خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / چرا شهرداری از سیستمهای GIS استفاده میکند؟

چرا شهرداری از سیستمهای GIS استفاده میکند؟

زمان مطالعه: 12 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

مجری برنامه: امروز هم همچون برنامه‌های گذشته در خدمت کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی هستیم. همچنین افتخار حضور میهمان محترم برنامه جناب آقای علی‌اصغر قائمی مدیر عامل محترم سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران را خواهیم داشت. امروز هم در برنامه به سوی فردا می‌خواهیم به موضوع استفاده از خدمات الکترونیکی شهرداری در حوزه شهری بپردازیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در دو سه برنامه گذشته راجع به سرویس برنامه‌ریزی سفر شهرداری و همچنین خدمات ترافیکی نقشه شهری که اصطلاحا در فناوری اطلاعات به آن GIS می‌گویندصحبت کردیم . از آقای مهندس قائمی می‌خواهم که در دو حوزه‌ای که خیلی هم بی‌ربط به هم نیست و با هم سنخیت هم دارد به ما اطلاعاتی را بدهند. ما در حوزه اطلاع‌رسانی و اطلاعات جغرافیایی در حال حاضر در شهرداری چه اقداماتی انجام شده است.

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): در حوزه اطلاع‌رسانی مدیریت شهرداری و شورای محترم شهر تهران معتقد هستند که دانستن حق مردم است، نسبت به تصمیماتی که مدیریت شهری اتخاذ می‌کند.شاید بتوان گفت این حرکتی که به سوی اطلاع‌رسانی شفاف و فراگیر حدود چهار، پنج سال است که به صورت جدی در شهرداری ساماندهی شده، برنامه‌ریزی شده و اجرا می‌شود. اولین اقدامی که ما انجام داده‌ایم و سابقه آن برمی‌گردد به سال۱۳۸۵ این بود که کلیه صورت‌های مالی شهرداری در اختیار مردم قرار گیرد. شهرداری به عنوان یک بنگاه اقتصادی، از بعد فعالیت‌های اقتصادی شبیه شرکت‌های خصوصی مکلف است در پایان سال تراز مالی تهیه کندو صورت‌های مالی توسط حسابرسان کنترل می‌شود و به شورای شهر تقدیم می‌شود و مراحل قانونی خود را طی می‌کند. این حرکت بسیار بزرگی بود که شعرداری با تمام شفافیت این اطلاعات را هر سال بر روی سایت می‌گذارد. از سال ۱۳۸۷ به این طرف نیز این صورت‌های مالی سه ماهه شد. اگر شما به سایت شهرداری مراجعه کنید، ملاحظه خواهید کرد که صورت‌های مالی شهرداری همان‌طور که عرض کردم از سال ۱۳۸۵ در اختیار شهروندان قرار گرفته است، و ریز هزینه‌هایی که شهرداری در طی هر سال انجام داده است را می‌توانید ببینید.

بحث دیگری که حدود دو سال است که باب شده است آن هم به دلیل اینکه سیستمی شد بودجه‌های شهرداری هستند. هر ساله ابتدای سال شهرداری بودجه‌ای را به شورا تقدیم می‌کند جهت تصویب برای حوزه‌های عملکردی خود، هم در سال ۱۳۸۹ و هم در سال۱۳۹۰ بودجه‌های مصوب شهرداری در اختیار مردم قرار گرفته است، و حتی می‌توانید به تفکیک محله و محل سکونت متوجه شوید که شهرداری قصد دارد چه اقدامات عمرانی را برای شما انجام دهد. ما برای سال ۱۳۹۰حدود هفت‌هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب برای شهرداری داریم که ریز تمام این هزینه کردها را شهروندان می‌توانند بر روی سایت شهردار ببینند. این دو حوزه از نظر شفافیت مالی اقدامات بسیار بزرگی محسوب می‌شوند.

سرفصل دیگری که فکر می‌کنم از جنس دانستن حق مردم است به حساب آوریم، طرح‌های جامع شهری است. مستحضر هستید که شورای عالی شهرسازی و معماری در سال گذشته طرح جامع شهر تهران را مصوب کرد و طرح جامع فعلی جایگزین طرح جامع قدیمی شد که برمی‌گردد به سال۱۳۴۹٫ جزئیات طرح جامع بلافاصله بعد از تصویب بر روی سایت شهرداری قرار گرفت و هر کدام از شهروندان علاقه‌مند باشند که بدانند رویکردهای توسعه شهر تهران چیست در این سند قابل دسترسی است .

