خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / سامانه املاک و مستغلات، خدمتی نوپا ولی فراگیر

سامانه املاک و مستغلات، خدمتی نوپا ولی فراگیر

زمان مطالعه: 13 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

مجری برنامه: در برنامه امروز با کارشناس محترم برنامه جناب اقای مهندس علیرضا صائبی و میهمان محترم برنامه جناب آقای مهندس محمود علاییمدیرعامل محترم شرکت خدمات انفورماتیک راهبر همراه خواهیم بود.

دربرنامه گذشته در خدمت جناب آقای علاییدر مورد طرح شبنم و اهمیت این طرح صحبت کردیم و اینکه این طرح تا کجا پیشرفته و از چه امکاناتی در این طرح می‌توانیم استفاده کنیم. از آقای مهندس صائبی می‌خواهیم که مروری داشته باشند بر بحث برنامه گذشته.

کارشناس برنامه(آقای مهندس علیرضا صائبی): در راستای توضیح و تشریح خدماتی که وزارت بازرگانی برای مردم به صورت مستقیم و با رویکرد تعامل مستقیم با مردم فراهم کرده است، در برنامه گذشته پروژه شبنم را نام بردیم که مردم برای احراز اصالت کالا علی‌الخصوص در کالاهای بسیار حساس مثل دارو، می‌توانند با دریافت نرم‌افزاری از سایت shabnam.ir و یا با تماس با شماره تلفن ۸۶۹۲ اطلاعات بگیرند،‌فقط همین‌قدر یادآوری می‌کنم که در پروژه شبنم بخشی را ما اسم بردیم که مردم با آن تعامل مستقیم دارند، برداشت‌های اطلاعاتی از این سیستم و فرآیندی که پشت سیستم شبنم قرار گرفته است بسیار زیاد است. از آقای مهندس علاییخواهش می‌کنم که توضیح مختصری راجع به منافعی که غیر مستقیم به مردم می‌رسد از به کارگیری چنین سامانه‌ای بفرمایند تا وارد بحث یکی دیگر از خدماتی که وزارت بازرگانی ارائه می‌دهد شویم.

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلایی): در برنامه قبل راجع به طرح شبنم خدماتی را که مستقیما مردم از این سامانه می‌گیرند را تشریح کردیم. اما در واقع طرح شبنم یک زیرساختی است که روی این زیرساخت ما می‌توانیم بناهای مختلفی را ایجاد کنیم. برای نمونه، شما مستحضر هستید که نظام توزیع یکی از وظایفی است که به عهده وزارت بازرگانی گذاشته شده است که ظرف مدت چند سال این نظام را بهینه کند. قاعدتا در نظام توزیع ما حلقه‌های مختلفی که یک کالا از آن حلقه‌ها رد می‌شود برای ما مهم است در نتیجه وقتی که ما ازمرحله واردات و تولید سپس توزیع، بنکداری، عمده فروش؛ خرده فروش و سپس مردم تک تک نقاط را می‌بینیم و لی مردم فقط نقطه آخر را می‌بینند ما تمامی نقاط وسط را نیز رصد می‌کنیم که هر کالایی از چه مسیری رد می‌شود و وقتی ما این مسیر را رصد می‌کنیم باعث می‌شود که بتوانیم شبکه توزیعمان را به عبارتی بهینه کنیم. وبه این شکل نباشد که مثلا یک کالایی را در نقطه‌ای ازدیاد آن را داریم و در نقطه دیگر آن کالا اصلا وجود ندارد. و یا اینکه در یک فصلی کالایی را آنقدر زیاد داریم که مجبوریم ‌آن را با قیمت پایین به فروش برسانیم و همان کالا در فصل دیگر نایاب می‌شود. این موضوع جزء اهداف ما است که بتوانیم بر روی کالاها داشته باشیم، ضمن اینکه وقتی ما شبکه توزیع را با سامانه شبنم ناامن می‌کنیم، تولیدکنندگان و واردکنندگان، این امنیت را احساس می‌کنند که وقتی کالایی را وارد می‌کنند و تولید می‌کنند مسر درستی را طی می‌کند، و این می‌تواند تا حدی چرخه تولید و واردات ما را سروسامان دهد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): البته این ناامنی برای قاچاقچیان و جاعلان کالا می‌باشد. حقیقتا پرداختن به کل این زنجیره تامین و توزیع کالا، منافع بسیار زیادی هم در رسیدن کالای اصلی به دست مردم خواهد داشت و هم اینکه اگر در این میان تخلفی صورت گیرد حتما دستگاه‌های زیربط مطلع خواهند شد و حتما به آن رسیدگی خواهند کرد. و من از مخاطبین عزیز می‌خواهم که هر انتقاد و پیشنهاد و راه‌کاری دارند در اختیار ما قرار دهند.

