Home / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / فناوری اطلاعات در وزارت نیرو، بخش پایانی

فناوری اطلاعات در وزارت نیرو، بخش پایانی

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

این برنامه، برنامه شصت و سوم از سری برنامه‌های به سوی فردا است.

مجری برنامه‌: در مجموعه برنامه‌های به سوی فردا که در خدمت شما بودیم و موضوعIT را در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف بررسی می‌کردیم رسیدیم به وزارت نیرو و دو برنامه را به این موضوع اختصاص دادیم. در این برنامه از حضور کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی استفاده خواهیم کرد. همچنین در خدمت جناب آقای مهندس فاطمی مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات وزارت نیرو خواهیم بود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در دو هفته گذشته همان‌طور که اشاره شد، بعضی از خدمات فناوری اطلاعات وزارت نیرو در حوزه برق و آب مورد بحث قرار گرفت و آقای مهندس فاطمی که من مجددا از حضورشان در برنامه به سوی فردا تشکر می‌کنم، اشارات بسیار خوبی به بعضی از خدماتی که ارائه شده، داشته‌‌اند. آنقدر خدمات وزارت نیرو گسترده است که کار چهار یا پنج برنامه رادیویی نیست که بخواهیم در آن همه اینها را ریز معرفی کنیم. در موضوع انشعابات آب و برق و قطع و وصلی‌شان، تغییر قدرت در انشعابات برق، تغییر قطر لوله در انشعابات آب و … اشاراتی فرمودند. به حدود ۴۲ میلیون مشترک آب و برق و فاضلاب در کشور اشاره شد و سایت www.moe.org.ir معرفی شد که از آن طریق هم‌وطنان ما می‌توانند به سایت‌های شرکت‌های توضیع برق و شرکت‌های آبفای منطقه خودشان دسترسی پیدا کنند. البته وزارت نیرو کار جالبی هم انجام داده که جای تقدیر دارد ما در برنامه‌های گذشته به سوی فردا از بقیه سازمانها خیلی این را خواستیم که ارتباط خودتان را با www.iran.ir به عنوان سایت مرکزی خدمات ایران برقرار کنید. لذا وزارت نیرو در این راستا شاید بتوان گفت پیشگام‌تر از بقیه دستگاه‌های اجرایی هم بوده چون در مطالعاتی که تیم تحقیقاتی این برنامه انجام می‌داد، همان‌طور که در برنامه هفته گذشته اشاره به رقم حدود ۴۰۰سایت فرمودند که در حوزه زیرمجموعه وزارت نیرو وجود دارد. اکثر این سایت‌ها از طریق سایت www.iran.ir قابل دسترسی هستند و این خودش جای تقدیر و تشکر دارد. تمام هم و غم ما در این برنامه‌ها این است که بتوانیم سطح خدمات را به مردم معرفی کنیم و اگر دیدگاه‌هایی راجع به توسعه اینها است برای مردم بیان شود و خود مسئولین امر هم در جریان قرار بگیرند.

آقای مهندس فاطمی، در ادامه بحث یکی از حوزه‌های مهم و خیلی بحرانی خدمات وزارت نیرو حوزه مدیریت منابع آب است. عامه مردم ما با حوزه مدیریت منابع آب سروکار مستقیم نداریم، غیر مستقیم،‌ آبفا آب ما را تامین می‌کند. اما خدماتی را که مدیریت منابع آب به مردم می‌دهد را مروری بفرمایید تا بیشتر آشنا شویم و ببینیم خدمات الکترونیکی در این حوزه چه کارهایی انجام داده است.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): متولی آب کشور،‌شرکت مدیریت منابع آب است که به عنوان یک شرکت مادر تخصصی زیرمجوعه وزارت نیرو به خدمات‌رسانی مشغول است. متولی تمام آبهای زیرزمینی،‌آب‌های سطحی،‌ آبهای ذخیره شده پشت سدها و دریاچه‌ها و حوزه‌های آبریز و …هم مدیریتشان و هم خدمات‌دهی در راستای آنها با این شرکت است و شرکت‌های آبفا که در برنامه قبلی خدمتتان عرض کردم در واقع فقط آبهای شرب مردم را تامین می‌کنند و به همین جهت می‌توان گفت شرکت‌های آب منطقه‌ای به عنوان پشتوانه آب هستند که اگر آنها در آن پشت حضور نداشته باشند، خدمات شرکت‌های آبفا هم به خوبی قابل انجام نیست.

