برنامه به سوی فردا که روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش میشود برنامهای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده میپردازد.
شما میتوانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.
این برنامه، برنامه شصت و پنجم از سری برنامههای به سوی فردا است.
مجری برنامه: در این برنامه به بررسی وضعیت IT در سازمانها و ارگانهای مختلف سازمان ثبت احوال میپردازیم. میهمان امروز برنامه جناب آقای مهندس حمید پارسایی معاون فناوری اطلاعات و آمارهای جمعیتی سازمان ثبت احوال هستند. و همچنین در خدمت کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی هستیم.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در برنامههای گذشته بسوی فردا ما به دو مسئله در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کردیم. در این شصت و چهار برنامه گذشته دو مسئله، هویت الکترونیک و ایجاد قابلیت تعاملات الکترونیک که از مهمترین آنها پرداخت الکترونیک بوده، بسیار مورد تذکر، یادآوری و تأکید قرار گرفته است.
شاید در کشور ما یکی از مهمترین دستگاههای متولی مسئله هویت الکترونیک سازمان ثبت احوال باشد. در این زمینه برنامه بسوی فردا بسیار خوش اقبال بوده که در سطح معاون فناوری اطلاعات و مشاور رئیس سازمان مهمان برنامه بسوی فردا بودهاند. از آقای مهندس پارسایی تشکر میکنم که در این برنامه در خدمتشان هستیم و همچنین از آقای طریقت که برنامه گذشته را در خدمتشان بودیم. حقیقتاً باعث افتخار ماست که در بالاترین سطح، با مسئولین فناوری اطلاعات در سازمانی که هویت الکترونیکی برمبنای اطلاعات آن سازمان شکل میگیرد در کشور میتوانیم به ارائه اطلاعات به مردم و هموطنان عزیز بپردازیم.
جناب آقای مهندس پارسایی، در برنامه گذشته از آقای مهندس طریقت راجع به کارت هوشمند ملی و امکاناتی که این کارت میتواند برای هموطنانمان فراهم آورد شنیدهایم. مستحضر هستید که یک اشاره در برنامه گذشته اشاره شد که سازمانهای ما با سرعت در حال صدور کارتهای هوشمند هستند. بعضی از دستگاهها که بیش از یک کارت به مردم ارائه میدهند و بعضی از دستگاههای متولی امور ویژه نیز مانند بانکها کارتهای خود را دارند.
مثلا وزارت بهداشت کارت سلامت داردکه برنامهریزی خیلی بلندمدت و جامعی را بر روی آن انجام داده است. از طرف دیگر دستگاه نیروی انتظامی در صدد صدور کارت هوشمند نظام وظیفه هستند. و همچنین کارتهایی مثل گواهینامه هوشمند، پاسپورت الکترونیکی و…
ولی بر روی پاسپورت نمیتوانیم اقدامی انجام دهیم چرا که در سطح بینالمللی است و باید در همه جاهای دیگر شناخته شده باشد. اما در زمینه سایر کارتها به جرأت میتوان ادعا کرد که تعداد زیادی از آنها قابل خلاصه شدن و قابل تجمیع در همان یک کارتی هستند که آقای مهندس طریقت در سازمان ثبت احوال راجع به آن صحبت کردند. در برنامه گذشته چند سوال از آقای مهندس طریقت پرسیده شد که آنها را دوباره مطرح میکنیم و از آقای مهندس پارسایی میخواهیم که پاسخ بفرمایند. لطفا یک شرح کلی از خدمات سازمان ثبتاحوال در حوزه فناوری اطلاعات را بفرمایید.
میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): برای اینکه با خدمات ثبت احوال آشنا و وارد این عرصه شویم و بدانیم در فناوری اطلاعات ثبت احوال خدمات به چه شکلی ارائه میشود باید نگاهی به مأموریتهای سازمان و وظایف سازمان داشته باشیم. سه وظیفه در قانون برعهده سازمان ثبتاحوال گذاشته شده است:
۱٫ ثبت وقایع حیاتی چهارگانه ولادت، وفات، ازدواج و طلاق؛
۲٫ صدور مدارک هویتی و ولادت اطباع بیگانه؛
۳٫ انتشار آمارهای جمعیتی و مهاجرت با توجه به تغییرات قانون الزام سال ۷۶٫
بنابراین ثبت احوال در این سه موضوع، خدمات را به مردم و سازمانهای حاکمیتی اعمال میکند. نوع خدمات با توجه به فناوری و رویکرد فناوری اطلاعات در کشور در حال حاضر در حال تغییر است. اما در ثبت وقایع چهارگانه ما سالهای سال است که در همه دستگاهها به روش سنتی عمل کردیم. اما در سالهای اخیر ثبت و درج سند در پایگاه ما متفاوت بوده است. در حال حاضر ثبت وقایع ما کاملاً متفاوت با گذشته است. در قدیم تفاوت ماهیتی که وجود داشت این بود که ما اول خدمت را میدادیم و بعد واقعه را در سند ثبت میکردیم. و آمار گزارشاتی را که میخواستیم و میگرفتیم متأخر از خدمت بود. و اتفاقی که امروز میافتد، خدمت مؤخر بر ثبت در پایگاه است. یعنی ابتدا واقعه در یک پایگاه و مرکز اطلاعاتی ثبت میشود و سپس خدمتی ارائه میشود. ارزش این کار در این است که مدرکی که صادر میشود یک مدرک مطمئن و درست است و به لحاظ آمار و اطلاع همیشه به روز است. در هر سه بخش که به توضیح آن خواهیم پرداخت رویکرد سازمان به سمت استفاده از فناوری اطلاعات است و در این زمینه هم با توجه به اطلاعاتی که حدود دو دهه است شروع کرده، پیشرفت خوبی داشته است.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در سیستمهای الکترونیک آن کارت و یا شماره ملی که در دست ما است، خود فیالنفس خیلی اهمیت ندارد در واقع سیستمی که پشت صحنه کار میکند خیلی مهم است. تأکید آقای مهندس پارسایی به، بهروز بودن اطلاعات به این دلیل است که، بانک اطلاعاتی را از حالت انفعالی خارج میکند، یعنی تنها یک سیستم گزارشگیری نیست، یک سیستم فعال اطلاعاتی است لذا اول اطلاعات در این قسمت ثبت میشود و بعد مدرک نوشته میشود. نکته دیگر اعتبار آن شماره ملی و اعتبار آن اطلاعات است که زمانی ابراز میشود که این اطلاعات در یک سیستمی وجود داشته باشد. لذا این تأکید که میفرمایند اول در سیستم ثبت میشود و بعد به صدور مدرک صادر میشود از نظر ارائه خدمات خیلی خیلی مهم است. چون اگر غیر از این باشد سیستمی که آقای مهندس پارسایی و همکارانشان در سازمان ثبتاحوال با آن کار میکنند عملاً سیستمی خواهد شد مانند سیستمی که که بیست، سی سال پیش استفاده میشده است. و این مانند کالایی است که اول از انبار خارج شده و بعد فردی گزارش آن را ثبت میکند که این یک سیستم انفعالی است لذا به این لحاظ خیلی اهمیت دارد.
آقای مهندس، در رابطه با مسئلهی هویت و اعتبارسنجی هویت با این پایگاه اطلاعاتی بهروز، از سال ۷۶_۷۸ نوع ارائه خدمت به دستگاههای حاکمیتی برعهده سازمان ثبت احوال گذاشته شده است. بعضاً هم سازمانها استفاده کردهاند؛ مثلاً نیروی انتظامی زمانی یک ترمینالی داشت که با آن به سازمان ثبتاحوال وصل میشدند و شماره ملی فرد مورد نظر را داده و مشخصات او را میگرفتند. اما این خیلی تسریع پیدا نکرد. و این انتظار وجو داشت که دو یا سه سال بعد اگر با کارت ملی جایی مراجعه میکنیم بارکد را بخوانند و ما فرمهای اطلاعاتی را با دست ثبت نکنیم.
