خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / خدمات فناوری اطلاعات در وزارت نیرو: از زبان مدیر فناوری اطلاعات وزارت‌خانه، بخش اول

خدمات فناوری اطلاعات در وزارت نیرو: از زبان مدیر فناوری اطلاعات وزارت‌خانه، بخش اول

زمان مطالعه: 12 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

این برنامه، برنامه شصت و دوم از سری برنامه‌های به سوی فردا است.

مجری برنامه‌: در برنامه امروز با موضوع خدمات فناوری اطلاعات درحوزه وزارت نیرو در خدمت شما هستیم. در این برنامه از حضور کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی استفاده خواهیم کرد. همچنین در خدمت جناب آقای مهندس فاطمی مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات وزارت نیرو خواهیم بود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): پیش از شروع مباحث از جناب آقای مهندس فاطمی بسیار تشکر می‌کنم. در سطح مدیران ارشد کشور،‌دقیقه‌ها و ساعت‌ها ارزش دارد و می‌دانیم که آقای مهندس فاطمی هم درگیر مشغله‌های فراوانی هستند اینکه برای دومین‌بار وقت ارزشمند خود را به برنامه به سوی فردا دادند جای تشکر و قدردانی دارد.

در برنامه هفته گذشته ما به بعضی از خدمات الکترونیک در حوزه زیر مجموعه وزارت نیرو پرداختیم. از زبان آقای مهندس فاطمی شنیدیم که بعضی از خدمات این حوزه (که البته بیشتر در حوزه برق صحبت کردیم)،‌ از طریق شرکت‌های توزیع نیروی برق استانی و یا شهری به مخاطبین ارائه می‌شود،‌ بعضی‌ها در حد اطلاع‌رسانی و بعضی‌ها به صورت تعاملی و تراکنشی. یعنی حتی برای بعضی از فرآیندهایی که در برنامه هفته گذشته ذکری از آنها آمد، همشهریان می‌توانند به سایت شرکت توزیع نیروی برق وارد شوند ثبت نام کنند و از مراحل کار اطلاع پیدا کنند و یا اگر مدارکی می‌خواهند ارسال کنند هم در یکی دو مورد از فرآیندها این امکان میسر است و همین‌طور به تعداد حدود ۴۲ میلیون مشترک وزارت نیرو در حوزه آب، برق و فاضلاب اشاره شد. کاهش هزینه‌هایی که مستقیما به مردم مرتبط می‌شود که ممکن بخشی از آن هزینه‌های تولید و توزیع در برق باشد و بعضی‌ها هم هزینه‌های گرفتن هزینه برق و آب از مردم اشاره شد که یک عدد بسیار جالبی را آقای مهندس فاطمی فرمودند که حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه در سال از طرف وزارت نیرو برای صدور قبوض آب و برق و توزیع آن از طرف وزارت نیرو هزینه می‌شود. اشاره به یک پروژه‌ای فرمودند که نقطه آغاز بحث این هفته ما انشاءالله این پروژه خواهد بود. از آقای مهندس فاطمی خواهش می‌کنم راجع به اینکه این پروژه الان در چه مرحله‌ای است. پروژه صدور قبوض الکترونیکی و یا شماره تلفنی که مشترکین بتوانند از میزان بدهی خودشان آگاه شوند و باید این‌طور باشد که اگر خواستند پرداخت کنند و یا حتی دوره‌های پرداخت را بتوانند کاهش دهند. البته قبل از اینکه آقای مهندس پاسخ بفرمایند که این پروژه در چه مرحله‌ای است و فکر می‌کنیم که کی هماهنگی‌های آن با دستگاه‌های دیگر به اتمام می‌رسد و مردم منتفع خواهند شد، یادآوری کوچکی هم داشته باشیم که پروژه در سازمانهای دیگر حتی بر روی بستر موبایل هم اجرا شده است. به خاطر دارم که شرکت برق اولین شرکتی بود در کشور که شماره حساب بانکی از مشترک می‌گرفت که اتوماتیک مبلغ قبض برق را از حساب برداشت کند و این کار زمانی که انجام شد هیچ شرکت و سازمان دیگری در کشور این خلاقیت و نوآوری را نداشت اما از آن روز تا امروز مقداری فاصله افتاده است. به طوری که ما امروز شاهد نیستیم که مبلغ کارکردمان ماه به ماه بر روی تلفن همراهمان بیاید و بتوانیم همانجا با یک شناسه پرداخت آن را پرداخت کنیم بدون اینکه هزینه ۵۰میلیارد تومان قبض فیزیکی را صرف کنیم.