خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / میزان؛ مدینه فاضله خریدار، فروشنده و مدیران بازرگانی

میزان؛ مدینه فاضله خریدار، فروشنده و مدیران بازرگانی

زمان مطالعه: 13 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

در برنامه امروز هم در خدمت کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی هستیم. و در خدمت میهمان محترم جناب آقای محمود علایی مدیرعامل شرکت راهبر وزارت بازرگانی، خواهیم بود.

در دو برنامه گذشته در مورد خدمات الکترونیکی شرکت راهبر وزارت بازرگانی، یعنی طرح شبنم و همین طور طرح الکترونیکی خدمات املاک با شما صحبت کردیم. امیدواریم که امروز هم بتوانیم اطلاعات جدیدی را به اطلاعات قبلی بیافزاییم و شما بدانید که چه طور می‌توانید از این خدمات بهره‌مند شوید.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در برنامه‌های گذشته همان‌طور که خانم رفعتی فرمودند، جناب آقای مهندس علاییتوضیحاتی را در مورد سامانه شبنم که برای احراز اصالت کالاهای خاص و حساس و در آینده برای احراز تمامی کالاها که توسط وزارت بازرگانی طراحی شده است فرمودند و سپس در مورد سامانه املاک و مستغلات بحث کردیم که هر دو سیستم از زیرساخت‌های اطلاعاتی بسیار مهم و بسیار کاربردی در حوزه تعاملات مردم با همدیگر و همچنین تعاملات مردم با دستگاه‌های حاکمیتی به شمار می‌رود. همان‌طور که در برنامه گذشته هم توضیح داده شد اعداد و ارقام بسیار قابل تاملی در این دو سیستم مطرح است که صحبت از روزانه پنج‌هزار معامله در سامانه املاک و مستغلات، و در حال حاضر بیش از دو میلیون رکورد اطلاعاتی در این زمینه وجود دارد. متخصصین پردازش اطلاعات و تحلیل اطلاعات واقف هستند که یعنی یک منیع اطلاعاتی بسیار غنی و بسیار خوب و با توجه به اینکه این منبع اطلاعاتی به روز است و از فرآیندهای واقعی مردم و از کار جاری مردم برداشت می‌شود، می‌تواند در مدیریت این فرآیند، طبعات این فرآیندها، خرید و فروش ملک، مالکیت املاک و مواردی از این دست کاربردهای بسیاری داشته باشد.

در این برنامه اگر فرصت شود، ضمن تشکر از جناب آقای مهندس علاییکه وقت شریفشان را در اختیار ما قرار دادند و انصافا با مشغله‌ای که وجود دارد تخصیص دو، سه ساعت وقت به برنامه باعث خوشبختی ما و دلیل تشکر از ایشان خواهد بود. از اقای مهندس علایی سوالی می‌پرسم در رابطه با طرحی به نام طرح میزان. اینکه طرح میزان چیست و یک تعریف اولیه بفرمایید تا مردم بدانند که این طرح چیست سپس وارد تبعات این بحث خواهیم شد.

میهمان برنامه(اقای مهندس اعلایی): طرح میزان، به عبارتی مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش نهایی که تبدیل شده است به نام اختصاری میزان. طرحی است که ما با چند هدف حمایت از تولید داخل، حمایت از مصرف‌کننده و تکریم افراد جامعه این طرح را ایجاد کرده‌ایم و در واقع بستری ایجاد کرده‌ایم که با الگوی طلایی استفاده از همه امکانات موجود و تجمیع اینها بتوانیم خدماتی را به شکل الکترونیکی به همه افراد جامعه چه در حوزه خدمات اعتباری و چه در حوزه‌های دیگر به مردم بتوانیم ارائه دهیم.

