خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / موبایل، وسیله ای با کاربردهای جالب، فراوان و متنوع در دنیای الکترونیک

موبایل، وسیله ای با کاربردهای جالب، فراوان و متنوع در دنیای الکترونیک

زمان مطالعه: 7 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو تجارت پخش میشود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌پردازد.

شما میتوانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت ویا بصورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمائید.

موضوع این برنامه کاربردهای موبایل در انجام امور کاری روزمره است.

برنامه امروز هم به نقش موبایل در کاربردهای روزانه اختصاص دارد و امیدواریم در این هفته بتوانیم بحث برنامه قبلی را که در رابطه با سیستم‌های موبایل بود به سرانجام و نتیجه مطلوبی برسانیم.

درهفته گذشته ما در رابطه با استفاده از موبایل خارج از مکالمه و پیامک صحبت نمودیم و به ارزش افزوده استفاده از سرویس‌های موبایل نیز اشاره نمودیم. که ممکن است استفاده ما از موبایل تبادل اطلاعات باشد و نرم‌افزارها و کاربری‌های دیگری از موبایل نیز ذکر کردیم مانند تلویزیون بر روی موبایل، سرویس‌های اضطراری و استفاده از موبایل برای خرید‌وفروش‌ها و تعاملات تجاری.

در برنامه امروز به بعضی از مسائل و نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم در استفاده از موبایل می‌پردازیم. به طور مثال وقتی ما یک عکسی را از طریق‌‌MMS ارسال می‌کنیم آیا این عکس امن می‌ماند؟ و یا اگر پولی را از طریق سرویس‌های موبایل واریز نمائیم آیا به دست گیرنده می‌رسد و گیرنده سرویس مورد نظر را برای ما انجام می‌دهد؟ آیا سیستم بانکی پول را از فرستنده به گیرنده می‌دهد و یا در صورت عدم انتقال پول آیا مبلغ را برگشت می‌دهد؟

امروزه بحث هکرها یکی از بحث‌هایی است که در رابطه با موبایل مانند هرگونه ارتباط دیگر مطرح است.

در قدیم شنود مکالمات تلفنی سرقت اطلاعات به‌شمار می‌رفت و استراق سمع نام داشت ولی امروزه انواع و اقسام استراق معنا پیداکرده است. انواع هرزنامه‌ها یعنی ویروس‌ها و اسپم‌ها که روی موبایل فرستاده می‌شود و ما شاهد هستیم شرکت‌های ارائه دهنده آنتی‌ویروس علاوه بر ضد ویروس کامپیوتر، ضد ویروس موبایل را نیز ارائه می‌دهند. و یا از طرف دیگر خود ما ترجیح می‌دهیم که این سیستم ارتباطی خود را مثل بلوتوث و یا ‌ Wi Fi قطع کنیم.

_______________________________________________________________________

استفاده از موبایل به جز مکالمه و SMS و کاربردهای عادی کسب و کار و امور روزمره

کاربردهایی با ارزش بیشتر (بجز ماموریت اصلی کار مورد نظر) دارد که به آن خدمات ارزش افزوده موبایل گفته می‌شود.

_______________________________________________________________________

اما پیشنهاد این است که ما از امکانات روی موبایل اطلاع داشته باشیم و به صورت امن استفاده نمائیم.

در سرویس‌های ارزش افزوده سرویس‌های زیادی وجود دارد که امروزه توسط اپراتورهای تلفن همراه ارائه می‌شود. به طور مثال ما در دنیا سری مسابقات برنامه‌نویسی بر روی موبایل داریم که حامیان مالی و برگزارکنندگان این مسابقات شرکت‌‌های اپراتور تلفن همراه هستند. یعنی این شرکت‌ها در مراکز آموزشی و پژوهشی سرمایه گذاری می‌نمایند.

ما ضمن تشکر از اپراتورهای تلفن همراه امیدواریم که از طرح‌های پژوهشی حمایت کنند. زیرا یکی از کارهایی که توسط اپراتورهای تلفن همراه انجام می‌شود حمایت از طرح‌های پژوهشی در رابطه با مسائل جامعه شناختی و روان شناختی استفاده از موبایل می‌باشد.

