خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / شهرداری و مدیریت ارتباط با مشتریان

شهرداری و مدیریت ارتباط با مشتریان

زمان مطالعه: 12 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

مجری برنامه: در برنامه امروز هم همانند تمام برنامه‌های به سوی فردا با کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی همراه خواهیم بود. و در خدمت میهمان محترم برنامه جناب آقای مهندس قائمی مدیرعامل محترم سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران نیز هستیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در ابتدا از آقای مهندس قائمی تشکر می‌کنم و فرصت سومین برنامه‌ای را که در خدمت ایشان هستیم غنیمت شمرده که ایشان لطف کرده و فرصت گران‌بهای خود را در اختیار ما قرار داده‌اند. در برنامه‌های گذشته ما راجع به خدمات سایت Tehran.ir خدمات حوزه فناوری اطلاعات شهرداری تهران در مسائلی مثل طرح ترافیک و حوزه حمل و نقل بیشتر متمرکز شده و صحبت‌های بسیار خوبی را از زبان آقای مهندس قائمی شنیدیم و مسائل ظریفی را در این زمینه بررسی کردیم. در برنامه حاضر که سومین برنامه در حوزه خدمات فناوری اطلاعات در شهرداری تهران است، اجازه می‌خواهم که سمت مخاطب شهرداری را بررسی کنیم. ما تمام این خدمات را می‌دهیم که مردم با هزینه و زمان کمتر بتوانند با شهرداری تعامل داشته باشند و کارشان را در شهرداری انجام دهند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سازمان‌ها امروزه مد نظر است موضوع اطلاع داز خواسته‌های مردم و نظرات آنها می‌باشد. بعضی اوقات ما در سازمان‌ها تصمیماتی می‌گیریم و کارهای خوبی نیز انجام می‌دهیم. اما واقعا نظر مردم راجع به سازمان ما از دریچه‌های دیگری است و مردم سازمان ما را از زوایای دیگری می‌بینند. همه ما مطلع هستیم که شهرداری تهران سال‌هاست که در دوره جدید مدیریت خود سرویسی را به نام ۱۳۷ و یا مرکز ارتباط شهرداری راه‌اندازی کرده است. از آقای مهندس قائمی درخواست دارم که راجع به این سرویس‌ها توضیحاتی را بفرمایند. در حال حاضر چه خدمات ارزشمندی برای مردم از طریق این سرویس‌ فراهم شده است؟ منظورم این نیست که این سرویس چه کاری انجام می‌دهد. قطعا ما با این سرویس تماس می‌گیریم مسئله و مشکل خود را مطرح می‌کتیم و در حوزه عملیات جاری شهرداری قرار می‌گیرد و مسئولین مربوطه رسیدگی می‌کنند. شهرداری در چند سال گذشته از این سیستم چه بهره برداری در جهت ارتقاء خدمات خود به شهروندان انجام داده است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): جنابعالی اشاره فرمودید به بحث اطلاع دادن و اطلاع یافتن و اطلاع‌رسانی و مقوله مبادله اطلاعات بین سرویس‌دهنده و سرویس گیرنده که در اینجا شهرداری سرویس‌دهنده و شهروندان سرویس‌گیرنده هستند. و در بعضی مواقع هم می‌شود مردم را سرویس‌دهنده دانست. یکی از قدیمی‌ترین و به تعبیری پخته‌ترین سرویسی که در حوزه فضای مجازی برای شهرداری ایجاد شده است همین سرویس ثبت درخواست‌های مردمی است که با شماره ۱۳۷ مقدور است که امروزه درگاه‌های متفاوتی دارد. صرفا تلفن نیست، و البته تلفن سهل‌ترین روش دستیابی به این سرویس می‌باشد. در کنار آن اینترنت، SMS، موبایل و روش‌های ساده‌تر دیگر مثل مراجعه حضوری و یا ارسال فکس نیز برای دستیابی به این سرویس وجود دارد.

