خانه / مدیریت فنّاوری‌ اطلاعات / استانداردهای مدیریت فناوری اطلاعات

استانداردهای مدیریت فناوری اطلاعات

زمان مطالعه: 10 دقیقه

استانداردهای مدیریت فناوری اطلاعات چیست؟استانداردهای مدیریت فناوری اطلاعات

 

پیش مقدمه و مقدمه و داستان و منبر …
درچه حوزه‌هایی از مدیریت فناوری اطلاعات می‌توانیم مطابق با استانداردهای بین‌المللی پیش برویم؟
آیا اصولا در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات استانداردسازی انجام پذیرفته است یا شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در سطح بین‌المللی از “تجارب موفق” (Best practiceها) برای مدیریت فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند؟
اصولا استفاده از استانداردها یا تجارب موفق بین‌المللی چه فایده‌ای برای سازمان یا شرکت ما خواهد داشت؟
این سوالات (و مواردی مشابه اینها)، سوالاتی است که در هنگام طرح یک ایده جدید ذهن برخی مدیران فناوری اطلاعات را به خود مشغول نموده و در بیشتر اوقات چون طرح‌ها فقط جنبه “پزدادن” و “کار قشنگ” (و یا حتی در مواردی “کار دانشگاهی”) انجام دادن دارند (که نمی‌دانم اشکال این کار کجاست که سازمانی کار قشنگ یا دانشگاهی انجام دهد!)، کنار گذاشته شده و کار هیئتی از سر گرفته می‌شود.
البته بصورت تجربی، شخصا اکثر سازمان‌های موفقی که دیدم حتما با استانداردهای بین‌المللی خیلی جدی درگیر شده و آن را بعنوان فرهنگ سازمانی خود مورد استفاده قرارداده‌اند، برای مثال به خاطر می‌آورم زمانی از شرکت برق خوزستان بازدیدی داشتم و می‌دیدم که با هزار مشقت مسئله برق دزدی و چند مسئله جدی دیگر را مدیریت می‌کنند. از مدیر کل مربوطه پرسیدم چه می‌کنید؟ پاسخ جالبی شنیدم. ایشان گفتند ما مسائل روزانه و وقت گیر را با کمک ISO:9000 به روتین‌هایی ساده تبدیل کردیم و در حال حاضر بیش از ۸۰٪ مسائلی که پیش‌تر از ما وقت می‌گرفت، بصورت روتین‌هایی انجام می‌پذیرند که:
اولا: سازمان روش مشخصی برای اجرای آن‌ها دارد و در نتیجه کارشناسان و بدنه سازمان در حال اجرای آن موارد هستند و نیازی به تصمیم‌گیری مدیران در همه زمینه‌ها نیست.
ثانیا: ارزیابی و کنترل این فرایندها بصورت خودکار توسط مدیران اجرایی و سرپرستان بخش‌ها انجام پذیرفته و در حد گزارشاتی روتین و هفتگی و ماهانه برای مدیران ارشد ارسال می‌شود و در نتیجه مشکلات خود را در موقت مقتضی نشان داده و در همان سطح کارشناسی حل می‌شوند.
ثالثا: از طریق سیستم‌های استاندارد رسیدگی به شکایات، ترتیبی دادیم تا واحد مربوطه بصورت خودکار به موضوعات رسیدگی کند و در نتیجه تنها یکی دو مورد در ماه به مدیرکل می‌رسد.
و از این طریق ما وقت پیدا کردیم تا برای حل مسائل مهم سازمان وقت بگذاریم و فکر کنیم و راه حل پیدا کنیم که همان کار را نیز از طریق بکارگیری مشاورین متبحر و مسلط به استانداردهای بین‌المللی انجام می‌دهیم.
وقتی به حرف ایشان ایمان آوردم که حتی پشت درب دستشویی سازمان، تاریخ و ساعت‌های نظافت و بازدید منظم وسائل دستشویی مثل دستمال کاغذی و مایع دستشویی و … را در فرم‌های بازدید دوره‌ای ایزو دیدم که بسیار جالب بود. (هنوز عکس آن فرم را دارم! :) )

 

بگذریم …

واقعا مهم‌ترین معیارها در مدیریت فناوری اطلاعات کدام معیارها هستند؟

 

