خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / فناوری اطلاعات در وزارت نیرو، بخش اول

فناوری اطلاعات در وزارت نیرو، بخش اول

زمان مطالعه: 13 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

این برنامه، برنامه شصت و یکم از سری برنامه‌های به سوی فردا است.

مجری برنامه‌: در برنامه امروز با موضوع خدمات فناوری اطلاعات درحوزه وزارت نیرو در خدمت شما هستیم. در این برنامه با کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی و همچنین جناب آقای مهندس فاطمی مدیر کل فناوری اطلاعات وزارت نیرو همراه خواهیم بود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): همان‌طور که اشاره شد موضوع این برنامه خدمات فناوری اطلاعات در حوزه وزارت نیرو است. آقای مهندس فاطمی، در وزارت نیرو، شاید بیشترین فهم یا نکته‌ای که مردم درک می‌کنند از خدمات الکترونیک تحت وزارت نیرو همان مبحث نه چندان جدید پرداخت قبوض اب و برقشان است. اما واقعا خدمات وزارت‌نیرو به مردم چه مستقیم و چه غیر مستقیم به این حوزه محدود نمی‌شود. من در ابتدا پیش از طرح سوال از شما خواهش می‌کنم توضیحات مختصری را از حوزه‌های خدماتی تحت پوشش وزارت نیرو دهید. یعنی شاید واقعا بعضی از مردمان ندانند که منابع آب هم دست وزارت نیرو است.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): وزارت نیرو وزارتخانه‌ای است که در واقع با داشتن بیشترین تعداد مشترک، غریب به بیش از ۴۳ میلیون مشترک آب و برق، تقریبا در تمام خانواده‌های مردم حضور دارد. هم در بخش برق و هم در بخش آب و بعضی از خانواده‌ها هم هر دوی اینها که اکثریت همین‌طور است. از نظر مساحت مملکت هم تقریبا در ۱۰۰درصد مساحت کشور به نوعی حضور دارد. حتی در جایی که شما تصور کنید بیابان است و چیزی در آنجا وجود ندارد به هر حال یک حوزه آبریز است، چشمه‌ای، قناتی و یا یک سفره زیرزمینی است، پس وزارت نیرو در آنجا هم وجود دارد.

دو خدمت اساسی آب و برق مردم به عهده وزارت نیرو است که اهمیت هر کدام از این دو بر مردم پوشیده نیست. اهمیت آب را همه می‌دانند که مایه حیات است و اگر وقفه کوتاهی در خدمات رسانی و یا کیفیت خدمات رسانی ایجاد شود به فوریت به تمام مردم سرایت می‌کند و آثار آن متوجه مردم عزیزمان خواهد بود. در بخش برق هم همه استحضار دارید که تقریبا تمام امورات زندگی ما به نوعی به برق وابسته است. برق منازل ما را روشن می‌کند، گرم می‌کند، سرد می‌کند و حتی پخت و پز و تلویزیون و رادیو و … بدون برق اصلا میسر نیست. این خدمت یک تفاوتی با سایر خدمات دارند این است که این خدمات باید مستمر باشند. اگر در این خدمات وقفه‌ای ایجاد شود، تمام سرویس‌های زندگی و اداری ما به نوعی مختل می‌شود. از این جهت وزارت نیرو اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. بحث IT کمک می‌کند که ما بتوانیم خدمات را به نحوه احسن و مطلوب و بلادرنگ و بدون وقفه به مردم ارائه دهیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): همین‌طور که شما می‌فرمایید است و با این فرمایشات که فرمودید مسئولیت حوزه IT و فناوری اطلاعات را گوش‌زد کردید و مسئولیت واحد را بالا بردید. در تفکیک مصارفمان، مثلا الان برای حوزه برق و یا حوزه آب آماری را می‌توانید به ما بدهید تا بعد از آن صحبتمان را شروع کنیم . مثلا در حوزه برق الآن چقدر از مصرف‌کنندگانمان خانگی هستند و یا چه مقدار صنعتی هستند، مصارف عمومی شهری هستند و یا روستایی هستند؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): البته آمار را در بخش برق بیشتر خود توانیر متولی است و اجازه دهید که آمار را خودشان اعلام کنند. اما به لحاظ تعداد مشترکین، می‌توانم عرض کنم که بیش از ۲۶ میلیون مشترک برق داریم و بیش از ۱۲ میلیون مشترک آب داریم و بیش از ۴ میلیون مشترک فاضلاب در کشور داریم که در واقع سر جمع اینها رقمی بالای ۴۰ میلیون می‌شود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): سوال من این است، حدودا و یا درصدی هم اگر چیزی در ذهنتان است بیان کنید که الان بیشتر مصرف ما خانگی است و یا صنعتی است به خصوص در برق.