هر تکنولوژی مسائل بسیار زیادی را مانند مسائل جامعه شناختی با خود به همراه می‌آورد. وقتی ما یک گوشی تلفن همراه را دست یک نوجوان ۱۵ساله و یا یک دانشجوی ۲۱ساله می‌بینیم این موضوع تبعاتی را با خود به همراه می‌آورد. متخصصین به عواقب این موضوع رسیدگی می نمایند و اپراتورهای تلفن همراه و سازنده‌های تلفن همراه به دنبال طرح‌های پژوهشی در دنیا هستند و مراکز پژوهشی را برای اجرای این طرح ها از نظر مالی و معنوی حمایت می‌کنند.

ارتباط تلفنی با جناب آقای مهندس علیرضا طلوع، مدیر و متخصص فناوری اطلاعات

کارشناس(مهندس صائبی): همانطور که مطلع هستید بحث ما در رابطه با کاربرهای موبایل در کسب و کار و تجارت به جز کاربرد تماس و پیامک می‌باشد. شما چه تعریفی از موبایل در کسب و کارهای روزانه و تعاملات تجاری دارید؟

مهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): اصطلاح کسب و کار سیار برای اشاره به طیف گسترده‌ای از کاربردها از ارتباطات تا مبادلات تجاری و ارائه خدمات به مشترکین از طریق این فناوری استفاده می‌شود. که مجموعه این کاربردها جدا از تفاوتهایی که باهم دارند دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که از تجارت الکترونیک متمایزشان می‌کند و آن ویژگی قابلیت دسترسی به صورت سیار می‌باشد.

یعنی چون می‌توان از موبایل به صورت سیار استفاده نمود پس در هر مکانی ما به این وسیله دسترسی داریم. که به طور کلی وقتی از کسب و کار سیار استفاده می شود بیشتر منظور به انجام مبادلات تجاری از طریق شبکه‌های سیار می باشد و طبق تعریفی که بعضی از نویسندگان در این زمینه دارند کاربرد زیربنای مورد نیاز برای برقراری روابط تجاری و فروش اطلاعات، خدمات و کالاها بوسیله دستگاه موبایل می‌باشد. یکی از مسائلی که گاهی ایجاد شبهه میکند این است که استفاده از امکان پورتابل بودن و قابلیت حمل و نقل داشتن تلفن همراه و سیم کارت برای ما مهم است زیرا ما امکان استفاده از سیم کارت خود را بوسیله کامپیوتر هم داریم و محدود به استفاده از گوشی تلفن همراه نیستیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که چون از گوشی موبایل برای مکالمه و ارسال پیامک استفاده می‌شود، دیگر نیازی به هزینه اضافی برای تهیه نوت بوک و یا اتصال به کامپیوتر وجود ندارد.

کارشناس برنامه (مهندس صائبی): همانطور شما می دانید یکی از بحث های مهم در کشور توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات است. به نظرشما محورهای اصلی برنامه هایی که اپراتورهای تلفن همراه در کشور ما برای توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات دارند چیست؟

مهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): محور اصلی که وجود دارد استفاده از زیرساخت‌های مربوطه برای ارائه سرویس‌های ارزش افزوده می‌باشد. به عنوان نمونهGPRS و استفاده از اینترنت از طریق تلفن همراه یکی از این سرویس‌ها می‌باشد. همراه اول با ارائه اینترنت ارزان این امکان را برای کاربران فراهم نموده است. و یا استفاده از بسترپیامک و یا ردیابی وسایل نقلیه و خدمات اطلاع رسانی و سرویس جدیدی نیز که ارائه می‌شود امکان پرداخت ها از طریق تلفن همراه می‌باشد.

