خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / ثبت اسناد و املاک الکترونیکی، فرصتها و چالشها، بخش سوم

ثبت اسناد و املاک الکترونیکی، فرصتها و چالشها، بخش سوم

زمان مطالعه: 14 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

این برنامه، برنامه هفتاد و یکم از سری برنامه‌های به سوی فردا است.

مجری برنامه‌: در این برنامه قصد داریم پیرو دو برنامه گذشته، به موضوع خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ثبت اسناد کشور بپردازیم. به همین منظور از جناب آقای مهندس بردیا صدرنوری مشاور محترم رئیس و سرپرست دفتر توسعه فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دعوت کرده‌ایم که در این برنامه در خدمت ایشان باشیم. همچنین طبق روال برنامه‌های گذشته در خدمت کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی خواهیم بود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در دو برنامه گذشته به سوی فردا مأموریت‌های اصلی سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور را که زیرمجموعه قوه قضائیه می‌باشد و یکی از مأموریت‌های آن تثبیت مالکیت افراد حقیقی و حقوقی است مورد بررسی قرار دادیم. برخی از خدمات الکترونیکی که در این حوزه ارائه می‌شود را نام بردیم که آقای مهندس صدرنوری بسیاری از جوانب خدماتی را که راه‌اندازی شده توضیح فرمودند و برخی از موانع و چالش‌های آن را بیان کردند. به فرصت‌هایی که در این حوزه برای دولت و دستگاه‌های حاکمیتی کشور پیش می‌آید اشاره شد. بعضی از موانع اصلی مانند ارتباطات واحدهای مختلف، پیشخوان‌های دفاتر اسناد رسمی با سازمان ثبت، مسئله هویت الکترونیک یا گواهی امضاء دیجیتال و برخی از موارد بودجه‌ای در این حوزه مورد اشاره قرار گرفت. به هر حال نیاز اصلی در سازمان‌ها، انجام پروژه‌های فناوری اطلاعات می‌باشد. تا به امروز در مورد دو یا سه مسئله در حوزه سازمان ثبت‌اسناد و املاک صحبت کرده‌ایم. یکی از مسائلی که خیلی به آن پرداخته نشده است مسئله نقش کلیدی سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان سازمانی که به بعضی از اسناد در کشور اعتبار می‌بخشد است. این موضوع اگر در سیستم‌های الکترونیکی مورد توجه قرارگیرد قطعاً از طریق بانک‌های اطلاعاتی که حاوی این اطلاعات هستند خودنمایی می‌کند. از آقای مهندس صدرنوری می‌خواهم که در این رابطه توضیحاتی را ارائه بفرمایند.