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): آمار به روز را ندارم و انشاءالله در برنامه‌های بعد بیان خواهم کرد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): آقای مهندس فاطمی من فکر می‌کنم حوزه به حوزه باید وارد شد چون آنقدر فرآیندها در سطح وزارت نیرو زیاد است و همچنین بعضی از آنها بسیار پیچیده است. مثلا شاید مردم ما ندانند که برق مثل یک کالا توسط شرکت های تامین نیرو ساخته و تولید می‌شود و مانند یک کالا در سطح بازار توضیع می‌شود. چون قبلا شرکتی نبوده و از طرف سازمان حاکمیتی بوده است،‌مردم تصوری از برق به این شکل ندارند اما شاید ذکر آن بد نباشد که شرکت های توزیع برق ما امروزه واقعا در یک زنجیره تولید خیلی ساده برق را می‌خرند و درب منازل توزیع می‌کنند و مسئولیت آن به عهده سازمان ستادی وزارت نیرو است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): چه خدماتی در حال حاضر به صورت مستقیم در حوزه برق،‌ به جز قبض برق به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): در حوزه برق خدماتی را که مشترکینمان نیاز به مراجعه داشتند، و باید به دفاتر شرکت‌های ما مراجعه می‌کردند به واحدهای مشترکین و قبوضشان را می‌گرفتند،‌ثبت‌نام می‌کردند و اکر اشتراکی را می‌خواستند دریافت می‌کردند. ما اینها را به تدریج بر روی سایت‌های خودمان می‌گذاریم و در حال حاضر اگر بخواهم آمار خدمتتان بدهم،‌ما در شرکت‌های توزیع برق ۱۴ خدمت را به صورت اطلاع‌رسانی ارائه می‌دهیم. ما در سه مرحله خدماتمان را به مردم ارائه می‌دهیم. در یک مرحله اطلاع‌رسانی است که مردم به سایت‌های ما مراجعه می‌کنند، از نحوه خدمات از فرآیند گرفتن خدمات آگاهی پیدا می‌کنند. یعنی مشترک وقتی می‌خواهد انشعاب برق خود را بگیرد به سایت شرکت‌های توزیع ما مراجعه می‌کند که چه کاری باید انجام دهد. این اقدام، برای اینکه سردرگم نشوند و مراجعات غیرضروری نداشته باشند و وقتشان اتلاف نشود بسیار موثر بوده است. و ما ۱۴ خدمت را به صورت اطلاع‌رسانی در سایت قرار داده‌ایم. فروش انشعاب برق،‌ قطع و وصل انشعاب، جمع‌آوری انشعاب، تغییر تعرفه، تغییر نام، صدور صورت‌حساب و یا روئیت صورت حساب، اصلاح صورت‌حساب، ابطال صورت حساب، تست و تغییر لوازم اندازه‌گیری، تغییر مکان لوازم اندازه‌گیری برق، تغییر میزان قدرت، رسیدگی به شکایات، پاسخ به استعلام، اینها خدماتی است که در سایت ارائه می‌شود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در حوزه‌ای است که شرکت‌های توزیع نیروی برق با مردم به عنوان آخرین لایه ارتباطی وزارت نیرو ارتباط دارند و اینها هم به صورت اطلاع‌رسانی است به صورت تعاملی با مشترکین هنوز اجرا نشده است.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): بسیاری از اینها به صورت تعاملی اجرا شده است. مرحله دوم خدمت الکترونیکی ما تعاملی است که مردم می‌توانند درخواست‌هایشان را از طریق همان وب‌سایتی که معرفی شده است، و یا درگاهی که برای این منظور قرار داده شده ارائه دهند و نوبت بگیرند و یا بعضا یک مدارکی را هم ارسال کنند اما در مرحله نیاز هم نیاز به مراجعه فرد هست. اما بسیاری از کارها را الکترونیکی انجام می‌دهند. سایت‌های شرکت‌های توزیع ما در سراسر استان‌ها این خدمات را دارند و اینها را از پشت قبوض برق می‌توانند ببینند. چون آدرس‌ها در استان‌ها مختلف، متفاوت است. البته از سایت وزارت نیرو هم که www.moe.org.ir لینک خدمات و پایگاه‌های