خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / وزارت بازرگانی و فناوری اطلاعات، مقدمه

وزارت بازرگانی و فناوری اطلاعات، مقدمه

زمان مطالعه: 12 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

مجری برنامه: امروز در برنامه به سوی فردا در خدمت جناب آقای محمود علایی مدیر عامل شرکت راهبر وزارت بازرگانی هستیم که لطف کردند و دعوت ما را پذیرفتند. این شرکت در سال ۱۳۷۰ با هدف ارائه خدمات فنی و مهندسی در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی به سازمان‌ها و مراکز بزرگ خصوصا وزارت بازرگانی و واحدهای تابع آن تاسیس شده است.

همچنین طبق روال تمام برنامه‌های به سوی فردا در خدمت کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی هستیم و از صحبت‌های ارزشمند ایشان در طول برنامه استفاده خواهیم کرد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در ابتدا از جناب آقای علایی تشکر می‌کنم که با مشغله کاری این روزها و با پروژه‌های متعددی که در حوزه وزارت بازرگانی و علی‌الخصوص در حوزه IT‌ امروز مطرح است قبول زحمت فرمودند و وقت گران‌بهای خود را در اختیار ما قرار دادند.

پیش از اینکه وارد بحث تخصصی در حوزه بعضی از خدمات خاص شرکت راهبر شویم، از آقای مهندس درخواست می‌کنم برای اطلاع بیشتر مخاطبین، در خصوص چهار پنج مورد از حوزه‌های اصلی خدمات وزارت بازرگانی، علی‌الخصوص IT که به مردم برمی‌گردد و برای آنها محسوس است توضیحاتی را بیان کنند.

میهمان برنامه(آقای مهندس علایی): وزارت بازرگانی شاید بیشترین ارتباط را با مردم داشته باشد، چون به هرحال بحث تولید و توزیع، خرید و فروش، و همه بحث‌هایی که مردم با آن درگیر هستند به نحوی با وزارت بازرگانی در ارتباط است و خدماتی هم که ارائه می‌شود در حوزه تجمیع وظائف وزارتخانه‌های دیگر است که در نهایت تجمیع میشود و به مردم ارائه می‌شود. به هر حال هدف همیشه این بوده است و در سال‌های گذشته و در حال که ما با توجه به مشکلاتی که همه به آن اشراف دارد و در حال حاضر بحث این گفتگو نیست، بریم به سمت اینکه خدمات را الکترونیکی کرده و بهترین خدمت را با زمان کوتاه و کیفیت بالا به مردم ارائه دهیم. چند مورد از خدماتی که در حال حاضر در وزارت بازرگانی به عنوان پروژه‌های ملی اجرا شده و ما متولی آن هستیم و اکنون به مردم ارائه می‌دهیم عبارت‌اند از: مدیریت یکپارچه زنجیره نهایی که به عنوان میزان مطرح است و فازهای مختلفی دارد در مرحله اول بحث خرید اعتباری را داریم که در حال حاضر راه‌اندازی شده است. خدمت بعدی شبکه بازرسی و نظارت مردمی است که اختصارا شبنم نامگذاری شده است که رویکرد آن این است که مردم اطمینان حاصل کنند از اینکه کالای اصلی و غیر قاچاق و غیربدلی را استفاده می‌کنند. پروژه دیگری که در حال حاضر مردم مستقیما با آن در ارتباط هستند بخش سامندهی املاک و مستغلات است که زمانی که شهروندان ملکی را خریداری و یا اجاره می‌کنند برای اینکه مطمئن شوند که با یک جای مطمئن قرار داد می‌بندند و قانونی هم وجود دارد که برایشان مشکلی پیش نیاید و پشتوانه محکمی داشته باشند. سرویس دیگری که در وزارت بازرگانی وجود دارد و آن را ارائه می‌دهیم بحث امضاء الکترونیکی است. مستحضر هستید که در بخش خدمات و تجارت الکترونیکی بدون امضاء الکترونیکی کاملا بی معنا بوده و غیرقابل انجام است. بخش دیگری که مردم و اصناف را درگیر می‌کند پروژه تدارکات الکترونیکی است که این هم در وزارت بازرگانی با جدیت در حال انجام است که به نام ستاد می‌باشد و به عبارتی یک امکان رقابت یکسان برای فروش محصولات تمامی فروشندگان ایجاد می‌کند و همچنینی امکان دستیابی سریع و بهینه را به دستگا‌ه‌های اجرایی برای کالای مورد نظر فراهم می‌آورد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): من پیش از برنامه با آقای مهندس علایی صحبتی داشتم در رابطه با مباحث مربوط به اقدام وزارت‌خانه‌های صنایع و وزارت بازرگانی، زحمات دوستان بخش IT را در وزارت بازرگانی، علی‌الخصوص بخش خدمات انفورماتیک راهبر را واقعا چند برابر می‌کند و البته فرصت بسیار خوبی را پیش روی دوستان قرار می‌دهد برای خدمت‌رسانی. اگر این زنجیره تامین کالا،( تولید و توزیع کالا و نهایتا مصرف و مصرف کننده) با ادغام وزارت بازرگانی و وزارت صنایع در هم یک حالت یکپارچه‌ای خواهد گرفت. لذا با توضیحاتی که آقای مهندس فرمودند بحث خرید اعتباری و رسیدگی به اصالت کالا و بازرسی کالا(پروژه شبنم و نظارت مردمی) و بحث‌هایی از این قبیل در اینجا کاملا معنی می‌یابد یعنی چه جنس از خارج از کشوربیاید و چه در داخل تولید شود و به دست مردم برسد در تمام مراحل قابل ردیابی برای سازمانهای حاکمیتی است و این دستاورد بسیار خوبی است. و من فکر می‌کنم در قسمت بعدی بحث به چند مورد از خدمات اصلی وزارتخانه بپردازیم و بحث را ادامه دهیم.