در راستای خدمات‌رسانی به مردم که سوال فرمودید اجازه دهید که چهار رویکرد وزارت نیرو در دولت نهم و دهم را که آقای مهندس نامجو وزیر نیرو در دولت دهم ابلاغ کردند را خدمتتان عرض کنم. اولین رویکرد افزایش بهره‌بری است. دومین رویکرد کاهش هزینه‌ها است. رویکرد سوم شفاف‌سازی و رویکرد چهارم سرعت در اجرا است. تقریبا می‌توان گفت بسیاری از این چهار رویکرد برای پیاده‌سازی به نوعی به IT مربوط می‌شود وIT می‌تواند بهره‌بری، شفاف‌سازی، سرعت و هم کاهش هزینه را تسهیل کند. به خدماتی که به صورت الکترونیکی این شرکت‌ها ارائه می‌دهند اشاره می‌کنم که بیشترین تعداد خدمات ما را شاید تصور می‌کردیم که شرکت‌های برق داشته باشند در حالی که این‌طور نیست، بلکه شرکت‌های آب منطقه‌ای ما ۵۶ خدمت مستقیم را به مردم داده‌اند غیر از خدماتی که دیده نمی‌شود. این ۵۶ خدمت، ۵۱ خدمت از آن به صورت اطلاع‌رسانی در سایت‌های شرکت‌های آب منطقه‌ای ما و شرکت مدیریت منابع آب موجود است. ۴۵خدمت آن به صورت تعاملی در حال ارائه است و ۲۱ خدمت هم به صورت تراکنشی که تعریف آن را در برنامه قبلی عرض کردم که قابلیت اجرای تقریبا ۱۰۰درصدی را دارد، حتی دریافت و پرداخت و اعلام نتیجه و …نیز در آن خدماتشان است و غیر از آن که در سایت‌ها است یک سامانه مستقلی را برای اینکه از قوانینی که به وزارت نیرو ابلاغ شده اطلاع داشته‌باشیم (قانون تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی غیر مجاز) در دفتر فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب یک سامانه خاصی را ایجاد کرده‌اند به نام سامانه تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی غیر مجاز،‌که از طریق این سامانه افرادی که چاه فاقد پروانه دارند،(البته لفظ فاقد پروانه درست است و اصطلاح غیر مجازی که من به کار بردم عام نیست) می‌توانند ثبت نام کنند، و تعیین تکلیف کنند و چون عمدتا مخاطبین ما در روستاها و نقاط دور افتاده هستند، این خدمتی است که ما این را به صورت جدی‌تر دنبال کردیم و دنبال این هم بودیم که بستر به‌گونه‌ای باشد که حتما بتوانند دسترسی داشته باشند و بهترین راه استفاده از دفاتر خدمات پیشخوان دولت تشخیص داده شد. دفتر خدمات پیشخوان دولت از دفاتر ICT روستایی متفاوت است. دفاتری که بخش عمومی غیر دولتی است. دفاتر ICT دفاتری هستند که فقط خدمات ICT را می‌دهند و مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند. البته آنها هم با هم تعامل دارند یعنی در جاهایی که دفتر خدمات پیشخوان دولت وجود ندارد،‌دفاتر ICT همان کارها را انجام می‌دهند، که قراردادهایی منعقد شده که این در حال انجام است و استقبال خیلی خوبی هم شده است. هفته اول دوستان آماری را دادند که چند هزار نفر در یک هفته اول به سامانه مراجعه کرده‌ و ثبت نام کرده‌ بودند. آدرس این سایت را ما برای عموم نگذاشته‌ایم،‌ و آدرسی است که خودمان برای مدیریت آن داریم. و چون آن از طریق دفاتر پیشخوان ارائه می‌شود با مراجعه می‌توانند اقدام کنند. اما در بخش خدماتی که از طریق سایر سایت‌ها ارائه می‌شود،‌ من عرض کردم که ۵۶ خدمت است که به چندتا از عناوین آنها اشاره می‌کنم: مثلا صدور پروانه حفرچاه عمیق و نیمه عمیق برای کلیه بخش‌های مصرف. و یا مثلا درخواست چاه جایگزین قنات و چاه به جای چاه، که این یک خدمت است که خیلی‌ها نیازمند آن هستند و می‌توانند از طریق سایت‌ها درخواست خود را اعلام کنند. و یا صدور پروانه بهره‌برداری چاه عمیق و نیمه عمیق برای کلیه بخش‌های مصرف، صدور پروانه کف‌شکنی و تغییر محل، تجدید پروانه حفر، تمدید پروانه، صدور مجوز ادامه حفاری یک فرآیندهایی دارد که شاید ما با این واژه‌‌ها زیاد آشنا نیستیم، اما همکاران عزیز بنده در مدیریت منابع آب زحمات بسیار زیادی را متحمل می شودند و همان‌طور که عرض کردم تعداد خدماتشان هم به شماره بیشتر از خدماتی است که شاید به لحاظ تعداد مخاطب این‌طور نباشد، اما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند.