یکی از پروژه‌هایی که در وزارت بازرگانی خیلی مهم جلوه کرد و مردم نیز آن را به خوبی حس کردند، مسئله سامانه املاک و مستغلات است. من فکر می‌کنم که این یکی از سیستم‌هایی است که چون در آن مبالغ زیادی هم مورد معامله است و کلاهبرداری‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته بود که یک زمین یا ملک به چندین نفر فروخته شده بود. و یا یک مغازه یا فروشگاهی را بنگاه می‌کردند بدون اینکه مجوزی داشته باشد و به جایی وصل باشد و پشتوانه‌ای هم نداشتند. و حتی من شنیده بودم که برای مدت ۴۸ ساعت یک مغازه‌ای را به بنگاه املاک تبدیل می‌کردند و یک منطقه‌ای را و زمین‌هایی را می‌فروشند و این کلاهبرداری انجام می‌شود و مغازه را جمع می‌کنند و دیگری هیچ دسترسی به آنها نمی‌توان داشت. در زمینه فکر می‌کنم سازمان املاک و مستغلات وزارت بازرگانی می‌تواند بسیار کمک کند، که از آقای مهندس علاییدرخواست می‌کنم که در ادامه به این موضوع بپردازند.

مجری برنامه: وقتی که گزارشگر برنامه به میان مردم می‌آید، ما مطلع خواهیم شد که در کدام بخش‌ها نقص وجود دارد و در کدام بخش ها اطلاع‌رسانی درست انجام نشده است و مردم در چه حال‌و هوایی هستند.

در گزارشی که در برنامه تهیه شده بود، خوشبختانه خدماتی در زمینه الکترونیکی کردن خدمات املاک انجام شده، که البته سالها پیش شهرداری در این حوزه وارد شد اما کار موفقیت‌آمیز نبود و امیدواریم که این‌بار به سرانجام برسد و مردم بتوانند بهره‌های خوبی از الکترونیکی شدن خدمات املاک ببرند و این رضایت روزافزون را داشته باشیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در برنامه‌ای که با حضور مدیرعامل سازمان انفورماتیک شهرداری تهران داشتیم، خاطرم هست که سیستم املاک و مستغلات را با عمق اطلاعاتی بسیار مناسبی توصیف می‌کردند که سیستمی به نام شهرسازی بود و بیان شد که بسیاری از اطلاعات املاک در بانک اطلاعاتی وجود دارد و بسیاری از خدماتی که به مشتریان هم ارائه می‌شود مبتنی بر آن سامانه است. قبل از اینکه وارد سیستم املاک و مستغلات شویم برای اینکه مردم بدانند با چه حجمی راجع به این سیستم صحبت می‌کنیم و طرف حساب ما چه کسانی‌اند. مواقعی است که می‌گوییم اصناف، که در برنامه گذشته آقای مهندس علاییفرمودند که سه میلیون فعال در این زمینه در کشور وجود دارد که این عدد، عدد بسیار بزرگی است. کسانی که در حوزه مدیریت وارد می‌شوند وقتی یک سیستم، سه میلیون مخاطب داشته باشد و از آن طریق می‌خواهد به هفتاد میلیون نفر سرویس دهد، کار بسیار پیچیده می‌شود. در حوزه املاک و مستغلات ما با چند واحد فعال در این زمینه مواجه هستیم.