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): من این توضیح را عرض کنم که با نبود این طرح‌های جامع شهری که باعث توسعه بخش‌های مختلف شهر با رویکردهای مختلف شهرداری می‌شود، پیش از این به این صورت بود که طرح‌ها به صورت راند اطلاعاتی مبادله می‌شد و از یک جایی در شهرداری به بیرون درز می‌کرد. و بعد بلافاصله باعث سودجویی و منفعت طلبی یک عده خاص می‌شد، در حالی که این‌طور که شما می فرمایید، مسئله خیلی حاد و جدی مردم و درگیری مستقیم مردم همین موضوع است. یعنی دانستن مردم از طرح‌های جامع توسعه شهری می‌تواند به این موضوع کمک کند که ما بگوییم مردم همه می‌دانند که شهرداری کجای شهر را چگونه می‌خواهد توسعه دهد و رویکرد شهرداری به این موضوع چیست.

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): جنابعالی توضیح خوبی را فرمودید، مخاطبین ما در فضای cyber در واقع بخش‌های مختلف جامعه هستند. مردم یک بخشی از مخاطبین ما هستند، نخبگان و خبرگان یک بخشی از مخاطبین ما هستند، شخصیت‌های حقوقی به معنای بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها، نهادها و حتی دفاتر دولتی بخشی از مخاطبین ما هستند. طبیعتا ما در حوزه اطلاع‌رسانی باید توجه کنیم که همه اقشار مخاطب را هدف‌گزاری کنیم و پوشش دهیم. آن بخش اطلاعات مالی که من عرض کردم شاید برای مردم عادی خیلی کاربرد نداشته باشد ولی قطعا برای نخبگان و خبرگان و بخش‌های حقوقی حتما مفید فایده خواهد بود.

در بخش طرح جامعه، من این توضیح را عرض کنم که، طرح جامع به تعبیر خیلی ساده سند مدیریتی توسعه شهر است. در آنجا چشم‌اندازهای توسعه شهر را مورد بحث قرار داده است، و ماموریت‌های کلان شهر و اهداف توسعه شهر را مورد بحث قرار داده است. آن‌چیزی که مد نظر شماست و محل راند اطلاعاتی است و ما به شدت به دنبال این هستیم که بر این رانت هم غلبه کنیم و فرصت‌های یکسانی را برای مردم فراهم کنیم که آن طرح تفصیلی می‌باشد. و همان‌طور که از اسمش پیداست جزئیات طرح جامع را به ازای هر parcel‌ملک تشریح می‌کند که مثلا در حال حاضر ملک شما در کاربری مسکونی قرار دارد و یا در کاربری تجاری، و یا در کاربری آموزشی و یا فضای سبز و الی آخر. و بعد اینکه چه حقوق محتسبه‌ای شما می‌توانید بر اساس قانون داشته باشید و تراکم ساختتان چقدر است و از چه مجوزهای قانونی شما در آنجا می‌توانید استفاده کنید.

طرح تفصیلی شهر تهران هنوز به تصویب کمسیون ماده پنج نرسیده است، هر چند مشاورین حوزه شهرسازی مطالعاتشان را تمام کرده و مصوباتشان را به شهرداری تحویل داده‌اند و سروی آن آماده است و به محض اینکه مراحل تصویب طی شود فقط یک سوئیچ است و اگر امروز آماده شود بعد از ظهر برروی سایت قرار می‌گیرد چون سرویس کاملا آماده است و من فکر می‌کنم این اتفاق، اتفاق بسیار بزرگی است در حوزه شهر تهران.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): صحبت‌های متفاوتی را در گزارش برنامه شنیدیم. همان‌طور که یکی از شهروندان ما در گزارش اظهار می‌کرد، تمام الکترونیکی شدن و تمام غیر حضوری شدن یک خدمت را ملاک پیشرفت می‌دانستند و ما طبیعتا همان‌طور که در چند برنامه گذشته نیز اطلاع دادیم و راجع به این موضوع صحبت کردیم دوره‌های گزار مختلفی از ابعاد مختلف، چه ابعاد فنی چه ابعاد مدیریتی و چه ابعاد فرهنگی باید طی کنیم تا به آنجایی برسیم که انشاء‌الله خدماتمان را کاملا غیر حضوری ارائه دهیم. اما در بحث اطلاع‌رسانی، صحبت می‌کردیم، یکی از اطلاعات بسیار مفید و موثری که شهروندان عزیز تهرانی می‌توانند بگیرند مسئله ترافیک و اطلاع از مدیریت سفرها است . از آقای مهندس قائمی خواهش می‌کنم که دربتره این موضوع توضیحاتی را بفرمایند تا وارد بخش بعدی صحبت شویم.

