خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / موبایل، جذاب یا مایه دردسر …

موبایل، جذاب یا مایه دردسر …

زمان مطالعه: 9 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو تجارت پخش میشود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌پردازد.

شما میتوانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت ویا بصورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمائید.

موضوع این برنامه کاربردهای موبایل در انجام امور کاری روزمره است.

برنامه امروز نیز به نقش موبایل در کاربردهای روزانه اختصاص دارد و امیدواریم در این هفته بتوانیم بحث برنامه قبلی را که در رابطه با سیستم‌های موبایل بود به سرانجام و نتیجه مطلوبی برسانیم.

برنامه امروز و برنامه آتی به سوی فردا  به این موضوع می پردازد که خیلی ساده وکاربردی، کاربردهای مختلف موبایل را هم در سطح مکالمات وهم درسطح پیامک یا  SMS و هم کاربردهای دیگر به مردم معرفی کند.
این نکته را یادآوری می‌کنیم، وقتی می‌پرسیم از موبایل چه استفاده هایی میکنید، ما تصور می کنیم که غیر از مکالمه وپیامک زدن حتما باید کار خارق العاده ای، از موبایل بگیریم ، ولی واقعا این طور نیست . سیستم های عملیاتی در سطح سیسنم های بانکی  در ایران وجود دارد که، از همین امکان مکالمه استفاده  کرده، و سیستم‌ها به صورت هوشمند، برای مثال وقتی  پرداخت قسطی به تاخیر می افتد، طی یک تماس تلفنی اعلام می کنند که قسط تاخیر افتاده، در این حالت  به جای یک انسان  سیستم های هوشمند بانکی هستند که عمل می کنند.
در مورد SMS یا پیامک نیز در جلسات گذشته صحبت کردیم که  بنا به کاربرد از پیامک می توان استفاده کرد نه اینکه فقط  پیامهای عادی ارسال کنیم، بلکه از سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر پیامک نیز می توان استفاده کرد.
در این جا فرصت را  غنیمت شمرده از جناب  آقای مهندس طلوع که جزء متخصصین تلفن همراه و ارتباطات و کاربردهای موبایل هستند سوال می پرسیم:
کارشناس برنامه (آقای مهندس صائبی):  من شخصاً تصور می کنم تا الان بیشتر مکالمات عادی از قبیل  احوالپرسی، تبریک عید و….می‌باشد. تصور می کنم که مردم در آینده بیشتر بر روی ارزشهای بالاتر وارزشهای افزوده ای نسبت به این سرویسها متمرکز شوند ، از شما خواهش میکنم که بفرمایید اولا آینده سرویسهای ارائه شده بر روی موبایل را چگونه میبینید و توضیحی در مورد مفهوم ارزش افزوده بر روی موبایل واینکه چه تعریف استانداردی  و کاربردی از این موضوع داریم، وقتی می گوییم ارزش افزوده باز از آن عبارات سنگین مدیریتی است  که ممکن است به ذهن بعضی از شنوندگان عجیب بیاید، لطفاً به بیان ساده تری توضیح بفرمایید.
میهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): در ابتدا تعریفی از خدمات ارزش افزوده خواهیم داشت که عبارت است از سرویسهایی  که بر اساس سرویسهای پایه شبکه با افزودن قابلیت  بیشتری ارائه می شود. در واقع هر سرویسی غیر از سرویس مکالمه را ارزش افزوده مینامیم، به عنوان مثال پیامک یک سرویس افزوده می باشد که بر بستر سرویسهای پایه ارائه می شود. ویا اینترنت همراه، که شما می توانید بر روی تلفن همراه خود اینترنت همراه داشته باشید ویا تصویر ارسال کنیدکه تحت عنوان MMS  مطرح می شود.
پیش بینی‌هایی که وجود دارد آینده از آن سرویسهای ارزش افزوده است، به طوری که با توجه به  آمارهایی که وجود دارد، سال ۲۰۱۴ تعداد  کاربرانی که اینترنت بر روی تلفن همراه خود دارند از کاربران اینترنت خانگی پیشی خواهد گرفت و روندی که وجود دارد رشد کاربران  تلفن همراه پنج برابر رشد کاربران اینترنت خانگی است.و این نشان دهنده آن است که کاربری آسان تلفن همراه باعث شده که مشترکین خودشان به این سمت سوق پیدا کنند ودر واقع پیشران این بازار خود مشترکین و نیازهای آنها می‌باشد.