مثلاً در وزارت علوم (که چند وقت پیش در این برنامه میزبان مدیر دفتر سیستم اطلاعاتی آنها بودیم) برای ثبتنام دانشجو در سازمان سنجش فقط باید شماره ملی را بدهیم و سیستم اطلاعاتمان را نمایش دهد. در حال حاضر دانشجوهای ما در دانشگاههای مختلف در هر مقطع تحصیلی مثلاً ۳۰ مرتبه فرمهای اطلاعاتی خود را با دست پر میکنندکه این موضوع خیلی توجیهی ندارد. و در خیلی از سازمانهای دیگر مثل تأمین اجتماعی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی، بازرگانی و حتی وزارت کشور که سازمان ثبت احوال به عنوان زیرمجموعه آن است وضع به همین ترتیب است.
در حال حاضر فرهنگ ثبتنام کاندیدههای انتخاباتی هم به گونهای است که چند صفحه فرم برای پرکردن و امضا بادست وجود دارد که در باید تکمیل نموده و تحویل دهند. در حالی که تمام این افراد دارای کارت ملی میباشند. آقای مهندس پارسایی، گره این مسئله در کجاست؟
مجری برنامه: مدارک بسیاری است که به همراه این فرمها از متقاضی گرفته میشود، چقدر ما فتوکپی شناسنامه و کارت ملی به مراکز مختلف ارائه دهیم؟
میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): این سوال یک سوال تخصصی است. در سال ۷۶مجلس شورای اسلامی یک قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی مصوب کرده است، که براساس آن هر ایرانی میبایست شماره ملی و کد پستی را دریافت کند. در سال ۷۸ آییننامهای آمد که این قانون هم به تصویب هیئت وزرا رسید. در بند ۵ آییننامه آمده بود که دستگاهها موظف هستند که بانک اطلاعاتی خود را مرتب کنند و با پایگاه ثبتاحوال مبادله اطلاعات داشته باشند و شماره ملی دریافت کنند.
در این قانون و آییننامه مواردی وجود داشت و همان طورکه بندهای دیگر آییننامه هم به آنها اشاره داشت مثل کدپستی و سایر مواردی که به خوبی در آییننامه ۱۴ مادهای دیده شده است. متأسفانه دستگاهها تدریجاً و در طول زمان این کار را انجام میدهند که در واقع این زمان قدری به طول انجامید. در اسفند ۷۸ شروع کردیم به مبادله اطلاعات با دستگاهها و درحال حاضر هم در حال انجام آن هستیم. شتاب دستگاهها در ابتدای مصوب شدن آییننامه در سالهای ۷۸، ۷۹، ۸۰ خیلی کم بود که تدریجاً از سالهای ۸۲ و ۸۳ به بعد کمی شتاب بیشتری به خود گرفت. در دولت دهم این شتاب باز هم بیشتر شد. در دولت نهم، رئیس جمهور اصرار داشتند که دستگاههای بیمهای حتماً شماره ملی را مبنا قرار دهند که این کار هم با پشتکار ایشان انجام شد.
دستگاههای رومینز جزء اولین دستگاههایی بودند که شماره ملی را وارد پایگاههای خود کردند البته قبل از آن هم ناجا حدودا در سال ۸۲یا ۸۳ ترمینال را گرفته بودند. ولی بعدها به وب سرویس تبدیل و در حال حاضر جزء جاهایی است که سرویس را به صورت توضیحی در اختیار دارند. ماده ۴۰ قانون خدمات کشوری کمی به صورت فراگیرتر به این موضوع پرداخت. در ماده ۴۰ آمده است که بانک اطلاعاتی ایرانیان بایستی شکل بگیرد که متشکل از چند بانک است و آییننامه آن هم در اردیبهشت امسال مصوب شد. در پاسخ به پرسش جنابعالی میتوان گفت که در آییننامه کاملاً دیده شده است؛ یعنی بانکهای اطلاعاتی و دستگاهها همگی بایستی در یک شبکه همانند شبکه شتاب بانکها با هم مرتبط باشند واحراز هویت و گرفتن شماره ملی از طریق بانک سازمان ثبت احوال باشد.