ما به طور میانگین روزی هشت‌هزار تماس از کانال‌های مختلف با این سرویس را داریم که پنج‌هزار تماس منجر به انجام فعالیت می‌شود که این عدد در طی پنج، شش سال گذشته تقریبا یک کاهش بسیار ملایمی داشته است. در سال‌ها اول حدود چهارده‌هزار تماس در روز را شاهد بودیم.

نکته دوم رویکردهای کلانی که ما از قبل داده‌کاوی‌های تماس مردم به دست می‌آوریم.(تحلیل اطلاعات درخواست‌های مردمی). توجه کنید، روزی پنج‌هزار تماس ثبت شده را اگر ضرب در شش سال کنید یک عدد بسیار بزرگی به دست می‌آید و برای مدیریت بهره‌برداری در سمت سرویس‌دهنده به یک دانش منجر می‌شود. در واقع تمام مردم شهر تهران به تعبیری چشم و گوش شهرداری شده‌اند برای اینکه مسائل شهرداری را به اطلاع مدیریت شهری برسانند. نکته بسیار جالبی که ما از قبل پنج، شش سال کارکرد این سرویس می‌بینیم در واقع مسیر حرکتی تعامل مردم با این سرویس است. در کنار این بحث نکته‌ای را نیز عرض کنم، که ما در کنا شماره ۱۳۷ یک شماره دیگری نیز به نام ۱۸۸۸ داریم که آن هم وظایفی مشابه ۱۳۷ دارد، منتها معطوف به انتقادات، نظرات، پیشنهادات و شکایات و بحث‌های نظری مسئله دارد. که آن نیز حدود روزی سه‌هزار تماس دارد که تقریبا روزی هزار تماس آن منجر به ثبت می‌شود و ما باید این دو عدد تماس مردم را یکپارچه ببینیم.

اواخر سال ۱۳۸۴ سرویس۱۳۷ راه‌اندازی شد، حدود دو ماه دوره پایلوت خود را طی کرد و از سال ۱۳۸۵ به طور صد در صد عملیاتی شد و در تمام نقاط استقراری شهرداری برای بهره‌بری مسئولین شهرداری از آن دسترسی وجود دارد، چون هر خبر به صدور یک حکم منجر می‌شود. عمده نیازهای مردم در یکی دو سال اول مسائل بسیار پیش پا افتاده بود مثل، پر کردن چاله آسفالت، گرفتگی معابر آب، شکستگی پل و امثال این مشکلات. که البته اینها کماکان هم هست این‌طور نیست که به طور مطلق این مسائل برطرف شده باشد. اما آن چیزی که در حال حاضر مایه خوشبختی و مباهات شهرداری است و جای تقدیر و تشکر از مردم دارد این است که بیش از ۳۵ درصد تماس‌های مردم در سال ۸۹ که سال گذشته مدیریت ما بود، معطوف شده است به نیازمندی‌های مزدم در مسائل فرهنگی و اجتماعی. این موضوع دو نوید را می‌دهد. یکی اینکه بخشی از معضلات پیش روی مردم مرتفع شده است. البته قطعا به صفر نخواهد رسید. وجه دیگر آن اعتماد و رویکرد مردم به شهرداری و پذیرفتن شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی می تواند باشد. بنابراین سرویس‌هایی که از قبیل این call center که من عرض کردم و با contact center که شهرداری (مرکز تماس شهرداری) راه‌اندازی کرده است که منجر می‌شود به مشارکت شهروندان در مدیریت شهر در اجزاء کوچک و امیدواریم که مصادیق بزرگتری هم پیدا کند. خود این موضوع نشان می‌دهد که مسیری که شهرداری و مردم در تعامل با یکدیگر طی کرده اند مسیر بسیار مطلوبی است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): راجع به گزارش برنامه توضیحاتی را عرض کنم و آن اینکه، دو موردی که در گزارش برنامه مطرح شد در برنامه گذشته هم مطرح شده بود و در واقع اینکه ما در دوره گزار از سرویس‌های تمام انسانی و سرویس‌هایی که تمام کارهایش به صورت کاغذی و سنتی انجام می‌شود، به سرویس‌های الکترونیک هستیم، و قطعا این دوره گذار نیاز به تامل و تحمل بعضی از فرآیندهایی دارد که در این گزارش هم صحبت شده بود.