گزارش برنامه:

(گزارشگر برنامه: آیا با خدمات الکترونیک وزارت نیرو آشنا هستید؟

شخص مصاحبه شونده: نه متاسفانه!

گزارشگر برنامه اصلا با وزارت نیرو ارتباط دارید؟

شخص مصاحبه شونده: نه متاسفانه ارتباط خاصی ندارم.

گزارشگر برنامه: قبض برق و آب و … دارید؟

شخص مصاحبه شونده: البته مسئله قبض مسئله‌ای است که از قدیم بوده و الان هم هست،‌چیز جدیدی نیست که اصلا به آن فکر کنیم

گزارشگر برنامه: تنها ارتباطتان با وزارت نیرو به همین ترتیب است؟

شخص مصاحبه شونده: بله فقط از طریق قبض‌ها است.

گزارشگر برنامه: مثلا اگر برقتان قطع شود چه کاری می‌کنید؟

شخص مصاحبه شونده: بله اتفاق افتاده و تماس می‌گیریم با منطقه برق.

گزارشگر برنامه: برای اینکه این ارتباط‌ها را با وزارت نیرو داشته باشید و یا ارتباط دیگری که احیانا برای شما پیش امده است، فکر می‌کنید وزارت نیرو چه نوع شرایطی را برای شما ایجاد کند که این ارتباط‌ها راحت‌تر باشد.

شخص مصاحبه شونده: بسته به نوع کاری است که ما از وزارت نیرو می‌خواهیم،‌شاید کار من در همین حد قبض برق باشد، شاید دوستانی باشند که ارتباطشان در زمینه تولید محصولی باشند برای وزارت برق، خوب آنها بهتر می‌توانند در این زمینه استفاده کنند.

گزارشگر برنامه: شما در همان حیطه کاری خودتان و شرایط زندگی خودتان فکر می‌کنید چه نیازهایی دارید که وزارت نیرو می‌تواند برای شما آنها را تسهیل نماید؟

شخص مصاحبه شونده: یکی از چیزهایی که برای عموم خوب است، این که اگر مجبور می‌شوند برای تعمیرات برق مشکلاتی که برایشان به وجود می‌آید برق منطقه‌ای را قطع کنند،‌در مواقعی قطع کنند که آن کسانی که کسب و کار دارند به ایشان آسیبی نخورد و اطلاع‌رسانی کنند و برق را بلافاصله وصل کنند جون الان ۹۰درصد کارها با نیروی برق است و وقتی برق قطع می‌شود واقعا کسانی که کارگاه دارند و یا تولیدی دارند و فروشگاه و…. همه کارشان می‌خوابد.

گزارشگر برنامه: برای اینکه این ارتباط را وزارت نیرو بتواند با شما ایجاد کنند فکر می‌کنید به چه وسیله‌ای می‌تواند سریعتر و راحت‌تر این امکان را در اختیار شما قرار دهد؟

شخص مصاحبه شونده: من فکر می‌کنم یک شماره تلفنی داشته باشد که در مواقع اضطراری نخواهیم دنبال شماره تلفن منطقه بگردیم. مثل تلفن‌های ۱۱۰،‌۱۱۸، ۱۱۵ که بلافاصله جوابگو هم باشند و رسیدگی کنند فکر می‌کنم اگر همچین چیزی داشته باشند خیلی خوب است. و یا از طریق اینترنت بتوان ارتباط با آنها برقرار کرد و ایشان هم پاسخگو باشند.که مهم‌تر از همه پاسخگویی ست.

