خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / ساماندهی حمل و نقل شهری از منظر فناوری اطلاعات شهرداری تهران

ساماندهی حمل و نقل شهری از منظر فناوری اطلاعات شهرداری تهران

زمان مطالعه: 9 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

مجری برنامه: در برنامه امروز هم همانند تمام برنامه‌های به سوی فردا با کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی همراه خواهیم بود. و در خدمت میهمان محترم برنامه جناب آقای مهندس قائمی مدیرعامل محترم سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران نیز هستیم.

مروری داشته باشیم بر برنامه گذشته که در خدمت آقای مهندس قائمی بودیم و سپس وارد بحث امروز خواهیم شد.

کارشناس برنامه‌(آقای مهندس صائبی): در برنامه گذشته راجع به حوزه‌های عمومی خدمات فناوری اطلاعات در شهرداری تهران صحبت کردیم. آقای مهندس قائمی فرمودند که حوزه‌های حمل و نقل، حوزه‌های اطلاع‌رسانی، حوزه‌های فرهنگی جزء حوزه‌های اصلی و پرکاربردتر ارائه خدمات شهرداری به مردم می‌باشد. و در این حوزه‌ها هم سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران بعضی از خدمات خود را طراحی کرده و در حال ارائه دادن می‌باشد. در برنامه گذشته در خصوص مباحثی مانند پرداخت کرایه اتوبوس و مترو که یکپارچه‌سازی شده بود، صحبت کردیم و درباره کارت بلیت الکترونیکی و اشارات کوچکی راجع به ساماندهی و monitoring و در واقع درک وضعیت و الگوهای سفرهای مردم در شهرداری نیز صورت گرفت. بحث‌هایی مثل طرح ترافیک و معاینه فنی مطرح شد و چون در برنامه گذشته فرصت نکردیم که به این خدمات بپردازیم، از آقای مهندس قائمی درخواست دارم که توضیح بیشتری راجع به سرویسهایی که در حوزه حمل و نقل از طرف سازمان فناوری اطلاعات مستقیما برای مردم ارائه می‌شود، بفرمایند. پیش از آن تشکر و قدردانی می‌کنم از جناب آقای مهندس قائمی که با مشغله بسیاری که دارند وقت ارزشمند خود را در اختیار ما قرار داده و در این برنامه حضور به هم رسانده اند.

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): ما در جلسه گذشته به بحث حمل و نقل پرداختیم. عرض کردم که در حوزه حمل و نقل مسئله اصلی خود بحث حمل و نقل و خدمات جانبی آن است. مثل جمع‌آوری کرایه که فواید بسیاری دارد و بحث بسیار مهمی است و به دانش این مسئله اشاره کردیم که از قبل الکترونیکی شدن دریافت کرایه‌هامتوجه می‌شویم که حجم سفرها در چه ساعاتی از روز و در چه نقاطی از شهر متمرکز می‌شود و با علم به این موضوع می‌توانیم در زمینه حمل و نقل درون شهری برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم. فواید دیگری نیز دارد که خیلی از چشم دور نیستند، مثلا اینکه دیگر نگران پول خرد نیستیم و دقیقا می‌شود هر عددی را از کارت مسافر کسر کرد و یک کرایه واقعی را از مسافر دریافت کرد.