کارشناس برنامه (آقای مهندس صائبی):  همان طور که شما فرمودید و مخاطبین ما هم می دانند، تفاوت تلفن همراه با کامپیوتر بسیار زیاد است، و یکی از تفاوتهای اساسی این است که تلفن همراه یک وسیله بسیار شخصی است. و واقعیت آن است که امروزه دیگر از دفترچه تلفنهای قدیمی خیلی خبری نیست و هر شخصی بنا به نیازهایی که دارد در تلفن همراه خود اطلاعات ذخیره می کند.
همان طور که شما اشاره فرمودید شاید در آینده ارزش افزوده حرف اول را بزند، برای من این سوال مطرح است، که ما در کشور خودمان سرویس‌هایی را مطرح می کنیم، و اعلام می‌کنیم که سند راهبردی آن نوشته شود و مشاورین     پروژه ای را تعریف بکنند و دستگاههای حاکمیتی بودجه ای را تصویب کنند. ولی در سرویسهای موبایل استقبال مردم بسیار چشمگیر بوده وهمانطور که فرمودید پنج برابر کاربر تلفن همراه نسبت به اینترنت عدد بسیار بزرگ و قابل توجهی است، در اینجا این سوال مطرح می‌شود، شما فکر می‌کنید کاربردهای اصلی موبایل در چند سال آینده در کشور ما به صورت مشخص بر روی چه سرویسهایی متمرکز خواهدبود؟
میهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): اگر بخواهیم ارزشهای افزوده را دسته بندی کنیم کشور ما هم از آن مستثنی نخواهد بود، سرویسهایی که در حال حاضر و در آینده ارائه خواهد شد، سرویسهای تجارت همراه است، بدین معنی که موبایل یک وسیله پرداختی خواهد بود و شما می توانید کلیه پرداخت های روزانه خود را از طریق موبایل انجام دهید. ویا اینکه به حساب همراه خود متصل شوید که همان بانک همراه است.
خدمات دیگری که در این زمینه ارائه می شود بحث تبلیغات است، و شما بر حسب موقعیتهایی که در آن قرار دارید تبلیغات خاصی برایتان ارسال می شود، مثلا نزدیک یک فروشگاه بزرگ که می شوید برایتان تبلیغاتی از آن فروشگاه  ارسال می شود، که این را خدمات مبتنی بر مکان می نامند که بستگی به جای فیزیکی و مکان جغرافیایی دارد که شما در آن قرار دارید.
از کاربردهای دیگر بحث ترافیک است که می تواند نزدیکترین مسیر را به شما اعلام کند. کاربرد دیگر خدمات امنیت عمومی است، که از طریق موبایل حوادث اطلاع رسانی می‌شود و سرگرمی و خدمات اجتماعی را می توان نام برد.
نکته بعدی اینکه دولتها سرویسهای خود را می توانند از طریق تلفن همراه ارائه دهند، به عنوان مثال انجام اموری مثل پرداخت قبوض، درخواست تمدید گذرنامه و سایر مواردی که می تواند به صورت غیر حضوری انجام شود.
کارشناس برنامه (آقای مهندس صائبی):  این نوع سرویس‌های ارائه شده را  M. Government  یعنی خدمات دولت الکترونیک مبتنی بر موبایل می نامیم.
میهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): از خدمات دیگری که می توان نام برد تهیه بلیط ها است که از طریق سرویس پیام کوتاه انجام می شود. از دیگر خدمات بحث موبایل پارک می باشد. وحتی بحث های آموزشی در این زمینه مطرح است که تلفن همراه می تواند به عنوان یک معلم برای شما محسوب شود که می توانید از طریق آن اطلاعات بسیاری را دریافت کنید. خدمات نظرسنجی و  رای‌گیری است که از این طریق انجام می شود  همچنین خدمات سلامت همراه .
دسته بندی دیگری که می توان از این خدمات نام برد، خدمات محتوایی است مانند بازی، داشتن تلویزیون بر روی تلفن همراه، دانلود کردن یک سری موزیک ویدئو خاص و در نهایت خدمات  M TO M   که یک دستگاه خاصی اطلاعات را به موبایل ارسال کند ویا از آن اطلاعات را دریافت نماید، مانند مثال بالا که بانک تاخیر اقساط را از طریق دستگاه به موبایل شما ارسال نماید.
کارشناس برنامه (آقای مهندس صائبی):  پس به طور کلی ما پنج دسته  خدمات ارزش افزوده تلفن همراه را از شما شنیدیم:
۱-    خدماتی که به کسب وکار و تجارت مربوط است و می توان از طریق موبایل انجام داد.
۲-    خدمات مبتنی بر مکان، یعنی بستگی به موقعیت حضور اشخاص دارد.