اصلی‌ترین ماموریت طرح میزان، حمایت از تولید داخل می‌تواند باشد که باعث کمک به چرخه اقتصادی و تولید کشور می‌شود

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): برای اینکه موضوع شکافته شود و مخاطبین عزیز بدانند که دقیقا ما راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم. سوالات را ریز می‌پرسم. ما وقتی طرح میزان را در کشور اجرا شده داشته باشیم، چه اتفاقی برای من شهروند رخ می‌دهد و چه سودی برای من دارد؟

میهمان برنامه(اقای مهندس اعلایی): شما در طرح میزان این امکان را خواهید داشت که اولا یک اعتباری به شما در طرح میزان ارائه خواهد شد که برمبنای این اعتبار خدماتی به شما داده خواهد شد. کالاهایی را می‌توانید خریداری کنید و خدماتی را بگیرید و پشتوانه بانکی که در این طرح وجود دارد این تضمین را برای شما ایجاد می‌کند و در نتیجه عملا حوزه خدمات الکترونیک و بانکداری الکترونیک را هم شما کاملا حس خواهید کرد.

یعنی دولت جمهوری اسلامی یک اعتباری را به شخص ایرانی اختصاص داده، و مبلغ آن در حال حاضر۰۰۰,۰۰۰,۱۵ می‌باشد. که می‌توان جنس ایرانی با کیفیتی که وزارت بازرگانی و صنایع روند تامین و تولید آن را نظارت کرده است و در بازار مصرف توزیع شده است را با اعتبار خریداری کنم یعنی اینکه در جا بابت آن پول نقد نپردازیم. در حالی که تولید و فروشنده پولش را همین لحظه از بانک به صورت نقدی دریافت می‌کند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی):ابن توضیح را عرض کنم البته متخصصین اطلاعات و یا IT و این رشته‌هایی که به هر حال با مدیریت اطلاعات سروکار دارد راجع به این مسائل مطلع هستند اما من برای عموم مخاطبین عرض می‌کنم که هماهنگ کردن چند سازمان در کشور ما معمولا جزء نقاطی بوده است که باعث شکست سیستم‌های اطلاعاتی و ناموفق بودن آنها می‌شده است و جای تبریک دارد اگر وزارت بازرگانی توانسته است خود وزارت‌خانه و سیستم بانکی را که دو سیستم کلان هستند، با سیستم‌های خرد توزیع و فروش طوری هماهنگ کند. این طور که آقای مهندس علاییمی‌فرمایند، اگر ما کالایی را از یک مغازه‌ای خریداری کردیم فروشنده درجا پول آن را می‌گیرد ولی ما با اعتبار خودمان اقساطی پول آن را می‌پردازم. از آقای مهندس علاییمی‌خواهم که راجع به آن کمی بیشتر توضیح دهند.

میهمان برنامه(مهندس اعلایی): اول اینکه کسی که کارت به او داده می‌شود، حتما باید توسط نهادی تضمین شده باشد. مثلا برای کارمندان دولت(می‌دانید که در نظام بانکی ما آیین‌نامه‌ها و قوانین خود را دارند) شما وقتی یک وام خیلی کوچک هم بخواهید بگیرید فرآیند ضمانت وجود دارد، با هماهنگی که شده است این ضمانت به شکل قابل توجهی تسهیل کرده‌اند. مثلا برای بخش کارمندان دولت فقط کافی است که بخش مالی و زیربط به حساب آن دستگاه کل کارمندان خویش را تضمین نماید. در حوزه کارگری کافی است که کارفرما این تعهد را نماید و بانک تامین منابع خواهد کرد. در حوزه بازنشستگان نیز خود سازمان بازنشستگی این حوزه را خواهد داشت. یکی از شرایط این است که کسی که آن کارت را می‌خواهد دریافت نماید حتما کسی او را تضمین نماید که تقریبا با این توضیحی که دادم شامل حال همه اقشار خواهد شد. پس یکی از ارکان آن همین بخش بانکی است که به این شکل منحل کردیم. یکی دیگر از ارکان آن بخش تولید است، ما می‌خواهیم از تولیدکننده حمایت کنیم و بازاری را برای کالای او پیدا کنیم منتها نه اینکه هر کالایی بتواند به طرح میزان راه یابد. اصل مهم ما این است که این کالا حتما باید کیفیت خوبی داشته باشد. کالاهایی که ایران کد می‌گیرند طی فرآیندی کیفیتشان نیز ارزیابی می‌شود. در نتیجه چون ایران‌کد برای کالایی که می‌خواهد در طرح میزان قرار گیرد اجباری است، عملا مرحله کنترل کیفیت را نیز پاس کرده است. علاوه بر آن حتما باید خدمات پس از فروش داشته باشد یعنی اگر که ما ببینیم که کالایی خدمات پس از فروش خوبی ندارد قطعا از این طرح آن را خارج می‌کنیم. و نکته سوم این است که به هیچ عنوان قیمت آن کالا در طرح میزان نباید بالاتر از کالای مشابه باشد که خارج از طرح میزان است.