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): هدف اصلی ما در اجرای این طرح در واقع خدمات رسانی به مردم است و در کنار این هدف، اتفاقات دیگری هم رخ می‌دهد که منافع مردم تامین می‌شود. منافع شرکت‌های خدمات دهنده هم به نوعی تامین خواهد شد. کاهش سفرهای غیر ضروری افزایش کیفیت، سرعت خدمات به مشترکین و رضایت‌مندی مشترکین عمده هدف از اجرای این پروژه است که دنبال شده و برای اولین‌بار است که غیر از شرکت مخابرات که آنها زیرساخت ارتباطی دست خودشان است،‌ ولی ما وقتی می‌خواهیم یک سیستمی را ایجاد کنیم، یک سامانه‌ای را برای خدمات‌رسانی به مردم ارائه دهیم، باید از زیرساخت‌هایی که در سایر دستگاه‌ها است استفاده کنیم و اینجا یک تعامل طرفینی لازم است که ما اطلاعات خودمان را چه‌طور از وزارت نیرو به بستر ارتباطی که برای یک دستگاه دیگر است منتقل کنیم. این یک کمی کار ما را مشکل می‌کند،‌ اگر چه در سرعت اجرای پروژه هیچ خللی ایجاد نمی‌کند. این پروژه در حال حاضر در تهران و کرج آماده افتتاح است و در چهار کلان شهر دیگر مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و در حال پیاده‌سازی است و تصور بنده این است که در سه ماه آینده این عملیاتی خواهد شد. مشکل ما تخصیص یک شماره تلفن واحد است که در تمام استان‌ها واحد باشد و در رنج تلفن‌های خدماتی ما هم باشد که در حال پیگیری هستیم و یک ارتباطی هم بین استان‌های خودمان که در حال انجام است. اگر بحث شماره تلفن نبود، همین امروز با شماره دیگری که ما تست کردیم می‌توانستم اعلام کنم اما اجازه دهید این را به وقت خودش اعلام خواهیم کرد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): البته اگر من جای شما بودم و یا دوستان دیگر یک شماره sms می‌گذاشتیم و می‌گفتیم هرکسی از آن موبایلی که می‌خواهد قبضش را بگیرد،‌شماره آخرین قبض و شناسه پرداخت و یا پرونده انشعاب و یا… را به این شماره sms‌ کند و به همین راحتی ما مشخصات موبایل مشترکین را گرفته بودیم و آخرین قبض را برایشان می‌فرستادیم تا ببینیم که چه تعداد از آن‌ها پرداخت می‌کنند، که قطع به یقین بالای ۳۰درصد از مردم از این راهکار استقبال می‌کردند. البته این یک پیشنهاد خام است و امیدواریم که انشاءالله بررسی شود. شرکت توانیر در توسعه فناوری اطلاعات در کشور زبانزد است. یعنی کمتر شرکتی را داریم که به اندازه توانیر کار علمی بر روی فناوری اطلاعات انجام داده باشد. مرکز تحقیقات نیرو، مثل مرکز تحقیقات مخابرات همیشه یکی از مراکز پیشرو در فناوری اطلاعات بوده که امیدواریم که این توسعه و پشرفت دست مردم را بگیرد و در کاهش هزینه‌های تبعی مصرف برق و آب‌شان تاثیرگذار باشد.

گزارش برنامه:

گزارشگر برنامه: آیا با وزارت نیرو مرتبط هستید؟

شخص مصاحبه شونده: بله با وزارت نیرو آشنایی دارم.

