خود را به آقای مهندس حکیم‌جوادی و همکاران ایشان برسانند. از آقای حکیم‌جوادی خواهش می‌کنم به عنوان جمع‌بندی در رابطه با برنامه‌های آتی سازمان فناوری اطلاعات، مکان‌هایی که ما دقیقاً می‌توانیم از مردم و متخصصان IT و بخصوص از مدیران IT سازمان‌های دولتی کمک بگیریم مطالبی را بیان بفرمایند.

میهمان برنامه(آقای مهندس حکیم جوادی): با توجه به گستردگی کار ما و حوزه فناوری اطلاعات در کشور، ما در تمامی استان‌ها و دستگاه‌های دولتی حضور داریم و تشکر می‌کنم از تمامی همکارانی که در این حوزه با ما همکاری می‌کنند و امیدواریم که با یک بسیج همگانی بتوانیم تحولی در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد نماییم. ما درحال حاضر به شدت برنامه‌هایی را که در قانون برنامه‌‌ی پنجم دیده شده است را دنبال می‌کنیم، و برنامه‌هایی را هم متناظر با این اهداف در نظر گرفته‌ایم. سال ۱۳۹۱ که به عنوان سال تولید ملی است امیدواریم که بتوانیم حمایت‌های خوبی از تولید‌کنندگان داخلی داشته‌ باشیم. در همین‌ جا از اصناف مختلف چه در بخش تأمین‌کنندگان و چه در بخش تولیدکنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار، که همکاری بسیار و تعامل خوبی با مجموعه ما داشته‌اند تشکر می‌کنم. امیدواریم با زیرساخت‌هایی که در قانون برنامه دیده شده است و در پایان سال ۱۳۹۱ در کشور آماده می‌شود، سال ۹۱ سال جهشی باشد به سمت ایجاد سامانه‌هایی که در جهت خدمت‌رسانی به مردم و انتقال خدمات دولت الکترونیک به مردم است، و انشاالله قدمی مثبت در این راه برداریم. دورنما و برنامه‌هایی که ما از سازمان‌های دولتی می‌گیریم و رقابت خوبی که ایجاد شده برای ارائه خدمات به صورت الکترونیکی به مردم مشاهده می‌کنیم. با زیرساخت‌هایی که در کشور انجام شده و در حال ایجاد است، درواقع با این تعامل همگی امیدوار هستیم که در پایان سال ۱۳۹۱ شاهد این باشیم که بتوانیم جهش بزرگتری در این حوزه در کشور ایجاد نماییم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): بارها در برنامه بسوی فردا به مدیران و مسئولین تأکید شده است که اگر جایی هزینه‌ای یا زمانی از مردم کسر می‌شود، اگر ما ‌بتوانیم از این هزینه‌ها و زمان‌ها کم کنیم، مردم هم حمایت می‌کنند. در موضوع بانکداری الکترونیک از یکی از مدیران IT سؤال کردم اگر پرداخت قبوض الکترونیکی شود چقدر هزینه دارد؟ فرمودند ۱۰% هزینه‌ای را برای ما دارد، که برای پرداخت قبوض در صف می‌ایستند و من پیشنهاد دادم که ۴۵% این مبلغ را به مردم انتقال دهید. درواقع این‌گونه تمهیدات تشویقی، خواهد توانست جلب حمایت مردم و بنگاه‌ها را داشته باشد. امیدواریم که در برنامه‌های آینده از زبان شما بشنویم که شرکت‌ها یا بنگاه‌ها برای اظهارنظر، ایده‌پردازی و کمک در توسعه فناوری اطلاعات کشور به سازمان شما مراجعه کرده‌اند.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

·میهمان برنامه: آقای مهندس حکیم‌جوادی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم غفوری



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

برنامه اقتصاد فردا

زمان مطالعه: 2 دقیقه برنامه اقتصاد فردا در شماره ۱۱۸ خود در این هفته (۱۷ اسفندماه ۱۳۹۱) به بررسی ...