مجری برنامه: طبق گزارشی که دربرنامه شنیده شد متاسفانه خیلی اطلاعات خوبی از این طرح‌ها در دست مردم نیست، هرچند که من فکر می‌کردم که لااقل فروشنده‌ها از طرح میزان اطلاعات کافی داشته باشند چرا که در مرحله اول شاید به نفع فروشگاه‌هایی است که از این طرح استفاده می‌کنند برای اینکه بتوانند کالاهای بیشتری را به خریداران عرضه کنند.

کارشناس برنامه(اقای مهندس صائبی) همین‌طور است. در مورد عدم اطلاع مخاطبین این گزارش و گزارشات قبلی، اولا به این نکته باید توجه کرد که پروژه، پروژه جوانی است یعنی در سطح وزارت بازرگانی پروژه‌ای برای توزیع و مدیریت خرید اعتباری (البته تنها خرید اعتباری نیست که هدف پروژه میزان است.) شما وقتی که میزان را مطرح می‌کنید، کدی که در غالب این طرح قابلیت خرید و فروش دارد، فرآیندی را طی کرده است که ما از کیفیت آن مطمئن هستیم. یعنی از تولید، تامین و توزیع آن مطمئن هستیم و این موضوع بسیار مهمی است واقعا باید گفت چنین پروژه‌ای که تمام اصناف ما را پوشش می‌دهد، اولا نیاز به اطلاع‌رسانی خیلی زیاد و تبلیغات فراوانی داردکه این را مسئولین امر باید در حوزه خود بررسی کنند جناب آقای مهندس علاییو همکارانشان و همچنین دوستان حوزه وزارت بازرگانی اگر نیاز بدانند. یکی از اساتید بازاریابی می‌فرمودند، مشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار بگوید، منظور این بود که هر برنامه‌ای هرچقدر هم خوب باشد به هر حال باید معرفی شود تا دیگران با آن آشنا شوند، اما قطع‌به‌یقین امیدوارم که در چند سال آینده میزان جایگاه خودش را بین مردم فروشنده‌ها و تولیدکننده‌ها انشاء‌الله پیدا خواهد کرد. اما پیش از این برای اینکه حوزه بحث ما مشخص شود، آقای مهندس علاییقبل از این که من به کار عملیاتی این سیستم بپردازم و اینکه تا به حال چند نفر درگیر این ماجرا شده‌اند اینکه شما با چه وزارت‌خانه‌هایی توافق‌نامه دارید و اینکه کجاها چند کار تا به حال توزیع شده است می‌خواهم از شما بپرسم که ما خرید اعتباری را فرض کنید که به عنوان کارکرد این سیستم پذیرفتیم و شنیدیم و دیدیم، بعد از آن چه اتفاقی برای این کارت می‌افتد و بعد از ذاین ما چه برنامه‌ای برای کارت میزان داریم ؟