اگر بخواهیم برگردیم به صحبت آقای مهندس قائمی از همین نقطه شروع می‌کنیم. آقای مهندس، اگر شهروندان با ۱۸۸۸ تماس بگیرند و انتقاد یا شکایت خود را از مسائلی که در گزارش شنیدیم ( مثل اینکه شهروندان گفتند که در دفاتر الکترونیک شهرداری که برای انجام امور خلافی و یا امور مربوط به ساخت‌و ساز مسکن و…مراجعه می‌کنند از انجام دادن امور رضایت ندارند) مطرح کنند، بازهم در سیکل رسیدگی قرار می‌گیرد؟ تا به حال بیشترین مسائلی که به ۱۸۸۸ رسیده است از کارکرد شهرداری چه مواردی بوده است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): عرض کردم که ماموریت ۱۸۸۸ دریافت شکایات، انتقادات، پیشنهادات مردم است در زمینه موضوعات مدیریت شهری.

مجری برنامه: من یک تجربه‌ای دارم که موضوعی را به ۱۳۷ عنوان کردم ولی رسیدگی نشد، بعد از چند بار پیگیری مرا به ۱۸۸۸ ارجاع دادند و گفتند که آن مرجع بالاتری است برای رسیدگی به این موضوع، آیا واقعا همین‌طور است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): ۱۸۸۸ برای رسیدگی به عملکرد بخش‌های مختلف شهرداری است که مکلف‌اند به مردم پاسخ‌گو باشند. اخبار و اطلاعات واصله‌ای که از مردم به مرکز۱۸۸۸ می‌رسد در آنجا دسته‌بندی می‌شود و موضوع‌بندی می‌شود و در اختیار سازمان واحد مربوطه قرار می‌گیرد. برای آن مهلت انجام رسیدگی قائل می‌شوند. خود آن مجموعه واحد رسیدگی دارد. Feedback آن را از مردم به صورت random می‌گیرند. یعنی به صورت تصادفی با مردم تماس می‌گیرند و می‌پرسند درخواستی که داشتید رسیدگی شد یا نه. این ماموریتی است که در واقع ۱۸۸۸ برعهده دارد. هر کدام از شهروندان محترمی که ما نمونه‌هایش را نیز در این گزارش و در برنامه‌های قبلی نیز شاهد بودیم، می‌توانند با این شماره تماس بگیرند، موضوعاتشان را منتقل کنند و مطمئن باشند که مستقیما به دست مسئول مربوطه خواهد رسید و قابل پیگیری هم خواهد بود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): یعنی وجه قانونی هم در شهرداری برای ۱۸۸۸ و ۱۳۷ قائل هستند.

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): شما با هر کانالی که با این دو مرکز تماس بگیرید چه SMS و چه موبایل و چه تلفن، یک کد پیگیری به شما داده می‌شود و شما می‌توانید از طریق همان کد پیگیری اخرین وضعیت خبری که به شهرداری داده‌اید را مطلع شوید.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): قبل از این صحبت، راجع به اینکه بخش عمده‌ای از درخواست‌های مردم از امور روزمره‌ای که به نظرشان در حوزه مدیریت شهری واقعا مهم است تغییر حالت داده است به پیام‌ها و درخواست‌ها و اطلاعات فرهنگی، صحبت کردیم . از آقای مهندس قائمی می‌خواهم که راجع به این موضوع توضیحاتی را بفرمایند. شاید بد نباشد که مردم ما بدانند که شهرداری درخواست‌های آنها را می‌گیرد، پردازش و آمارگیری می‌کند و مدیران ارشد شهرداری در جریان نوع درخواست‌هاو شکایات مردمی هستند.