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلایی): در حال حاضر اصناف مجازی که مورد تایید اتحادیه قرار گرفته‌اند و اجازه فعالیت در حوزه املاک و مستغلات را دارند حدود ۷۷۵۰۰ نفر در کل کشور می‌باشند. ما به شکلی عمل کردیم که هرکسی که مجاز است اجازه فعالیت دارد و به عبارتی آن هدف ما شناسایی مشاورین املاک مجاز بود. هرکسی که مجاز بود توسط اتحادیه تایید می‌شود وارد سامانه می‌شود و عملا جلوی فعالیت غیرمجازها گرفته خواهد شد. آمار دقیقی از املاکی‌های غیر مجاز وجود ندارد که دلایل متعددی داشت. ولی صحبتی که قبلا مطرح بود این بود که آماری در حدود۲۰۰هزار مشاور املاک پیش‌بینی می‌شد که داشته باشیم، ولی الان می‌بینید که ۷۷۵۰۰ واحد وارد این سامانه شده‌اند. عملا می‌توان گفت بقیه کسانی بودند که شاید اولویت اول آنها فعالیت در این صنف نبوده است و شاید اهداف دیگری داشتند و ترجیح دادند که ورود نکنند و خدماتشان را متوقف کنند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در این خصوص شما تا به الآن چند تراکنش با سیستم املاک و مستغلاتتان دریافت کرده اید و یا اینکه اصولا چند خدمت تا با امروز ارائه داده‌اید؟

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلایی): قراردادهایی که در این سامانه ثبت شده، در حال حاضر حدود دو میلیون و هشتاد هزار قرارداد برای کل کشور است و روزانه حدود پنج‌هزار قرارداد هم به آن اضافه می‌شود. که قراردادهای فروش و اجاره و هبه و قراردادی که در این حوزه شما می‌بینید ولی عمدتا قرارداد اجاره است یعنی حدود ۹۵ درصد قراردادهایی که ثبت می‌شود فروش و اجاره و ۵ درصد هم شامل پیش‌فروش و مواردی مثل صلح و هبه و ….می‌باشد.

مجری برنامه: اگر دو نفر با هم توافق کنند و قراردادی را با هم بنویسند و به شکل سنتی انجام دهند و به املاک مراجعه نکنند آیا این امکان برای آنها وجود ندارد؟

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلایی): هیچ مشکلی برای این دوستان هم وجود ندارد و ما اصطلاحا این قرارداد را صلح می‌نامیم که مثلا پدری با پسری قرارداد می‌بندد. مشاورین املاکی که در واقع اطلاعاتشان را خود اتحادیه‌ها دارند و در سازمان امور مالیاتی هم مشخص شده است، وجود دارند که آنها فقط کد رهگیری را صادر می‌کنند که بسیار مهم است در نتیجه حتی قراردادی که در مشاوره املاک ثبت نمی‌شود لازم است که برای آن کد رهگیری صادر شود. برای همین امر وشاورین املاک منتخبی وجود دارند در نزدیکی دفاتر مالیاتی، و دلیل این است که در حوزه خرید و فروش وقتی که شما ملکی را می‌خرید، لازم است که برای سند آن مفاصاحساب مالیاتی تهیه نمایید و چون در ادارات مالیات آن کد رهگیری را از شما می خواهند، در همانجا اطلاعاتی وجو دارد که از شما می خواهند که به همان مشاورین املاک منتخب که در نزدیکی اداره مالیات است بروید و کدرهگیری را تهیه نموده و فرآیند بعدی را در اداره مالیات انجام دهید.

مجری برنامه: حق‌الوکاله‌ای که در این زمینه وجود دارد باید توسط آن دو فرد به آن مشاوره املاک پرداخت گردد و یا اینکه نه؟