گزارشگر برنامه: شما خودتان تا به حال سعی کردید به وزارت نیرو از طریق اینترنت متصل شوید؟

شخص مصاحبه شونده: نه متاسفانه، خوب کاری هم نداشتم و فقط قبض را از طریق تلفن‌بانک پرداخت می‌کنم.)

مجری برنامه: این شخص هم مانند شهروند قبلی اشاره کردند که فقط از طریق قبوض با وزارت نیرو ارتباط دارند و اینکه قبض‌ها را دریافت کرده و پرداخت می‌نمایند و کار خاصی ندارند. البته ایشان ظاهرا اطلاعی هم از شماره ۱۲۱و ۱۲۲ نداشتند که سامانه‌ای است که می‌توانند مشکلاتشان را بلافاصله منتقل کنند و انشاءالله با کد پیگیری که می‌گیرند خیلی سریع به مشکلشان رسیدگی می‌شود. اما بازهم اگر نکته‌ای راجع به گزارش است از آقای مهندس فاطمی درخواست می‌کنم که بفرمایند.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): نکته خاصی نیست و فقط لازم می‌دانم این نکته را عرض کنم که همان‌طور که شما اشاره فرمودید، مشترکین ما بیشتر از طریق قبض ارتباط دارند، خوب است که یک برنامه‌ای مثل برنامه خوب به سوی فردا این فرصت را به ما داد که بتوانیم، اشاره کنیم که سیستم‌های دیگری هم پشت قضیه هستند که به مردم خدمات می‌دهند، درگاه‌های دیگری هم برای ارائه خدمات به مردم وجود دارند که مردم می‌توانند از آن درگاه‌‌ها خدمات خود را بگیرند و از نحوه خدمات‌ر‌سانی خدمت‌گزاران خود در وزارت نیرو مطلع شوند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی):آیا مثل سازمان‌های دیگر شماره تلفنی برای نظارت و بازرسی به کار ۱۲۱ و ۱۲۲ وجود دارد؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): شماره‌های ۱۲۱ و۱۲۲ بیشتر مربوط به اتفاقات است و در کنار آن شکایات را هم جواب می‌دهند اما اگر تماس گرفتند و موردی که منطقی بود و مشکل فنی نبود بی‌دلیل تصور عزیزان باشد که رسیدگی نشده است، بله از طریق سایت www.moe.org.ir بخش ارتباط با وزیر، معاونین وزیر و یا بازرسی و یا بخش ارتباطات مردمی که زیرمجموعه مستقیم وزیر است می‌توانند شکایات خود را مطرح کنند. شماره تلفن هایی هم هم آنجا وجود دارد که می توانند پیغام صوتی بگذارند که اکثر این پیغام‌ها را شخص وزیر خودشان گوش می‌کنند و جواب می‌دهند و جواب‌ها هم مکتوب همراه با کد پیگیری است که به عزیزان ارائه می‌شود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): اگر مخاطبین عزیز هر شکایتی و یا نقطه‌نظری و یا درخواست رسیدگی نشده‌ای و یا حتی انتقاد و پیشنهادی و یا هر مسئله‌ای که به ذهنشان می‌رسد در رابطه با آب،‌ برق، آبفا، ‌فاضلاب،‌ منابع آب و… از طریق سایت اینترنتی www.moe.org.ir شماره بخش ارتباط مردمی را برداشته و با آن ارتباط با وزیر ارتباط با معاونین و …برقرار کنند. که آقای مهندس فاطمی فرمودند در اینجا حتی شخص وزیر هم از آن پست صوتی خود از موضوع مطلع خواهند شد.