۳-    خدمات دولت الکترونیک روی موبایل ((M. Government به طور مثال به جای مراجعه به پلیس+۱۰ برای دریافت گذرنامه می‌توان از روی موبایل درخواست این کار را ارسال نمود.
۴-    خدمات محتوایی مسائلی مثل بازی و سرگرمیها
۵-    خدمات  M TO M (Machine to Mobile) مانند ردیاب خودرو که سیم کارت را بر روی خودرو گذاشته  واز طریق دستگاه از موقعیت خودرو می توان مطلع شد.
کارشناس برنامه (آقای مهندس صائبی):  تا اینجای بحث به کاربردها وتعاریف اصلی که از سرویسهای ارزش افزوده موبایل بود اشاره کردیم و در اینجا برای من این سوال مطرح است که ما وقتی می خواهیم کاربردی را تعریف کنیم اولین چیزی که به آن می پردازیم این است که چه عوامل و ویژگی هایی در آن موضوع دخالت دارند، با توجه به اینکه تخصص شما بر روی این نوع سیستم‌ها می‌باشد  بفرمایید که چه عوامل اصلی در سیستم های کاربردی بر روی موبایل داریم؟ مثلا ما مشتری را می دانیم و اپراتور را، واینکه مشتری از اپراتور سرویس می‌گیرد آیا عوامل دیگری هم در این زمینه دخالت داردند؟
میهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): عوامل بسیاری درگیر هستند ولی نقطه تماسی که مشترک ارتباط دارد اپراتور است، که اگر بخواهیم عوامل را بر اساس دسته بندی قید کنیم، تولیدکنندگان محتوا هستند. به هر حال سرویس ارزش افزوده که ارائه می شود، محتوایی باید تولید شود که قاعدتاً شرکتهایی هستند که در کشور مجوز تولید محتوا را  دارند مانند فیلم یا موسیقی که از طریق آن باید محتوا عرضه شود.
عامل بعدی توسعه دهندگان محتوا هستند، که محتوایی که ایجاد شده از طریق پورتالهای مختلف می توانند به مشترکین ارائه دهند ویا از طریق SMS ویا بسترهای مخابراتی دیگر که وجود دارد.
عامل بعدی جمع آوری‌کنندگان محتوا که در واقع واسطی هستند بین تولیدکنندگان ، توسعه دهندگان و اپراتور.
عوامل بعدی فراهم کنندگان سرویس،  توانمندسازان فناوری برای فراهم کنندگان سرویس، اپراتورهای شبکه سیار و در نهایت سازندگان گوشی یکی از عوامل اصلی برای ارائه این خدمات خواهند بود.
کارشناس برنامه (آقای مهندس صائبی):  من فکر میکنم همان طور که جناب آقای مهندس طلوع فرمودند، در واقع خود این مانند دنیای تولید سی دی های نرم‌افزاری است، مثلا شرکتی سی دی نرم‌افزاری را تولید میکند که سیزده ساعت موسیقی بدون کلام دارد، این موسیقی بدون کلام را شرکت دیگری تولید کرده و مالک آن است، شرکت دیگری آن را سازمان دهی کرده، و دیگری آن را پخش می کند.
میهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): چرخه ای که وجود دارد به این مثال شبیه است، ولی چون بحث تکنولوژی وجود دارد، و سرویس به صورت الکترونیکی باید به مشترک عرضه شود، عوامل دیگری در این چرخه وجود دارد.
کارشناس برنامه (آقای مهندس صائبی): سازمانهای  رگولاتوری برای سیاست گذاری در امور تعرفه ها و سازمانهای دولتی و حاکمیتی را می توان در این چرخه دخیل کرد، و ما صرفا از اپراتور به پایین را بحث کردیم، و در رده های بالاتر این سازمانها نیز دخیل هستند.
میهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): قاعدتا رگولاتوری بعد حاکمیتی دارد و نظارت خاص خود را بر روی این قضیه خواهد داشت چه از بعد تعرفه ها وچه از بعد سرویس های مختلف.
کارشناس برنامه (آقای مهندس صائبی):  موضوع دیگری را به عنوان یک موضوع خاص و کاربردی مطرح میکنم، و آن اینکه در همین زمینه ای که الان مطرح شد در ارزش افزوده، خدمات تجارت همراه، با توجه به اینکه این یک امکانی است که در کشور ما فراهم شده، و بعضا قابل استفاده نیز قرار گرفته، وبا توجه به فیدک‌ها و بازخوردهای اجتماعی هم که میگیریم خیلی شاید مورد استفاده قرار نگرفته و دلیل آن شاید بیشتر نا آشنایی بوده تا ناتوانی سرویس دهنده و یا خود سرویس. لطفا چند مثال در این رابطه از تجارت همراه که هم اکنون در کشور استفاده می شود و ما چطور از این سرویسهای پرداخت، تجارت و کسب وکار می توانیم استفاده کنیم. در حالیکه تا چند سال گذشته ما دانش اینکه میتوان مبلغی را توسط کارت از حسابی به حساب دیگر انتقال دهیم را نداشتیم و خیلی ملموس نبود، امروزه میبینیم که حتی سقف انتقال کارت به کارت را هم تغییر داده ودر معامله های بزرگ از آن استفاده می کنند. مثلا در معاملات ماشین سقف انتقال را بالا می برند و از انتقال پول نقد به یکدیگر خودداری می‌کنند.