مسئله محدوده طرح ترافیک را مختصرا اشاره‌ای کردیم. مستحضر هستید که تهران دارای محدوده طرح ترافیک، محدوده زوج و فرد و محدوده آزاد است که دو محدوده اصلی امرزه با سیستم ثبت تخلف کنترل می‌شود و حجم بسیار بالایی از نیروی انسانی را تحلیل داده است و اطلاعات بسیار دقیق‌تر و صحیح‌تری را در اختیار ما قرار می‌دهد و زمان بسیار بالایی را برای ماsave میکند که می‌توانیم انرژی این زمان را در جاهای دیگری به کار گیریم. حدود یکسال است که ما سرویس فروش آرم طرح ترافیک روزانه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و شما می‌توانید از طریق سایت شهرداری پرداخت الکترونیک و گرفتن آرم از پرینتر منزل و یا محل کار خود را انجام دهید و از این خدمات استفاده کنید و امیدواریم که خدمات جانبی حوزه حمل و نقل که نیاز به ورود به فضای مجازی دارند را بتوانیم بیش از پیش در خدمت مردم باشیم و یک از مصداق‌های آن که مشغول کار هستیم و انشاء‌الله آن را نیز در آینده نزدیک ارئه خواهیم داد و آن بحث برنامه‌ریزی سفر است. شما به عنوان یک شهروند از هر نقطه‌ای به نقطه دیگر که بخواهید سفر کنید به راحتی و با در اختیار داشتن یک‌سری اطلاعات بتوانید برنامه‌ریزی نمایید. مثلا نقطه الف به نقطه ب را می‌توانید به سه قسمت تفکیک نمایید و یک قسمتی را با اتوبوس سفر کنید، بخشی را بامترو و قسمتی را پیاده و…. این چیزی است که در اکثر شهرهای بزرگ دنیا تحت عنوان travel planning (برنامه‌ریزی سفر) در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. ما نیز شروع کرده‌ایم و جزء سرویس‌هایی است که انشاء الله در نیمه اول سال بتوانیم در اختیار همشهریان تهرانی قرار دهیم.

بحث خیلی مهمی که از گردونه‌ی نگاه ما به دور ماند و بخش مدیریت حوزه حمل و نقل باید بیشتر به آن معطوف باشد، بحث حمل بار است. به هر حال ترافیک درون شهری یا ناشی از سفرهای شهروندان است و یا حمل و نقل کالا. در جلسه قبل خدمت مخاطبین عزیز برنامه عرض کردم که ما به طورمیانگین روزی ده میلیون سفر در تهران داریم. یک چنین آمارهایی هم در زمینه حمل و نقل کالا وجود دارد و طبیعتا اگر این مسئله هم ساماندهی شود که قطعا IT‌ می‌تواند به کمک آن بیاید به خصوص در بحث برنامه‌ریزی سفرکالا، طبیعتا ما میتوانیم ترافیک خیلی روان‌تری در سطح شهر تهران داشته باشید.

مجری برنامه: از آقای مهندس صائبی درخواست داریم که با توجه به گزارشی که در برنامه پخش شد اگر برای مسائل و سوالات مطرح شده از طرف مردم پاسخ و توضیحی وجو دارد بیان نمایند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): پاسخ به مسائل و سوالات دو صورت دارد. یا اینکه ما می‌خواهیم بعضی مسائل را توجیه کنیم و یا پاسخ دهیم که مناسب نمی‌بینم در اینجا این موضوع را عنوان کنم. من چند مورد را عرض می‌کنم و از آقای مهندس قائمی می‌خواهم که راجع به آن توضیح دهند. همیشه مسائلی که در بعد تکنولوژی و بعد از بکارگیری تکنولوژی پیش می‌آید در آن دوره گزاری که مردم اعتماد می‌کنند، مخاطب را اذیت می‌کند. به خاطر داریم که ده-پانزده سال پیش که تازه بانک‌ها به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رفتند یک موضوع عامی که مطرح می‌شد این بود که سیستم قطع است. وقتی که پشت باجه برای انجام کاری می‌رفتید سیستم قطع است، یعنی منتظر بمانید تا زمانی که سیستم وصل شود. که این موضوع امروز در این گزارش بسیار نمایان بود. اما بعضی از این مشکلات خاصیت به‌کارگیری تکنولوژی می‌باشد ولی البته خیلی توجیه ندارد، یعنی وقتی یک سرویسی راه‌اندازی می‌شود باید تمام و کمال به مرحله اجرا در بیاید.. با یکی از مدیران IT که صحبت می‌کردیم و نظرات مردم را بررسی می‌کردیم، ایشان حرف جالبی زدند که بیشترین شکایات مردم به ما از این است که ما تعهد ارائه سرویسی را کرده‌ایم که همان سرویس را نمی‌توانیم ارائه دهیم یا سیستم قطع است یا کار نمی‌کند و یا… که آمار آن بالای ۶۰درصد می‌باشد یعنی بزرگتر از۶۰درصد از شکایات مردم توقع به‌جایی است. در اینجا نیز قطعا شهرداری دوره گذار از سیستم‌های کاملا انسانی به سیستم‌های کاملا الکترونیک را دارد،بالاخره این‌ها دوره‌های یک یا دوساله نیست بلکه دوره‌هایی با طول عمر بیشتر مثلا پنج یا شش سال است و مرز بین سیستم‌ها انسانی و نیمه الکترونیک و تمام الکترونیک مطرح می‌شود. از آقای مهندس قائمی می‌خواهم که پس از بیان پاسخی خلاصه به سوالات عزیزان در گزارش به موضوع خدماتی که بر روی سایتtehran.ir می‌باشد برای استفاده از حوزه حمل و نقل بپردازند. چون خدماتی که بر روی سایت است و کاملا الکترونیکی می‌شود از آنها بهره گزفت حدود پنجاه مورد می‌باشد.