خدمت ما و کلیه سایت‌های شرکت‌های زیر مجموعه ما در آنجا هست. از درگاه ملی ایرانیان هم سایت www.iran.ir قابل دسترسی است که در آن هم ارائه خدمات و هم لینک شرکت‌ها و درگاه‌های خاص وزارت نیرو موجود است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): یک سوالی برای خود من پیش آمده است که من بعضی از سایت‌های وزارت نیرو و یا شرکت‌های زیرمجموعه‌اش را علی‌الخصوص شرکت‌های توزیع نیروی برق استانی را که می‌دیدم بالای ۷۰درصد این سایت‌ها چارت سازمانی‌شان و یا پست‌های سازمانی را بر روی سایت قرار داده بودند، برای مردم هیچ اهمیتی ندارد که پست سازمانی در شرکت توزیع نیروی برق چیست و یا چارت سازمانی چیست. برای مردم این مهم است که اولا درخواست‌هایشان با یک دسته‌بندی مثل این چیزی که الان شما فرمودید، فروش انشعاب، درخواست صدور مجدد فیش، امکان پرداخت فیش و.. ارائه شود و اینها برای کسی که سایت را می‌بیند به عنوان عامه مردم که عامه مردم طرف حساب شما منظورم بیش از ۹۵ درصد بازدید کنندگان است، شاید اینها مهم باشد.و بعد مشوق‌های برای مردم گذاشته شود، اگر درخواست‌هایشان را از این طریق پیگیری کردند چون اگر مخاطب شما از طریق سایت با کارمند شما ارتباط برقرار کند، هم هزینه‌های شما را کم می‌کند و هم هزینه‌های جامعه را کم می‌کند. پس شاید مثلا ۵درصد، ۱۰درصد تخفیف برای درخواست‌هایی که از طریق سایت می‌اید،‌ می‌تواند یک مشوق خوبی باشد تا مردم را به سمت استفاده از خدمات الکترونیکی سوق دهد. البته این ویژه وزارت نیرو نیست و ما در برنامه‌های گذشته به سوی فردا به همه دستگاه‌های اجرایی این عرض را داشتیم. در این حدود آیا تمام خدماتی که شما نام بردید در تمام شرکت‌های توزیع نیروی برق انجام می‌شود.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): بله. در حال حاضر به صورت بخشی عمل می‌شود. صنعت برق ما یک سابقه صدساله دارد ه همین جهت در همه حوزه‌ها پیشگام بوده‌اند. اولین وب‌سایت‌های صنعت آب و برق برای توانیر بوده است. این‌ها در ابتدا که ایجاد شدند بحث ارائه خدمات نبود. در آن زمان معرفی شرکت، اخبار و یک‌سری خدماتی که در همه سایت‌ها هست. بعدها ما رفتیم به این سمت که بیشتر خدمات را از طریق این درگاه‌ها بدهیم. بعضا باید درگاه‌ها به روزرسانی می‌شد و قابلیت ارائه خدمات را در آنها ایجاد می‌کردیم که به صورت بخشی عمل شده است. اما به صورت متمرکز هم در جریان است. یعنی شرکت توانیر خود به صورت متمرکز این امکان را در حال فراهم کردن است. دولت هم به طور متمرکز همان درگاه ملی ایرانیان را برای همین کار در نظر گرفته است. وقتی که آن درگاه ایجاد شد، مردم این امکان را داند که وارد شوند. خود مردم می‌دانند که وقت خودشان را چطور مدیریت کنند، هزینه‌های خود را چه‌طور مدیریت کنند و می‌دانند که اگر این امکان فراهم باشد و بتوانند به صورت اینترنتی کارشان را انجام دهند، مثل کنکور، دیگر لازم نیست در صف بانک و پست و … بایستند. در کشورهای اروپایی اطلاع دارم که مشوق‌هایی را گذاشته‌اند، البته مشوق نیست و در واقع بیشتر تنبیه است. به شکلی مثلا اگر شما قبض برق خود را الکترونیکی بپردازید. همان مبلغ را می‌پردازید، اگر از ATM‌ بپردازید مثلا یک یورو باید مالیات دهید و یا عوارض دهید. اگر به بانک روید مثلا فرض کنید ۲ یا ۳ یورو باید بیشتر پرداخت کنید. به تعبیر بنده این تنبیه را گذاشته‌اند و تشویقی در کار نیست. تشویق همین است که خود مردم وقت و زمان و سرمایه خود را بتوانند مدیریت کنند. البته شرکت‌های ما قطعا این را مد نظر دارند و اگر بتوانند این کار را انجام می‌دهند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): من دو مورد را به صورت مشخص خدمت شما عرض کنم و اگر بتوانیم همین دو بحث را به پایان برسانیم بسیار مناسب است.