میهمان برنامه(آقای مهندس صدرنوری): در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیش از ۴۰۰ واحد ثبتی در استان‌های مختلف وجود دارد و حدود ۷۵۰۰دفتر اسناد رسمی و قریب به ۵۰۰۰ دفتر ازدواج و طلاق وجود دارد و در آنها مجموعه بسیار زیادی از اسناد و مدارک مالکیت مردم در طی این صد سال نگهداری شده‌ است. شاید در تصاویر مختلف و یا مراجعات حضوری در وضعیت پرونده‌ها و اوراق دیده‌باشید که با گذشت زمان کاغذ اسناد مالکیتی به چه شکلی در می‌آید. قطعاً توسعه فناوری اطلاعات در سازمان ثبت نیازمند به یک نگاه ملی است و باید جزء طرح‌های ملی محسوب شود. مثلاً برای صدورکارت سوخت کل انرژی کشور گذاشته شد و همه با همکاری یکدیگر توانستند طرح موفقی با عنوان کارت سوخت از منظر فناوری اطلاعات اجرا کنند. در این موارد اگر نگاه‌های ملی بر روی پروژه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک نباشد و فرض کنیم که یک دستگاه معمولی است و در حد دستگاه ساده برای آن اهمیت قائل شویم، قطعاً مالکیت‌های مردم دچار مشکل خواهد شد. در حوزه املاک حدود ۲۷ یا ۲۸ میلیون پرونده داریم، در حوزه‌های دیگر هم میلیون‌ها پرونده وجود دارد که تمام نقل و انتقالاتی که در این ایام ۷۰ یا ۸۰ ساله در دفاتر اسناد رسمی انجام شده نسخه اصلی اوراق آنها در دفاتر نگهداری می‌شود و یک نسخه نیز در واحدهای ثبتی قرار می‌گیرد. درواقع این بانک‌های اطلاعاتی هیچ پشتیبانی ندارد. مثلاً اگر بانک‌های اطلاعاتی نباشند قطعاً با یک اتفاق، یک حادثه و یا بحرانی که در یک نقطه ایجاد شود بخشی از اطلاعات مالکیت مردم می‌تواند دچار مشکل شود. برای این موضوع است که سازمان بسیار تلاش می‌کند که بانک‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای مربوطه را مهیا کند، اما ورود اطلاعات این میزان اوراقی که در هر کدام از پرونده‌ها حدود ۵۰ یا ۶۰ برگ و یا حتی به بالای ۲۰۰ برگ می‌رسد، در این صورت حجم بالایی از Data و داده‌ها در این اوراق است که باید وارد بانک‌ها شود که درواقع این یک پروژه عظیم و ملی است. البته برخی از دوستان سهل‌انگارانه به موضوع نگاه می‌کنند و اعلام می‌کنند که مردم خود اطلاعاتشان را وارد سیستم‌ها کنند که این روش اصلاً راه‌حل درستی نمی‌باشد و قطعاً در این جریان برای حل شدن مشکل نگاه ملی و منابع نیاز دارد. سازمان تا آنجا که توان داشته باشد با تمام نیرو تلاش می‌کند که این کارها را با حداقل منابعی که وجود دارد انجام دهد، اما قطعاً ما هرچه بتوانیم منابع لازم را به موقع تزریق کنیم پروژه‌ها سریع‌تر به پایان می‌رسد و بانک‌ها سریع‌تر کامل می‌شوند.

گزارش برنامه

گزارشگر برنامه: لطفا بفرمایید که برای چه کاری به شهرداری مراجعه کرده‌اید؟

مصاحبه شونده: قصد دارم در کنار یک ساختمان میراث فرهنگی ویترینی بزنم که از شهرداری درخواست کردم اجازه آن را صادر کند.

گزارشگر برنامه: برای کارهایی که به شهرداری مراجعه می‌فرمایید آیا حتماً مجبور هستید که حضوراً مراجعه نمایید و یا از طریق امکانات الکترونیک هم می‌توانید کارهای خود را انجام دهید؟

مصاحبه شونده: تا به امروز که حضوراً مراجعه کرده‌ام، مگر اینکه بعد از این انجام کارها را به صورت الکترونیکی یاد بگیرم و انجام دهم.

گزارشگر برنامه: آیا بررسی کرده‌اید که ببینید چنین امکانی برای شما وجود دارد؟ شما استفاده کرده‌اید؟

مصاحبه شونده: طبق چیزی که در رسانه‌ها شنیده‌ام بله امکانات آن وجود دارد. تا به حال خیلی کم و برای کارهای بانکی استفاده کرده‌ام.

گزارشگر برنامه: برای کارهای شهرداری چطور، آیا به صورت الکترونیکی انجام داده‌اید؟

مصاحبه شونده: بیشتر حضوری بوده ولی یکی دو بار هم به صورت غیر حضوری کارهایم‌ را انجام داده‌ام.

گزارشگر برنامه: معمولاً کارهایی که با شهرداری برای شما پیش می‌آید چطور کارهایی است؟

مصاحبه شونده: برای عوارض شهرداری یا پایان‌کار مراجعه می‌کنم.