مخاطبین عزیز برنامه در خاطر دارند که ما در چند برنامه گذشته راجع به امضاء دیجیتال و گواهی‌های دیجیتال صحبت کردیم . من از این فرصت استفاده کرده و به نکمایندگی از عزیزان مرکز گواهی دیجیتال از تمامی دستگاه‌های اجرایی خواهش می ‌کنم تا جایی که امکان دارد به سمت گواهی‌های دیجیتال حرکت کنند، کما اینکه دور نمی‌بینم زمانی را که ناچار از به‌کار گیری گواهی‌های دیجیتال خواهیم بود. لذا در این موضوع من خیلی وارد نمی‌شوم اما راجع به خدماتی که مردم فکر می‌کنند می‌توانند از شما الکترونیک دریافت کنند به صورت مستقیم، منظورم عامه مردم است. در مطالعاتی که داشتید در راهبر و در خود وزارت بازرگانی به چه نتیجه‌ای رسیدید و یا یک اهم اولویت‌های مردم را در استفاده از خدمات الکترونیک در کجاست؟

میهمان برنامه(آقای مهندس علایی): من پیش از آنکه به این سوال جواب دهم به نکته‌ای که شما به آن اشاره کردید در بحث ادغام وزارت بازرگانی و صنایع، به عبارتی یکی از وظایفی که وزارت بازرگانی بر عهده دارد بحث تنظیم بازار است. در مقوله تنظیم بازار ما پارامترهای مختلفی را باید در کنار هم داشته باشیم که بتوانیم بازار را برای یک کالا تنظیم نماییم. یعنی ورود و خروج کالا به بازار را بتوانیم هماهنگ کنیم که هم قیمت قابل کنترل باشد و هم کالا در بازار نماند که این حلقه‌های مختلف دارد مثل حلقه تولید، حلقه واردات، حلقه توزیع، حلقه مصرف و قیمت‌ها چه قیمت‌های جهانی و چه قیمت‌های داخلی، همین پارامترها را که در کنار هم داشته باشیم می‌توانیم تنظیم بازار مطمئن و مورد نظر را داشته باشیم که خوشبختانه با این بحث ادغام که صورت گرفت ما عملا حلقه تولید را در کنار حلقه توزیع، مصرف و حتی واردات با توجه به اینکه به هرحال مدیریت واردات به عبارتی در وزارت بازرگانی انجام می‌شود اینها را در کنار هم می‌توانیم داشته باشیم و انشاءالله این می‌تواند منشاء ارائه خدمات بهتر به مردم باشد. شاید، بحث مصرف در مقوله مردم عمده‌ترین خدمتی باشد که ارائه می‌شود یعنی مردم دوست دارند که کالایی را که نیاز دارند با کیفیت خوب و در زمان کوتاه و با قیمت مناسب در خدمتشان باشد و از طرف دیگر خدمات جانبی آن سرویس هم در خدمتشان باشد یعنی کالایی را که می‌گیرند اگر از آن کالا رضایت ندارند بدانند که به هر حال یک متولی وجود دارد که این سرویس را به آنها می‌دهد. ما سعی کردیم همه زنجیره‌ها را به صورت مکانیزه داشته باشیم که کمترین میزان مراجعه حضوری را داشته باشیم و مردم کمترین دغدغه را داشته باشند و همچنین سریعترین زمان رسیدگی را داشته باشیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): چند مورد را مثال بزنید، در حال حاضر مردم برای چه اموری به واحدهای تحت پوشش وزارت بازرگانی مراجعه می‌کنند. این سوال را بدین خاطر مطرح کردم که ضرورت بحث مشخص شود، ممکن است مردم بگویند که ما اصلا به وزارت بازرگانی مراجعه نمی‌کنیم در حالی که شاید یکی از بزرگترین طیف‌هایی که با مردم اصطکاک دارد وزارت بازرگانی می‌باشد ه این خاطر که صنف‌های زیادی زیرمجموعه آن هستند.