اولا برای مخاطبان محترم یادآوری می‌کنم که سایتwww.moe.org.ir به عنوان سایت وزارت نیرو و از طریق آن می‌توانند دسترسی پیدا کنند به خدمات الکترونیکی که شرکت‌های توزیع در استان‌ها برایشان تامین کرده‌اند. آقای مهندس ما برای این فرمایش شما که فرمودید به صورت متمرکز در حوزه برق بتوانیم خدماتمان را به مردم ارائه دهم، آیا مدت زمانی هم تعیین شده است؟ ما می‌توانیم مثلا بگوییم که پایان سال ۹۰ و یا پایان سال ۹۱ سال۹۶ در چه زمانی فکر می‌کنید که ما بتوانیم این خدمات را به صورت متمرکز به مردم ارائه دهیم چون این عرض بنده دلیل دارد ما این خدمات را غیر متمرکز ارائه می‌دهیم و اطلاعاتمان هم پراکنده است. یعنی الان اطلاعات مشترکین ما در شرکت های توزیع موجود است. حال اگر یک شرکت توزیع خلاقیتی داشته باشد، در کاهش هزینه و در پیش‌بینی رفتار مصرف کننده در marketingو D marketing برقی که می‌خواهد توزیع کند، فعالیت می‌کند. اما اگر یک شرکت توزیع نیروی برق این خلاقیت، بودجه و مدیریت را نداشته باشد، دیگر مصرف‌کنندگان زیرمجموعه و وابسته به آن شرکت توزیع از این امکانات محروم خواهند بود. اشاره‌ای هم داشتید به کشورهای اروپایی که البته قیاس قیاس مع‌الفارق است، در کشورهای اروپایی شرکت‌های توزیع نیروی برق، هزینه‌هایی را که ما در تولید و توزیع نیروی برق در ایران داریم، ندارند فلذا قیمتی که به مردم می‌رسد در انرژی با قیمتی که در ایران می‌رسد متفاوت است. پشتیبانی که در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود هم با ایران متفاوت است(البته تصور ما این است که در ایران به خیلی از امکانات استفاده از فناوری اطلاعات در dispatching، در کنترل تجهیزات برق، بحث‌هایtele recovery و tele management و … که من خیلی وارد این مباحث نمی‌شوم، رسیده‌ایم). آیا به صورت مشخص ما زمانبندی برای اجرای این طرح داریم؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): این طرح فازبندی شده است. مرحله اول شناسایی خدمات قابل ارائه به صورت الکترونیکی است همان‌طور که شما فرمودید در شرکت‌ها، به نحوی خدماتی را که قابل ارائه به صورت الکترونیکی است را مشخص کرده‌اند و خودشان به نحوی پیاده‌سازی کرده‌اند بر روی پورتال‌ها و وب‌سایت‌های خودشان آن را ارائه می‌دهند. ممکن است یک خدمت را در یک شرکت توزیع با یک فرآیندی ارائه دهنده دیگر فرآیند کمی متفاوت باشد، یک مرحله کم و یا زیاد شده باشد و دلیل این همان استقلال شرکت‌ها بوده و سایت‌هایی که ما داریم همه مطعلق به خود شرکت ها بود. این کار را دفتر فناوری اط لاعات وزارت نیرو با همکاری دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو انجام می‌دهند. یعنی خدمات الکترونیکی قابل ارائه به مردم را ابتدا شناسایی کردیم، از بعد تطبیقشان با قوانین که آیا به صورت قانونی ما این را می‌توانیم از راه دور ارائه دهیم و یا اینکه بعضی وقت‌ها قانون به ما این اجازه را نمی‌دهد و می‌گوید حتما باید امضاء فیزیکی شخص پای برگه باشد. آیا فرآیندهایی که برای ارائه این خدمت وجود دارد چیست که این را دفتر تحول انجام می‌دهد و ما هم همکاری می‌کنیم. سپس که این خدمات مشخص شد و یکسان شد ما یک پروژه داریم که پروژه یکسان سازی خدمات است. ما الکترونیکی شدن این فرآیندها را به صورت یکسان خودمان انجام می‌دهیم و از طریق یک درگاه واحد یا همین را ابلاغ می‌کنیم و از طریق درگاه‌های خودشان با همین یک فرآیند ارائه دهند.