گزارشگر برنامه: معمولاً در سال و ماه چه تعداد مراجعه دارید؟

مصاحبه شونده: در سال حدود ۵ یا ۶ بار مراجعه می‌کنم اما از روال کار و سرعت کار راضی هستم و مشکلی نداشته‌ام.

گزارشگر برنامه: آیا برای مراجعات خود حتماً باید به صورت حضوری مراجعه نمایید امکان استفاده از جریانات الکترونیکی برای شما وجود ندارد؟

مصاحبه شونده: اگر پرداخت‌ها به صورت تلفنی و الکترونیکی انجام گیرید روال کار بهتر می‌شود.

گزارشگر برنامه: با امکانات الکترونیکی شهرداری و ثبت اسناد و املاک شهرداری آشنایی دارید؟ چه امکاناتی دارد؟

مصاحبه شونده: آشنا هستم ولی تا به حال از آنها استفاده نکرده‌ام. از طریق آنها می‌توان پاسخ سوالات خود را دریافت کرد، با کدهایی که دریافت می‌کنند پیگیری‌های خود را انجام دهند که خدمات بسیار خوبی بوده است و از رفت و آمدها و هزینه‌های مراجعه کم می‌کند. استفاده از طریق اینترنت برای کسانی که سن بالایی دارند و آشنایی با این روش‌ها ندارند بسیار سخت است و استفاده از تلفن خیلی راحت‌تر می‌باشد.

مجری برنامه: مردم خیلی با خدمات IT در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آشنایی ندارند و خیلی از خدماتی که ارائه شده را نمی‌شناسند و باید به تدریج اطلاع‌رسانی شود تا بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): همانطور که در گزارش مشهود بود و ما در عمل هم دیده‌ایم، شهرداری یکی از سازمان‌هایی بود که مردم واقعاً در ۸ یا ۱۰ سال گذشته اگر می‌خواستند برای کاری به آنجا مراجعه نمایند بسیار مشکل بود و وقت زیادی از آنها گرفته می‌شد. و شهرداری یک سازمانی بود با گرفتاری‌های بسیار زیاد و همه مراجعات حضوری بود که باعث می‌شد ارتباطات مردم با شهرداری به سختی انجام شود. با یک جهش خیلی سریع و راه‌اندازی چند شماره‌تلفن، راه‌اندازی چند سیستم پایه مثل سامانه یکپارچه املاک و سیستم‌هایی از این نوع، مردم کار خود را سریع‌تر انجام می‌دهند در این شرایط مدیران هم راحت‌تر مدیریت می‌کنند.

با توجه به گزارش‌‌های انجام شده که در شهرداری صورت گرفته است چند هفته پیش یکی از ساختمان‌‌ها در چهارراه ولی‌عصر تهران فرو ریخته است، با این تصور که اگر این ساختمان یک دفترخانه بود برای اسناد مالکیت مردم که در آن دفترخانه نگهداری می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ باید چه کاری می‌کردند تا ثابت کنند که مالک خانه خود یا چیزهای مهمتر از منزل خود می‌باشند؟ در بانکهای اطلاعاتی که فرمودید اطلاعات دیجیتالی قرار می‌گیرد که این قابلیت را دارد که در ۱۰ منطقه کپی شود با این تفاسیر اگر در یک جا زلزله آمد از جای دیگری برداشته شود. درواقع این خدمت از امکانات بسیار خوبی است. اگر یک سند یا اوراق کاغذی که چندین صفحه دارد یک صفحه آن مفقود شود همان یک صفحه ممکن است که حامی اطلاعات بسیار مهمی باشد که نبود آن مالکیت را از یک فرد صلب نماید. لذا سازمان ثبت و سازمان‌های بالا‌دستی سازمان ثبت اسناد و املاک باید به این موضوع به طور جدی نگاه کنند. زمانی که می‌گوییم مدیریت بحران شهری، باید اینقدر تجهیز شود که اگر یک زمانی زلزله‌ای آمد خواستند که جان مردم را نجات دهند، به سادگی می‌توان استدلال کرد که با ورود اطلاعات پرونده‌ها می‌توانند اموال مردم را هم نجات دهند در این صورت است که با مدیریت بحران مورد لطف واقع می‌شوند.

