خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / اینترنت، فرصت یا تهدید! بخش اول

اینترنت، فرصت یا تهدید! بخش اول

زمان مطالعه: 12 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

این برنامه، برنامه هفتاد و دوم از سری برنامه‌های به سوی فردا است.

مجری برنامه‌: در این برنامه قصد داریم به موضوع آشنایی با خدمات شرکت زیرساخت بپردازیم به همین منظور از جناب آقای مهندس صدرنوری که از متخصصین این حوزه هستند دعوت کرده‌ایم تا در این برنامه در خدمت ایشان باشیم. همچنین طبق روال برنامه‌های گذشته در خدمت کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی هستیم. جناب آقای نوری‌کیا رئیس اداره امور بازاریابی شرکت زیرساخت به عنوان میهمان ویژه بر روی خط تلفن این برنامه حضور خواهند داشت.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در ابتدا از آقای نوری‌کیا بخاطر وقتی که برای برنامه بسوی فردا تخصیص داده‌اند تشکر می‌کنم. آقای مهندس نوری‌کیا، از خدمات عمومی یا اختصاصی که از طرف شرکت ارتباط زیرساخت به مردم، بنگاه‌ها و یا دستگاه‌های دولتی یا حاکمیتی ارائه می‌شود لیست مختصری را بیان بفرمایید، و بگویید که در حال حاضر چند مورد از این خدمات در قالب تعاملات الکترونیکی ارائه می‌شوند؟

میهمان برنامه(آقای نوری‌کیا): شرکت ارتباط زیرساخت تنها نهاد حاکمیتی وزارت فناوری اطلاعات است که متولی شبکه‌های مادر مخابراتی است که سرویس‌های خود را بیشتر به اُپراتورها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی که به صورت کلان از سرویس‌های مخابراتی استفاده می‌کنند واگذار می‌نماید و شرکت‌ها سرویس‌های مربوطه را به And user یا مردم ارائه می‌کنند. سرویس‌هایی که قابل واگذاری است در شرکت ارتباطات زیرساخت در حوزه‌های تلفن ثابت، موبایل و پهنای باند است که لیست این سرویس‌ها به شکلی است که اگر به سایت هم مراجعه بفرمایید آنها را مشاهده می‌کنید. یکی از خدماتی که وجود دارد خدمات ارتباطات بین شهری و بین‌الملل است که برای ارتباطات اُپراتورهایی که می‌خواهند ترافیک خود را از استان به تهران و یا از داخل کشور به بین‌الملل عبور دهند می‌باشد که این ارتباط از طریق خطوط استیجاری فراهم می‌شود. بر روی این خطوط، بیشتر سویچ ترافیک تلفنی بین‌شهری و ترافیک تلفنی بین‌الملل برقرار می‌شود. از سویی دیگر سرویس‌های پهنای باندی که قابل واگذاری است، سرویس اینترنت، اینترانت و MPLS است که شرکت ارتباط زیرساخت در حد پهنای باند به صورت عمده به شرکت‌ها واگذار می‌کند، در این صورت ظرفیت‌های STM1 است که واگذار به اُپراتورها می‌شود. مسئله بعدی بخش فضا و امکانات مخابراتی است، که مراکز اصلی آن در استان‌ها و تهران هستند و شرکت ارتباطات زیرساخت در این مراکز می‌تواند به اُپراتورها فضا اجاره دهد، همچنین می‌تواند امکاناتی مانند برق، دکل و یا آنتنی برای نصب را برای اُپراتور مربوطه فراهم کند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): با توجه به برخی از شرایط خاص بسترهای اینترنتی که در کشور به وجود آمده سوالی در ذهن ایجاد می‌شود، شرکت ارتباطات زیرساخت با جامعه متخصصین دانشگاهی یا دریافت نیازمندی‌های مردم و رسیدگی به آن به صورت مستقیم ارتباطی دارد؟