گزارشگر برنامه: از خدمات الکترونیکی که این وزارتخانه در اختیارتان قرار داده استفاده می‌کنید و تا چه حد و به چه ترتیب؟

شخص مصاحبه شونده: از خدمات الکترونیکی‌اش بیشتر در رابطه با پرداخت قبوض استفاده می‌کنم. ولی چون انشعاباتش را دارم دیگر ارتباط کاری با آنها نداشتم.

گزارشگر برنامه: تا چه حد در جریان کارهایشان هستید؟

شخص مصاحبه شونده: اطلاع زیادی ندارم.

گزارشگر برنامه: آیا هیچ وقت احساس نیاز نکردید که با این وزتخانه مرتبط شوید و ببینید که چه خدماتی را به شما می‌دهد؟

شخص مصاحبه شونده: تا الان نه و چون مشترک هستم و حیطه کاری‌ام به آن مربوط نیست، نیاز خاصی احساس نکردم.

گزارشگر برنامه: آیا از اینترنت استفاده می‌کنید؟

شخص مصاحبه شونده: بله هم در محل کارم و هم در منزل

گزارشگر برنامه: آیا قبض‌های برقتان را ا زطریق اینترنت پرداخت می‌کنید؟

شخص مصاحبه شونده: نه بیشتر از ATM‌ و دستگاه خودپرداز استفاده می‌کنم.

گزارشگر برنامه: چرا با اینترنت مرتبط نمی‌شوید؟

شخص مصاحبه شونده: چون دستگاه خودپرداز در نزدیکی منزل است. از آن طریق استفاده کرده‌ام. ضمن اینکه رسیدهایی هم که می‌دهد می‌توانم به عنوان یک مدرک نگه دارم.

گزارشگر برنامه: آیا اینترنتی نمی‌توایند رسید داشته باشید؟

شخص مصاحبه شونده: اینترنت یک شماره پیگیری دارد و البته می‌توان گفت که شاید به این روش عادت کرده‌ام.

گزارشگر برنامه: فکر می‌کنید وزارت نیرو به چه ترتیبی می‌تواند با مشتریانش مرتبط شود؟ و چه خدماتی را می‌تواند ارائه کند؟

شخص مصاحبه شونده: من فکر می‌کنم اگر از رسانه ملی اطلاع‌رسانی بیشتری شود خیلی از افراد از خدماتی که وزارت نیرو می‌دهد بتوانند استفاده کنند. چون بیشتر وقتها دفعه اولی که مشترک می‌شوند شاید نیازی به وزات نیرو را در خود احساس نکنند و نتوانند بدانند که چه خدماتی دارد و آشنا نمی‌شوند و بنابراین استفاده نمی‌کنند.

گزارشگر برنامه: خود شما الان به نظرتان می‌رسد که نیاز خاصی داشته باشید و یا نیاز و مطلبی که مردم به آن نیاز داشته باشند که وزارت نیرو بتواند در اختیار شما قرار دهد.

شخص مصاحبه شونده: فکر نمی‌کنم. چون نیاز زائیده اطلاع پیدا کردن است. چون من نیازی پیدا نکردم دنبال اطلاعات هم نرفته‌ام. ضمن اینکه اطلاعی به من داده نشده خودم هم دنبال اطلاع پیدا کردن نرفته‌ام.