کارشناس(مهندس صائبی): یک مسئله‌ای را ما در برنامه‌های گذشته در حوزه کسب وکار الکترونیک بیان نمودیم و آن استفاده یکپارچه از خدمات سازمان‌ها روی بسترهای مختلف بود. ما دربرنامه‌های قبل یکی از پورتال‌های اصلی کشور را به نام iran.ir معرفی نمودیم. آیا ما در ایران پورتال‌های موبایل که خیلی از عملیات روزانه ما را مثل سرویس پست الکترونیک، سرویس‌های کسب وکار مختلف را سرویس دهد داریم ؟ و یا بین اپراتورهای تلفن همراه و پورتال اصلی ایران همچنین تفاهم نامه ای وجود دارد؟

مهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): رسالتی که پورتال iran.ir دارد بیشتر بر روی بستر اینترنت ملی می‌باشد. اپراتورها معمولا پورتالی را برای خود راه‌اندازی می‌کنند و به صورت مستقیم با مشترکین خود ارتباط برقرار می‌نمایند. ما برای سرویس‌های ارزش افزوده‌ای که مشترکین از طریق اینترنت می‌توانند استفاده کنند پورتال اطلاع رسانی داریم. و می توان از طریق اینترنت گوشی هم برای انجام کارها استفاده نمود. کانال‌های ارتباطی هم GPRS,SMS,MMS می‌باشد.

کارشناس(مهندس صائبی): این سرویس‌ها به صورت خاص بر روی موبایل طراحی شده است؟

مهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): بله، میتوان از طریق گوشی موبایل از این امکانات استفاده نمود و لزوما نیازی به اینترنت هم وجود ندارد و از طریق پنل‌های ارتباطی هم مانند پیامک قابل ارائه می‌باشد و نیازی به ابزار خاصی نیز ندارد.

کارشناس(مهندس صائبی): در بعضی از شهرهای کشور، تعدادی از سازمانهای حاکمیتی پورتال موبایل دارند و این پورتال فقط مخصوص موبایل می‌باشد و برای کامپیوترهای خانگی طراحی نشده است و دارای آیکون ها و لینک‌های کوچکی هستند.

مهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): بله این امکان برای همراه اول نیز وجود دارد و اگر از طریق موبایل به سایت همراه اول اتصال پیدا کنیم به صورت خودکار تنظیمات انجام می‌شود.و نسخه به صورت کوچکتر نمایش داده می‌شود.

کارشناس(مهندس صائبی): یک مسئله ای در سطح جامعه مطرح است و این است که ما وقتی از بسترهای موبایل و اینترنتی استفاده می‌کنیم واقعا با هزینه کمتری هم برای سرویس گیرنده و هم برای سرویس دهنده این کار را انجام می‌دهیم . حال سوال پیش می آید که آیا برای ارزان سازی خدمات عمومی و یا تسهیل استفاده از خدمات عمومی آیا سرویس دهنده حاضر است این سود را با سرویس گیرنده شریک شود؟ یعنی وقتی ما به بانک مراجعه کنیم حتما هزینه‌های بیشتری به بانک تحمیل می‌ شود . آیا این موضوع در اپراتورهای تلفن همراه وجود دارد که ابزارهایی را طراحی کنند که هدف آن ارزان سازی باشد؟

مهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): سرویس‌های ما به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول حضوری است که نیاز به مراجعه مشترکین به دفاتر خدماتی می باشد و دسته دوم غیر حضوری از طریق پنل‌های تلفن یا اینترنت می‌باشد. و در واقع چون مراجعه حضوری هزینه هایی را در بردارد مشترک باید این هزینه را پرداخت نماید. ولی در کل سرویس‌هایی که ما از طریق تلفن و اینترنت ارائه می‌دهیم به صورت رایگان می‌باشد. مثلا برای پرداخت قبوض از طریق ۰۹۹۹۰باشد هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود و یا اگر برای خرید شارژ از پورتال همراه اول استفاده کنند، درصد تخفیفی برای آنها در نظر گرفته می‌شود تا برای مراجعات بعدی ترغیب شوند.