میهمان برنامه(آقای مهندس علایی): به هر حال مردم هر سرویسی که در این حوزه می‌گیرند از اصناف است و ما حدود سه میلیون صنف در کل کشور داریم که آنها وظیفه خدمت‌رسانی به مردم را دارند چه در حوزه توزیع و چه در حوزه فروش. این اصناف به شکل یک ساختار درختی در زیرمجموعه وزارت بازرگانی قرار می‌گیرند از اتحادیه کشوری تا اتحادیه استانی تا شهرها و تا خود صنف و این یک ارتباط ماتریسی است یعنی هم ارتباط صنفی وجود دارد و هم ارتباط حوزه‌ای. مثلا فرض کنید لوازم خانگی، لوازم مصرفی، مواد غذایی و پوشاک و…..وقتی مردم این سرویس‌ها را استفاده می‌کنند قاعدتا هر مراجعه‌ای که دارند عملا با چند حلقه فاصله مدیریت و نظارت آن را وزارت بازرگانی انجام می‌دهد. و از طرفی هم وقتی می‌بینیم نارضایتی وجود دارد در ارائه آن خدمات به شورای اصناف و بازرسی اصناف مراجعه می‌شود که همه اینها هم توسط وزارت بازرگانی نظارت و مدیریت می‌شود.

مجری برنامه: یعنی یک رابطه غیر ملموسی بین وزارت بازرگانی و مردم وجود دارد. وقتی فردی به یک فروشگاه مراجعه می‌کند در حقیقت یک نظارتی از سوی وزارت بازرگانی بر آن صنف و آن فروشگاه وجود دارد که این حلقه شاید خیلی ملموس نباشد.

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلائی): دقیقا به همین شکل است. شما فرض کنید همان کالایی که فرد خریداری می کند، اینکه کیفیت آن، قیمت آن، ماندگاری و تائید و اینکه از موادی اصلی وارد شده باشد همه اینها به عبارتی قبل از اینکه در اختیار مردم باشد کنترل شده و به عبارتی اگر از کالایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد شکایتی وجود داشته باشد آن مسئل به وزارت بازرگانی برمی‌گردد.

مجری برنامه: در گزارش برنامه افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفتند راجع به طرح‌های وزارت‌بازرگانی(میزان، شبنم و…)اطلاعی نداشتند، اما من فکر نمی‌کنم که این‌طور هم باشد که کسی راجع به این طرح‌ها چیزی نشنیده باشد و ارتباط الکترونیکی با این طرح‌ها را نداند که به شکلی انجام می‌شود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): به خاطر اینکه رسالت این برنامه که اطلاع‌رسانی است راجع به خدمات موجود حفظ شود و هم اینکه شهروندانی که در گزارش اظهار داشتند که کسی از این طرح‌ها و اطلاعات آگاهی ندارد، ناامید نباشند از آقای مهندس علایی می‌خواهیم که توضیحات کوتاهی به ما بدهند به خصوص در مورد پروژه شبنم که تا جایی که من اطلاع دارم جزء پروژه‌های کلیدی و بسیار مثمرثمر در سطح دولت بوده است. و اتفاقا ارتباط مستقیم مردم را هم پشت خود دارد و همان‌طور که آقای مهندس توضیح فرمودند، مردم به بازرسی اصناف و و بازرسی بازرگانی مردم تماس می‌گرفتند اما حقیقتا، به خصوص در خیلی از کالاهای خاص، مثلا چند سال پیش ما مسئله گوشی‌های همراه را داشتیم که اصالت اینها کلا تا زمانی قابل ردیابی نبود و بعضی از کالاهای دیگر که مردم واقعا مبالغی بیشتر از نان و ماست و شیر و پنیر برای آن پرداخت می‌کنند و برایشان مهم است. بعد از اینکه آقای مهندس توضیحات خود را فرمودند من یکی دیگر از خدمات زیبا و جالب وزارت بازرگانی را عرض کنم که مردم دیگر در حد پیامک می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. بفرمائید که مردم چگونه می‌توانند با شبنم تماس بگیرند و اصولا راجع به چه مواردی باید تماس بگیریند.