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلایی): در طرح میزان اولین خدمتی که مد نظر ما بود که انجام دهیم بحث خرید اعتباری بود که الان انجام شده است و کارت‌های آن به دست متقاضیان می‌رسد. خدمات بعدی که ما بر روی این کارت پیش‌بینی کردیم، بحث خرید اقساطی است. در خرید اعتباری، اول اینکه یک سقف وجود دارد و دوم اینکه یک دستگاهی باید در واقع به عنوان ضامن سوم باید فرود کند. در بحث خرید اقساطی اولا اینکه آن سقف وجود نخواهد داشت و شما می‌توانید حتی یک خودرو را هم به شکل اقساطی بخرید. منتها در آنجا شرایط ضمانت شما تغییر می‌یابد، در آنجا بانک به هیچ عنوان با فرد متقاضی مستقیما درگیر نخواهد شد. که این هم سرویس بعدی ما خواهد بود که ظرف امسال افتتاح خواهد شد. خدمت دیگری که قطعا از آن خیلی استقبال خواهد شد، خدماتی است که دولت و دستگاه‌های غیر دولت(یعنی کارفرماها) به پرسنل ارائه می‌دهند و ما آنها را به این کارت منتقل می‌کنیم. برای نمونه مثلا بحث کوپن، کوپنی که ما الان داریم کاملا به شکل سنتی استفاده می‌شود. تعریف کوپن را نیز می‌دانید یعنی اینکه یک کالای خاص با یک قیمت خاص در یک زمان مشخص در اختیار یک‌سری افراد خاص قرار گیرد. قطعا می‌دانید که فرآیند چاپ این کاغذ‌هایی که به هرحال قیمتی نیز هستند و در اختیار قرار دادن مردم واینکه جعل ان نجام می‌شود و فسادی که مرتبط با آن است اگر ما آن را به شکل ای‌کوپن به عنوان یک سرویس بر روی این کارت قرار دهیم خیلی از این معضلات هم حل خواهد شد. و ما پیش‌بینی می‌کردیم که بتوانیم برای ماه رمضان، بن رمضان را هم برای کارمندان بر روی این کارت بیاوریم و ارائه دهیم. با توجه به اینکه این کارت هنوز به دست همه کارمندان نرسیده است این را به اعیاد بعدی موکول کرده‌ایم که بتوانیم این سرویس را ارئه دهیم. این سه سرویس، سرویسهایی هستند که عمده‌ترین خدماتی است که بر روی این کارت انجام می‌شود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): یعنی خرید اعتباری، خرید اقساطی و خرید خدماتی که کارفرماها به نوعی در اختیار کارکنانشان قرار می‌دهند. ارتباط پیچیده‌ای بین این سیستم و سیستم بانکی وجود دارد و قرار است اتفاق بیافتد و در حال حاضر هم وجود دارد. تمهیدات قانونی برای اینها قطعا سنجیده شده و دیده شده است، یعنی همین که می‌فرمایید بحث ضمانت، بحث شارژ شدن دوباره این کارت‌ها، بحث جلوگیری از جعل و تسهیل هرچه بیشتر اینها دیده شده است.