میهمان برنامه (آقای مهندس طلوع): هر تکنولوژی جدیدی که عرضه می شود راهکارها نیز قاعدتا باید عوض شود، در واقع در کشور پرداختهای الکترونیکی مسیری را طی کرده و مخاطبین خاص خود را دارد، قاعدتا  مخاطبین پرداخت همراه هم‌پوشانی با مخاطبین پرداخت الکترونیکی نخواهند داشت چون بحث ضریب نفوذ در اینجا مطرح است و پوشش جغرافیایی. و همان طور که میدانید ۹۵درصد مردم ایران تلفن همراه دارند و ضریب نفوذ بانکی نسبت به این خیلی کمتر است و دلایل خاص خود را دارد. به همین دلیل سرویسی که می توان ارائه داد از طریق تلفن همراه بسیار متفاوت خواهد بود. در اینجا برای مخاطبین سه دسته تعریف می شود:
۱-کسانی که حساب بانکی دارند Bank People
2-کسانی که حساب بانکی دارند ولی کاربرد کمی دارند Under Bank People
3-کسانی که حساب بانکی ندارند UnBanked People
موبایل می تواند جامعه UnBanked People را مورد پوشش قرار دهد .مانند جوامع روستایی که دسترسی به بانک ندارند و یا نیازی به انتقال از طریق شبکه بانکی ندارند.
در کنار این بانکها هم می توانند از این بستراستفاده کنند و از طریق نرم‌افزار کاربردی که بر روی موبایل نصب ‌می‌شود می‌توان به حساب بانکی دسترسی داشت.
زمانی که ما از موبایل به عنوان یک وسیله پرداخت استفاده می‌کنیم مزایای زیادی دارد.
یکی اینکه قطعی ندارد و ۲۴ ساعته می‌باشد. سریعتر و ارزان تر است و نیازی به مراجعه به مکان خاصی را ندارد و همچنین نیازی به حمل کارتهای متعدد نمی‌باشد.
در مقایسه بین کارت بانکی و موبایل مشخص می‌شود که در صورت جاگذاشتن موبایل ۸۰% مردم برای برداشتن موبایلشان به محل بازمی ‌گردند و برای برداشتن کارت عابر بانک ۴۰% مردم بازمی‌گردند.
و این نشان‌دهنده اهمیت موبایل برای مردم است.
کارشناس برنامه (آقای مهندس صائبی): در برنامه امروز مسئله سرویس‌های ارزش افزوده موبایل بیان شد و این سرویس به خدماتی گفته می‌شود که چون بستر موبایل وجود دارد می‌توان از این سرویس استفاده نمود مانند دریافت و پرداخت وجه و خدمات مبتنی بر مکان.
ما در برنامه‌های گذشته تاکید داشتیم که از کارتهای بانکی استفاده کنید ولی امروز یک دریچه بزرگی باز می‌شود که نیازی به استفاده از کارتهای بانکی و پرداخت‌های اینترنتی نمی‌باشد و ما از بانک همراه و از آنچه که بر روی تلفن همراه ما است می توان استفاده کرد.
همان کاری که ما ازطریق اینترنت و توسط کامپیوتر انجام می‌دهیم می توانیم بدون نیاز به ابزار خاص از طریق تلفن همراه انجام دهیم، مانند دریافت و پرداخت، افتتاح حساب و این موضوع خارج از وجوه علمی و کاربردی واقعا به نفع ما می‌باشد و هزینه کمتری برای ما دارد و در وقت مان نیز صرفه‌جویی نموده‌ایم.
چه بهتر است که ما زمان خود را برای کارهای مهمتری اختصاص دهیم.
کاربرد تلفن همراه برای انجام این امور بسیار مفید تلقی می‌شود.
از شنوندگان خواهش می‌کنیم که تا هفته آینده سعی کنند از طریق تلفن همراه یک دریافت و پرداخت را انجام دهند.

عوامل این برنامه

•    سردبیر و نویسنده : خانم مرضیه سالک
•    گوینده: خانم رفعتی
•    کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی
•    تهیه کننده: خانم میترا معروفی
•    گزارشگر: خانم افشار
•    نشر الکترونیک: خانم‌ها حسنی و کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

از موبایل خود غیر از مکالمه و SMS چه انتظارات دیگری داشته باشیم؟ (قسمت دوم)

زمان مطالعه: 8 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو تجارت پخش میشود ...