بحث دیگری که در سازمان ثبت اسناد و املاک وجود دارد اجرای مفاد اسناد لازم‌الاجراء می‌باشد. اگر حکمی صادر شد و لازم بود که محتویات سندی اجرا شود این هم در حوزه مأموریت‌ها ثبت می‌شود. لطفاً راجع به این موضوع توضیح بفرمایید.

میهمان برنامه(اقای مهندس صدرنوری): در حوزه اجراء مفاد اسناد رسمی کاری شبیه قوه قضایی در حال انجام‌گیری است و جزء مأموریت‌های سازمان ثبت می‌باشد. یعنی به جای مراجعه به دادگستری و طی یک فرایندی که براساس آیین دادرسی زمان خود می‌باشد بتوانند به اداره ثبت مراجعه نمایند و در اصل اجرای مفاد آن سند را خواستار شوند. همانطور که می‌دانید موارد مختلفی مانند چک، مهریه، مطالبات بانکی و غیره هستند که در آن حوزه در حال کار کردن بر روی آنها می‌باشند و مراجعات بسیار زیادی دارد و این یکی از نرم‌افزارهایی است که از سال گذشته طراحی آن شروع شد و ظرف چند ماه گذشته ابتدا در اصفهان و هم اکنون در تهران اجرا می‌شود، در واقع در تهران توسط ۵ اداره اجرایی در ۲ ساختمان مختلف انجام می‌شود. امیدواریم که همه تصمیم‌گیران کشور نگاه ریز‌بینانه و تیزبینانه شما را داشته باشند که اگر در جایی دیدند که ساختمان ریخته است به این فکر کنند که اگر این ساختمان یکی از واحدهای ثبتی یا دفاتر ما بود چه اتفاقی می‌افتاد. هرچند که اینگونه نیست که ما اطلاعات خود را در بانک‌ها ذخیره نکرده باشیم اما تا کامل شدن این بانک‌ها یعنی Data و تصاویر اوراق مدتی به طول می‌انجامد. در اینجا یک بحث اطلاعات اسناد و مدارک و یک بخش تصویر مدرک وجود دارد. بسیار خوب است اگر بتوان یک آرشیو الکترونیکی در این حوزه داشته باشیم. مثلاً در ژاپن زلزله‌های بسیار وسیعی رخ می‌دهد، اما آنها درنظر گرفتند که اگر بخواهند این زلزله‌ها به آنها آسیبی نرساند چه کاری انجام دهند، ما هم در ثبت اسناد و املاک کشور باید با همین دید حرکت کنیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در جریان زلزله اخیر ژاپن یکی از شرکت‌هایی که در همان منطقه جغرافیایی بود شرکت Toyota بود، تولید این شرکت بعد از زلزله هیچ تغییری نکرد؛ این حاصل سؤالی است که برای جلوگیری از خرابی‌های بسیار چه کار می‌توان کرد. ما از مسئولین انتظار داریم که از خود بپرسند برای رفع یک مشکل چه کاری می‌توانند انجام دهند.