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): به تعبیر دیگری این فرمایش را طور دیگری می‌توان بیان کرد که به ما اجازه داده یک مقدار پویاتر و دینامیک‌تر برنامه‌ریزی کنیم(بر مبنای درخواست). عرض کردم که شناخت مدیران سنتی از موضوع ماموریت و حوزه کاردشان تقریبا می‌توان گفت که در جایی ثبت و ضبط نیست الی اینکه در سینه خود آنها ثبت و ضبط شود و در واقع انتقال این دانش به نسل‌های بعدی کار بسیار دشواری است. سیستم‌هایی که به ما اجازه می‌دهند بر حجم بالای داده‌ها پردازش و تحلیل کنیم، ما را در سطح دانش ارتقاء می‌دهند. این دو سیستم به خصوص سیستم ۱۳۷ به شهرداری اجازه داده است که توزیع، مثلا فرض کنید بودجه نگه داشت و مرمت معابر را به صورت دینامیک برنامه‌ریزی می‌کنیم. این یکی از خواص بسیار بزرگ داشتن سیستم‌های این چنینی است. مسئله‌ای که شما اشاره کردید که رویکرد مردم به فضاهای اجتماعی و فرهنگی بیشتر معطوف شده است، در این خصوص در بخش قبلی برنامه نیز عرض کردم که در واقع این نشان‌دهنده حسن اعتماد مردم است یعنی علاوه بر اینکه مسائل روزمره انها مرتفع شده تا حجم قابل قبولی، پذیرفته‌اند که شهرداری شعاری که می‌دهد و بنا است تبدیل شود به یک نهاد اجتماعی محقق شده است. لذا درخواست تاسیس فرهنگ‌سرا، درخواست تاسیس خانه‌های محله، خانه کودک و خانه بانوان و امثال اینها که در حوزه فعالیت‌های اجتماعی قرار می‌‌گیرند، در واقع از مصداق‌های همین عرض بنده است که این اعتماد بین مردم و شهرداری به وجود آمده است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): بسیار عالی است اینکه مردم بتوانند اعتماد کنند به یک نهاد خدمتگزار و بسیار نکته مهمی است. وقتی صدای ما شنیده می‌شود و از آن مهم‌تر وقتی بر اساس صدایی که از ما شنیده شده، عملیاتی انجام می‌شود و علی‌الخصوص در یک سطح بالایی مثل سطوح فرهنگی و اجتماعی، واقعا از هر دو طرف جای تقدیر و سپاس دارد. در درجه اول از مردم که خواسته‌های به حق خود را در سطح بالایی اعمال نظر می‌کنند و در درجه دوم از شهرداری که می‌شنود و برنامه‌ریزی و عمل می‌کند.

یکی از حوزه‌های پر مخاطب شهرداری، حوزه شهرداری و نوسازی است. حوزه‌ای که به خاطر آن مجبوریم بعضا مراجعات طولانی و مکرری به شهرداری داشته باشیم. مستحضر هستید که مراجعات مختلف، غیر از اتلاف وقت و اتلاف هزینه مسائل و تبعات اجتماعی و فرهنگی را هم با خود دارد. یکی از حوزه‌هایی که در برنامه اول فرمودید در شهرداری تهران بحث حوزه شهرسازی بود. لطفاتوضیحی بفرمایید که شهرداری تهران در این حوزه برای مردم چه کاری انجام داده است. شهرداری تهران در فرآیندهای داخلی خود یکسری بهسازی طراحی و ایجاد کرده است که برای مردم قطعا خوب است ولی چیزی که واقعا مردم امروزه از بحث شهرسازی حس می‌کنند چیست؟ البته این را هم عرض کنم که ما در این دوره هم مانند سایر دوره‌ها در دوره گذار هستیم یعنی هنوز تمام خدمات ما در شهرسازی احتمالا الکترونیکی نشده است چون هنوز شاهد مراجعات حضوری و نیاز به مراجعه حضوری را احساس می‌کنیم.