مجری برنامه: نظر عزیزانی که با آنها صحبت شد نمایان‌گر این بود که ارتباط ما با وزارت نیرو فقط از طریق آن قبوضی است که به دستمان می‌رسد که آنها را پرداخت کنیم و ارتباط دیگری با آن وزارتخانه نداریم. از آقای مهندس فاطمی می‌خواهم اگر در این زمینه توضیحی دارند بفرمایند. و اینکه مردم چگونه می‌توانند رابطه بهتر و بیشتری با این وزارتخانه داشته باشند و اگر قبوضشان را الکترونیکی پرداخت می‌کنند بتوانند راحت‌تر پرداخت کنند و گرفتن آن رمز دوم و مشکلاتی که بعضا باعث می‌شود که آدم منصرف شود و به شیوه دیگری پرداخت‌ها را انجام دهد چه‌طور می‌تواند تسهیل شود که ما بیشتر از این خدمات استفاده کنیم.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): اینکه مردم عزیز می‌فرمایند که ارتباط چندانی با وزارت نیرو نداریم این طبیعی است. تا وقتی که خانه‌ها روشن است ما احساس نمی‌کنیم که پشت این روشنایی چه سرویس‌هایی خوابیده است که این روشنایی تامین شود. به محض اینکه این روشنایی و این خدمت به نوعی متوقف شود و یا خللی در آن ایجاد شود همه استفاده می‌کنند و از این بابت ما خوشحالیم که مردم غیر از پرداخت قبوضشان با ما کار خاصی را ندارند و وقتشان با وزارت نیرو تلف نمی‌شود. درگاه IVR یا پرداخت قبوض از طریق خط تلفن برای سهولت کار مردم است. در اینجا هم نفع مردم در نظر گرفته شده است. ما درگاه‌های دیگر هم داریم مثل sms که آقای مهندس صائبی هم به آن اشاره کردند، سیستم‌های خودپرداز ATM و… هستند. اما خوب به هرحال باید آن قبض صادر می‌شد. ما تلفن را انتخاب کردیم به واسطه اینکه عام‌ترین ساده‌ترین و در دسترس‌ترین دستگاه ارتباطی است که تقریبا در۱۰۰درصد منازل مشترکین وجود دارد و این امکان را دارند که بتوانند از میزان بدهی خودشان اطلاع حاصل کنند و اگر صلاح دیدند از همان طریق شماره کارت بانکی‌شان را وارد کنند و نسبت به پرداخت قبض‌شان اقدام کنند. این دغدغه‌ای که شما فرمودید، آن بخش از کار مربوط به بانک‌هاست. بانک‌ها معمولا امن‌ترین سیستم‌ها را دارند، چون با مسائل مالی مردم سر و کار دارند. اگر خطا و نفوذی به شبکه‌هایشان صورت گیرد. تبعات سنگینی دارد و به همین جهت آنها در سیستم‌هایشان پروتوکول‌های امنیت خاصی را دارند که این اتفاق نیافتد. و ما این سیستم را علی‌رغم اینکه خودمان مسائل امنیتی را در طراحی آن مورد توجه قرار دادیم و تست‌های مختلف را بر روی آن انجام دادیم در کمیسیون انفورماتیک بانک‌ها هم تصویب کردیم و مجوز مربوطه را داریم، یعنی آن بخشی را که مربوط به پرداخت است در واقع خود سامانه به طور خودکار از سامانه ما که مربوط به پرداخت میزان بدهی است جدا شده و connect می‌شود به database بانک و شبکه بانکی که آن بخش را که بخش پرداخت است بانک تضمین کرده است و مشکلی نخواهد داشت.

من فکر می‌کنم در حوزه برق مباحثی البته باقی مانده است ولی برای اینکه دیگر حوزه‌های خدماتی وزارت نیرو را هم مورد بحث قرار دهیم، به همین مقدار بسنده کنیم .