در گزارشی از قول Yves Morieux می‌خواندم که دو عامل جدی مانع حرکت سازمان‌ها به سمت تغییر و تحول می‌شوند:
۱- عدم وجود سیستمی برای اندازه‌گیری میزان کار انجام شده (توسط پرسنل، ماشین‌ها، روبات‌ها و …) که در نتیجه مدیران درک دقیقی از میزان کار قابل تعریف یا انجام شده و یا حتی توان فنی تیم‌های زیرمجموعه خود نخواهند داشت. من از این مشکل با عنوان “کارهام” یاد می‌کنم. :) فکر می‌کنم همه ما با همکارانی در رده‌های کارشناسی و مدیریت مواجه شدیم که هر وقت از آنها بپرسیم چه میکنی؟ در پاسخ می‌گویند: “کارام مونده” یا “کارا زیاد شده و …” و معنی و مفهوم فارسی آن به نظر من این است که “من نمی‌دانم دقیقا مدیرم از من چه کاری می‌خواهد، برنامه خاصی هم برای انجام امور ندارم، صبح‌ها سر کار می‌آیم و با چند تا جلسه خودم را مشغول می‌کنم، خروجی مشخص قابل اندازه‌گیری هم ندارم و خلاصه … هر چه پیش آید خوش آید، دور هم هستیم با دوستان تا ببینیم چه می‌شود … انشاءالله که خدا بزرگه” (این‌ها کلمه به کلمه عباراتی است که آنقدر زیاد شنیدم و در مطالعات انجام شده دیدم که به خودم اجازه دادم مقابل دیدگان شما درج کنم، حتی آخرین عبارت :) )

۲- وابستگی شدید به نیروی انسانی متخصص و عدم درک مدیران از کار متخصصین که در نتیجه آن مدیران کاملا تسلیم تصمیمات آن نیرو یا نیروهای متخصص خواهند بود و حتی نتایج ارزیابی نیز نمی‌تواند خللی در رویه اجرای تصمیمات آن نیروهای کلیدی ایجاد نماید. این مشکل البته راه حل‌های فراوانی دارد که بصورت مشخص مورد نظر این متن نیست).
فراموش نمی‌کنم که همیشه از دکتر کرباسیان (رئیس گمرک) می‌شنیدم که اگر سعی کنیم با معیارهای جهانی خودمان را بسنجیم، راه‌های خوبی برای بهبود سازمان یا شرکت خود پیدا می‌کنیم. لذا تصور می‌کنم اگر سطح کاری خود را با استانداردهای مدیریت فناوری اطلاعات در سطح بین‌المللی مقایسه کنیم و بعد برای بهبود سازمان یا شرکت خود تصمیم بگیریم، تصمیمات موثرتری خواهیم گرفت، هرچند از نظر زیرساختی با کشورهای پیشرفته تفاوت‌های چشم‌گیری داشته باشیم.

 

و اما اصل موضوع …
به همین منظور و برای آگاهی دوستان عزیزم، مجموعه موضوعات و حوزه‌های پیشنهادی برای مدیریت فناوری اطلاعات را که بعنوان مجموعه استانداردهای مدیریت فناوری اطلاعات پیشنهاد شده را در این مطلب درج می‌کنم تا انشاءالله عزیزان مطالعه نموده و سعی کنند سازمان یا شرکت خود را به سمت هم‌گامی و هم‌سویی با این استانداردها سوق دهند.

 

۱- حاکمیت فناوری اطلاعات
ITG به فرایندهایی گفته می‌شود که اطمینان حاصل می‌کنند فناوری اطلاعات بصورتی کارا و اثربخش در سازمان به کار گرفته شده و به اهداف مورد نظر در سازمان دست یافته است.(۱)
در این حوزه معمولا از CoBit و معیارهای ارزیابی آن به همراه رویه‌های طراحی شده در ITIL استفاده می‌شود.

 

۲- مدیریت پروژه
PM یا مدیریت پروژه عبارتست از کاربرد دانش، مهارت‌ها، ابزارها و فناوری‌هایی که باعث می‌شوند فعالیت‌های (طراحی شده برای) پروژه، نیازمندی‌های پروژه را پوشش دهند.(۱)
در این حوزه روشی که بکار گرفته می‌شود کاملا بستگی به ماهیت پروژه دارد و معمولا برای پروژه‌هایی که میزان کار در آن‌ها مشخص و قابل برآورد است از روش‌های کلاسیک مانند CPM یا PERT استفاده شده و برای پروژه‌هایی نظیر توسعه نرم‌افزار که مدت زمان فعالیت‌ها دقیقا قابل برآورد نیست، معمولا از روش‌های چابک مبتنی بر کار تیمی مانند Scrum و یا ترکیب Scrum و KanBan استفاده می‌شود.

 

۳- مدیریت خدمات فناوری اطلاعات
به فرایند اجرا و مدیریت کیفیت خدمات فناوری اطلاعات در تامین نیازمندی‌های یک کسب و کار، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات می‌گویند(۲).