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلایی): نباید پرداخت شود. مشاوره املاک آن وجهی را که دریافت می‌کند بابت این است که خدماتی را انجام داده برای اینکه ملکی را برای مشتری پیدا کرده، در این مورد چون این بخش از کار را ندارد یک مبلغ ناچیزی فقط بابت ثبت دریافت می‌کند که تعرفه‌های آنها نیز مشخص است. و رقمی است که کسی بر روی آن اعتراضی ندارد و اگر مشاور املاکی بیش از آن درصد مطالبه کند قاعدتا مردم می‌توانند به اتحادیه و یا نهادهای نظارتی مراجعه کنند و آن مبلغ بالاتر را پس بگیرند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): آیا همین تلفن گویای ۸۶۹۲ هم می‌توانند تماس بگیرند؟ آیا تلفن ۱۲۴ هم در این زمینه فعال است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلایی): بله و ۱۲۴ تلفنی است که به هر حال همه شکایات و انتقادها در این حوزه می‌تواند به آن تلفن انتقال یابد و آن تلفن خودش در واقع پخش می‌کند به آن حوزه مرتبط و ان تلفن هم وجود دارد چون اهداف آنها با هم فرق می‌کند. تلفن ۸۶۹۲ علاوه براین که آن نقش را ایفا می‌کند و خود همین شکایات را هم منتقل می‌کند به سامانه ۱۲۴ علاوه براین راهنمایی هم می‌کند و خدمات مشاوره هم می‌دهد که در ۱۲۴ این امکان را نداریم در نتیجه هر کدام نقش خاص خود را دارند.

مجری برنامه: گاهی اوقات شاید استفاده از خدمات الکترونیکی برای خیلی از مردم سخت باشد. در برنامه گذشته هم گزارشاتی داشتیم که افرادی که خصوصا در سن میانسالی و کهنسالی هستند برایشان خیلی سخت است که به کامپیوتر مراجعه کنند و از خدماتی که در این حوزه برایشان ارائه می‌شود دور هستند و به هرحال از این خدمات استفاده نمی‌کنند. در مورد خدمات الکترونیکی شرکت راهبر وزارت بازرگانی امیدواریم این اتفاق نیافتد و همه عزیزان از این خدمات به نحوه احسنت استفاده کنند و از مزایای این خدمات بهره‌مند شوند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): قطعا همین‌طور است و زمانی که همشهزیان و هموطنان ما اتز منفع حاصل از به کارگیری این سیستم‌ها مطلع باشند، حتما از سیستم‌ها استفاده می‌کنند ولو اینکه از جوانی در کنار خود استفاده کنند و از ایشان کمک بگیرند. در خیلی از جاها شما می‌بینید که برای یک کار ضروری نیاز است، مثلا اوایلی که کارت بانکی آمده بود، در خاطرم است که خیلی از اوقات کسانی که احساس خطر می‌کردند و می‌ترسیدند از کار کردن با کارت بانکی، با دستگاه خودپرداز، از عابری که رد می‌شد درخواست می‌کردند که به انها کمک کنند. اما در حوزه خدمات الکترونیک ممکن است کمی پیچیده‌تر به نظر آید، مثل برنامه‌های اول به سوی فردا تضمین می‌کنیم که اگر دو سه مرتبه این کار را تکرار کنند، مثلا اگر برنامه گذشته در خاطرتان باشد، در حوزه سامانه شبنم وقتی ما یک قطره و یا یک آمپول و قرص را با قیمت بسیار بالایی تهیه می‌کنیم و خیلی برای ما مهم است که آن دارو اصلی باشد حتما برایمان ارزش خواهد داشت که با این سامانه ارتباط بگیریم و اصالت کالایمان را تایید کنیم.

در حوزه‌هایی مثل سازمان املاک و مستغلات، خیلی کار مستقیم از طرف مردم انجام نمی‌شود و در واقع اینجا مردم با افراد آموزش دیده‌ای طرف‌حساب هستند. آقای مهندس علایی از پیشرفت این پروژه و پوشش آن در سطح کشور اطلاعات دقیق‌تری به ما بدهید و بفرمایید که واقعا باعث کاهش هزینه‌ها شده است یا خیر اگر آماری هست و اگر نیست بفرمایید از چه محل‌هایی می‌شود در کشور با سامانه املاک و مستغلات کاهش هزینه داشت؟