میهمان برنامه(اقای مهندس اعلائی): در رابطه با اطلاع‌رسانی ما باید نقاطی را که اطلاع‌رسانی در آن مهم است را شناسایی کنیم. مثلا فرض کنید اگر در حوزه ثبت اسناد و املاک مستقلات که لازم است اطلاع‌رسانی شود، تا حدی توسط صدا و سیما اطلاع‌رسانی شده است اما زمانی که فردی به خود بنگاه مراجعه می‌کند، چون مشاورین املاک در این زمینه آموزش دیده‌اند از این طریق هم اطلاع‌رسانی انجام می‌شود و تا زمانی هم که مراجعه نداشته‌باشند خوب نیازی هم به اطلاعات نخواهند داشت. در مورد سامانه شبنم، ما بحثی که داشتیم معضل قاچاق کالا و کالاهای جعلی بود. ما دیروز و امروز همایش استفاده از فناوری نوین در بحث مبارزه با قاچاق کالا را داشتیم و قطعا اطلاعات آن را مردم عزیز خواهند داشت. آمار قاچاق در کشور ما آمار بسیار بالایی است و تقریبا معادل یک سوم کالاهای مجازی که وارد می‌شود به صورت قاچاق صورت می‌پذیرد. در سال ۱۳۸۹با توجه به کاهشی که داشتیم بازهم کالای وارداتی قاچاق ما به چهارده میلیارد دلار رسیده است. این موضوع قاعدتا نشان می‌دهد که ما سیاستی که در مقابله با قاچاق کالا داشتیم نه اینکه موفق نبوده اما خیلی هم اثر گذار نبوده است. و علت آن این است که کالای قاچاق تا لب مرز کالای قاچاق است و به محض اینکه از لب مرز وارد کشور شد با کالای اصلی هیچ فرقی نمی‌کند. پس باید بدانیم که چه کاری باید انجام دهیم ایا باید مرزها را سفت و سخت ببندیم و قوانین را پیچیده‌تر و سخت‌تر کنیم که این‌کار قطعا انجام می‌شود اما هزینه‌های بالای خود را دارد و تجربه نشان داده که خیلی هم موفق نبوده است. اما راهی که همه دنیا سراغ آن می‌روند چیست؟ اینکه شبکه توزیع را برای کالای قاچاق ناامن کنیم که اگر شخصی توانست با هزار روش کالای قاچاق را وارد کند و توسط شبکه توزیع کند تازه مشکلاتش شروع شود. پتانسیلی که برای این کار وجود دارد خود مردم هستند. مردم انگیزه دارند که وقتی کالایی را خریداری می‌کنند این کالا، کالای اصلی باشد. وقتی بحث سلامت مطرح می‌شود مثل داروهای مختلف، مواد شوینده و مواد غذایی این انگیزه خیلی بالا‌تر می‌رود. ما این امکان را فراهم کردیم که مردم خودشان بتوانند کالای اصلی را از جعلی تشخیص دهند و کالای قاچاق را از غیر قاچاق تشخیص دهند. به این شکل که کالا را مشخص کرده و با توجه به وسعت کالایی که داریم ما فعلا محدود کردیم و پله به پله پیش می‌رویم و درحال حاضر در حوزه دارو هستیم. داروهای خاص و گران قیمت بسیار مهم است، قبلا خود وزارت بهداشت اعلام می‌کرد که فلان دارویی که وارد می‌شود کیفیت لازم را ندارد و یا تاریخ مصرف گذشته است که تاریخ مصرف جدید بر روی آن می‌زنند و این دارو خطرات جانی که دارد یک طرف و آن اثراتی که باید کی‌گذاشت را نگذاشته است. ما برای رفع این موضوع یک برچسب خیلی ساده را طراحی کردیم و با استفاده از تکنولوژی‌هایی که الان در دنیا استفاده می‌شود از این فناوری‌ها، بر روی آن دارو قرار دادیم. برای مردم این امکان وجود دارد که یا با تلفن گویا و یا با پیامک و یا نرم‌افزاری که بر روی گوشی همراهشان نصب می‌شود به راحتی این گوشی را بر روی آن بارکد بگیرند، بارکد دو بعدی توسط گوشی همراهشان ارسال می‌شود به مرکزی و اگر آن اطلاعات قبل ثبت شده باشد یعنی اینکه این اطلاعات اصیل است و این کالا اصالت دارد و اگر این چنین نباشد بدین معناست که این کالا قاچاق است و بلافاصله همه شبکه را به خدمت گرفیتیم، از مسیر پیامک دریافت می‌شود و از این طریق جواب برمی‌گردد که این کالا اصلی است یا نه. وکمتر از یک ثانیه جواب را دریافت خواهید کرد. اگر این کالا اصلی نباشد بلافاصله توسط سیستم وصل می‌شود به بازرسی و نظارت شورای اصناف و به فرد متقاضی اعلام می‌شود کالایی که خریداری کرده کالای اصلی نیست وو از او خواسته می‌شود که آدرس را ارسال کند و خود شورای اصناف مدعی است که در تهران کمتر از ۱۵ دقیقه بعد در محل حاضر می‌شود و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. این سیستم علاوه بر اینکه این امکن را در اختیار مردم می‌گزارد، انگیزه قاچاق و جعل کالا را از خیلی از قاچاقچی‌ها را جاعلان می‌گیرد. این یکی ازخدمت‌هایی است که ما در اختیار شهروندان قرار داده‌ایم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): مروری داشته باشیم بر مباحثی که آقای مهندس فرمودند افرادی که داروی خاص و حساسی را تهیه می‌کنند برای از سلامت و اصالت آن دارو، علی‌الخصوص از اینکه آن دارو تحت نظر دستگاه حاکمیتی ایران وارد شده و در حال توزیع است، مطلع شوند، کافی است بارکد دوبعدی که بر روی آن جعبه قرار دارد را با نرم‌افزارهایی که بر روی موبایل هم نصب می‌شود مانند neo reader و یا barcod reader که از نرم‌افزارهای معروف در این زمینه هستند آن عدد و یا بارکد را بخوانند و پیامک کنند. از آقای مهندس علایی خواهش میکنم که بفرمایند به چه شماره‌ای باید این پیامک ارسال شود؟