میمان برنامه(آقای مهندس علایی): یکی از کلیدی‌ترین و یا ایده طلایی این طرح حداکثر استفاده از امکانات موجود می‌باشد. در مورد بانک‌ها، اولا اینکه مصوبات مربوطه را دولت به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ کرده است. رژدر مورد بانک‌ها ما بانک‌ها را در دو نقش در این طرح داریم. یک نقش عاملیت و صادرکنندگی است و دیگری نقش پذیرندگی. در حوزه پذیرنده‌گی هممه بانک‌ها در حال حاضر عضو طرح هستند. یعنی حوزه‌های بانکی و این دستگاه‌های بانکی که الان در فروشگاه‌ها هستند که خرید انجام می‌شود و عضو شتاب هم هستند این تغییرات را بانک ها بر روی آنها ایجاد می‌کنند که ما بازار هدفمان ظرف چند ماه آینده به حدود ۷۵۰هزار پوز بانکی خواهد رسید که منوی میزان بر روی همه اینها قرار می‌گیرد و شما با این کارت می‌توانید خریدتان را از آن منو انجام دهید. حوزه بعدی که بانک‌ها درگیر هستند بحث صادرکنندگی است. یعنی یک بانکی پولی را به عنوان اعتبار به یک دستگاهی اختصاص دهد و کارت‌های با اعتبار اولیه۵/۱ میلیون تومان را هم در اختیارشان قرار دهد و صادر کند. که با توجه به انگیزه‌ای هم که بانک‌ها در این زمینه داشتند و منافعی هم که برای بانک‌ها داشت،خیلی خوب استقبال کردند. ما یک تقسیم‌بندی انجام دادیم سازمان‌ها و بانک‌ها را مثلا مشخص کردیم و هر بانکی ظرفیت خود را اعلام کرد. مثلا یک بانکی آمد و اعلام کرد که برای یک میلیون متقاضی اعتبار ایجاد کنم و کارت صادر کنم. برای همین ما آمدیم و اینها را تقسیم کردیم. یعنی الان همه دستگاه‌ها ی اجرایی دقیقا می‌دانند که بانک‌عاملشان کدام بانک است، و اینها فقط کافی است بین آن دستگاه اجرایی، بین بانک بین وزارت بازرگانی به عنوان مدیر طرح میزان یک تفاهم نامه سه جانبه امضاء کنند و به محض اینکه این تفاهم‌نامه امضاء شود. آن دستگاه اجرایی کارمندان و یا کارگران را فهرستشان را طبق آن فرمتی که ما در اختیارشان قرار دادیم برای ما ارسال می‌کنند و ما به بانک می‌دهیم و بانک بعد از صدور در اختیارشان قرار می‌دهد. که تا به امروز نزدیک به ۹۰۰هزار تا یک میلیون کارت صادر شده و فکر می‌کنم که انشاء‌الله از این به بعد با توجه به اینکه کارگری و بازنشستگی ‌هم به این طرح اضافه شدند رشد بیشتری هم خواهد یافت و ما بتوانیم امسال برای تمام متقاضیان کارت صادر نماییم و قریب به پانصد تولیدکننده خوب کشور هم الان اعلام آمادگی کردند و عضو طرح هستند و محصولاتشان را در این طرح عرضه می‌کنند و حدود سه هزار فروشگاه در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود هزارو ششصد فروشگاه را ارزیابی و تایید کرده‌ایم. هر فروشگاهی که عضو این طرح می‌شود یک برچسب بزرگی را بر روی درب باید نصب کند که این راهنمایی برای مردم هم خواهد بود و خود افراد اعم از کارگر، کارمند و بازنشسته می‌توانند مراجعه کنند به واحد‌های ذی‌حسابی یا مالی دستگاه‌های مربوطه و کارت میزان خود را دریافت کنند.۲۳:۵۲

مجری برنامه: اعتبارات مربوط به طرح میزان از کجا تامین می‌شود. ایا مربوط به شرکت و یا سازمان مبدا می‌باشد و یا مربوط به بانک است و یا اینکه جای دیگری پذیرنده این اعتبارات است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلایی): قاعدتا وقتی بانک این اعتبار را تامین می‌کند باید انگیزه‌ای داشته باشد. ما به تولیدکنندگان گفته ایم که یک بازاری را برای شما ایجاد می‌کنیم که بتوانید تولیداتتان را بفروشید و پولتان را سریع و به صورت نقد دریافت کنید، پس اگر شما بخواهید جزء این طرح باشید باید تخفیفی را برای آن کالا در نظر بگیرید. همان‌طور که عرض کردم سقف قیمتی که فروشنده می‌تواند کالایی را عرضه کند همان قیمت است یعنی بالاتر از آن امکان‌پذیر نیست. تولیدکننده کالای خود را ۹% زیر قیمت فروش عرضه می‌کند که این ۹% و ۴% کارمزد وام بدون بهره‌ای که ما به مردم می‌دهیم در واقع حدود ۱۳% سود می‌باشد که از این ۱۳%، ۱۲% را بانک می‌گیرد که این انگیزه را داشته باشد که وان=م را در اختیار مردم قرار دهد. یعنی در واقع یک وام با سود۱۲% را به مردم می‌دهد. در حالی که استفاده کننده نیز غیر از آن ۴% که در طول دو سال به عنوان کارمزد پرداخت می‌کند هیچ وجه و سود اضافه‌ای را پرداخت نمی‌کند. ۱% از آن هم برای هزینه‌های مربوط به عملیات سامانه و زیرساخت و ارتباطات و… به کار می‌رود. در اینجا این انگیزه بین همه وجود دارد. تولیدکننده کالای خود را می‌فروشد و نقدی وجه آن را دریافت می‌کند. بانک هم ۱۲% سود می‌گیرد. و برای این اعتبارات هیچ سقفی وجود ندارد و در گردش است. یعنی شما به میزان اقساطی که برمی‌گردانید به همان اندازه کارتتان شارژ می‌شود یعنی شما اگر۵/۱ میلیون تومان را خرید کنید، تقریبا قسط ماهیانه شما۶۲هزار تومان می‌باشد و به همان میزان به کارت‌تان اضافه می‌شود و عملا شما آن ۵/۱ میلیون تومان را همیشه در گردش دارید.