میهمان برنامه(آقای نوری‌کیا): متولی توسعه اصلی شبکه مخابرات، شرکت ارتباط زیرساخت است. طبیعتاً از بخش مرکز تحقیقات ما کاملاً این ارتباط برقرار شده است. در پروژه‌هایی که در بخش توسعه ما تعریف می‌گردد از دانشگاهیان هم استفاده می‌شود. حتی در بخش بازاریابی و فروش کسانی حضور دارند که جزء تحصیل‌کرده‌هایی می‌باشند که با دانشگاه در ارتباط هستند و شاید مدرسین دانشگاه هم باشند که با دانشگاه ارتباط خود را حفظ کرده‌اند و در این پروژه‌ها به ما کمک کنند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): بیشتر منظور من بخش فنی بود. چون ما برخی اوقات اختلالاتی را در پهنای باند اینترنت و کاربری آن و یا مسائل دیگری در حوزه‌هایی مثل Filtering و موارد مشابه در کشور شاهد هستیم، این سؤال ایجاد می‌شود که آیا ارتباطات زیرساخت در حوزه فنی با متخصصین مشورت می‌کند؟

میهمان برنامه(آقای نوری‌کیا): مطمئناً همین طور است، اگر با متخصصین و حوزه دانشگاهی صحبتی نشود تکنولوژی‌های روز،‌VPLS و… را چگونه می‌توانیم به شبکه‌های مخابراتی واگذار کنیم؟ همه اختلالاتی که به وجود می‌آید مربوط به شرکت ارتباطات زیرساخت نمی‌شود. در هر صورت سازمان ما یک اُپراتور بزرگ است که سرویس‌های خود را به دیگر اُپراتورهای بزرگی که در کشور در حال فعالیت‌ هستند واگذار می‌کند. هر اختلالی در حوزه اُپراتورها هم که پیش‌ آید احتمال دارد که بگویند شرکت ارتباطات زیرساخت این مشکل را ایجاد کرده است، که اصلاً این طور نیست. مطمئناً تکنولوژی‌هایی‌ مثل شبکهIPMPLS را که افتتاح کرده‌ایم تکنولوژی روز دنیا است. ما کل شبکه خود را از حالت PDM به سمت IP base توسعه داده‌ایم. طبیعتاً از حوزه دانشگاه و اساتید دانشگاهی هم استفاده می‌شود، هرگز به این صورت نیست که بدون استفاده از دانش روز دنیا و اساتید بتوان شبکه را پیش برد.

میهمان برنامه(آقای مهندس صدرنوری): برای تأمین پهنای باند مناسب نهادها و دستگاه‌های دولتی که خدمات خود را به شکل مکانیزه بر روی این بستر به مردم ارائه می‌نمایند شما چه معیارهایی برای اولویت‌بندی تأمین این پهنای باندها دارید و چه تضمین‌هایی برای ثبات این خطوط وجود دارد؟

میهمان برنامه (آقای نوری‌کیا): در حال حاضر به همه سازمان‌ها این سرویس را ارائه می‌دهیم که در این راستا سازمان‌های دولتی در اولویت اول قرار دارند. سازمان‌های دولتی حساسیت ویژه‌ای دارند و مجبور هستند که به بخش‌های خصوصی سریع‌تر سرویس دهند به همین دلیل ما سعی می‌کنیم با سرعت بیشتری عمل کنیم و بهترین سرویس‌هایی را که داریم به آنها ارائه دهیم. در بخش بازاریابی و فروش خیلی از این سازمان‌ها را دعوت کرده و با آنها مشاوره می‌نماییم تا بهترین سرویس‌ها را از ما دریافت کنند، ما سرویس‌های کلانی که به صورت VPLSو MPLS وجود دارد را برای آنها تأمین می‌کنیم. من به شخصه در این موارد مشکل خاصی را نمی‌بینم ولی بخش‌های دولتی در اولویت‌ها قرار دارند. در مورد دانشگاه‌ها نیز همین‌طور است، در حال حاضر با وزارت علوم هماهنگ هستیم و هر دانشگاهی که مراجعه می‌کند در اولویت بالاتری قرار دارد و با تعرفه‌های پایین‌تر به آنها واگذار می‌کنیم.