آقای مهندس فاطمی یک سیستم‌هایی را ما همان‌طور که شما فرمودید در هر سازمان داریم که به کاهش هزینه‌های عملیاتی آن سازمان منتهی می‌شود و یا به افزایش قابلیت مدیریت در آن سازمان منتهی می‌شود، به خصوص در منابع آب و توانیر، سیستم‌های متعددی هست. می‌خواستم برای آگاهی مردم شما چهار، پنج مورد از مهم‌ترین اینها که نقش کلیدی در کاهش هزینه و کاهش زمان عملیات در سازمان زیرمجموعه وزارت نیرو ایفا می‌کند را نام ببرید.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): زیرساخت‌های ارتباطی در واقع از اساسی‌ترین بخش‌های خدمات‌رسانی به مردم هستند. همان‌طور که در برنامه‌های قبلی هم خدمتتان عرض کردم،‌ما شبکه فیبر نوری داریم که مستقیما شرکت‌های مادر تخصصی ما با ستاد مرتبط هستند و با شرکت‌های زیرمجموعه هم به طرق مختلف مرتبط هستیم . از طریق این زیرسایت ارتباطی ما خیلی از سرویس‌ها را می‌گیریم که به کاهش رفت‌و آمد، افزایش سرعت و… منجر می‌شود که خوب نتیجه و فایده آن شامل حال مردم می‌‌شود. مثلا ویدئو کنفرانس است که باز در برنامه قبل اشاره کردم و یا اتوماسیون اداری تحت وب است. ما اتوماسیون اداری تحت وب را در وزارت نیرو پیاده‌سازی کردیم برای تسهیل پاسخ‌گویی به مکاتبات، ارتباطات و تسهیل مدیریت برای سازمان خودمان که مدیران ما از هرجایی که به اینترنت دسترسی داشته باشند می‌توانند کارتابل‌شان را ببینند، نامه‌هایشان را ببینند. البته نکته‌ای را داخل پرانتز عرض کنم، حتی قبل از اینکه ما اتوماسیون اداری تحت وب هم داشته باشیم، شخص وزیر ما بسیار آی‌تی‌من هستند. ایشان آن زمان هم از ما می‌خواستند که کارهایشان را از راه دور انجام دهند حتی در سفرهای خارجی ما برای ایشان یک IP valid تعریف کرده بودیم و ایشان از آن طریق هم امور را انجام می‌دادند الان هم که دیگر عام است و ارتباط بین ستاد و شرکت‌هایمان علاوه بر پروتوکول‌هایی که مثل شبکه پیام دولت که ابلاغ شده است و همه دستگاه‌ها دارند، اتوماسیون‌های ما به صورت نفر به نفر قابلیت ارتباط با هم را دارند یعنی بنده می‌توانم به مدیر کل IT شرکت منابع آب مستقیما نامه‌ای را از کارتابل خودم ارجاع دهم و ایشان آنلاین و در لحظه آن را در کارتابل خود ببینند و رسیدگی کنند. اینها زیرسیستم هایی است که خدمات آن به نوعی می‌رسد.

و یا کنتورهای هوشمند را فرض کنید که اینها را همکاران عزیز ما در توانیر پیاده‌سازی می‌کنند و در کاهش زمان و کاهش هزینه‌ها هم بسیار مهم است و همچنین در مدیریت مصرف و حتی در کاهش رفت‌و‌آمدها و صدور قبوض و مباحث مختلف دیگر تاثیر به‌سزایی دارد.