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): کلیه اتفاقاتی که در سطح شهر تهران رخ میدهد که مربوط به حوزه مدیرت شهری و شهرداری می‌شود، بخش عمده‌ای از آن مکان محور است، یعنی اتفاقی است که منتسب به یک جای خاصی است که از جمله این مقوله‌ها بحث ترافیک است. شهروندان محترم تهرانی مستحضر هستند که حوزه حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تجهیزات پیشرفته و نسبتا مناسبی که در اختیار دارد به صورت آنلاین از وضعیت ترافیک معابر شهری اطلاع دارد. این اطلاع به مدیریت بهتر مشترک بین شهرداری و نیروی انتظامی در مسئله ترافیک بسیار کمک می‌کند. از جمله مدیریت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و بعضا ممکن است به دلایلی بستن معابر و تغییر مسیر دادن و امثال آنها صورت پذیرد. یکی از چیزهایی که برای مردم خیلی جذاب است این است که اطلاعات ترافیکی در اختیارشان قرار گیرد. ما این اطلاعات ترافیکی را از مرکز کنترل ترافیک چون به صورت الکترونیک تولید می‌شود حدود یک سالی است که روی سایت شهرداری قرار داده‌ایم و شهروندان می‌توانند مراجعه کنند و در واقع وضعیت ترافیک معابر را ملاحظه کنند. سوالی که ممکن است پیش بیاید این است،‌خوب ما وضعیت ترافیک را بر روی وب و اینترنت گذاشته‌ایم. شما الان در خودرو چگونه می‌توانید استفاده کنید؟ کسی می‌تواند از این اطلاعات استفاده کند که یا در منزل و یا در محل کار پای کامپیوتر نشسته و به اینترنت وصل است. بنابراین، این مسئله‌ی بسیار مهمی است و امیدوارم انشاء‌الله در نیمه اول امسال به سرانجام برسد که بتوانیم آن را بر روی موبایل نیز نصب کنیم و مردم بتوانند از طریق موبایل وضعیت ترافیک را مطلع شوند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): لطفا این اطلاعات را دقیقا نام ببرید. یعنی اینکه وضعیت بار ترافیکی معابر مختلف، متفاوت است، بفرمائید در چه سطحی؟

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): دسته‌بندی‌های کلان مسئله را ما اطلاع رسانی می‌کنیم. یعنی ترافیک سنگین، نیمه سنگین، متوسط و سبک را برای معابر اصلی مثل اتوبان‌ها و شریان‌های اصلی شهر، ممکن است معابر فرعی دیگر در این دسته‌بندی قرار نگیرند چون در این صورت حجم اطلاعات بسیار زیاد می‌شود و امکان انتقال آن وجود نخواهد داشت و معمولا هم مردم نیاز دارند که ترافیک معابر اصلی شهر را بدانند. راجع به برنامه‌ریزی سفر هم خوشبختانه از زمانی که سرویس بلیط الکترونیک حوزه اتوبوس‌رانی و مترو یکپارچه شده‌اند این امکان را به ما داده که در واقع کم‌کم اطلاعات back office این دو حوزه را ببریم به سمت یکپارچگی. و طبیعتا به طبع ارزش‌افزوده‌هایی از قبل این یکپارچگی اطلاعات اتفاق می‌افتد از جمله اینکه ما یک امکان را به شهروندان بدهیم که از نقطه الف به نقطه ب که می‌خواهند حرکت کنند، بتوانند از سیستم سوال کنند که چه مسیری را بروند بهتر است؟ البته متناسب با ساعت روز، چون ترافیک سطح شهر تهران تقریبا یک الگوی رفتاری شناخته شده‌ای دارد متناسب با فصول مختلف سال، مثلا ما در مهر ماه یک رفتار ترافیکی داریم و در تعطیلات نوروز یک رفتار ترافیکی دیگر. بنایراین متناسب با این الگوی رفتار ترافیکی که patternهایش در سیستم موجود است و matrix OD شهر تهران به تعبیری، نقاط مبداء و مقصد که برای ما روشن است می‌شود از سیستم سوال کرد و سپس سیستم به شما پاسخ می‌دهد که برای رفتن از نقطه الف به نقطه ب شما سه مسیر دارید. قسمت اول را با اتوبوس قسمت بعدی را پیاده‌روی کنید و قسمتی را با مترو و تاکسی بروید و ممکن است الگوهای مختلفی را به شما پیشنهاد کند. این هم انشاء‌الله به محض اینکه سرویس آماده شد و بر روی وب آمد بلافاصله بنا داریم که بر روی موبایل نیز ببریم چون کارکرد اصلی آن این است که این سرویس‌ها بر روی موبایل در اختیار مردم قرار گیرد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): آیا مسائلی که فرمودید با توجه به وضعیت آن لحظه ترافیک هم تغییر میکند؟