میهمان برنامه(آقای مهندس صدرنوری): در حال حاضر دستگاه‌های دولتی که به مردم خدمات الکترونیکی ارائه می‌نمایند. در اصل ذائقه مردم را نسبت به گرفتن خدمت تغییر می‌دهند، تا چندی پیش مراجعه حضوری صورت می‌گرفت که رفت و آمدهای مردم بسیار زیاد بود ولی در حال حاضر به مردم اعلام می‌کنند که خدمتشان را به شکل الکترونیکی دریافت کنند، زمانی که مردم عادت به گرفتن این نوع خدمت داشته باشند کوچکترین وقفه‌ای که در این خط به وجود آید باعث ایجاد نارضایتی در مردم می‌شود. با این تفاسیر برای برقرار نگه داشتن این خطوط چه تضمین‌هایی وجود دارد؟ مثلاً در حال حاضر من با چند دستگاه حاکمیتی در ارتباط هستم، آنها در بسیاری از موارد از بی‌ثباتی این خطوط ناراضی هستند و ارائه خدمات آنها با وقفه مواجه می‌شود. چه مکانیزمی وجود دارد که این نواقص در آینده به حداقل برسد؟

میهمان برنامه(آقای نوری‌کیا): دلیل این نارضایتی این است که چون از شبکه‌های مخابراتی سرویس می‌گیرند و مجبورند که از مراکز فرعی ارتباط، End point بگیرند و یا local loop خود را دریافت کنند و احتمال دارد که شبکه‌های داخل استانی که در دست اُپراتورها ‌است، اختلالاتی را برای آنها ایجاد کنند. کسانی که اینگونه حساسیت را در شبکه‌های خود دارند، ما آنها را دعوت می‌کنیم که ارتباط خود را با مراکز اصلی ما، یعنی مرکز STPC (در کشور در هر استان تقریباً یکی دو مرکز داریم) به صورت فیبر مستقیم وصل کنند. هر کسی که ارتباط End point خود را مستقیم به شبکه وصل کند مطمئناً هم ترافیک بهتری خواهد داشت و هم اختلالات مشترکین داخل استانی بر روی آن تأثیری نخواهد داشت. این مسئله که ارتباط خود را از مرکز ما چگونه هدایت کنند به دفتر خود خیلی مهم است؛ برخی از مشتریان ما که در بخش بازاریابی مراجعه می‌نمایند، متوجه می‌شویم که بیشتر شکایت‌های آنها بخاطر ارتباطهای End point که دریافت می‌کنند است، ما آنها را به سمت مراکز اصلی خود راهنمایی می‌کنیم. حال اگر سازمان تنظیم زیرساخت مجوز به آنها بدهد می‌توانند ارتباط مستقیم رادیویی از مراکز اصلی ما داشته باشند، Fiber دریافت کنند و با آن مستقیم به شبکه وصل ‌شوند که بتوانند با این روش مشکلات قرار گرفتن در شبکه اُپراتورهای دیگر را نداشته باشند.

میهمان برنامه(آقای مهندس صدرنوری): برای مثال دستگاه ثبت اسناد و املاک کشور مجموعه واحدهای ثبتی دارد، که از خدمات MPLS نقاط اصلی استفاده می‌کنند.

میهمان برنامه(آقای نوری‌کیا): مشترکانی مثل ثبت‌احوال و ثبت اسناد کشور که با ما قرارداد دارند و ما به آنها پهنای باند را واگذار می‌کنیم، مشتری مخابرات ایران هستند و لینک خود را از مخابرات ایران دریافت می‌کند، پس طبیعتاً End point آن را مخابرات تأمین می‌کند و هر زمان که مشکلی در شبکه اُپراتورها باشد حتماً به آنها اعمال می‌شود.

میهمان برنامه(آقای مهندس صدرنوری): براساس نکته‌ای که فرمودید شرکت ارتباطات تنها نهاد حاکمیتی وزارت ارتباطات برای ارائه این خدمات نیست؟

میهمان برنامه(آقای نوری‌کیا): ما تنها نهاد ایجاد شبکه مادر مخابراتی هستیم.MPLS‌ در دست شرکت زیرساخت است، اما در حال حاضر شرکت ثبت اسناد کشور مشتری مخابرات ایران است و با مخابرات ایران قرارداد می‌بندد. مخابرات ایران، ثبت اسناد و مابقی مشتریان خود را با یک لینک به شبکه ما انتقال می‌دهد در مرحله بعد ما آن را عبور می‌دهیم. احتمال دارد که ثبت احوال packet های خود را داخل خود شبکه مخابرات ایران بگرداند و بعد به دست ما برسد تا آن را عبور دهیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): ممکن است که این اختلال مربوط به شرکت مخابرات ایران باشد و مربوط به زیرساخت نباشد؟ با این تفاسیر اختلالات دیگری هم که فرموده‌اید، می‌تواند مربوط به شرکت‌های واگذارکننده اینترنت و مواردی از این قبیل باشد؟