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): البته بنده هم در صدد توجیه نیستم چون واقعیت این است که توجیه خیلی کار پسندیده‌ای نیست و انتظار شهروندان این است که متناسب با وقتی که می‌گذارند و مراجعه می‌کنند بتوانند خدمات خود را به صورت مطلوب دریافت نمایند. اما بعضی اوقات یک سلسله سرویس‌ها وجود دارد که بین بخشی ارائه می‌شود که در برنامه گذشته هم به آن پرداختیم. خدمات بین بخشی طبیعتا باید ریشه‌یابی شود، آسیب‌شناسی شود و علت معایب آن مشخص شود و رفع شود. ما در بخش عوارض خودرو، که در گزارش یکی از شهروندان از این قسمت گلایه داشتند که نتوانستند به موقع از این سرویس استفاده کنند، بحث پرداخت الکترونیک را داریم که امسال به دلیل هدفمند شدن یارانه‌ها تراکنش‌های بانکی به شدت افزایش یافته است و ما معمولا اوایل و اواخر هر ماه که یک بازه زمانی یک هفته‌ای می‌باشد در تراکنش‌های بانکی به مشکل برخورد می‌کنیم در این زمینه هم ما باید تلاش کنیم که سرویس‌هایمان سرحال و پابرجا باشند و به مشکلی برنخورند و هم دوستانی که از آنها خدمات می‌گیریم،ولی این گله، گله‌ی به جایی است بنده هم می‌پذیرم و رسما از شهروندان عزیز تهرانی عذرخواهی می‌کنم و تمام تلاش خود را برای برطرف کرن این نقیصه به کار گرفته‌ایم. ولی باید پذیرفت که ما در دوره گذار هستیم. ما یا باید از کنار اطلاعات غلط بگذریم و یا در مقابل اطلاعات غلط کنترل‌های خود را اعمال کنیم و طبیعتا به دلیل data garbageکه از قدیم در سیستم‌ها وجود داشته بعضا سیستم‌ها دچار برخورد با حالت‌های ناشناخته می‌شوند و اینها توجیه نیست فقط جهت استحضار شهروند عزیزی می‌گویم که این سوال را مطرح فرمودند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): آقای مهندس قائمی راجع به شش سرویسی که در حوزه حمل بر روی سایت tehran.ir شهروندان تهرانی می‌توانند بگیرند توضیحاتی را بفرمایید.