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): تا اینجا از آقای مهندس فاطمی شنیدیم که بعضی از خدمات از طریق سایت‌های شرکت توزیع قابل درخواست و از طریق تراکنشی قابل پرداخت هستند. من از مردم خواهش می‌کنم که باشرکت‌های توزیع برق تماس بگیرند و میزان استفاده و میزان رضایتشان را از این خدمات بگویند تا شرکت توزیع نیروی برق و در نتیجه وزارت نیرو حتی از طریق روابط عمومی خود وزارت نیرو مطلع شود که مردم نظرشان راجع به خدماتی دریافت می‌کنند چیست. چون معتقد هستیم که بهترین منبع برای تشخیص و ارزیابی کار انجام شده خود مردم هستند. حال بعضی اوقات مردم به حقوقشان که میتوانند از سازمان‌ها بخواهند واقف نیستند و بعضی اوقات اگر هم واقف باشند بنا به بعضی ملاحظات و مصلح‌اندیشی‌ها درخواست‌های خود را مطرح نمی‌کنند. اما واقعا مردم باید با بی‌رحمانه‌ترین تیغ خدمات خود را از سازمانی مثل سازمان‌های حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی بخواهند تا دستگاه‌های اجرایی دقیقا بدانند که در کجا باید رضایت‌مندی را تامین کنند. و به همین لحاظ من فکر می‌کنم که خوب است اگر مردم با وزارت نیرو تعامل بیشتری داشته باشند. از طریق سایت www.moe.org.ir ‌و یا همین تلفن‌های اتفاقات ۱۲۱ (بریا برق) و۱۲۲ (برای آب) نظراتشان را بگویند که در حوزه خدمات الکترونیکی چه چیزی مد نظرشان است. با این ملاحظه عزیزانی که برنامه را پیگیری می‌کنند، در ذهنشان باشد که برق فقط آنچه که خانه را روشن می‌کند نیست. برق روستایی، آب روستایی خود جزء خدمات وزارت نیرو است. برق مصارف عمومی شهری جزئی از خدمات وزارت نیرو است یعنی نه تنها روشنایی معابر، بلکه اتوبوس‌ها و سرویس‌های حمل و نقل برقی و دیگر سرویس‌ها، هرجایی که برق را ما نمی‌بینیم و ما وقتی برق قطع می‌شود متوجه می‌شویم که چه اتفاقی در زندگی‌مان می‌افتد و شاید امروز بستر ارائه خیلی از کارها برق است. همین انرژی برق نه‌چندان ارزانی باشد که مصرف می‌کنیم. البته نه چندان را با توجه به فرمایش آقای مهندس در جلسه گذشته عرض می‌کنم که فرمودند میانگین پرداخت مردم ۵۰درصد قیمت تمام شده‌ی سه سال پیش است.

وارد حوزه آب و فاضلاب شویم. در اینجا چه خدماتی غیر از قبض برای مردم فراهم شده است. آقای مهندس، فرمودید ۱۲ میلیون مشترک داریم. در اینجا چه خدماتی مستقیما به مردم درحوزه خدمات الکترونیک ارائه می‌شود؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): شرکت‌های آب‌های شهری‌مان ۴۶ خدمت قابل ارائه خود را بر روی سایت‌هایشان گذاشته‌اند. شرکت‌های آب و فاضلاب روستاییمان ۲۲ خدمت را بر روی سایت‌هایشان قرار دادند.البته این را هم عرض کنم که ما غریب به ۴۲۰ وب‌سایت داریم، یعنی یک شبکه گسترده‌ای از وب سایت‌ها و پورتال‌ها که در دسترس مردم است و اگر حدود ۷۰ شرکتی که به نوعی از وزارت نیرو منفک شده‌اند و یا به نوعی در حال واگذاری هستند را بررسی کنیم حداقل حدود ۳۵۰سایت موجود برای خدمات‌رسانی داریم. شاید به نوعی تعداد شرکت‌های ما را هم بتوان با همین تعداد سایت‌ها تخمین زد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی):البته خیلی هم روی آشنا کردن مردم با اینها برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی اجرا نشده است و مردم الان خیلی مطلع نیستند.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): عرض کردم چون شرکت‌ها بخشی و منطقه‌ای هستند و به واسطه گرایش آن خدمتاتی که دارند و متمایز از همدیگر هستند. این پراکندگی هست. ولی به طور بخشی این خدمات همه جا ارائه می‌شود. در شرکت‌های آب و فاضلاب شهری که من عرض کردم ۴۶ خدمت قابل ارائه وجود دارد. ۲۸ خدمت به صورت اطلاع‌رسانی در سایت‌ها وجود دارد و ۱۸ خدمت را به صورت تعاملی ارائه می‌دهند و ۲۹ خدمت هم به صورت تراکنشی،‌البته جمع اینها قرار نیست همان ۴۶ باشد و هم‌پوشانی دارند. در شرکت‌های آبفای روستایی ما کلا خدماتی که شناسایی شده و قابلیت ارائه را دارند ۲۲خدمت است که ۱۰ خدمت اطلاع‌رسانی شده و ۱۴ خدمت به صورت تعاملی است و به مردم ارائه می‌شود و ۱۶ خدمت هم قابلیت انجام تراکنشی را برای مردم خواهد داشت.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی):اسامی مهم‌ترین این خدمات را می‌فرماید؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): در شرکت‌های آب و فاضلاب شهری مراحل فروش انشعاب آب است که به سه شکل مختلف می‌تواند ارائه شود. مراحل فروش انشعاب فاضلاب یکی دیگر از این خدمات است. تبدیل انشعاب موقت به دائم است. تبدیل انشعاب آزاد به کاربری مربوطه، مراحل فروش انشعاب آب موقت، تغییر قطر، مسیر و محل میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): انشعاب، قطع و وصل انشعاب، تغییرنام، تغییر مشخصات و نشانی مشترک، جمع‌آوری انشعاب، لوله‌گذاری آّب، لوله‌گذاری فاضلاب است و البته به تدریج که پایین می‌آییم، تعداد اینها از نظر قابلیت اجرا بر روی سایت کمتر می‌شود و آن خدمات مثل فروش انشعاب آب بیشترین فراوانی را دارد و هم میسرترین است. چون بیشترین سر وکار و ارتباط را مردم با این بخش دارند.