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): من معتقدم سازمانی و یا دستگاهی می‌تواند در حوزه تعامل با مشتریان خوب عمل کند و یا به تعبیری در حوزه front office خود خدمات ارزشمندی را ارئه دهد که به دونکته توجه اساسی کرده باشد. یکی اینکه زیرساختهای خود را به حد کافی ارتقاع داده باشد. حالا این زیرساخت‌ها در واقع توجه به همه مولفه‌های زیرساختی است. داشتن اطلاعات تمیز و پاک از جمله مولفه‌های بسیار بنیادین زیرساختی به شمار می‌آید ونکته مهم دیگر در کنار توجه به توسعه زیرساخت این است که خود آن سازمان به یک بلوغ رفتاری مطلوبی رسیده باشد که شامل رفتار درون سازمانی است، که واحدهای مختلف یک سازمتن با هم در تعامل باشند، به خصوص در سازمان‌های بزرگ باید این‌چنین باشد. شهرداری تهران به عنوان یک سازمان بسیار بزرگ مطرح است. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در سطح ملی تعاملات بین دستگاهی دچار یک‌سری چالشها است و ما موضوعی که شما بر روی آن اصرار دارید و نکته ظریف و درستی است که ما در دوره گزار هستیم، در دستگاه‌های بزرگ هم این مسئله کاملا مشهود است. اشاره شد به مسئله شهرسازی و نوسازی. وقتی صحبت از شهر و یک نهاد مدیریتی به نام شهرداری می‌کنیم، شهرداری برروی موجودیت‌هایی که شهر را می‌سازد مدیریت می‌کند. اینکه شهر از چه تشکیل شده است. موجودیت‌های بنیادینی که در واقع مولفه‌های تشکیل دهنده شهر هستند مثل املاک، معابر، فضای سبز، خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند و… و از همه مهم‌تر و در راس همه آنها انسان قرار دارد. در اینجا به این معقوله‌ها نمی‌پردازیم. در مسئله ملک اگر توجه کنید، در شهرداری‌ها دستگاه‌های مختلف درون سازمانی هستند که به یک ملک توجه دارند و بر روی یک ملک به تبع ماموریتی که دارند اثر گذاری می‌کنند و عمده‌ترین آنها حوزه شهرسازی‌های و حوزه نوسازی شهرداری‌ها هستند. یکی از اقداماتی که تقریبا انرژی ما را خیلی به خود معطوف کرده است و دو سه سالی است که بر روی آن خیلی تلاش می کنیم این است که پایه‌ی اطلاعاتی املاک را در شهر تهران یکی کنیم. این جور نباشد که در ملک شما در یک دستگاه واحدی به نام شهرداری در هر اتاق یک پرونده مستقل وجود داشته باشد. ما کلیه اسناد و اوراق مردم را در شهرداری یکپارچه کردیم، موارد تکراری را حذف کردیم و آنها را دسته‌بندی موضوعی کردیم، خلاصه‌برداری و اسکن کردیم و آرشیو الکترونیکی آن را تهیه کردیم. هفته گذشته‌هم در یک مراسمی با حضور شهردار محترم تهران به صورت نمادین سه تا از پرونده‌ها را به خودشان تحویل دادیم. تمام پرونده‌هایی که در شهرداری در بایگانی نگه‌داری می‌شودذ و خود باعث کج‌رفتاری‌هایی شده را مستقیما به دارنده ملک تحویل دهیم. بد نیست که بدانید ما حدود چهار میلیون پرونده در شهرداری داریم که بالغ بر دویست‌میلیون برگ می‌شود و تمام این اسناد در این سه سال گذشته به صورت الکترونیک درآمده است. این از جمله فعالیت‌های مهم زیرساختی است که ما در چند سال گذشته به آن پرداخته‌ایم و امروز به ما این فدرت را می‌دهد که نسبت به مسئله الکترونیکی شدن فضای موضوعات شهرسازی و نوسازی به صورت یکپارچه اقدام کنیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): اگر بخواهم یک توضیح تکمیلی بیان کنم، ما اطلاعاتی را در بایگانی‌های قدیمی بر روی کاغذ داشتیم، طبیعتا دسته‌بندی کردن اینها و استفاده کردن‌های مختلف از اینها، کپی‌ها و تکرار اطلاعات را پیش می‌آورد و قطع به یقین اشتباهاتی را پیش می‌آورد. با فرمایشی که شما فرمودید، آرشیو دیجیتال از اطلاعات موجود از آن اسناد دارید که مال مردم است و هرکسی پرونده خود را می‌تواند بگیرد ضمن اینکه شهرداری از بانک‌های اطلاعاتی خودش، اطلاعات املاک ر ا دارد. به این معنا که الان شهرداری قادر است با پردازش این اطلاعات به صورت آماری و به صورت فرآیندهای مختلف تحلیل اطلاعات به این نتیجه برسد که چه خدماتی مربوط به چه ناحیه‌ای است. مثلا مباحثی مثل زلزله که به آن پرداخته شده بود. بعضی از سرویس‌های دیگر اینکه اگر ما مراجعه کردیم به شهرداری نیازی به ثبت درخواست اطلاعات نداریم یعنی بخش عمده این اطلاعات در بانک اطلاعاتی از قبل موجود می‌باشد.