میهمان برنامه(اقای مهندس اعلایی): سامانه املاک و مستغلات را نه تنها یک سامانه‌ای که در حوزه خدمات عمومی در حال فعالیت است می‌دانیم، بلکه اعتقاد داریم که این سامانه یک جهش فناوری اطلاعات در کشور است. ما زمانی که در آذرماه سال۱۳۸۶ این سامانه را شروع کردیم، در نظر داشته باشید با صنفی در ارتباط بودیم که ضمن احترام به این صنف که همه می‌دانیم صنف بسیار زحمت‌کشی هستند، شاید از دیده عامه آنها اعتقادی به استفاده از این فناوری اطلاعات وجود نداشت. ما در حال حاضر با صنفی ارتباط داریم که صددرصد مکانیزه است که حتی صنف فناوری اطلاعات خود ما هم به اندازه ایتها مکانیزه نیست. ما ۵۰۰هزار نفر ساعت آموزش در این صنف برگزار کردیم یعنی شما حتی در یک دهستان که تشریف ببرید و یک مشاور املاک را در آنجا ببینید، قطعا خواهد گفت که مثلا چهار ساعت در کلاس‌های آموزشی این سامانه حضور داشته است. همان طور که شما فرمودید در اینجا این خدمات را خود صنف به مردم ارائه می‌دهد و هر مشاوره املاکی که می‌‌آید و تایید می‌شود قاعدتا عضو سامانه می‌شود و به وی امضاء الکترونیکی تحویل می‌گردد و این اجازه را نمیدهیم که بدون امضاء الکترونیک کسی در این سامانه قرار بگیرد. به هرحال ما همه مشاورین املاک را ساماندهی کرده‌ایم. این ساماندهی باعث شد که با توجه به شور و شوقی هم که در خود صنف وجود داشت(چون بیشترین ضربه را این صنف از مشاورین املاک غیر مجاز می‌خورد) حتما این اتفاق رخ دهد و این اتفاق افتاد و همکاری خوبی نیز داشتند که ما امروز به اینجا رسیدیم. قاعدتا یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن، که ما در سال‌های۸۶ و ۸۷ که رشد قیمت را داشتیم بیشتر بحث سوداگری بود، واقعا این سوداگری باعث می‌شد که قیمت افزایش یابد. با توجه به اینکه این سوداگری کاملا در سامانه رصد می‌شود و اجازه این کار به ایشان داده می‌شود، عملا حذف شد و بعد از آن شما شاهد کاهش قیمت بودید و در حال‌حاضر نیز افزایشی که داریم با توجه به آمار رسمی که در حوزه خرید و فروش وجود دارد حدود ۱۰درصد می‌باشد. و افزایش قیمت ملک کاملا قابل دفاع است و توضیحات آن در سامانه وجود دارد و ما حاضر هستیم برای هر خبرنگاری هم که علاقه‌مند است، دسترسی دهیم به اطلاعات سامانه برای گرفتن اینگونه گزارشات که در واقع صحت گزارشاتمان را اعلام کنیم. می‌دانید که با توجه به تورمی که ما داشتیم عملا افزایش قیمت ملک در حوزه خرید و فروش، البته در کل کشور را در بر داشته است.