 

۴- مدیریت امنیت اطلاعات (ISO/IEC 27000)
به مجموعه‌ فرایندها، سیاست‌ها، معیارها و دیگر اجزایی که در حوزه تامین امنیت اطلاعات بکارگرفته می‌شوند، مدیریت امنیت اطلاعات اطلاق می‌گردد.(۲)

 

۵- مدیریت ریسک (ISO 31000)
مدیریت ریسک شامل مجموعه فرایندها و معیارهایی است که به سازمان کمک می‌کند مخاطرات و ریسک‌های موجود یا محتمل را شناسائی، ارزیابی و مدیریت نمایند. از جمله این ریسک‌ها ریسک‌های بازار، ریسک‌های اعتباری، ریسک‌های عملیاتی را می‌توان نام برد. (۲)

 

۶- مدیریت رکوردها
مدیریت رکوردها به کلیه فناوری‌ها و فرایندهایی اطلاق می‌گردد که سازمان را قادر به اعمال سیاست‌ها و قوانین خود، در اجرا و مستندسازی تراکنش‌های کسب و کار می‌سازد(۲). البته از مدیریت رکورد به مدیریت ثبت تغییرات و نتایج ارزیابی‌ها نیز یاد می‌شود که این موارد در اینجا مورد نظر نیست.

 

۷- سیستم‌ها و مهندسی نرم‌افزار

شامل مدیریت کاربردها، مدیریت فرایندها در چرخه حیات نرم‌افزار، مدیریت فرایندهای چرخه حیات سیستم و طرح معماری سیستم و نرم‌افزار این بخش شامل کلیه کاربردهایی است که از خدمات فناوری اطلاعات در سازمان حاصل می‌شود و مراد از چرخه حیات، کلیه فرایندها، مقاطع، رخدادها و اقداماتی است که برای ارائه خدمت سازمان به مشتریان خود از طریق فناوری اطلاعات مطرح می‌گردد. (۲)

 

۸- استمرار کسب و کار و بهبود روش‌های مقابله با بحران‌ها
این فرایند از فرایندهای کسب و کار می‌باشد و وظیفه مدیریت مخاطراتی ﴿ریسک‌هایی﴾ را بر عهده دارد که بطور جدی ممکن است بر کسب و کار تاثیر بگذارند. همچنین این فرایند مسئول محافظت از علاقمندی‌های دینفعان کلیدی، شهرت و اعتبار کسب و کار، عنوان تجاری و فعالیتهای ارزش‌آفرین است. بر این اساس مدیریت استمرار کسب و کار،‌اهداف، حوزه‌ها و نیازمندی‌های فرایند مدیریت استمرار خدمات IT را مشخص می‌نماید.(۲)

 

۹- مدیریت و بهبود مصرف انرژی
مراد، سامانه‌های مدیریت و بهبود مصرف انرژی در ساختمان‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌هاست که بعنوان مثال می‌توان از استاندارد ISO 50001 در این خصوص نام برد. بدیهی است که فناوری اطلاعات می‌تواند با بکارگیری صحیح و به میزان مورد نیاز کسب و کار (برای مثال با تکنیک‌های مجازی‌سازی) بهبود مناسبی در مصرف انرژی سازمان یا شرکت ایجاد نماید.(۱)

 

۱۰- مدیریت کیفیت (ISO 9000)
سامانه مدیریت کیفیت به مجموعه‌ای فرایندهایی گفته می‌شود که وظیفه آنها این است که اطمینان حاصل کنند کلیه عملیات یک سازمان با کیفیت مناسب و بصورتی قابل اعتماد اجرا می‌شوند تا به اهداف یا سطح توافق شده سرویس در کسب و کار دست یابند.(۱)

 

بصورت کلی ISO (بعنوان مهم‌ترین مرجع استانداردهای بین‌المللی) مجموعه زیر را بعنوان استانداردهای مدیریت فناوری اطلاعات پیشنهاد می‌نماید:

Description Standard No./Name
Risk management — Vocabulary ISO/Guide 73:2009
Information and documentation — Vocabulary ISO 5127:2001
Information technology — Open Systems Interconnection — Basic Reference Model: The Basic Model — Part 1 ISO/IEC 7498-1:1994
Information processing systems — Open Systems Interconnection — Basic Reference Model — Part 2: Security Architecture ISO 7498-2:1989
Information technology — Open Systems Interconnection — Basic Reference Model: Naming and addressing — Part 3 ISO/IEC 7498-3:1997
Information processing systems — Open Systems Interconnection — Basic Reference Model — Part 4: Management framework ISO/IEC 7498-4:1989
Quality management systems — Fundamentals and vocabulary ISO 9000:2005
Quality management systems — Requirements ISO 9001:2008
Quality management systems — Requirements TECHNICAL CORRIGENDUM 1 ISO 9001:2008/Cor.1:2009
Managing for the sustained success of an organization — A quality management approach ISO 9004:2009
Quality management systems — Guidelines for quality management in projects ISO 10006:2003
Systems and software engineering — Software life cycle processes ISO/IEC 12207:2008
Environmental management systems — Requirements with guidance for use ISO 14001:2004
Environmental management systems — General guidelines on principles, systems and support techniques ISO 14004:2004
Environmental management — Vocabulary ISO 14050:2009
Systems and software engineering — System life cycle processes ISO/IEC 15288:2008
Information technology — Process assessment — Part 1: Concepts and vocabulary ISO/IEC 15504-1:2004
Information technology — Process assessment — Part 2: Performing an assessment ISO/IEC 15504-2:2003
Information technology — Process assessment — Part 2: Performing an assessment TECHNICAL CORRIGENDUM 1 ISO/IEC 15504-2:2003/Cor.1:2004
Information technology — Process assessment — Part 3: Guidance on performing an assessment ISO/IEC 15504-3:2004
Information technology — Process assessment — Part 4: Guidance on use for process improvement and process capability determination ISO/IEC 15504-4:2004
Information technology — Process assessment — Part 9: Target process profiles ISO/IEC 15504-9:2011
Information technology — Process assessment — Part 10: Safety extension ISO/IEC 15504-10:2011
Information and documentation — Records management — Part 1: General ISO 15489-1:2001
Information and documentation — Records management — Part 2: Guidelines ISO/TR 15489-2:2001
Information technology — Process assessment — Part 5: An exemplar software life cycle process assessment model ISO/IEC 15504-5:2012
Information technology — Process assessment — Part 8: An exemplar process assessment model for IT service management ISO/IEC 15504-8:2012
Document management — Information stored electronically — Recommendations for trustworthiness and reliability ISO/TR 15801:2009
Conformity assessment — Requirements for the operation of various types of bodies performing inspection ISO/IEC 17020:2012
Conformity assessment — Requirements for bodies providing audit and certification of management systems ISO/IEC 17021:2011
General requirements for the competence of testing and calibration laboratories ISO/IEC 17025:2005
Guidelines for auditing management systems ISO 19011:2011
Information technology — Service management — Part 1: Service management system requirements ISO/IEC 20000-1:2011
Information technology — Service management — Part 2: Guidance on the application of service management systems ISO/IEC 20000-2:2012
Information technology — Service management — Part 3: Guidance on scope definition and applicability of ISO/IEC 20000-1 ISO/IEC 20000-3:2012
Information technology — Service management — Part 4: Process reference model ISO/IEC TR 20000-4:2010
Information technology — Service management — Part 5: Exemplar implementation plan for ISO/IEC 20000-1 ISO/IEC TR 20000-5:2013
Information technology — Service management — Part 10: Concepts and terminology ISO/IEC TR 20000-10:2013
Event sustainability management systems — Requirements with guidance for use ISO 20121:2012
Guidance on project management ISO 21500:2012
Societal security — Terminology ISO 22300:2012
Societal security — Business continuity management systems — Requirements ISO 22301:2012
Societal security — Business continuity management systems — Guidance ISO 22313:2012
Information technology — Security techniques — Information security management systems — Overview and vocabulary ISO/IEC 27000:2014
Information technology — Security techniques — Information security management systems — Requirements ISO/IEC 27001:2013
Information technology — Security techniques — Code of practice for information security controls ISO/IEC 27002:2013
Information technology — Security techniques — Information security management system implementation guidance ISO/IEC 27003:2010
Information technology — Security techniques — Information security management — Measurement ISO/IEC 27004:2009
Information technology — Security techniques — Information security risk management ISO/IEC 27005:2011
Information technology — Security techniques — Requirements for bodies providing audit and certification of information security management systems ISO/IEC 27006:2011
Information technology — Security techniques — Guidelines for information security management systems auditing ISO/IEC 27007:2011
Information technology — Security techniques — Guidelines for auditors on information security controls ISO/IEC TR 27008:2011
Information technology — Security techniques — Information security management for inter-sector and inter-organizational communications ISO/IEC 27010:2012
Information technology — Security techniques — Information security management guidelines for telecommunications organizations based on ISO/IEC 27002 ISO/IEC 27011:2008
Information technology — Security techniques — Guidance on the integrated implementation of ISO/IEC 27001 and ISO/IEC 20000-1 ISO/IEC 27013:2012
Information technology — Security techniques — Governance of information security ISO/IEC 27014:2013
Information technology — Security techniques — Information security management guidelines for financial services ISO/IEC TR 27015:2012
Information technology — Security techniques — Code of practice for protection of personally identifiable information (PII) in public clouds acting as PII processors ISO/IEC 27018:2014
Information technology — Security techniques — Information security management guidelines based on ISO/IEC 27002 for process control systems specific to the energy utility industry ISO/IEC TR 27019:2013
Information technology — Security techniques — Guidelines for information and communication technology readiness for business continuity ISO/IEC 27031:2011
Information technology — Security techniques — Guidelines for cybersecurity ISO/IEC 27032:2012
Information technology — Security techniques — Network security — Part 1: Overview and concepts ISO/IEC 27033-1:2009
Information technology — Security techniques — Network security — Part 2: Guidelines for the design and implementation of network security ISO/IEC 27033-2:2012
Information technology — Security techniques — Network security — Part 3: Reference networking scenarios — Threats, design techniques and control issues ISO/IEC 27033-3:2010
Information technology — Security techniques — Network security — Part 4: Securing communications between networks using security gateways ISO/IEC 27033-4:2014
Information technology — Security techniques — Network security — Part 5: Securing communications across networks using Virtual Private Networks (VPNs) ISO/IEC 27033-5:2013
Information technology — Security techniques — Application security — Part 1: Overview and concepts ISO/IEC 27034-1:2011
Information technology — Security techniques — Information security incident management ISO/IEC 27035:2011
Information technology — Security techniques — Information security for supplier relationships — Part 3: Guidelines for information and communication technology supply chain security ISO/IEC 27036-3:2013
Information technology — Security techniques — Information security for supplier relationships — Part 1: Overview and concepts ISO/IEC 27036-1:2014
Information technology — Security techniques — Information security for supplier relationships — Part 2: Requirements ISO/IEC 27036-2:2014
Information technology — Security techniques — Guidelines for identification, collection, acquisition and preservation of digital evidence ISO/IEC 27037:2012
Risk management — Principles and guidelines ISO 31000:2009
Corporate governance of information technology ISO/IEC 38500:2008
Information technology — Governance of IT — Framework and model ISO/IEC TR 38502:2014
Systems and software engineering — Architecture description ISO/IEC/IEEE 42010:2011
Asset management — Overview, principles and terminology ISO 55000:2014
Energy management systems — Requirements with guidance for use ISO 50001:2011
Asset management — Management systems — Requirements ISO 55001:2014
Asset management — Management systems — Guidelines for the application of ISO 55001 ISO 55002:2014
Software engineering — Guidelines for the application of ISO 9001:2000 to computer software ISO/IEC 90003:2004
Information technology — Guidelines for the application of ISO 9001:2008 to IT service management and its integration with ISO/IEC 20000-1:2011 ISO/IEC TR 90006:2013
Document management — Information stored electronically — Recommendations for trustworthiness and reliability ISO/TR 15801:2009