میهمان برنامه(آقای مهندس علایی): ما این نرم‌افزار را طوری طراحی کردیم که این نرم‌افزار در سایت shabnam.ir قابل دسترسی است و این بارکد را طوری ایجاد کرده‌ایم که اصلا نیاز به ارسال پیامک توسط کاربر نیست و خود نرم‌افزار به صورت اتوماتیک پیامک را برای مرکز ارسال می‌کند و حتی اگر کسی این نرم‌افزار را بر روی گوشی همراه خود نداشت می‌تواند آن شماره بارکدی که زیر بارکد شبنم وجود دارد را از طریق یک تلفن گویا که شماره آن ۸۶۹۲ است و مرکز تماس خدمات الکترونیک وزارت بازرگانی است اعلام کنند و یا اطلاعات مربوطه را دریافت کنند. خوشبختانه نرم‌افزاری را هم که ما تولید کرده‌ایم علاوه بر این نرم‌افزاری که شما فرمودید، این نرم‌افزارهای خواندن بارکد دو بعدی به حدی کابردشان زیاد است که ما نرم‌افزار ایرانی را هم تولید کردیم و آن هم از طیق shabnam.ir قابل دسترسی است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند که منوی فارسی دارد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): پس دوستان می‌توانند از طریق سایت shabnam.ir نرم‌افزار موبایلی را دانلود کنند که بر روی گوشی تلفن همراهشان نصب می‌شود و بارکد دو بعدی را می‌خواند و خود برنامه بقیه فرآیند را برای احراز اصالت دارو تا امروز طی می‌کند. و یا می‌توانند از شماره۸۶۹۲ اطلاعات بیشتری در این زمینه بگیرند.