در رابطه با این موضوع هم که در سازمانهای مختلف کپی شناسنامه و کارت ملی دریافت نشود زمانی میتواند محقق شود که این بانکها به یکدیگر مرتبط باشند. یعنی زمانی که بخواهند هویت یک فرد را چک کنند شماره ملی و بارکد را که توسط بارکدخوان خوانده شد، اتوماتیک از پایگاه ثبتاحوال اطلاعات هویتی نمایش داده شود. اینکار در حال حاضر به صورت نقطهای با دستگاهها در حال انجام است. اما داخل شبکه که ماده ۴۰ به آن اشاره دارد هنوز محقق نشده است. علت واقع آن سازمان ثبتاحوال نیست، بلکه سازمانهای دیگر باید کار خود را شکل دهند و آن شبکه و زیرساخت آماده شود که اینها به یکدیگر مرتبط شوند در این صورت بسیار روان و سهل این امر برای مردم انجام خواهد شد.
گزارش برنامه:
۱-گزارشگر برنامه: از کارت ملی خود چقدر استفاده میکنید؟ معمولاً در چه جاهایی از آن استفاده میکنید؟ آیا درباره کارت ملی هوشمند چیزی شنیدهاید؟
مصاحبه شونده: کارت ملی زمینههای استفادهی بسیار زیادی دارد. در بانک، و سازمانهای دولتی هر مدارکی که بخواهند کارت ملی باید داشته باشیم. درباره کارت ملی هوشمند زیاد اطلاعی ندارم.
گزارشگر برنامه: شده جایی بروید و فرمی پرکنید و خیلی وقت شما را بگیرد و یا برخی از شمارهها و اطلاعات رو فراموش کرده باشید؟ فکر نمیکنید که کارت ملی هوشمند این کمک را به شما میکند که نیازهای شما مرتفع شود؟
مصاحبه شونده: بله. مسلماً خیلی جاها این اتفاق افتاده که مدارک همراه ما نیست یا فراموش میکنیم. صددرصد با کارت ملی هوشمند کار ما راحتتر میشود.
۲-گزارشگر برنامه: آیا درباره کارت ملی هوشمند چیزی شنیدهاید؟ آیا میدانید کارت ملی هوشمند چه مزایایی دارد ؟
مصاحبه شونده: از تلوزیون مطالبی شنیدهام که قرار است کارت ملی به کارت هوشمند تبدیل شود. در کارت ملی معمولی میتوان تقلب و سوءاستفاده کرد که اگر گم شود گرفتاری خودش را دارد. ولی کارت هوشمند کمی از مشکلاتش و درصد تخلفاتش کم میشود. در این صورت هم فردی که کارت را درخواست میکند و هم فردی که دارنده کارت هست مطمئنتر خواهند بود.
۳-گزارشگر برنامه: از کارت ملی خود در چه جاها و در چه مواقعی استفاده میکنید؟
مصاحبه شونده: در ادارهها و سازمانهای دولتی از کارت ملی خود استفاده میکنم.
گزارشگر برنامه: چیزی درباره کارت ملی هوشمند شنیدهاید؟ الآن میتوانید یک تصوری از مزایای آن داشته باشید؟ میدانید در چه کشورهایی و چقدر از کارت ملی هوشمند استفاده میشود؟
مصاحبه شونده: در رابطه با کارت ملی هوشمند چیز زیادی نشنیدهام و نمیتوانم تصوری از مزایای آن داشته باشم. و اینکه در چه کشورهایی از آن استفاده میشود اطلاعات چندانی ندارم.
گزارشگر برنامه: شده جایی بروید و فرمی پرکنید و خیلی وقت شما را بگیرد و یا برخی از شمارهها و اطلاعات رو فراموش کرده باشید؟
شخص مصاحبه شونده: بله.
گزارشگر برنامه: فکر نمیکنید که در یک کارت ملی هوشمند یک تصویر یا یک شماره یا اثر انگشت از شما میتواند جاگزین این فرمهای چند صفحهای باشد؟
مصاحبه شونده: بله، فکر میکنم که راحتتر است و به جای پر کردن فرمها کار خیلی سریعتر و با دقتتر انجام میشود.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): یکی از مسائلی که در سازمانهای مختلف خیلی رواج دارد و در حال حاضر نیاز آن احساس میشود و در برنامههای گذشته بسوی فردا نیز به این نکته خیلی برخورد کردهایم. نا آشنایی مردم با خدماتی است که سازمان ارائه میدهد. شاید یکی از فلسفههای وجودی برنامه بسوی فردا همین موضوع بوده است. این موضوع به دیگر سازمانهای حاکمیتی تسریع پیدا میکند، چون به هرحال مسئولینش هم جزء مردم هستند. بعضی از خدمات سازمانها علیرغم صراحتهای ویژهای که در یک قانون است یعنی بعضی اوقات که آییننامهای به یک موضوعی صراحت دارد ولی باز هم چون خیلی دقیق مطالعه نمیشوند و یا ارتباطات بین سازمانی ما خیلی دقیق نمیباشند واقعیتی است که وجود دارد.