مجری برنامه: اعتراضات به چه صورت رسیدگی‌ می‌شود؟ این مسئله مهمی است. ممکن است فرد نسبت به قبضی که برایش صادر شده قانع نشده باشد که همین‌قدر مصرف کرده و اعتراض داشته باشد.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): آن‌چیزی که دستگاه‌های نمایشگر نشان می‌دهند را کسی نمی‌تواند کتمان کند. فرمول‌های محاسبه هم وجود دارد، پله‌های مصرف هم هست که به ازای هر میزان مصرف نرخ محاسبه هوشمند حتی برای ساعت‌هایی با نرخ متفاوت قابل محاسبه و بسیار شفاف است و اگر اعتراضی هم باشد بنا به مدرک می‌توان افراد را قانع کرد و یا آنها می‌توانند به هر بخشی اعتراض کنند و حق مردم است که از ما توضیح بخواهند و وظیفه ما هم هست که پاسخگو باشیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): از این ۲۶ میلیون مشترک چند نفر کنتور هوشمند دارند؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): کنتور هوشمند هنوز پیاده‌سازی نشده است. در یکی دو تا از شهرهای ما به صورت پایلوت در دست اجراست و قرار است به زودی در پنج نقطه کشور شروع شود. اول باید تعداد کمی مشترک مثلا با ۱۰۰۰مشترک شروع شود تا بعدا بتوانند تعمیم دهند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): فکر می‌کنید تا کی این پروژه تمام می‌شود؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): نمی‌توان زمان داد. این پروژه بسیار عظیمی است و از پروژه‌های ملی است و مباحث امنیتی دارد و مباحث خاص خود را دارد که دستگاه‌های زیربط در حال پیگیری هستند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): اگر ممکن است یک اشاره‌ای هم به سیستم‌های GIS (سیستم‌های مدیریت منابع و یا مدیریت اطلاعات بر مبنای اطلاعات جغرافیایی و مکان محور)داشته باشیم. چون این سیستم‌ها جزء ادعاهای اصلی وزارت نیرو و جزء نیازمندی‌های اصلی وزارت نیرو در مدیریت است، چه در حوزه برق و چه در حوزه آب و چه در حوزه منابع.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): استحضار دارید، سازمان بزرگ و پیچیده‌ای مثل وزارت نیرو که دارای حجم بالایی از عملیات و طرح‌ها و خدمات‌رسانی است، طبیعی است که بیشترین حجم تولید داده و آمار را هم داشته باشد به همین دلیل فرآیند تولید،‌پردازش و انتشار آمار در این وزارتخانه نیاز یه یک مدیریت همه‌جانبه‌نگر و توانمند دارد که این ساختار ایجاد شده است و این مدیریت باید بتواند با انسجام بخشی و نظام‌مند کردن فعالیت‌های آماری کیفیت فعالیت‌های آماری را بهبود و ارتقاء بخشد و بر این تاکید شود که نتیجه‌ی آن کیفیت این باشد که آمارهای ارائه شده از مطلوبیت بالایی برخوردار باشد که این فرآیند بدون تردید می‌تواند بر نظام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری وزارتخانه تاثیر خود را بگذارد. به عنوان مثال عرض می‌کنم، فعالیت‌هایی که در بخش آمار انجام می‌شود، ما شبکه آمار و اطلاعات وزارت نیرو را داریم که تقریبا منحصر به فرد است،‌ حتی اگر در موتورهای جستجوی متعارف اینترنت شبکه آمار و اطلاعات را جستجو کنید،‌در دومین یا سومین نتیجه این را پیدا می‌کنید. تمام فعالیت‌های آماری بسیاری از شاخص‌های آماری نمودارها و چیزهایی که می‌تواند مورد توجه متخصصین و صنعت‌گران و علاقه‌مندان قرار بگیرد هم آمارهای بخشی آب و برق به اشکال مختلف وجود دارد و من توصیه می‌کنم که یک سر به این سایت بزنید که خیلی مورد استفاده مدیران وزارت نیرو در بهسازی عملیاتشان هم هست. این سایت دو زبانه است و نه تنها مدیران وزارت نیرو بلکه کارشناسان خارج از کشور هم می‌توانند از آن استفاده کنند و مرتب هم به روز رسانی می‌شود و همکاران بنده در گروه آمار و اطلاعات این وظیفه را انجام می‌دهند.