مجری برنامه: در اینجا سوالی برای من ایجاد شد که اگر افراد این خدماتی را که شما فرمودید بخواهند از طریق الکترونیکی دریافت کنند، مثلا با هدفمند شدن یارانه‌ها بخواهند کنتور جدایی داشته باشند، آیا این هم پیش‌بینی شده در سیستم که من می‌خواهم کنتور را تفکیک و مجزا کنم از کنتور ساختمان و این اتفاق می‌افتد؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): تمام خدماتی را که شرکت‌ها به نوعی به مردم می‌دهند، در اینجا قابل پیاده‌سازی و قابل ارائه است از طریق سایت‌ها، تفکیک کنتور هم در واقع به نوعی می‌توان گفت ایجاد چند انشعاب جدید و از همان قابل انجام است و می‌شود از طریق سایت‌ها مردم درخواست خود را بدهند و خدمات مربوطه را بگیرند.

مجری برنامه: شرایط و اطلاعات لازم به متقاضی که به سایت ها مراجعه می‌کند داده می‌شود که تحت چه شرایطی می‌تواند این کار را انجام دهد؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): بله ابتدا اطلاعات‌رسانی یک فاز از همان ارائه خدمات است در مرحله اطلاع‌رسانی می‌توانند مطلع شوند که آیا آن خدمت تعاملی و یا تراکنشی هم می‌تواند ارائه شود و یا نه. در غیر این صورت اطلاع‌رسانی کرده‌اند که به کجا مراجعه کنند و فرآیند را چگونه دنبال کنند.