میهمان برنامه(آقای نوری‌کیا): ما ارتباطهای بین استانی خود را در حد ۱۰ Gigabit توسعه داده‌ایم که این مقدار،ظرفیت واقعاً زیادی است. در این صورت شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در این چند سال می‌بینیم دچار مشکل می‌شوند، مثلاً با ارتباطی که با اُپراتور دارند خیلی از آنها با حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ مشتری، پهنای باند ارتباط خود را به صورت مستقیم از ما دریافت کرده‌اند و آن مشکلات را کمتر داشته‌اند.

گزارش برنامه

گزارشگر برنامه: چقدر از اینترنت استفاده می‌کنید؟ و در چه مسائلی از اینترنت کمک می‌گیرید؟

مصاحبه شونده: اینترنت یکی از مسائلی است که امروزه بیشتر مردم خیلی از وقت خود را صرف آن می‌کنند. به نظر من وقت گذاشتن در این مسئله هم می‌تواند برای جامعه ما مثمرثمر و هم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به لحاظ فرهنگی ممکن است کمی خطرناک باشد و بحث مؤثر بودن آن به زمینه‌های آموزشی و تحلیلی مربوط می‌شود.

گزارشگر برنامه: خود شما چند سال دارید و شغلتان چیست؟

مصاحبه شونده: من ۱۹ سال سن دارم و دانشجو زبان و ادبیات فرانسه هستم. در روز حدود سه تا چهار ساعت با کامپیوتر و اینترنت کار می‌کنم. موارد استفاده از اینترنت به کار بردن منابع آموزشی،‌ دیکشنری‌های متنوع، فضاهای اجتماعی خارجی زبان… که با درس ما مرتبط است می‌باشد. از نظر تحلیلی ما وقت زیادی نداریم که برای آن صرف کنیم مگر اینکه روزهای پنجشنبه یا جمعه که وقت آزاد داریم به این موضوع بپردازیم.

گزارشگر برنامه: در حال حاضر از وضعیت ارتباطات اینترنتی احساس رضایت می‌کنید؟

مصاحبه شونده: من فکر می‌کنم حقوقی که در این مسئله باید داشته باشیم در کشور ما رعایت نمی‌شود. مثلاً کشور چین با جمعیت زیادی که دارد سرعت اینترنت بسیار بالایی دارد و این سرعت بالا را به مردم خود نمی‌فروشد بلکه به صورت عمومی در اختیار جامعه قرار می‌دهد ولی متأسفانه ما در ایران باید هزینه کنیم تا سرعت اینترنت و پهنای باند بالاتری دریافت کنیم تا راحت‌تر بتوانیم از اینترنت و ارتباطات اجتماعی استفاده کنیم.

گزارشگر برنامه: اگر در حال حاضر یکی از مسئولین صحبت‌های شما را بشنوند، چه پیشنهاد یا انتقادی دارید؟

مصاحبه شونده: من مطمئن هستم که خود مسئولین از تمام این مسائل خبر دارند چون تمام آنها در منزل اینترنت دارند خود و یا فرزند آنها نیز از آن استفاده می‌کنند، ‌اینترنت ما نباید اینگونه باشد.

زمانی که ما می‌توانیم از کشورهای توسعه‌یافته الگو بگیریم می‌توانیم از کشور چین هم که همسایه ما است الگوبرداری کنیم، این تنوع اینترنی و سرعت و پهنای باندی که در اختیار مردم خود قرار می‌دهند ما هم می‌توانیم این کارها را انجام دهیم بدون اینکه نگران چیزی باشیم که اتفاقی رخ دهد. ما در کشور خود می‌توانیم فرهنگ‌سازی را از اقشار جامعه شروع کنیم، درواقع فرهنگ‌سازی به گونه‌ای نیست که بخواهیم یاد بگیریم و بعد در اختیار مردم قرار دهیم این موارد باید توأماً با هم انجام شود.