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): travel planning یا برنامه‌ریزی سفر، عمدتا مسیر را مشخص می‌کند. البته می‌شود از سیستم سوال کرد که کوتاه‌ترین زمان و یا کوتاه‌ترین مسافت را دهد. احتمالا کوتاه‌ترین زمان همیشه با کوتاه‌ترین مسافت یکی نخواهد بود. این متناسب با وضعیت الگوی ترافیکی آن معابری است که مورد سوال قرار می‌گیرد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): بعضی اوقات ما وقایع خاصی در شهر داریم. مثلا یک زمانی در شهر نمایشگاهی داریم و یا در جایی ترافیک خاصی داریم، همان‌طور که می‌فرمایید، ترافیک به لحظه مانیتور می‌شود و در مرکز کنترل ترافیک ثبت می‌شود. یا مثلا وضعیت جوی خاصی داریم و در یک منطقه خاص شهر آلودگی هوا داریم و نباید با ماشین شخصی و یا تاکسی به آن منطقه برویم و ترجیح این است که با وسیله دیگری به آن منطقه برویم. آیا این‌ها هم در آن برنامه‌ریزی سفر لحاظ شده است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): در پلن کلی برنامه‌ دیده شده است اما اینکه در این فاز اول به بهره‌برداری برسد چون مستلزم یک همکاری بین بخشی گسترده است، شاید من نتوانم به طور صریح خدمت مخاطبین محترم این قول را بدهم که در فاز اول محقق می‌شود. ولی بنا داریم که انشاء‌الله این فاکتورها را در سیستم لحاظ کنیم.