میهمان برنامه(آقای مهندس صدرنوری): سازمان ثبت اسناد و املاک در استان تهران در حال مستقر کردن سیستم‌های مکانیزه خود است. استقبال بسیار خوبی از طرف همکاران ما در سازمان انجام شده که همت بسیار زیادی کردند و با تیم‌های ما همکاری خیلی خوبی داشتند. در حال حاضر ۳ اداره از ۵ اداره استان تهران مکانیزه شده است و انشاالله دو اداره دیگر هم تا پایان سال مکانیزه خواهند شد و در مرحله بعد به سایر نقاط تعمیم خواهد یافت. تمام نرم‌افزارهای ما که طراحی شده و یا در حال طراحی است همه استفاده کشوری دارند، یعنی قرار نیست که به شیوه Local کار کنند برای اینکه ما یک مجموعه‌ی وزارتی و سرویس‌دهی به مردم ارائه می‌دهیم که قطعاً فقط با سیستم‌های یکپارچه کشوری می‌توان این عمل را انجام داد و به شکل محلی و یا Local نمی‌توانیم آن را انجام دهیم. در این حوزه که حوزه‌ بسیار پرمراجعه‌ای است و مردم طبیعتاً دچار مشکلات فراوانی هستند، اگر یک بار با عنوان ارباب‌رجوع به سازمان ثبت اسناد و املاک مراجعه بفرمایید خواهید دید که ساختمان‌های ما که به صورت استیجاری است و کاربری مسکونی دارد از آن استفاده اداری می‌کنیم. امیدواریم با فعالیت‌هایی که در حوزه IT انجام می‌دهیم دیگر نیازی به مراجعه حضوری به ساختمان‌ها نداشته باشیم، درواقع جزء پروژه‌های مهمی است که ثمرات آن را در سال آینده خواهیم دید.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در گذشته در دفاتر اسناد رسمی برای پرداخت وجه ناچیز چند‌هزار تومانی باید فاصله‌ای را از یک دفترخانه یا مرکز ثبتی تا یک بانک را طی می‌کردیم ، و دوباره به محل مربوطه بازمی‌گشتیم، این کار تا چند سال در کشور ما انجام می‌شد. امروزه آنچه که دیده‌ایم و شنیده‌ایم در داخل دفترخانه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک پرداخت الکترونیک راه‌اندازی شده است. لطفاً راجع به این موضوع هم توضیح مختصری بدهید.

میهمان برنامه(اقای مهندس صدرنوری): از چند سال گذشته در این طرح بحث کارت‌خوان‌ها و پرداخت از طریق دستگاه POS در دفاتر اسناد رسمی شروع شده است. ظرف ۲ سال اخیر سرعت بسیار زیادی پیدا کرده که تقریباً اواخر سال ۸۹ فراگیر شده است. مثلاً در حال حاضر بیش از ۹/۹۹% دفاتر اسناد رسمی ما مجهز به این سیستم هستند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسناد رسمی به عنوان اولین دستگاه که جزء دستگاه‌های اجرایی در زیرمجموعه قوای کشوری می‌باشد، توانست این سامانه را راه‌اندازی کند. براساس همین الگو بعدها وزارت امور اقتصاد و دارایی و خزانه‌داری کل، مجوز صادر کرد که با این تجربه موفق، سایرین بتوانند در دستگاه‌های خود این فناوری را راه‌اندازی کنند. در واحدهای ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک هم در حال راه‌اندازی این سامانه می‌باشیم، که در خیلی از مکان‌ها این سامانه راه‌اندازی شده است. قطعاً با استفاده از این سیستم رفت و آمدهایی را که باید برای پرداخت حتی یک دوهزار تومانی به بانک‌ها مراجعه شود را حذف می‌کنیم. زمانی که ما سیستم‌های مکانیزه خود را راه‌اندازی کنیم بحث پرداخت اینترنتی را هم در آن می‌گنجانیم، کما اینکه بر روی یکی از سیستم‌های سازمان ما، در بحث ثبت‌ کشورها و شناسایی اشخاص حقوقی، پرداخت به شکل اینترنتی راه‌اندازی شده است که امیدواریم فراگیر شود و رفت و آمدهای این حوزه هم کاهش پیدا کند.