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(۱) موسسه گارتنر، وب سایت http://www.gartner.com/it-glossary
(۲) واژه‌نامه ITIL، وب سایت https://saebi.ir/itil

(۳) لینک منبع اصلی مجموعه استانداردهای مدیریت فناوری اطلاعات https://www.iso.org/obp/ui/#iso:pub:PUB200013:en



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

آموزش استقرار ITIL

زمان مطالعه: 5 دقیقه آموزش استقرار ITIL دوّمین مجموعه آموزش ویدئویی مدیریت فنّاوری اطلاعات بر مبنای ITIL پس از ...

۲ دیدگاه

  1. با سلام و احترام
    خیر، من متن استانداردهای مورد نظر را ندارم.
    پیشنهاد میکنم با سازمان استاندارد تماس بگیرید و از کتابخانه آن سازمان موارد مورد نظر خود را درخواست کنید. ضمنا اگر برای اولین بار با استانداردها برخورد میکنید، پیشنهاد میکنم حتما از کسی که دوره آشنایی و ممیزی آن را گذرانده کمک بگیرید تا بصورت موثرتری استاندارد را پیاده کنید.
    موفق باشید

  2. با سلام و احترام
    اینجانب دانشجوی کارشناسی رشته شبکه هستم از شما تقاضا دارم درصورتیکه به متن لاتین استاندارد iso 27033 پارت ۱و۲ دسترسی دارید آنرا برای من ارسال نمایید یا راهنمایی کنید چگونه رایگان دانلود کنم با تشکر از شما