کارشناس(مهندس صائبی): یک نکته‌ای که مطرح است این است که در بانکهای ما بروشورهای تبلیغاتی وجود دارد که امکانات بانک را معرفی می‌کند. زمانی که ما راجع به سرویس‌های اپراتور تلفن همراه مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که سرویسهای تلفن همراه بسیار زیاد است و از طرف دیگر ما کاربری این سرویس‌ها را خیلی در بین مردم و در جامعه نمی‌بینیم . لطفا بفرمائید که مردم تا چه اندازه از این سرویس‌ها استفاده می کنند و چه اقداماتی برای اطلاع‌رسانی انجام شده است ؟

مهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): سرویس‌‌های ارزش افزوده به اطلاع مشترکین رسانده شده است ولی بحثی که وجود دارد فرهنگ سازی می‌باشد و ما این موضوع را در کلیه سرویس‌ها مدنظر داریم، مانند تبلیغات، بروشورها و آموزش ، به عنوان نمونه در نمایشگاه الکامپ در غرفه همراه اول محیط آموزشی برای بازدیدکنندگان به صورت رایگان فراهم گردید تا از نزدیک با سرویس‌ها آشنا شوند و آموزش ببینند. امیدواریم در برنامه آینده بتوانیم در رابطه با سرویس‌های پرداخت از طریق موبایل اطلاعات بیشتری را ارائه دهیم.

(پایان تماس تلفنی)

_______________________________________________________________________

۵ کاربرد اصلی سیستمهای موبایل در کشورهای غرب آسیا بشرح زیر است:

سرویسهای مربوط به حمل و نقل

خرید و فروش کالاهای FMCG

امور مربوط به آموزش و اطلاع رسانی

امور مربوط به خدمات املاک

امور مربوط به خدمات فضای مجازی

_______________________________________________________________________

به نظر می‌رسد علت عدم استفاده از سرویس‌های ارزش افزوده موبایل، عدم آشنایی مردم در سطح جامعه با سرویس‌ها می باشد. طبق آمار، ۵ کاربرد اصلی و پرکاربرد از سرویس‌های موبایل در منطقه ما و غرب آسیا به شرح زیر می‌ باشند:

سرویس‌های مربوط به امور حمل و نقل، خرید و فروش کالاهای تندرو و پرمصرف مانند مواد غذایی و بهداشتی ،امور مربوط به آموزش مانند اطلاع‌رسانی آموزشی و شرکت در جلسات،که امروزه شاهد پدیده کتاب‌های صوتی هستیم که کتاب ها خلاصه شده‌اند و با عنوان یک فایل صوتی می‌توان در وقت‌های مرده در موبایل از این کتاب‌های صوتی استفاده نمود و برای اقشار مختلف فواید مختلفی دارد. دو سرویس پرکاربرد دیگر نیز امور مربوط به املاک و خدمات فضای مجازی می باشد.

در برنامه گذشته پیشنهاد دادیم و انتظار داشتیم که مدیران این موضوع را بررسی کنند که از طریق موبایل چه کارهایی را می‌توانند مدیریت نمایند. امیداوریم از این فرصت مطالعاتی استفاده کرده باشند و از این هفته حداقل دو فرآیند خود را از طریق موبایل و با پرسنل زیر مجموعه دنبال نمایند تا بتوانیم انشاءا… شاهد توسعه کاربرد فناوری اطلاعات باشیم.

در برنامه‌‌های آینده به صورت عملی به کاربردهای بیشتری در حوزه موبایل خواهیم پرداخت.

عوامل این برنامه

•    سردبیر و نویسنده : خانم مرضیه سالک
•    گوینده: خانم نسیم خواجه نوری
•    کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی
•    تهیه کننده: خانم میترا معروفی
•    گزارشگر: خانم افشار
•    نشر الکترونیک: خانم حسنی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

آیا موبایل وسیله‌ای برای انجام امور کاری روزمره است؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه آيا موبايل را فقط براي مكالمه و SMS استفاده ميكنيد؟ آيا ميدانيد موبايل ميتواند بعنوان يك سيستم كوچك و قابل حمل امور روزانه شما مثل برخي امور بانكي، انجام امور اداري، رسيدگي به مكاتبات، آگاهي از وضعيت مالي شركت يا سازمان و مواردي از اين قبيل را انجام دهد؟ فكر ميكنيد در ايران چه خدماتي را ميتوانيد از موبايل دريافت كنيد؟ براي آشنايي بيشتر با كاربردهاي جالبي از موبايل ادامه مطلب را بخوانيد...