از آقای مهندس قائمی می‌خواهم که راجع به ادامه صحبتی که در خصوص سیستم شهرسازی داشتند موضوعی که اشاره شد راجع به آرشیو دیجیتال بفرمایند که بعد از این شهرداری چه می‌کند و چه اقداماتی را در این زمینه انجام می‌دهد؟

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): ما بعد از اینکه آرشیو الکترونیکی شهرداری را راه‌انداز ی کردیم که حدود دو سال و نیم است بهره‌برداری می‌شود، تدبیر امسال شهرداری این است که در واقع بر اساس یک برنامه‌ای فراخوان کنیم و از مردم بخواهیم بیایند و پرونده‌های املاک خود را نزد خودشان نگه دارند که هم خیلی امین‌تر و مطمئن‌تر هستند و هم فضای خیلی بزرگی که ما در هر منطقه اختصاص داده‌ایم به این موضوع آزاد می‌شود و هم خیلی ضرورتی نیست که اسناد کاغذی بی دلیل در شهرداری‌ها نگهداری شود. البته به صورت بسیار نادر،‌بعضی از اسناد و اوراق که جنبه تاریخی و ملی دارند استثنا هستند و وضعیت متفاوتی خواهند داشت.

به طبع وقتی این یکپارچگی داده‌ای اتفاق افتاد، امکان بسیار بزرگی در اختیار ما قرار خواهد گرفت، که ما مستقل از موقعیت جغرافیایی به مردم سرویس دهیم. شما اگر امروز ملکتان در محدوه یک منطقه است، ناگزیر هستید که برای گرفتن خدمات به همان منطقه مراجعه کنید. ایده کلی که در شهرداری تهران دنبال می‌شود این است که ما مستقل از موقعیت جغرافیای مکانی انجام دهیم، و این نوید را می‌دهم که در طول امسال این اتفاق در سطح شهر تهران عملیاتی شود و به طبع استعلاماتی که در روندهای گرفتن مجوزهای ساخت‌و ساز که انواع متنوعی دارد که تحت عنوان پروانه می‌شناسیم و گرفتن گواهی که تحت عنوان پایان کار می‌شناسیم و آنها هم تنوع زیادی دارد، اتفاق خواهد افتاد. ساده‌ترین شکلی که ما از سال گذشته عملیاتی کردیم و یک مرحله از مراحل کار مردم را کم کرد و چندین مرحله از کارهای درون سازمانی خود ما را کم کرد. استعلاماتی که بخش‌های داخلی شهرداری خودشان از خودشان باید می‌گرفتند. افرادی که در محدوه بخش مرکزی و قسمت‌های قدیمی شهر زندگی می‌کنند، با تسهیلاتی که شهرداری و دولت در بحث بافت فرسوده به مردم می‌دهند آشنا هستند. ما قبلا مردم را مکلف می‌کردیم که بروند و بخش‌ دیگر شهرداری استعلام بگیرند که آیا ملکشان د بافت فرسوده هست و آیا می‌توانند از تسهیلات بافت فرسوده استفاده کنند یا خیر. که آن هم مبتنی بود که یک‌سری کاغذهای که