یک زیرساخت برای اطلاعات مکانی داریم که سایت GIT است. IS‌را هم که اشاره فرمودید،‌سیستم‌های مکانیزه اطلاعاتی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند چون بر مبنای مکان کار می‌کنند، اهمیت خاص خود را دارند.در وزارت نیرو تقریبا می‌توان گفت اکثر آمارهای ما ماهیت مکانی دارد یعنی بخش‌های زیرمجموعه وزارت نیرو به طرق مختلف از GIS استفاده می‌کنند و صنعت آب ما کاربردهایی که از GIS در آن صنعت استفاده می‌کند، مثل مدیریت سیستم و منابع آبف مدیریت حوزه‌های آبریز، تخصیص منابع آب، برنامه‌ریزی و مدلسازی توزیع آب، مدلسازی هیدرولوژیکی و هیدرولیکی آب و… کاربردها زیاد است به همین دلیل بخش آب ما بسیار در بخش GIS پیشرو بوده است. البته توانیر هم همین‌طور، البته نه صرفا توانیر بلکه صنعت برق را عرض می‌کنم. تعیین مکان بهینه برای نیروگاه‌ها، استحضار دارید یک نیروگاه اگر درست مکان‌یابی شود، حتی در راندمان آن نیروگاه هم تاثیر دارد. مسیریابی خطوط انتقال نیرو، ساماندهی شبکه‌های انتقال فراهم نمودن امکاناتی برای طراحی شبکه انتقال و… که صنعت برق ما هم در این زمانه فعال است به طوری که دستگاه‌های دیگر همیشه این درخواست را داشته‌اند از داده‌های وزارت نیرو در بخش آب و برق و حتی آب‌و‌فاضلاب که آن هم در مدیرت شبکه‌های فاضلابشان، تحلیل شبکه‌های آب و فاضلاب،‌مدیریت سیستم های حوادث و اتفاقات شبکه‌هایشان به خوبی از GIS استفاده می‌کنند، و دستگاه‌های دیگر هم این درخواست را دارند که از ما استفاده کنند که البته با زیرساختی که ابلاغ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است مبنی بر ایجاد زیرساخت داده‌های مکانی ملی یا NSDI و یا SDI بخشی در سازمان‌ها ما به دنبال آن هستیم که این اطلاعات در یک‌جای واحد جمع‌آوری شود و به اختیار عموم برسد و خیر و برکت آن به همه بخش‌های مملکت برسد.

کارشناس برنامه (آقای مهندس صائبی): مباحث مربوط به عملیات الکترونیکی در وزارت نیرو صحبت شد. سایتwww.moe.org.ir معرفی شد، بخش ارتباطات مردمی برای ارتباط با صندوق صوتی وزیر و ارتباط با واحد روابط عمومی و مدیریت ارتباطات مردمی را مردم می‌توانند استفاده کنند.

امیدوارم که مدیریت محترم فناوری اطلاعات وزارت‌ نیرو و در رده‌های بالاتر شخص وزیر و حتی کمیسیون‌های تخصصی در مجلس هم به این نکتاتی که عرض می‌شود خیلی جدی توجه کنند چون مسائل قانونی برای وزارت نیرو بعضی اوقات واقعا ممکن است دست‌و پا‌گیر شود که عزیزان ما در مجلس می‌توانند در کمیسیون انرژی بسیار راه‌گشا باشند. در مسئله برق و آب موضوعاتی است که خیلی مهم است، اولین آنها مدیریت مصرف تطبیقی بر اساس الگوهای مصرف است به تفکیک هر مصرف کننده، همین پروژه کنتور هوشمند که آقای مهندس فاطمی اشاره فرمودند یکی از کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین پروژه‌هاست در درک رفتار مشتریان در صنعت برق. همین موضوع در صنعت آب هم نقش بازی میکند، یعنی رفتار مصرف‌کننده چه‌طور است تعیین‌کننده ارائه خدمت در وزارت نیرو خواهد بود.

مسائل مختلفی مثل ایجاد سطوح بالاتری از تعامل با مردم بسیار مهم است. در وزارت نیرو ارتباط با مردم باید ارتقاء سطح پیدا کند تا وزارت نیرو متوجه شود مردم واقعا چه انتظاراتی دارند و اطلاع‌رسانی بیشتری شود. از سه برنامه گذشته تا امروز ما شاید ده مرتبه صحبت از اطلاع‌رسانی کرده باشیم اما مردم هنوز خیلی از خدمات وزارت نیرو در حوزه IT‌ اطلاع دقیقی ندارند و موارد دیگری که من بعد از برنامه به آقای مهندس فاطمی خواهم گفت. خیلی امیدوارم که برق و آب با همان توانی که ده، پانزده سال پیش به عنوان پیشرو در حوزه IT شروع کرد بتواند امروز هم خود را مطرح کند.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

·میهمان برنامه: آقای مهندس فاطمی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



About علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

Check Also

خدمات فناوری اطلاعات در وزارت نیرو: از زبان مدیر فناوری اطلاعات وزارت‌خانه، بخش اول

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...