گزارشگر برنامه: یک ارتباط اینترنتی مطلوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

مصاحبه شونده: در حال حاضر ارتباط اینترنتی که ما در کشور داریم به هیچ وجه مطلوب نمی‌باشد، چون فضای سانسور اخباری، سیاسی،‌ اجتماعی … در آن زیاد است و می‌تواند این سانسورها انجام نگیرد. اگر مسئولین ما به مردم خود و فرهنگ آنها اطمینان دارند نیازی به این موارد نیست. از نظر پهنای باند سرعت اینترنت هم یک روز قطع می‌باشد، یک روز وصل است حتی در بعضی از موارد گوگل هم باز نمی‌شود و خیلی از مسائل دیگر که موجب می‌شود اینترنت مطلوبی در کشور وجود نداشته باشد.

مجری برنامه: از آقای نوری‌کیا درخواست می‌کنم به مواردی که در گزارش مطرح شده پاسخ دهند.

میهمان برنامه(آقای نوری‌کیا): سازمان تنظیم پروانه‌های مختلفی را به شرکت‌ها و اُپراتورهای مختلف واگذار کرده و طبق آن پروانه پهنای باندها را به مردم ارائه می‌دهند. از نظر اینکه برخی از مشکلات در شبکه ایجاد می‌شود، این شبکه‌ای است که در حال توسعه می‌باشد و گاهی احتمال دارد که در تغییرات نرم‌افزاری شبکه بر روی بعضی از سرویس‌ها اختلالاتی پیش آید. البته فروش پهنای باند اینترنت ما تنها برای یکی دو موضوع که مثلاً بعضی از مراکز یا افراد اعلام می‌کنند که نمی‌‌توانند به ایمیل یاهو خود مراجعه نمایند ایجاد نشده و در بخش‌های دانشگاهی، تحقیقات و… می‌توان از این موضوع استفاده‌های خیلی خوبی کرد. در هر صورت تمام تلاش‌‌های بخش توسعه ما این است که بهترین سرویس را تأمین کنند و بخش بازاریابی و فروش ما هم در ارائه این سرویس‌ها کوشا می‌باشند. از نظر SLA و پشتیبانی خدمات سطح فروش، قرار است که با اُپراتورها بیشتر در تعامل باشد که چنین مشکلاتی ایجاد نشود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): آقای نوری‌کیا با توجه به اینکه شما در بازاریابی و فروش هم حضور دارند یکی از مسائل بسیار مهم Market است. اشاره خیلی خوبی فرموده‌اید که پهنای باند کشور تنها به Email Yahoo یا Gmail و مسائلی از این قبیل اختصاص پیدا نمی‌کند و اشاره بسیار دقیق و درستی است. البته دقیقاً به تحقیقات و مسائلی از این قبیل اختصاص پیدا نمی‌کند. سؤال اصلی من این است که شما در segmentation دسته‌بندی بازار خود، در حال حاضر از Fid Back اجتماعی، آماری دارید که مردم ما عموماً از چه سرویس‌هایی بیشتر در اینترنت استفاده می‌کنند؟

میهمان برنامه(آقای نوری‌کیا): ما سرویس‌های کلان را به نهادها و سازمان‌ها می‌فروشیم. درواقع سرویس‌های ما تنها مربوط به اینترنت نیست بلکه سرویس اینترانت، MPLS، را که واگذار می‌نماییم، خیلی از سازمان‌ها از سرویس‌ شبکه‌های Banking،E banking ، e learning و.. برای اتوماسیون‌های خود مثل برای برقرار کردن ارتباطهای حوزه‌های دانشگاهی،‌ ارتباط کامپیوترهای شبکه‌های دانشگاهی و مدارس استفاده می‌کنند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): فرمایش شما درست است سرویس‌های بسیار خوبی که ما از سازمان مخابرات برای اتوماسیون بین سازمانی یا شبکه دولت گرفته‌ایم، یا امکانات بسیار خوبی که در شبکه ملی قرار است در چند سال آینده دریافت کنیم، می‌تواند امکانات و زیرساخت‌های بسیار خوبی فراهم ‌آورد. آیا شما مثلا از تعداد دستگاه‌های اداری و خدماتی که به عام مردم خدمات ارائه می‌دهند، اطلاعاتی دارید؟ آیا می‌توانید درصد را اعلام کنید که بیشتر استفاده از اینترنت در کشور ما به چه سرویس‌هایی محدود می‌شود؟