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): یکی از پر مشتری‌ترین سرویس‌های ما در حوزه حمل و نقل به صورت مجازی ثبت‌نام طرح ترافیک است. یر اساس مصوباتی که شورای ترافیک اعلام کرده تقریبا سالی صد هزار آرم طرح ترافیک در تهران واگذار میشود اما بالغ بر دومیلیون ثبت نام وجود دارد که طبیعتا بیست برابر می‌باشد. تا دو سه سال گذشته که این کار دستی انجام می‌شد بسیار کار سخت و زمان‌بری بود. از دو سه سال گذشته که این سرویس اینترنتی شد و به صورت مجازی در آمد، مراحلش را ما یک به یک در پایگاههای الکترونیکی قرار دادیم. قبلا فقط مرحله ثبت‌نام انجام می‌شد وسعی می‌کنیم که در حال حاضر تحویل مدارک را نیز به صورت الکترونیکی بپذیریم. و بحث پرداخت را نیز امسال به صورت غیر حضوری انجام میدهیم و امیدواریم که انشاء‌الله از امسال اصل مقوله آرم طرح ترافیک، را تحویل و تحولش را حذف نماییم به دلیل اینکه ما دوربین‌های کنترل محدوده طرح ترافیک را داریم وبه خوبی شناسایی می‌کند که کدام خودرو مجاز است و کدام خودرو غیر مجاز، و اینکه یک برچسبی بر شیشه ماشین شما چسبیده شود و کلی زمان صرف اخذ آن نماییدخیلی معقول نیست و اساس آن قابل حذف شدن است و دوستان ما در حوزه حمل و نقل هم موافق هستند ولی نظر آنها رفتار تدریجی این مسئله است.

سرویس دیگری که به همین مقوله مربوط است، طرح ترافیک روزانه و هفتگی است که ما بحث سالانه آن را عرض کردیم و گفتیم که مراجعه حضوری نیاز ندارد و صرفا ثبت نام و ارسال مدارک و گرفتی یک برگه برای احتیاط پشت شیشه ماشین اگر لازم شد ارائه نمایند هرچند بلافاصله بعد از ثبت‌نام و قطعی شدن آن به دوربین‌ها معرفی می‌شوند. سیستم درخواست طرح ترافیک با سیستم دوربین‌ها یکپارچه است. تعداد معدودی از شهروندان ما کارت شناور طرح ترافیک دارند که باید آرم طرح ترافیک portalهایشان را به یک ماشین منتصب کنند و مجازند برای هر خودرویی در آن واحد این کار را‌ انجام دهند ولی هر آرم مختص یک خودرو است اما می‌توانند هر روز این تغییر و تحول را انجام دهند. این سرویس، هم از طریق تلفن و هم از طریق سایت‌ها قابل انجام است. بحث دیگری که وجود دارد بخش‌های آنلاین ترافیک است. ما در مرکز کنترل ترافیک دیتاهایی که از طریق دوربین‌های کنترل ترافیکی و یا سنسورهای ترافیکی و یا ابزارهای ترافیکی مختلفی که در مسئله ترافیک داریم وقتی وارد مرکز میشود، توسط نرم‌افزارهایی که در آنجا موجود است آنالیز می‌شود و تبدیل به یک نقشه آنلاین ترافیک می‌شود که تقریبا با اختلاف زمانی حدود یک دقیقه update است و به دنبال این هستیم که آن را live کنیم و این یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های ما است.

بحث دیگری که در حوزه حمل و نقل ترافیک وجود دارد و کاربرد عمومی آن کمتر است، مسئله مدیریت حمل بار است. ما از سال گذشته تصمیم به شناسایی ناوگان حمل و نقل بار در تهران گرفتیم و بر اساس ابلاغیه‌هایی که شورای عالی ترافیک داشت و دوستان ما در حوزه حمل و نقل شهرداری تهران این سرویس را فراهم کردندکه دارندگان خودروهای وانت و وسایل باربری خود را در آن ثبت نام کنند. و یک ساماندهی مفصلی بر روی قضیه حمل‌و نقل بار داشته باشند.