معمولاً در برنامه از میهمانان خواهش میکنیم که مصادیقی را بیان کنند. آقای مهندس پارسایی درخواست میکنم وب سرویسی که برای انتقال اطلاعات هویتی به سازمانهای حاکمیتی تأمین کردهاید و مصادیق بهرهبرداری آن را بیان کنید. اشاره به ناجا (نیروی انتظامی) فرمودهاید که البته نیروی انتظامی در حال حاضر فرم دستی میدهد که این نیرو یکی از سازمانهای قدیمی است که از فناوری اطلاعات بسیار استفاده کرده است ولی مشخص نیست که چرا هنوز از فرمها استفاده میکند. آیا سازمانهای دیگری هم هستند که این وب سرویس را گرفته باشند و ارتباط الکترونیکی برخط داشته باشند؟
میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): این که مردم بیاطلاع میباشند طبیعی است چون از آن سه بخش وظیفهای که قبلاً گفتهام بیشتر با صدور مدارک هویتی ارتباط دارند. بنابراین زمانی که ما شناسنامه و کارت ملی و یا کارت هوشمند ملی میدهیم اینها به صورت ملموس هستند و میبینند. بخشی از خدماتی که در وظیفه اول و سوم داریم بیشتر به سازمانها و دستگاهها برمیگردد. در استعلام و اعراض هویت، سازمانها به صورت برخط و برونی به ما متصل هستند. خط دستگاهها در این زمینه پیشرو هستند، مانند ناجا که جزء اولین جاهایی است که به ما متصل شد و به لحاظ اهمیت موضوعاتی که آنها دارند در صدور گذرنامه، صدور گواهینامه و مسائل دیگر احراز هویت آنها خیلی مهم است. دستگاههای دیگر هم به ترتیب اضافه شدهاند و الآن حدود ۷۰ دستگاه به ما متصل میباشند که شامل تقریباً کلیه بانکها اعم از دولتی خصوصی و سازمانها میشوند. منظور اصلی شما در شکل گرفتن ماده ۴۰ است و این کار به صورت کاملاً مکانیزه انجام خواهد شد. اما الآن به صورت تقریباً مکانیزه در بعضی از سازمانها جاری است.
برای مثال سازمان بازنشستگی یکی از سازمانهایی است که به ما متصل است. یکی از همکارهای من که بازنشسته بودند و برای فیش حقوق خود به این سازمان مراجعه کرده بودند و چون تغییر نام خانوادگی در دو ماه قبل در این سازمان داشتند با کمال تعجب دیدند که فیش حقوقی آنها عوض شده است. این امر نشان میدهد که این تعاملات به سادگی میتواند در سیستم مکانیزه شکل بگیرد کمااینکه انجام شده است. به صراحت عرض میکنم که در آینده ای نه چندان دور سازمان ثبتاحوال آمادگی کامل برای ورود به این شبکه و عرصه را دارد که دو نیازمندی دارد: یکی اینکه بانکهای اطلاعاتی آماده باشد و دیگر اینکه زیرساخت برای ارتباط آنلاین آماده باشد که هر دو این موضوعات در قانون برنامه پنجم آمده و دستگاهها مکلف شدهاند که چنین کاری بکنند و وزارت فناوری هم مکلف به ایجاد زیرساخت لازم شده است. لذا در آینده نزدیک انشاالله شاهد ارتباط این پایگاهها با یکدیگر خواهیم بود. که هم در اخذ مدارک و کپی مدارک هویتی صرفهجویی شود و مردم از حمل مدارک و گم کردن آنها و مسائل این چنین آسوده خاطر شوند و هم تصدیق و احراز هویت در یک حلقه حاکمیتی به سادگی قابل انجام باشد.