مجری برنامه: یکی از رفت و آمدهایی که برای مراجعه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اتفاق می‌افتد و تا حدودی هم آزاردهنده می‌باشد، گرفتن کپی‌های متعدد از مدارکی است که باید همراه فرد باشد. ممکن است که فرد اطلاعی نداشته باشد که باید چه کپی‌هایی را آماده کند و امکان کپی گرفتن در آن دفاتر وجود نداشته باشد. آیا امکانی وجود دارد که این مدارک را فرد بتواند بصورت الکترونیکی تهیه کند و به همراه خود داشته باشد و در هر مکانی که نیاز باشد از آن استفاده کند؟

میهمان برنامه(اقای مهندس صدرنوری): مردم قبل از اینکه بخواهند بابت کاری به حوزه‌ سازمان ثبت اسناد و املاک مراجعه نمایند برای اینکه بدانند باید چه مدارکی همراه خود داشته باشند بر روی پرتال مرکزی سازمان WWW.SSAA.ir کلیه فرایندها و مدارک مرتبط را قرار داده‌ایم. البته اطلاع دارید که چون پرتال به روز است باید این اطلاعات نیز به صورت به‌روز و برخط باشد، بنابراین توصیه می‌شود که اگر مردم به این پرتال دسترسی دارند پیش از مراجعه حتما آن را بررسی کنند. معمولاً در خود واحدها و دفترخانه‌ها هم راهنمایی گذاشته شده است. برای اینکه بتوانیم مدارک را در خارج از نقطه‌ای که شما فرموده‌اید ارائه کنیم و مجبور نباشیم بخاطر گرفتن کپی یک رونوشت برابر اصل مراجعه نماییم، لازم است که این تصاویر و اطلاعات را در بانک‌های خود داشته باشیم. اگر به سیستم‌هایی که در حال ساخت است وصل شوید دفترخانه‌های ما قطعاً خواهند توانست پرینتی بگیرند و آن را برابر اصل کنند و تحویل مسئولین دهند. و یا زمانی که ارتباط سامانه‌ها در دستگاه‌های مختلف برقرار شد دیگر نیازی به گرفتن کپی نمی‌باشد. مثلاً شهرداری با یک سرویس می‌تواند اطلاعات مورد نیاز خود را از سازمان ثبت اسناد و املاک دریافت نماید درواقع می‌توان از این طریق مشکلاتی که وجود دارد را رفع کرد. یعنی یک نسخه از اسناد و مدارک در بانک‌ها قرار داشته باشد. البته برای تمام این اطلاعات نمی‌توان چنین کاری کرد، چون شرایط امنیتی هم باید رعایت شود اما به ذینفع اوراق قطعاً چنین سرویس‌هایی ارائه خواهد شد. انشاالله در یک یا دو سال آینده این مشکل هم رفع خواهد شد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): یکی دیگر از مأموریت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت شرکت‌‌‌ها و مالکیت صنعتی است. همه فعالان اقتصادی ما در بخش خصوصی برای ثبت شرکت‌های خود حتماً چندین مرتبه به سازمان ثبت اسناد و املاک مراجعه کرده‌اند. مثلاً در سالهای گذشته برای ثبت شرکتی، دائماً با سازمان ثبت شرکت‌ها برای دریافت‌نام شرکت،‌ ثبت دفاتر، … در تعامل بوده‌ایم. سازمان ثبت اسناد و املاک از گذشته تا به امروز خیلی از فرایندهای خود را بازنگری کرده‌ و فرایندهای غیرضروری را حذف نموده ‌است. در فرایندهایی مانند پلمپ دفاتر مالی در گذشته نیاز به مراجعه حضوری بود ولی اخیراً مراجعه حضوری آن برداشته شده است و واقعاً فعالان اقتصادی حاضر بودند که ده برابر هزینه‌ کنند که این کار از طریق اینترنت انجام شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شرکت پست را نداشته باشند. از آقای مهندس صدرنوری خواهش می‌کنم که در رابطه با فرایند رشد و توسعه این بخش و الزامات آن توضیحاتی بفرمایند.