نکته‌ای را هم جهت استحضار عرض کنم،‌اینکه بعداز هدفمندی یارانه‌ها برای اینکه سامانه‌هایی که ما در شرکت‌های مختلف داریم ،‌یک نظم و نظام بگیرند و از یک مقررات خاصی پیروی کنند،‌دستوری را از ریاست محترم جمهوری داشتیم که سامانه واحدی را ایجاد کنیم که این مربوط به برق و بخش‌های آب و فاضلاب هم هست که در تهران تمامی سرویس‌هایی که در خصوص محاسبه و پرداخت قبوض داده می‌شود اینها حتما در تهران پردازش شود،‌نظارت و کنترل شود، تایید شود و سپس بعد از آن شرکت‌ها بتوانند قبوض را صادر کنند که این بیشتر برای این بوده که خدای نکرده در نحوه محاسبه هیچ خطایی رخ ندهد، اگرچه حتی یک مورد گزارش در این خصوص نداشتیم و فقط برای شفاف‌سازی بوده است. نکته دوم این است که برای اینکه مدیریت ارشد سازمان از وضعیت ارائه خدمات از زیرمجموعه آگاهی آنلاین داشته باشد که این هم به خوبی پیاده‌سازی شده است. سامانه‌ای است که هم در آب و هم در برق کار می‌کند. البته این چیزی نیست که اطلاع‌رسانی شده باشد فقط برای اینکه ذهن شنوندگان عزیز برنامه را معطوف کنم به این نکته که تمامی فرآیندها تحت کنترل و مدیریت است و حتی شخص ریاست محترم جمهوری و شخص وزیر نظارت دارند و دغدغه مردم را دارند،‌ مردم شریف میهن اسلامی این موارد را استحضار داشته باشند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): امیدوارم که تمام این فرمایشات جنابعالی به کاهش هزینه‌های فرآیندهای داخلی وزارت نیرو و سایر سازمان‌های تابع آن منجر شود و به تسریع در رسیدگی و بالا رفتن انعطاف‌پذیری در رسیدگی، و شاید بتوانیم بگوییم به تغییر فرهنگ کارکنان شرکت‌های توزیع در جایی که با مردم اصطحکاک دارند، بی‌انجامد. مستحضر هستید که وقتی این اصطحکاک‌ها زیادتر می‌شود دیگر رفتارها تغییر می‌کند،‌مردم از پاسخ‌گویان ناراضی‌اند و دیدگاه بالا به پایین کارمند دولت به ارباب رجوع رخ می‌دهد. همچنین امیدوارم که این فرمایشات به اینجا منجر شود که مدیریت منابع موثری در سطح وزارت نیرو اتفاق بی‌افتد. چون حقیقتا وزارت نیرو در زمینه فناوری اطلاعات سازمان پیشرویی بوده اخیرا سازمان‌های دیگر پیشی گرفته‌اند و با شدت و سرعت خوبی هم وزارت نیرو را پشت سر گذاشته‌اند و سرویس‌های خیلی جدیدی به مردم ارائه می‌دهند. امیدوارم که واقعا وزارت نیرو همان‌طور که ده سال پیش مرکزی به قوت مرکز تحقیقان نیرو و یا مرکز تحقیقات مخابرات در مسائل فناوری اطلاعات نداشتیم به فعالیت خود ادامه دهد. حتی بعضی از دانشگاه‌ها پروژه‌های تحقیقاتیشان را به این مراکز می‌سپردند. انشاءالله که تمام این خدمات به کاهش هزینه منجر شود.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): راجع به اینکه وزارت نیرو در حوزه فناوری اطلاعات فرمودید من عرض کنم که بسیاری از خدماتی که در حوزه فناوری اطلاعات است از دید مردم عزیز مخفی است. یعنی اینکه خدمات سرویس‌های برق آنلاین است و…. اینها پشت صحنه است و کسی اینها را نمی‌بیند و مثلا اگر من می‌خواستم اشاره کنم به شبکه‌ی داده‌ای که ما داریم به جرات از همین‌جا عرض می‌کنم که با شرکت مخابرات قابل رقابت است. ما هزاران کیلومتر فیبر نوری داریم. اولین همایش مجازی را ما در اسفندماه گذشته داشتیم که هزار نفر از ۳۲ نقطه‌ی کشور هم‌زمان در آن شرکت کرده‌اند. البته شاید نتیجه آن خیلی مستقیما مشهود نباشد. و خدماتی است که اگر فرصتی باشد. البته شاید نتیجه آن خیلی مستقیما مشهود نباشد. و خدماتی است که اگر فرصتی باشد در برنامه بعد انشاءالله خدمتتان عرض خواهم کرد.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

·میهمان برنامه: آقای مهندس فاطمی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

فناوری اطلاعات در وزارت نیرو، بخش پایانی

زمان مطالعه: 13 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...