مجری برنامه: در اینجا سوالی برای من مطرح است که اگر کالا و یا داروی اصیل نباشد این قابل ردیابی است اما اگر کالا اصلی باشد پیامی برای خریدار خواهم آمد مبنی بر اینکه کالای خریداری شده اصل است؟

میهمان برنامه(اقای مهندس علایی): بله از سایت shabnam.ir پیامی دریافت می‌شود که کالای شما کالای اصلی است. حتی در صورتی که با تلفن همراهتان این تماس را گرفته باشید. چون امکان ارسال پیامک وجود دارد اطلاعات دیگر کالا هم برایتان ارسال می‌شود. می‌تواند بستگی به نوع کالا تاریخ انقضاء و یا قیمت و… برای متقاضی ارسال شود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): بنده به خصوص در حوزه دارو مطلع هستم که مسائل بسیار زیادی وجود دارد و بسیار حساس است. شاید بعضی از هموطنان ما اطلاع نداشته باشند. اما مثلا در یک فرآیند شیمی درمانی شش آمپول که هر کدام۵/۲ میلیون، ۳ میلیون تومان برای کسی که این دارو را تهیه می‌کند بسیار حساس است که آیا این دارو، داروی اصلی که تهیه می‌کند و یا تاریخ انقضاء ان گذشته و…..

بسیار متشکرم و توضیح بسیار کاربردی و خوبی بود. از مخاطبین محترم برنامه تقاضا می‌کنم اگر در این زمینه نقطه نظری و یا راهنمایی و انتقادی برای وزارت بازرگانی دارند حتما با شماره تلفن‌های این برنامه آنها را در میان بگذارند که قطعا اینها در اختیار وزارت بازرگانی و شرکت راهبر قرار خواهد گرفت تا انشاء الله سطح خدمت رسانی در این موضوع بسیار مهم هر چه بهتر انجام پذیرد.

از آقای مهندس قائمی می‌خواهم که به صورت خلاصه بفرمایند که اهم برنامه‌هایشان تا پایان سال ۱۳۹۰ بر روی چه حوزه‌ای برای مردم منافع ایجاد می‌کند.

میهمان برنامه(آقای مهنس علایی): با توجه به اهمیتی که طرح شبنم دارد. من بیشتر بر روی آن توضیح می‌دهم. این مسئله به حدی مهم است که ما در لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز که تقدیم مجلس شده و فوریت آن تصویب شد و تا ایان تابستان قرار است که ابلاغ شود و در کمسیون مجلس در حال بررسی است که یک ماده و شش تبصره خاص این موضوع قرار دارد و همه کالاها موظف خواهند شد که این بارکد را بر روی خود داشته باشند. حتی مثلا تلوزیونی که شخصی خریداری می‌کند و هزینه گارانتی اصلی را هم می‌دهد برایش مهم است که جنس اصلی را بخرد و این قطعا به صورت قانون درخواهد آمد.

انشاء‌الله برنامه‌ای که خواهیم داشت به این شکل خواهد بود که برای آذرماه ما الصاق بارکد شبنم را بر روی همه کالاها اجباری کنیم و دغدغه‌ این که کد رهگیری کالا مدت‌هاست که اجرایی نمی‌شود پایان خواهد یافت و نظام توزیع ما را متحول خواهد کرد و این اطمینان را به مردم خواهیم داد که تا پایان امسال برای کالاهای هدفی که ما تعیین کردیم یعنی کالاهایی که با سلامت مردم سرو کار دارد، تجهیزات پزشکیف خود داروها و کالاهایی که برای مردم اهمیت دارد و قاچاق آنها صرفا به کاربر نهایی ضربه نمی‌زند بلکه به خود وارد کننده و تولید کننده نیز ضربه وارد می‌کند ما آنها را نیز جزء کالاهای هدف خود داریم و انشاء‌الله به زودی اعلام امید خواهد شد و من فکر می‌کنم ار آذر ماه نصب این بارکد اجبار خواهد شد و قطعا اطلاع‌رسانی خاص خودش را تا آن زمان خواهد داشت.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

· میهمان برنامه: آقای مهندس علایی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

میزان؛ مدینه فاضله خریدار، فروشنده و مدیران بازرگانی

زمان مطالعه: 13 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...