این سامانه از معاملات معارض جلوگیری کرد، معاملاتی که یک ملک را به چند نفر می‌فروختند. در آماری که از وزارت دادگستری می‌گیرید می‌بینید که در این حوزه شکایات بسیار بسیار کاهش پیدا کرده است. وقتی این سامانه شکل گرفت و همه معاملات موظف شدند که در این سامانه ثبت شود، ما سعی کردیم که خدمات عمومی را افزایش دهیم. برای نمونه سیستم شهرسازی یکی از سامانه‌هایی است که در حال حاضر ارتباط مستقیم و بر خط با این سامانه دارد. یعنی وقتی شما برای ثبت قرارداد به یک مشاور املاک مراجعه می‌کنید، کد نوسازی شما را که در سیستم می‌زند اطلاعات مربوطه را از سامانه شهرسازی دریافت کرده و هم اینکه اطلاعات این طرف را نیز به سامانه شهرسازی منتقل می‌کند. در حال حاضر این برنامه در تهران اجرا می‌شود و سایر شهرها را نیز به این سامانه وصل می‌کنیم که کلان‌شهرها را در اولویت قرار میدهیم. علاوه بر تهران در حال حاضر مشهد و قم نیز وصل است و قزوین هم به زودی وصل خواهد شد و بدین ترتیب سایر شهرها نیز تا مدتی دیگر وصل خواهند شد. علاوه بر این شرکت گاز را نیز به خط وصل کرده‌ایم. شما اطلاعات انشعاب گازتان را که در آن وارد می‌کنید. علاوه بر اینکه اطلاعات انشعاب گاز به این‌طرف وصل می‌شود، آخرین مالک نیز منتقل می‌شود به شرکت گاز. در رابطه با گاز این برنامه‌ را به صورت سراسری انجام داده‌ایم و در رابطه با آب و برق انجام شده اما در حال توسعه می‌باشد که در مورد آب قم و تهران انجام شده و در مورد برق فقط تهران انجام شده است. و مستحضر هستید که ما سی‌و نه منطقه برقی داریم که همه اینها باید وصل شوند و توافقات آن انجام شده است. این سامانه مرجعیتی پیدا کرده است، مستحضر هستید که مرکز آمار کشور، متولی آمار کشور است. شما اطلاعاتی را که درحوزه املاک به مرکز آمار می‌آید همه را می‌گویند به نقل از سامانه عملکرد. یعنی باید به سمتی برویم که سامانه‌هایی داشته باشیم که مرجع باشند واطلاعات دقیق، درست و به روز در سامانه داشته باشیم و به لحظه قابل ارائه باشد. این آمادگی نیز وجود دارد که از دوستانی که در حوزه خبر علاقه‌مند هستند این سامانه را ببینند، به لحظه کاربران خط را که به آنها نشان دهم بیش از دوهزار کاربر همیشه در این سامانه وجود دارد و و واقعا من مطمئن هستم که شهرها و روستاهایی را شما می‌بینید که املاکی از آنجا آنلاین شده که شما حتی اسم آن را نیز نشنیده‌اید و این نشان می‌دهد که دانش IT در سطح کشور چقدر ارتقاء یافته است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): با توجه به گزارش برنامه الحمدالله صنف مشاورین املاک از این سطح خدمات عملیاتی ارائه شده راضی هستند و منافعش را برای عام مرد آقای مهندس علاییتوضیح دادند، با دوهزار کاربر بر خط و روزانه پنج هزار تراکنش یا معامله ثبت شده، سوالی که باقی می‌ماند که از آقای مهندس علاییبپرسیم، این است که شما فکر می‌کنید این سامانه با این سطح استقبال، چرا که واقعا کلید طلایی موفقیت این سامانه‌ها استقبال مردم است و این کلید طلایی در حال حاضر در دست وزارت بازرگانی است، با این سطح استقبال و با این سطح منافع که برای مردم دارد چه جهش‌های بعدی برای این موضوع پیشبینی شده است، در صورتی که منع اطلاع‌رسانی ندارید برای مخاطبین ما توضیح دهید، چرا که من تصور می‌کنم که اگر ما مثلا در سطح هر وزارتخانه‌ای پنج خدمت این‌چنینی راه‌اندازی شده داشته باشیم حقیقتا امروزه دستمان در مدیریت اطلاعات کشور اینقدر باز خواهد بود که بتوانیم برنامه‌ریزی و روند تغییرات درخواست مردمی را به طور دقیق بفهمیم که بتوانیم برای آن برنام‌ریزی دقیقی انجام دهیم که بعضی از مشکلات اجرایی را که کاملا واضح است که ناشی از عدم وجود اطلاعات کافی است دیگر در کشور ما رخ ندهد، برای ما بفرمایید که برنامه بعدی‌تان برای این سیستم چیست؟