ظاهراً یک ارتباطی بین وزارت آموزش و پرورش قرار است که به وجود آید. سالهای سال شاهد بودهایم که خود دانشآموز و یا کسی که میخواهد ورود به دانشگاه پیدا کند باید به دنبال تائیدیه برود و در فرایند تصتیح انجام میشود و این درحالی است که هم آموزش و پرورش و هم وزارت علوم از ما شماره ملی گرفته است. سوال اینجاست که چرا این دو با یکدیگر به راحتی تعامل ندارند؟ خوشبختانه زیرساخت این کار آماده شده و بانکهای اطلاعاتی انفرادی با ما ارتباط دارند. بسیاری از بانکهای شکل گرفته، شماره ملی دارند تنها ارتباط این بانکها در حلقهای که اشاره کردهام باید برقرار شود که در آن زمان نه مدارک از مردم گرفته شود و اینکه مدارک مردم و هویت و پروندههایی که تشکیل میشود براحتی از وزارتخانه به وزارتخانه دیگر و سازمانها ارسال شود؛ و لازم نباشد که مردم از جایی مدارک را به جایی دیگر برده و فرمهای مختلف پر کنند.
مجری برنامه: کسانی که تاریخ انتقاء کارت ملی آنها تمام شده است آیا میتوانند برای کارت ملی جدید مراجعه کنند؟ افرادی که تا به حال کارت ملی نداشتهاند آیا الزامی است که این افراد مراجعه کنند و کارت ملی دریافت کنند یا باید منتظر کارت ملی هوشمند باشند؟
میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): کسانی که کارت ملی دریافت نکردهاند و یا گم کردهاند و المثنی میخواهند و یا تغییر نشانی داده و نشانی جدید را میخواهند وارد کنند برای همه این موارد سازمان در حال صدور کارت فعلی میباشد و در این مورد مشکلی وجود ندارد. کسانی که کارت جدید میخواهند باید به ادارات ثبتاحوال و یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و درخواست خود را بدهند و فرمی برای این کار مقرر شده که کارت این افراد یا به درب منزل ارسال میشود و یا در جایی که پیشنهاد شده دریافت میکنند. اما کارتهایی که اعتبار آنها به لحاظ تاریخی که در پشت کارت است تمام شده براساس مصوب دولت تا تاریخ ۱۳۹۲ همه کارتهای ملی معتبر میباشد زیرا سازمان ثبتاحوال صدور کارت هوشمند ملی را از سالهای آینده آغاز میکند. لذا اینگونه افراد باید منتظر باشند تا برای تعویض کارت هوشمند ملی دریافت کنند.
سازمان ثبتاحوال در این سالها فعالیتهای خوبی را در زمینه مکانیزه کردن استفاده از فناوری داشته است و صدور مدارک هویتی ما مقداری دگرگون شده که در حال حاضر شناسنامههای مکانیزه چه در بخش زیر ۱۵سال و چه در بالای ۱۵ سال، کارت شناسایی ملی فعلی که از سال ۸۰ صدور آن را شروع کردهایم و در سال آینده کارت هوشمند ملی صادر خواهد شد که دارای خصوصیات چند منظوره است، و دارای فوایدی که اشاره کردیم هستند. در بخش ارتباط پایگاههای دیگر و بانکهای اطلاعات دیگر مثل بانک ثبتاحوال، تحولی در کشور بوجود آمده و با محقق شدن مفاد آییننامه ماده ۴۰ آییننامه قانون خدمات کشوری، تمام این بانکها داخل این شبکه شکل میگرفت که هم از طرفی مردم در بحث ارائه مدارک هویتی آسودهتر کار خود را انجام میدهند و هم دراثر ارتباط با این دستگاهها، بسیاری از مراجعات مردم به این دستگاهها میتواند خلاصهتر و کمتر باشد. به لحاظ اینکه این پروندهها میتواند به راحتی داخل این بانکها به جریان افتد. در بخش انتشار آمار هم تحولاتی اتفاق افتاده به لحاظ اینکه پایگاه مکانیزهای در اختیار ما است که وقایع به صورت آنلاین در آن ثبت میشود بنابراین گزارشات به روز هم میتوان از انها استخراج کرد. این مجموعه فعالیتهایی است که سازمان توانسته انجام دهد.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): آقای مهندس پارسایی در برنامههای گذشته هم، ما میزبان عالیترین مقام دستگاه اجرایی در حوزه فناوری اطلاعات بودهایم. از سازمان شما و از شخص جنابعالی هم بسیار متشکریم . در حال حاضر از تفاهمنامههای ۷۰ تا تفاهمنامههایی که فرمودید با سازمانهای دیگر دارید چقدر از آن فعال است؟ آیا هر ۷۰ تا فعال است؟
میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): بله در دستگاههایی که در یک زمان ارتباط داشتهاند و در حال حاضر به صورت فعال کار نمیکنند حذف کردهاند. و در حال حاضر ۷۰ دستگاه به صورت فعال مرتبط هستند. برای مثال حدود ۲۵ بانک به صورت خیلی جدی هستند. الآن هرگونه اتفاقی که در بانک میافتد و هرگونه پروندهای که تکمیل میشود حتماً با سازمان ثبتاحوال چک و تصدیق هویت میشود و بعد خدمات میدهند.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): درحال حاضر دستگاههایی وجود دارند که میتوانند با شما ارتباط مستقیم داشته باشند. مثل وزارتخانه علوم که با شما ارتباط برقرار میکنند. دیگر ارتباطهای ادارههای کل استانی، در سطح وزارتخانه با خود وزارت علوم است اما برخی از سازمانهای زیر مجموعه سازمان غیر دولتی مانند شهرداریها یا سازمان ترافیک که اجازه برقراری ارتباط مستقیم با شما را هم دارند و الزامی ندارد که با زیرمجموعه سازمان بالادست خود فعالیت کنند، اینها به کجا مراجعه کنند؟ آیا باید به معاونت شما مراجعه کنند؟
میهمان برنامه(آقای مهندس پارسایی): ما تا قبل از شکلگیری دستگاهها روی حلقه ماده ۴۰ که عرض کردهام آمادگی داریم که با همه دستگاهها با عقد تفاهمنامه، ارتباط الکترونیکی در فضای مجازی ایجاد کنیم و این رویهایست که سالهاست درحال انجام آن میباشیم. سازمان آمادگی دارد که با نوشتن یک نامه و ارسال آن به سمت سازمان و درواقع رویت رئیس سازمان و دستور ایشان اینکار را انجام دهد. که باقی کار هماهنگی ساده بین دو نفر میباشد. www.sabteahval.ir
کارشناس برنامه(اقای مهندس صائبی): سازمانهایی که ایدهای دارند برای ثبتاحوال حتماً به پایگاه ثبتاحوال و به معاونت فناوری اطلاعات آقای مهندس پارسایی و همکاران ایشان مراجعه کنند. و سعی کنند به بهانه نامگذاری امسال هم که شده در کارهای کاغذی که به مردم تحویل میدهند کمی صرفهجویی کنند.اگر سازمانها با مدیرانی که در فناوری اطلاعات دارند فقط تصمیم بگیرند که به مردم هزینههای کمتری تحمیل کنند و وقت کمتری از مردم بگیرند با گذاشتن یک سایت وب ساده و یا یک سیستم پیامکی، دوستان ما در ثبتاحوال همین الآن امکان ارائه تصدیق هویت مردم را دارند. یعنی با یک کد ملی و تمهیدات امنیتی بسیار ساده انجام میشود. استفاده از یک وب سرویس حداکثر یک هفته وقت میبرد. بکارگیری آن در یک سیستم با توجه به اینکه پایگاه اطلاعاتی متمرکز و اکثر سازمانهای ما بر مبنای کد ملی و شماره ملی کار میکنند کارهای فنی آن از یک ماه بیشتر نمیشود. با این سهولت وقتی چیزی قابل پیادهسازی است حیف هدر رفتن منابع است که از توان افراد در سازمان ثبتاحوال استفاده نشود.
عوامل این برنامه:
· سردبیر: خانم مرضیه سالک
· گوینده: خانم رفعتی
· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی
·میهمان برنامه: آقای مهندس پارسایی
· تهیه کننده: جناب آقای فنایی
· گزارشگر: خانم افشار
· نشر الکترونیک: خانم غفوری