کارشناس برنامه (آقای مهندس صائبی): در اینجا یک سوالی پیش می‌آید: اینها سرویس‌هایی است که بر روی کامپیوتر شخصی باید دیده شود و یا از روی موبایل‌ هم قابل دسترسی می‌باشد؟

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): ما نقشه ترافیک را بر روی موبایل اجرا کرده‌ایم. استعلام‌های محدوده طرح ترافیک را هم بر روی موبایل برده‌ایم . ما یک سایتی داریم تحت عنوان mobile.tehran.ir که آن بخشی که نیاز به تراکنش ندارد و صرفا کسب اطلاع است را بر روی موبایل اجرا کرده‌ایم و آن بخش که بحث‌های تراکنشی است و پرداخت پیش می‌آید، چون ما در حوزه‌های آرم طرح ترافیک پرداخت داریم نیاز به تعامل و کار مشترک با بانک‌های طرف قراردادمان داریم که انشاء‌الله این بخش را هم تا امسال بتوانیم بر روی موبایل عملیاتی کنیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): راجع به نقشه ترافیک آنلاین آقای مهندس قائمی توضیح دادند. یعنی اینکه ما در موبایل‌های خود از طریق شبکه GPRS و یا EDGE و یا تکنولوژی‌های مشابه وارد سایت mobile.tehran.ir می‌شویم و همه جاهایی که تحت پوشش GPRSباشد امکان‌پذیر است و در شهرهای بزرگ علی‌الخصوص تهران اکثر نقاط تحت پوشش شبکه GPRS و EDGE است. یعنی اینترنت با سرعت بالا بر روی موبایل وجود دارد. وارد آن سایت می‌شویم و نقشه آنلاین ترافیک شهری را می‌بینیم. این امکان به ما اجازه می‌دهد که بر روی موبایل خود ببینیم که کدام مسیر در مسیرهایی که می‌خواهیم برویم با رنگ سبز مشخص شده و کدام‌مسیرها با رنگ‌های زرد و قرمز که نشانه تراکم بالای ترافیکی است. در توضیحاتی که با آقای مهندس قائمی صحبت می‌کردیم می‌فرمودند که برنامه‌ریزی سفر هم بر روی موبایل خواهد آمد.

میهمان برنامه(آقای مهندس قائمی): آمارهایی که بر روی مراکز رسمی کشور می‌دهند، ضریب نفوذ موبایل امروز از ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما بسیار بالاست. ما حدود ۴۵میلیون مشترک موبایل داریم که به جرات می‌توان گفت که بیش از ۵۰درصد آنها به صورت حرفه‌ای از موبایل استفاده می‌کنند. ما این عدد را در استفاده از انترنت نداریم و طبیعتا دستگاه‌هایی را که می‌خواهند خدمات مطلوب به مردم دهند ناگزیر از این هستند که حتما در حوزه موبایل کار کنند و من فکر می‌کنم که سایت موبایل شهرداری جزء معدود سایت‌هایی است در نهادهای اجتماعی کشور وجود دارد. بخش‌های خصوصی و خبرگزاری هم در این زمینه فعالیت‌های خوبی کرده‌اند و لی در حوزه‌ی خدمات کمتر سراغ داریم. در سرویس برنامه‌ریزی سفر حتما سرویس اصلی موبایل خواهد بود. چون در واقع در وسط شهر ما دسترسی به کامپیوتر و اینترنت نخواهیم داشت.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): به سرویس‌هایی که سایتwww.tehran.ir می‌دهد به عنوان کار عملی و تمرین عملی پرداختیم و امیدوارم که در برنامه آینده مخاطبین خوب برنامه به سوی فردا سعی کنند سایتwww.tehran.ir را ببینند که خدمات مختلفی بر روی این سایت فراهم آمده است. خدماتی که در حوزه طرح ترافیک آقای مهندس قائمی توضیح دادند. نقشه ترافیک آنلاین و مسائل مربوط به حمل بار را ببینند و اگر ایده و یا پیام جدیدی در مورد بهسازی این خدمات دارند حتما به ما منتقل کنند. یکی از بحث‌های اصلی که در این دو جلسه مطرح شد، ارتباط بین بخشی می‌دانم و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد یکپارچه‌سازی بیشتر سیستم‌های ارتباطی داخل شهرداری و سیستم‌های اطلاعاتی فعال بین شهرداری و سایر بخش‌های باشیم.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

· میهمان برنامه: آقای مهندس قائمی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

شهرداری الکترونیکی طهران از زبان مدیران

زمان مطالعه: 10 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...