میهمان برنامه(آقای مهندس صدرنوری): در اینجا جا دارد که از همکارانمان در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه ثبت شرکت‌ها و مؤسسات تشکر ویژه نمایم. در حال حاضر شرایط بسیار فرق کرده است، مسئولین در این بخش هم بسیار تمایل دارند که تمام خدمات به صورت غیر حضوری انجام شود اما حجم مراجعات بخاطر موانع و مشکلاتی که در گفته‌هایم به آن اشاره کرده‌ام بسیار زیاد است. از کسانی که در حوزه فناوری کار می‌کنند تا مدیران ارشد سازمان و پرسنل، همه مایل هستند که ثبت شرکت‌ها مکانیزه شود. اینکه چرا این اتفاق نمی‌افتد بخاطر موانع بسیاری است که گفته شد. اما در همین شرایط همانطور که بیان شد رویه‌های مختلفی در این سازمان بهبود پیدا کرده است. برای بحث تعیین نام در همین اواخر استانداردی در نظر گرفته شد، چون مدیران سازمان کاملاً معتقد هستند که اطلاعات باید به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.

در این جا اعلام می‌کنم که فرد متقاضی، زمانی که می‌خواهد به سازمان ثبت شرکت‌ها مراجعه نماید باید بداند که چه مدارکی همراه خود داشته باشد و یا اگر قرار شد که فرد را کارشناسی و ممیزی کنند با چه معیارهایی این کارشناسی انجام می‌گیرد. این موارد در قالب یک دستورالعملی آماده شده که به زودی ابلاغ خواهد شد و ما هم بر روی پرتال سازمان این موارد را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. کسی که می‌خواهد به سازمان ثبت شرکت‌ها مراجعه کند باید بداند که چه فرآیندی را باید چک کند که اگر خواستند نام او را در لیست وارد نمایند براساس چه معیارهایی این نام مورد قبول واقع می‌شود. تمام بانک‌های اسامی را چه در حوزه ثبت شرکت‌ها و چه در حوزه مالکیت صنعتی در پرتال سازمان قرار می‌دهیم که اگر کسی بخواهد نامی انتخاب نماید مشاهده کند که این نام در گذشته ثبت شده است و یا خیر، هرچند که در حال حاضر هم این امکان به شکل محدود وجود دارد.

پروژه‌ای که در آنجا تعیین شده است بحث ثبت و تأسیس شرکت‌ها به صورت اینترنتی است. در فاز اول، شرکت‌های با مسئولیت محدود را هدف قرار داده‌ایم. چون بیش از ۳۰% شرکت‌های ما مسئولیت محدود دارند. در فاز دوم، اجرای شرکت‌های سهامی خاص هستند که مورد توجه قرار می‌گیرند. اصل بر این است که مردم از طریق اینترنت و یا از طریق پیشخوان‌هایی که متصل به اینترنت هستند (برای کسانی که به صورت مستقیم خودکاربری نمی‌توانند انجام دهند) بتوانند مراجعه کنند و درخواست خود را به صورت اینترنتی ارسال نمایند. یکی از مشکلاتی که در ثبت شرکت‌ها و خیلی از نقاط مأموریتی سازمان داریم این است که ما پرونده‌هایی را قبول می‌کنیم بدون اینکه پرونده کامل باشد. درواقع آن لحظه که پرونده به سازمان ثبت شرکت تحویل داده می‌شود اعلام می‌کنیم که کار در مرحله ثبت شرکت‌ است در صورتی که این مدارک نواقصی دارد و برای دریافت آنها مجوزهایی لازم است که چندین ماه دریافت مجوزها از مراکز مربوطه برای فرد به طول می‌انجامد. اما این فاصله زمانی باعث می‌شود که همه بگویند در این مدت ما در سازمان ثبت معتل شده‌ایم. امیدواریم که این موانع در بحث تثبیت اینترنتی مرتفع شود. تا زمانی که مدارکی که اطلاع‌رسانی شده کامل نباشد، سازمان تشکیل پرونده را نمی‌پذیرد. انشاالله در آینده نزدیک تمام اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌گیرد و تنها نیاز به یک مراجعه خواهد بود و آن هم برای امضاءهای نهایی است که ظرف یکی دو ماه آینده اجرایی خواهد شد.