البته در اینجا راجع به گزارشی که در برنامه پخش شد توضیحاتی را نیز باید عرض کنم. خانم افشار در این گزارش به نکات مهمی اشاره کردند و پاسخ‌های خوبی هم از شهروندان شنیده شد. ما باید یک شاخص قرار دهیم برای اینکه توقعمان از خدمات در حوزه‌های مجازی چیست. ما در حوزه کاری خودمان شاخص‌هایی که برای تحقق یک خدمت الکترونیکی مد نظرمان است، اولا تک پنجره‌ای شدن خدمات است یعنی شما را مستغنی کند از اینکه برای گرفتن یک خدمت به نقاط مختلف مراجعه کنید. در واقع یکی از کارکردهای دفاتر خدمات الکترونیک این است که مردم دیگر به شهرداری‌ها مراجعه نکنند. و یک جای مشخصی برای دریافت خدمات از شهرداری را بشناسند. در واقع این شاخص تک‌پنجره‌ای بودن می‌باشد. شاخص دیگری که مد نظر است کاهش تعداد مراجعات می‌باشد. مثلا قبلا برای گرفتن مفاصاحساب و عوارض خودرو چهار بار مراجعه داشتیم که من در برامه‌های قبلی خدمتتان توضیح دادم. این به یک‌بار کاهش می‌یابد و یا به طور مشابه در مسئله ساخت‌و‌ساز دوازده بار مراجعه را به چهاربار رسانده‌‌ایم. بنابراین اگر این شاخص‌ها مد نظر باشد هدف مسئله هم به‌طور بهتری قابل پیگیری است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): فرمایشات شما صحیح است و از طرفی هم همان‌طور که در ابتدای برنامه عرض کردم، واقعا شهروندام ما انتظار دارند که هرچه کمتر مراجعه کنند و هرچه سریعتر کارشان انجام شود. حتی ما واقعا از سیستم‌های الکترونیکی که امروز در سازمان‌های پیشرویی مثل شهرداری در حال فعالیت است توقع بالایی داریم، حتی در مواقعی که لازم ا ست کاری را برای شهرداری انجام دهند این شهرداری باشد که با امکانات فناوری اطلاعات به سراغ آنها می‌رود و شهرداری باشد که این بستر را به ساده‌ترین حالت برای آنها فراهم می‌کند. فرض کنید در حال حاضر در سیستم‌های پشتیبانی شرکت‌های خصوصی بسیار زیادی شما می‌بینید اگر در جایی ثبت‌نام کرده کرده‌باشید آنها شما را می‌شناسند، مثلا اگر یک اشتراکی در یک جایی به پایان می‌رسد آنها به ما اطلاع می‌دهند که آیا می‌خواهید تمدید شود. و یا اگر قرار است مبلغ قسطی پرداخت شود اعلام می‌کنند. مردم از شهرداری هم چنین انتظاری دارند، چون شهرداری را یک سازمان پیشرو در خدمات انفورماتیک و خدمات فناوری اطلاعات و حوزه فضای مجازی می‌دانند. به ترتیبی که مطلع باشند که شهرداری چه انتظاراتی از آنها دارد و در چه مرحله‌ای است همان‌طور که شما فرمودید من هم کم سازمانی را سراغ دارم که به این شفافیت تمام تراز عملکردی و کار مالیاتیش را بر روی سایت اینترنتی آورده باشد. یا اگر ما مبلغی را واریز می‌‌‌‌‌‌کنیم، نیاز نباشد، که فیش واریزی را به دست بگیریم و از این میز به آن میز برویم تا اعلام وصولی کنیم چون شهرداری خود این تفاوق را با بانک انجام داده است، این خیلی خوب است اما طبیعتا انتظار بعدی را نیز پدید می‌آورد.

برای اینکه حداکثر استفاده را از حضور آقای مهندس قائمی داشته باشیم از ایشان خواهش می‌کنم، مباحثی را که تا الان در حوزه شهرداری و خدمات الکترونیک شهرداری مرور کردیم جمع‌بندی کنیم تا انشاء‌الله در برنامه‌های آتی به حوزه‌های جدیدی از این خدمت بپردازیم.

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): در این برنامه ما برروی بحث مراودات مالی‌مان با شهروندان در زمینه پرداخت‌های خرد صحبت کردیم اعم از مستقیم و مستمر و خوشحالیم از اینکه توانسته‌ایم کلیه پرداخت‌های از این دست را به صورت الکترونیک و غیرحضوری انجام دهیم و امیدواریم انشاء‌الله پرداخت‌های کلانی هم که بعضا به وجود می‌آید بتوانیم صددرصد الکترونیکی کنیم که هم سلامت اداری بیشتری را برای ما به بار می‌آورد و هم اطمینان بیشتری را برای شهروندان گرامی به ارمغان خواهد آورد. شهرداری بنا دارد در این حوزه تا انتها پیش رود.

در بحث شفافیت اطلاعات صحبت کردیم، عرض کردم که کلیه اطلاعات بودجه‌ای و مالی شهرداری را هر ساله بنا داریم در دسترس مردم قرار دهیم و این جزء مطالبات مردم قرار می‌گیرد. شما اگر برنامه‌های سالانه ما را بدانید، حتی برنامه‌های حوزه IT‌ را که در حال حاضر بر روی بودجه سال ۹۰ موجود است و شما می‌توانید مطالعه کنید و اینها را مطالبه کنید که تا چه حدی پیشرفت کرده، یا نکرده و غیره. و اینها مباحثی است که بسیار کمک می‌کند تا مردم خودشان در مدیریت شهر به شکلی بتوانند مشارکت داشته باشند.