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلایی): یکی از معضلاتی که ما در حوزه فناوری اطلاعات و در حوزه سامانه‌های ملی داشتیم و کم نبودند سامانه‌هایی که تولید کردیم و پس از مدت کوتاهی کاملا غیرفعال شده‌اند، این اصل را رعایت نکرده‌ایم که ایجاد یک سامانه و جمع‌آوری اطلاعات اولیه آن بسیار کار ساده‌ای است اما چیزی که باعث زنده ماندن آن سامانه می‌شود این است که دیتای این سامانه به روز باشد. ماخیلی راحت می‌توانستیم مثلا در غالب یک طرح آمارگیری ظرف دو،سه ماه تمام ریز اطلاعات را دریافت کنیم ، یک مثال داریم مثلا فرض کنید در یک خیابانی مثل خیابان ولیعصر در تهران به شما می‌گویند آمار مالکین مغازه‌های آین خیابان را بگیرید،از میدان راه‌آهن شروع کنید تا میدان تجریش، وقتی شما به میدان تجریش می‌رسید، قطعا ۱۰درصد این اطلاعات شما تغییر یافته است در این فاصله چند روزه ممکن است یکی مغازه‌اش را فروخته باشد و یا مالکی فوت کرده باشد، و یا شخصی واگذار کرده باشد و… پس اگر ما سامانه‌ای داشته باشیم که برای به روز نگهداری آن فکری نکنیم قاعدتا آن سامانه هیچ ارزشی نخواهد داشت، و بعد از مدتی این ارزش به حدی کاهش می‌یابد که آن سامانه کاربردی نخواهد داشت. ما همین اصل را در مورد سامانه‌ای که داریم عملی کرده‌ایم که به اعتقاد من یک سامانه مثال زدنی است چرا که بالای پانزده دستگاه اجرایی با این سامانه ارتباط مستقیم و برخط دارند و همین که همه مردم از منافع آن استفاده می‌کنند. برنامه‌ای که ما داریم این است که بتوانیم آن را توسعه دهیم به با تمام سازمان‌هایی که می‌توانند در به روزرسانی اطلاعات این سامانه کمک کنند همکاری کنیم که این همکاری صددرصد دو طرفه خواهد بود. برای نمونه بین هزار و هزارو صد شهر در کشور داریم که همه اینها شهرداری دارند و اطلاعات سیستم شهرسازی با کفیت‌های مختلف در همه این‌ شهرها وجود دارد. اینکه ما بتوانیم این سامانه را به این هزار شهر وصل کنیم یکی از اولویت‌های ماست. این که بتوانیم سامانه را به هفتاد ونه شرکت آب وصل کنیم از اولویت‌های ماست و همین‌طور شرکت برق. و می توانیم از این به یک بحث مهم برسیم. یکی از مشکلاتی که ما در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها داشتیم این بود که یارانه‌ها الان به شکل مساوی در اختیار همه قرار داده می‌شود در حالی که مصرف یارانه‌ها برابر نیست، چرا این به این شکل است؟ به این دلیل که ما اطلاعات نداریم. برای نمونه ول یارانه شما در ابتدای ماه به حسابتان واریز می‌گردد اما پول گاز شما که می‌آید معضلی وجو دارد که بعضی از مردم قبضشان را پرداخت نمی‌کنند چون ما نمی‌دانیم این انشعاب گاز و یا آب مال چه کسی است. قاعدتا این سامانه می‌تواند یک خدمتی را داشته باشد به بحث کارت انرژی، که ما کارتی را ایجاد کنیم که اطلاعات حاملا‌های انرژی به این کارت باشد. ما در حال حاضر اطلاعات سوخت را با استفاده از سامانه‌ای که در مجموعه زیربط آن تهیه شده است را داریم.آب و برق و گاز را هم در این طرف داریم پس این چهار عامل را اگر در کنار هم قرار دهیم معظل کارت انرژی را می‌تواند حل کند. با یک طرح آماری همه اینها را جمع‌آوری کنیم و این سامانه تنها جایی است که می‌تواند این را به روز نگه دارد. برنامه بعدی که فکر می‌کنم بتوانیم این سامانه را به آن سمت ببریم و خدمت‌های اولیه‌اش را نیز انجام دادیم این است که بشود زیرساخت اطلاعاتی کارت انرژی را ایجاد نماید و به روز نگه دارد.

مجری برنامه: املاکی که سند منگوله‌دار ندارند تکلیفشان در این طرح چیست؟

ما در سامانه اصلا بحث مالکیت را نداریم و بحث سکونت را داریم، مالکیت به حوزه ثبت مربوط است و دوستان با هر شرایطی که بخواهند می‌توانند البته توسعه اکید من این است که دوستان برای هر کاری چه اجاره نامه و چه خرید و فروش حتما کد رهگیری را از مشاور املاک دریافت کنند و محاسن بعدی‌اش را ببینند. فرقی نمی‌کند که سند دارد یا ندارد همین در سامانه ثبت می‌شود و برای پیگیری‌های بعدی از آن استفاده خواهند کرد.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

· میهمان برنامه: آقای مهندس اعلایی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

میزان؛ مدینه فاضله خریدار، فروشنده و مدیران بازرگانی

زمان مطالعه: 13 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...