در حوزه مالکیت صنعتی، چه در حوزه ثبت اختراعات و چه در حوزه ثبت طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، سیستم مکانیزه‌ای را طراحی کرده‌ایم که در حال حاضر در درون اداره کل مالکیت صنعتی راه‌اندازی شده و در حال طراحی فرم‌های تحت وب آن هستیم. در این حوزه هم همین بحث وجود دارد که مراجعین، مراجعه نکنند چون در کل کشور مراجعین حوزه مالکیت صنعتی برای ثبت مواردی که بیان شد به اداره کل مالکیت صنعتی در تهران مراجعه می‌کنند. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد تمهیداتی را اندیشیده‌ایم و خوشبختانه منع قانونی در آن حوزه نداریم. به زودی این سامانه راه‌اندازی می‌شود و از طریق اینترنت درخواست‌ها و اظهارنامه‌ها دریافت می‌شود که اگر نقص داشته باشد به شکل الکترونیکی اطلاع داده و نواقص رفع می‌شود و در یک نقطه نهایی اطلاع داده می‌شود که مراجعه‌کننده‌ مراجعه نماید و بحث نهایی در آنجا انجام شود. این کاری است که در حوزه مالکیت صنعتی پروژه آن شروع شده و ظرف چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): از آقای مهندس صدرنوری متشکرم که سه هفته وقت خود را در اختیار این برنامه گذاشتند. توضیحات خیلی خوبی در حوزه ثبت اسناد و املاک و ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌ صنعتی از میهمان عزیزمان شنیدیم. امیدواریم که هم بودجه لازم و هم منابع لازم برای دیجیتال شدن و الکترونیکی شدن فرآیندهایی که یک طرف آن به مردم ربط پیدا می‌کند، در اختیار سازمان ثبت قرار بگیرد. امیدواریم که به زیرساخت تجارت الکترونیک که بخشی از آن بانکداری الکترونیک است و چون در حوزه بانکداری الکترونیک پول است اهمیت لازم را قائل شوند، امروزه این موضوع در کشورهای خیلی پایین‌تر از کشورهای در حال توسعه به سرعت رشد می‌کند حتی در مواردی مثل بانکداری،‌بیمه الکترونیک و مواردی که مسئله پول در آن دخیل است پیشرفت زیادی داشته‌اند. ما امیدوار هستیم که همین نگاه در مدیران ارشد کشور، مدیران ارشد دستگاه اجرایی کشور، قانون‌گذار و غیره ایجاد شود و در این حوزه باید مجلس دستگاه‌های اجرایی را مکلف کند، چرا که اگر غیر از این باشد امکان مدیریت در کشور تا چند سال آینده وجود نخواهد داشت. در این فرآیند باید ابتدا زیرساخت‌ها تقویت شود. درواقع تنها زیرساخت ما بانکداری الکترونیک و هویت الکترونیک نیست، و همین مسئله‌ی سازمان ثبت اسناد و املاک نیازمند به یک نگاه جدی است، و نیازمند به یک تخصیص بودجه خیلی جدی می‌باشد. امیدوارم که سازمان ثبت اسناد و املاک ثبات قدم خود را در رشد حفظ نماید و هر ۲۰ پروژه خیلی سریع در اسرع وقت به بهره‌برداری برسد. امیدوارم که در آینده تمام این پروژه‌ها به نتیجه برسد و منافع حاصل از آن را به طور ملموس حس کنیم و نه اینکه تنها نام طرح‌ها را بشنویم.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

·میهمان برنامه: آقای مهندس صدرنوری

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم غفوری



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

ثبت اسناد و املاک الکترونیکی، فرصتها و چالشها، بخش دوم

زمان مطالعه: 13 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...