میهمان برنامه(آقای نوری‌کیا): بخشی که بر روی تمام سرویس‌ها و حتی استفاده Userهای N-Point ودرصدهای استفاده از آن تحلیل و بررسی می‌کند سازمان فناوری اطلاعات، (آقای حکیم جوادی) است. حدود استفاده از پهنای باندی که مردم ترافیک در آن ایجاد می‌کنند حدود ۳۰۰ STM One، است و حدود Gigabit 40 ترافیک اینترنت است که مردم از آن استفاده می‌کنند. حال برای اینکه دسته‌بندی کنیم اینها برای چه سرویس‌هایی استفاده می‌‌شوند طبیعتاً بعید است که در حوزه کاری ما باشد و بخواهیم آن را دسته‌بندی کنیم در حالی که حوزه فناوری‌اطلاعات این موضوع را در گزارش‌‌های سالانه خود دارند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): سازمان‌های دولتی و اجرایی چقدر از پهنای باند استفاده می‌کنند و ترافیک ایجاد می‌نمایند؟

میهمان برنامه(آقای نوری‌کیا): کل ترافیک پهنای باند اگر در مورد اینترنت بیان کنیم حدود Gigabit 40 اینترنت را سازمان‌های دولتی، خصوصی، اپراتورها و… استفاده می‌کنند. درواقع این مقدار ترافیکی است که بر روی شبکه ما ایجاد می‌شود. هر زمان که به پهنای باند نیاز باشد مشکل خاصی نداریم و سریعاً تأمین می‌شود.

میهمان برنامه(آقای مهندس صدرنوری): محدودیت‌هایی که مثل Bit128برای فرد است چرا و به چه منظور ایجاد شده است؟

میهمان برنامه(آقای نوری‌کیا): در سازمان تنظیم و مقرراتی قوانینی ایجاد شده که بیش از Bit128به مشتریان خانگی داده نشود. درواقع ما کمبود ترافیک در جریان پهنای باند نداریم. فقط مقررات و پروانه‌هایی که سازمان تنظیم به اپراتورهای انتهایی داده است این محدودیت‌ها را برای کاربران بیان کرده است. ‌و میزان استفاده مشترکان خانگی را Bit128و شرکت‌ها را از Bit512 به بالا اعلام کرده است. این محدودیت‌ها در پروانه‌ای که سازمان تنظیم اعلام می‌نماید، مشخص می‌شود.

میهمان برنامه(آقای مهندس صدرنوری): در بحث استفاده از اینترنت و پهنای باند دستگاه‌های دولتی که براساس اپراتور‌ها پهنای باند خود را تنظیم می‌کنند، مواردی که با مشکل مواجه می‌شوند معمولاً اپراتورها اعلام می‌کنند که این مشکل مربوط به ما نمی‌شود و به حوزه مخابرات ربط پیدا می‌کند. چگونه می‌توان مطلع شد که ریشه این اتفاق از کجا است؟ چون مهمترین نقطه آن این است که ارائه سرویس به مردم با مشکل مواجه می‌شود.