بحث دیگری که در حوزه اطلاع رسانی داشتیم که فکر می‌کنم گل‌سرسبد کارها باشد، بحث ارائه نسخه الکترونیکی طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران است که عرض کردم طرح جامع سال گذشته تصویب شد و در دسترس قرار گرفت و طرح تفصیلی هم در مراحل تصویب است و بلافاصله بعد از تصویب در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت که فکر می‌کنم این موضوع نقطه عطفی در مسئله اطلاع‌رسانی شهر تهران باشد. این نکته را نیز عرض کنم، درست است که شهرداری نهادی است که مردم از آن متوقعند که روز به روز مسیر تکامل را طی کند ولی به این نکته نیز توجه کنید که ما حدود دوازده میلیون مشترک داریم و جزء سازمانهایی هستیم که پرمخاطب‌ترین به حساب می‌آ‌ییم. اقدامات دیگری که در دست اجراء داریم و در کوتاه مدت آینده انشاء‌الله به ثمر خواهد رسید، اطلاعاتی است که از طریق وب‌سایت و موبایل در حوزه ترافیک در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. انشاءالله در برنامه‌های آینده یک سلسله اطلاعاتی را نیز در زمینه JIS و مباحث دیگر در اختیار مخاطبین عزیز قرار خواهیم داد.

کارشناس برنامه( آقای مهندس صائبی): باعث خوشحالی و افتخار است که ما در برنامه به سوی فردا میزبان عزیزانی در حوزه‌های مختلفی بودیم و امروز به مخاطبین عزیز این مژده را می‌دهم که همان‌طورکه برنامه را دنبال می‌کنند، ما تقریبا به یک نقطه همگرایی در ارائه خدمات می‌رسیم. اگر آقای مهندس قائمی و همکارانشان در شهرداری بتوانند موضوعات گواهی‌های دیجیتال بحث شده در برنامه به سوی فردا را به کار گیرند و اطلاعاتی که در برنامه‌های مربوط به موبایل بیزینس، سه، چهار برنامه درباره تلفن همراه و کاربردهای تلفن همراه را نیز در کنار آن به کار گیرند، حتما ما به یک جهش و یک فصل جدید از خدمات فناوری اطلاعات رسیده‌ایم. وقتی آقای مهندس قائمی صحبت از دوازده ملیون مخاطب می‌کنند و شهرداری را پرمخاطب‌ترین می‌نامند، و این نسبت مستقیم دارد یعنی وقتی بیشترین مخاطب را دارند، بیشترین متوقع را نیز خواهند داشت و انتظار می‌رود که بیشترین همفکری را با مخاطب خود داشته باشد و حتما به ایده‌ها و تفکرات مخاطبین خود هم احترام بسیار زیادی بگذارد و دریافت کند، خیلی خوب است که شهرداری طرح تفصیلی شهری‌اش را بعد از تصویب بر روی اینترنت قرار می‌دهید و خیلی خوب است که برنامه‌های سالانه را با مردم درمیان می‌گذارند، من فکر می‌کنم با توجه به روند سریعی که شهرداری تهران درپیش گرفته است خالی از انتظار نیست که اکر ما بگوییم برنامه‌‌های سال۱۳۹۱ شهرداری و یا شش ماه دوم سال ۱۳۹۰ را برروی سایت ببینیم و مردم بازخوردها و نظراتشان را به شهرداری برگردانند و شهرداری بتواند بفهمد که از دوارده میلیون مخاطبی که حتما تعداد زیادی نخبه و خبره در آنها وجود دارد چه نظرات مشورتی و یا نظرات جدیدی ممکن است برای شهرداری به وجود بیایید.

امیدواریم که انشاءالله همین مراجعات کم مردم به شهرداری و همین مراجعات حضوری که ناچار از حضور در دفاتر خدمات الکترونیکی شهرداری هستند هم با به کارگیری گواهی‌های دیجیتال و با به کارگیری سیستم‌های موبایل به حداقل برسد، تمام پرداخت‌ها الکترونیکی شود و انشاءالله با تلاش‌هایی که مهندس قائمی و همکارانشان در سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران دارند ما بتوانیم فصل جدیدی از خدمات فناوری اطلاعات را در کشور رقم بزنیم. این موضوع خیلی مهم است که ما متخصصینی را امروز داریم که به معنای واقعی جهاد علمی می‌کنند و کاری را برای مردم انجام می‌دهند که بعضا تصورش هم در ذهن بعضی از ما و همشهریان نمی‌گنجد. و در پایان برای جنای آقای مهندس قائمی و همکاران محترمشان در سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم در برنامه‌های آتی نیز بتوانیم از حضور ایشان بهره‌مند شویم.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

· میهمان برنامه: آقای مهندس قائمی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

مدیریت شهری با طعم پرداخت الکترونیکی

زمان مطالعه: 11 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...