با توجه به خدماتی که روی کارت پیش‌بینی کرده‌ایم، این کارت‌ها قابل نقل و انتقال نیست، به این دلیل که خدمات مختلف ما لحظه به لحظه به آن اضافه می‌شود. و نمی‌توان قیمتی بر روی آن گذاشت. با قانون فعلی که ما داریم کارت‌های اعتباری یکبار مصرف هستند، یک اعتباری بر روی آن وجود دارد و این مانند کارت هدیه قابل نقل و انتقال است. در این کارت‌ها کاملا مشخصات افراد درج می‌شود، و خدماتی که به این افراد ارائه خواهد شد، صرفا بر روی آن کارت است، و اگر کسی این کارت را به کس دیگری منتقل کند قاعدتا خود او متضرر خواهد شد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در مورد این یک میلیون کارتی که در حال حاضر وجود دارد، همه گیرندگان فعلی کارمندان دولت هستند. در مورد کارگران و کارکنان صنوف و شرکت‌ها وضع به چه صورت خواهد بود؟

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلایی): ما با توجه به رقم کارمندان دولت که داریم و کار را شروع کردیم. این حدود تا به حال برای آنها صادر شده است. در این طرح ما سه جامعه هدف داریم و فکر می‌کنیم کل کشور را این سه جامعه پوشش دهد. که شامل کارمندی، کارگری و بازنشستگی می‌باشد. بازنشته هم اعم از کشوری و لشگری و…را شامل می‌شود. ما امسال به مناسبت روز کارگر در مراسمی به شکل نمادین ۱۱ کارت به کارگران معدنی که در کرمان برایشان حادثه پیش آمده بود، توسط معاون اول محترم رئیس جمهور به ایشان ارائه دادیم و همان روز کار شروع شد. یعنی الان متولی آن بخش وزارت کار تعیین شد و قرار شد که وزارت کار این تقسیم‌بندی را انجام دهد که انجام داده است و سهم هر بانک برای صدور کارت مشخص است. در واقع کارگران باید از طریق کارفرما اقدام کنند. هر کارفرمایی باید بانک خود را شناسایی کند. در هر استان یک ستاد طرح وجود دارد، یک تفاهم‌نامه سه جانبه بین بانک، ناظر طرح(وزارت بازرگانی)و دسگاه کارفرمایی باید تنظیم شود تا این چرخه شروع شود. این تفاهم‌نامه حکم آن ضمانت‌نامه‌ای را دارد که بانک می‌خواهد. کارگران می‌توانند این را پیگیری کنند و این کار را انجام دهند. در مورد بحث بازنشستگان نیز مقدمات کار شروع شده و فکر می‌کنم ظرف یک یا دو هفته آینده این هم کلید خواهد خورد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): این ستاد فرمودید در اداره کل کار و امور اجتماعی هر استان است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلایی): نخیر در هر استان ما ستاد راهبری طرح را داریم، متشکل از رئیس سازمان بازرگانی آن استان، به عنوان رئیس ستاد، یکی از معاونین استاندار که معاون برنامه‌ریزی است. رئیس سازمان صنایع و معادن و یک نماینده که وزارت بازرگانی در آنجا تعیین کرده است. در کنار این نمایندگاه دستگاه‌ های مختلف مثل وزارت آموزش و پرورش و … به ستاد می‌آیند که مشکلاتشان را حل کنند و این ستاد نقش راهبردی آن استان را خواهد داشت.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): سوالم از این بابت است که صنوف و کارخانجات و تولیدکننده‌ها و یا کسانی که ارائه خدمات می‌دهند و می‌خواهند از این خدمت بهره‌مند شوند به کجا باید مراجعه کنند؟