میهمان برنامه(آقای نوری‌کیا): ما یک بخش پشتیبانی فنی داریم و در این بخش با اپراتورهای بزرگ در ارتباط هستیم. اگر اُپراتورهای فنی در حوزه‌ای مشکلات فنی داشته باشند باید به بخش‌های فنی مستقر شبانه یا به چهار شماره که در سایت وارد کرده‌ایم مراجعه نمایند. اگر بخواهیم به تک‌تک مشتریان خود که مشتریان کلان می‌باشند پاسخگو باشیم بسیار مشکل است. مشتریان کلان می‌توانند مشکلاتUser های خود را به اپراتورها انتقال دهند، که اپراتورها با ما از طریق بخش پشتیبانی فنی در تماس هستند و می‌توانند Ticket بگذارند، در این صورت اشکالات و اختلالاتی که وجود داشته باشد سریعاً رفع می‌‌شود. اگر در حوزه خود اپراتورها باشد سیستم‌های IP basedبه گونه‌ای است که می‌توانند Monitoring داشته باشند یا می‌توانند Trace را دقیقاً ببینند و متوجه شوند که این اختلال از کجا ایجاد شده است. ما نیز چنین سیستم‌هایی را داریم، که وقتی اختلالی در داخل شبکه ایجاد می‌شود مشخص می‌کند که از کدام محدوده است، البته این مورد به پشتیبانی فنی ما مربوط می‌شود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): همانطور که می‌دانید مخابرات، ارتباطات و بخصوص شبکه اینترنت به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسائل مورد بحث در تمام سرویس‌های الکترونیکی مطرح است. در حوزه بانکداری و تجارت الکترونیک، هویت الکترونیک، امضاء دیجیتال، و غیره در این برنامه صحبت کرده‌ایم‌، ولی همیشه مسئله ارتباطات و شبکه‌های مخابراتی به عنوان یک نکته و علامت سؤال در برنامه ما مطرح شده است. همین اندازه سپاسگذارم از این که شما با صبر و حوصله و با پرداختن به جزئیات، سوالات ما را پاسخ داده‌اید. لازم می‌دانم اعلام نمایم که Fed Backهای مناسبی راجع به استفاده از اینترنت در کشور ما موجود نمی‌باشد،‌ و اصلاً رضایت قالبی در سرویس اینترنتی در کشور ما وجود ندارد، درباره این موضوع نمی‌توانیم به خودمان دروغ بگوییم و نمی‌توانیم خودمان را سانسور کنیم چون به هر حال این نارسایی در این حوزه وجود دارد. ولی توضیحاتی که آقای مهندس نوری‌کیا و همکارانشان می‌فرمایند می‌ تواند بسیار مؤثر باشد و ایجاد اعتماد کند. من طی دو سال و نیم همکاری که با سازمان زیرساخت داشته‌ام به عینه شاهد زحمات شبانه‌روزی دوستان شما در این شرکت بوده‌ام. حضور جناب‌عالی، بخش فنی، مدیران مباحثی مثل Filtering و غیره در برنامه می‌تواند اعتمادسازی نماید. امیدواریم که مردم بدانند اگر نارسایی هم وجود دارد دلیل واقعی آن چیست؟ همانطور که می‌دانید مردم اعتماد می‌کنند و به محدودیت سازمان‌ها احترام می‌گذارند.

در رابطه با شهرداری ابهاماتی وجود داشت که در خدمت مدیر فناوری اطلاعات شهرداری تهران بوده‌ایم، با توضیحاتی که داده‌اند ما بسیار Fed Backهای خوبی از جامعه دریافت کردیم، به طوری که مردم متوجه شدند که دلیل اینکه بعضی از سرویس‌های شهرداری الکترونیکی داده نمی‌شود چیست. در همین‌جا از آقای نوری‌کیا و دیگر مدیران ارتباطات زیرساخت دعوت می‌کنم که در برنامه حضور پیدا کنند تا بتوانیم با حداقل دلایل آشنا شویم، اگر این دلایل برای مردم قانع کننده بود قانع می‌شوند و اگر هم که قانع کننده نبود بتوانیم Trace کنیم. مثل همان Trace rudeکه آقای مهندس نوری‌کیا فرمودند، درجایی که Packet شما نشان می‌دهد که عبور نمی‌کند، ما بفهمیم که Packetهای ارتباطات مخابراتی ما از کجا عبور نمی‌کند و مردم در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشند. انشاالله عملکرد دستگاه‌ها همانقدر که ارزشمند است، برای مردم هم قابل اعتماد و احترام باشد.

در برنامه‌های گذشته با مدیر بازاریابی و فروش شرکت زیرساخت صحبت کرده‌ایم و بسیار برنامه خوبی بود که امیدواریم دوستان شرکت زیرساخت حتماً در برنامه حاضر شوند تا پاسخ دیگر دستگاه‌های دولتی که منتظر مسائل مخابراتی و سرویس دهی آن هستند در این برنامه‌ها روشن شود.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

·میهمان برنامه: آقای مهندس نوری‌کیا

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم غفوری



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.