تحت عنوان sheetهای نقشه در اختیار کارشناس بود و هم نقش عامل انسانی در این سیکل جدید حذف شده و هم سرعت عمل به شدت بالا رفته و هم به جرات می‌توان گفت که در آن دیگر هیچ تخلفی صورت نمی‌گیرد و یک رفتار عادلانه‌ای با مشتریان صورت می‌پذیرد. موارد دیگری هم در بحث شهرسازی در دست اقدام است که مهم‌ترین آنها حق و حقوق مردم نسبت به ساخت‌و ساز است. مجموعه قوانین و مقررات شهرداری‌ها و به خصوص شهرداری تهران معمولا در اختیار مردم نیست و اطلاع زیادی هم از آن ندارند.

ما یک سرویسی را در سایت شهرداری داریم تحت عنوان مقررات شهرسازی، تمام قوانین از سال ۱۲۹۰ از زمان تاسیس بلدیه، تجمیع شده ، اگر نسخه اصلی آن وجود داشته اسکن شده، و شما می‌توانید روی هر کلید واژه‌ای که در واقع در این مقوله است جستجو انجام دهید. حتی قوانین ناسخ و منسوخ در این حوزه اعمال شده که شفافیت اطلاعاتی بسیار بالایی را به بار آورده است و مسئله دیگری که خوب است یک جلسه مستفل در باره آن صحبت کنیم، بحث ابلاغ طرح جامع و تصویب طرح تفسیلی شهر تهران است که به طبع آن ما در حال آماده‌سازی نسخه دیجیتالی آن هستیم، و قطعا در سه ماهه اول امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و بزرگترین مزیتی که دارد این است که همه شهروندان تهرانی بدون هیچ گونه محدودیت اطلاعاتی می‌توانند به اطلاعاتی دستیابی داشته‌باشند مثل اینکه ملکشان در چه وضعیتی است و از چه تسهیلاتی برای ساخت‌و ساز می‌توانند استفاده کنندو الی آخر…

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): از مصادیق بزرگ فرمایشات مقام معظم رهبری در وضوح جهاد اقتصادی، کاهش هزینه‌ها علی‌الخصوص هزینه‌های غیر ضروری است. امیدواریم تا با امکاناتی که جنابعالی در شهرداری تهران فراهم می‌کنید و امکاناتی که سایر دوستان در مراکزی مثل مراکز صدور گواهی دیجیتال فراهم می‌آورند، موقعیت و امکانی فراهم شود تا همین مراجعاتی که امروز انجام می‌شود، در حد مراجعات ضروری کاهش پیدا کند و انشاءالله هم‌وطنان ما بتوانند طعم یک خدمت سریع و کم هزینه را بچشند.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

· میهمان برنامه: آقای مهندس قائمی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

چرا شهرداری از سیستمهای GIS استفاده میکند؟

زمان مطالعه: 12 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...