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلایی): در حوزه کارگری دوستان می‌توانند به ادارات کل کار و امور اجتماعی در استان مراجعه کنند و بانک مربوطه را استعلام کنند و بتوانند از طریق آن بانک پیگیر دریافت کارتشان باشند و محدودیت تعدادی وجود ندارد. حدود ۱۰میلیون کارگر بیمه شده داریم و این علاوه بر آن کارگرهایی که بیمه هم ندارند پیش‌بینی شده که بتوانند از محل یارانه‌شان این تضمین را بدهند و بتوانند این کارت را بگیرند و تقسیم بین بانک‌ها براین مبنا انجام شده است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): آقای مهندس علایی راجع به آمار پیشرفت طرح میزان آمار خوبی دادند، اینکه یک میلیون کارت تا الان توزیع شده است. آیا برآوردی داریم که جامعه کارگری و جامعه بازنشستگی ما چقدر از این طرحاستقبال می‌کنند و یا بانک‌ها عامل تا چه حدی آمادگی صدور کارت را دارند؟

میهمان برنامه(آقای مهندس اعلایی): ما سعی کردیم که در این طرح برای همه ذینفعان و همه ارکان انگیزه‌های کافی را ایجاد کنیم. و با توجه به اینکه این یک وام بدون بهره است و منتقا هر کسی ازآن استقبال می‌کند. و اگر کسی فعلا نمی‌خواهد از آن استفاده کند من پیشنهاد می‌کنم که این کارت را بگیرد چون خدمات بعدی بر روی آن انجام خواهد شد. ما در حدود۱۰میلیون کارگر داریم که این در طرح پیشبینی شده ا ست. حدود۴میلیون بازنشسته داریم. همه اینها پیشبینی‌شده و بانک‌های عامل هم مشخص شده است. در آخرین صحبتی که آقای رئیس جمهور در رابطه با طرح تحولات اقتصادی داشتند، وقتی مواجه شدند با این سوال که برنامه‌های آینده‌تان چیست. یکی از برنامه‌هایی که در حوزه اقتصاد تحول‌زا است ایشان همان بحث خرید اعتباری را اعلام کردند که یکی از مراحل میزان است. ما تمهیدات لازم را پیشبینی کرده‌ایم و انشاء‌الله که کار هم بدون مشکل پیش رود. و از تمام تولید کنندگان درخواست می‌کنم از این فضایی که برایشان ایجاد شده است استفاده کنند که میتوانند به سایت mizaan.irمراجعه کنند و یا از شماره۸۶۹۲ تقاضای عضویت در سامانه را بدهند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در این چند برنامه ما سایتshabnam.ir را معرفی کردیم، برای سامانه احراز اصالت کالا، نرم‌افزاری را می‌توانند بگیرند و بر روی موبایل نصب کنند و اگر گوشی موبایل را روی کد دو بعدی کالا بگیرند نرم‌افزار بعد از چند لحظه اصالت کالا را به اطلاع می‌رساند. گفتیم که زیرساخت اطلاعات مهمی برای تبادلات مردم در حوزه‌های مختلف است. شماره تلفن ۸۶۹۲ را از وزارت بازرگانی اعلام کردیم که هم‌وطنان ما می‌توانند با این شماره تماس بگیرند و از خدمات وزارت بازرگانی در حوزه خدمات مختلف مبتنی بر فناوری اطلاعات استفاده کنند. و سایت mizaan.ir‌را معرفی کردیم که هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان یا مراجعه به ْآن اطلاع کسب کنند که چه‌طور می‌توانند در این طرح شرکت کنند. علی‌الخصوص تاکید کردند به این امر که تولیدکنندگان و فروشندگان ما حتما در این طرح شرکت کنند و هرچقدر ما بتوانیم با شرایط بهتر اجناس داخلی کشور را به فروش برسانیم در اقتصاد کشور تاثیر به‌سزایی خواهد داشت و یکی از مفاهیم جهاد اقتصادی را به راحتی محقق کند.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

· میهمان برنامه: آقای مهندس اعلایی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

سامانه املاک و مستغلات، خدمتی نوپا ولی فراگیر

زمان مطالعه: 13 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...