در حال حاضر این فرآیندی که شما می‌فرمایید هست ولی در حال برطرف شدن و در حال پیگیری است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): رویکردی که معمولا بعضی از سازمان‌های بزرگ در دنیا دنبال می‌کنند راه‌اندازی سرویس به سرویس این‌هاست. یعنی در مجامع علمی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات این بحث مطرح است که خیلی هم دلیلی ندارد که ما پنجاه سرویس را شناسایی کنیمف یکسان کنیم، یکپارچه کنیم و دید جامع داشته‌باشیم و بعد این پروژه به صورت اتوماتیک دو سال طول می‌کشد و نهایتا مردم از همان یک دو سرویس پر درخواستی هم که در سطح وزارت‌خانه مطرح بوده است محروم می‌مانند.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): عرض کردم این خدمات اولویت دار همان‌هایی هستند که شناسایی شده‌اند و در حال ارائه هستند. مابنا داریم خدمات را به حداکثر تعداد خود د آن فاز برسانیم. در این فاز فعلی که در حال انجام است و کار متوقف نیست. و الان هم مردم مراجعه می‌کنند و امورشان را انجام می‌دهند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): به عنوان آخرین سوال این را عرض کنم که دقیقا چه گام‌های اساسی برای کاهش هزینه‌های متعلق به مردم که از کاهش هزینه قیمت تمام شده برق در توزیع و تولید ناشی می‌شود چه کرده است؟ با توجه به مسئله هزینه حامل‌های انرژی نمی‌گوییم که لغت عمومی گقته باشیم می‌گوییم برق، هزینه‌هایی که چند ماهی است بر روی قبض برق اعمال می‌شود، الان به گونه‌ای است که دیگر مردم این مسئله پلکانی و تصاعدی را درک می‌کنند.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): من یک مثال می‌زنم، ما با داشتن حدود ۴۲ میلیون مشترک آب و برق در هر دوره دو ماهه ما ۴۲ میلیون قبض صادر می‌کنیم و اگر هر یک عدد قبض دویست تومان باشد فقط هزینه صدور قبض در یک سال به رقم پنجاه میلیارد تومان می‌رسد. اگر ما یک سامانه که در دست اجرا هم داریم،‌سامانه صدور و پرداخت الکترونیکی قبوض آب و برق، به صورت متمرکز داشته باشیم و مردم بتوانند از خانه‌هایشان مثلا از طریق خط تلفن که در فاز اول در دست اقدام ما هست انجام دهند شما تصور بفرمایید همین رقم صدور قبوض که یک رقم قابل توجهی است و به دنبال آن کاهش سفرها، هزینه‌های سفرها، وقت مردم، آلودگی و … همین را شما در نظر بگیرید خود یک رقم قابل توجهی است که می‌توان انجام داد. و یا مدیریت مصرف مشکل صنعت برق و آب این است که قبلا با یارانه اداره می‌شدند و یک برقی که به قیمت سه سال پیش برای خود وزارت نیرو هر کیلو وات ۷۶ تومان در می‌آمد به کشاورزی زیر ۲۰ ریال می‌دادند،‌به بخش صنعت حدود ۵۰ریال می‌دادند(البته ارقام را تقریبی عرض می‌کنم) و برای خانگی چیزی در حدود ۱۸۰ریال، بیشترین قیمتی که بابت بهای برق از مردم گرفته می‌شده است حدود ۳۴۰ یا ۳۵۰ ریال بوده است که از بخش تجاری گرفته می‌شده است. این بالاترین آیتم ما نصف قیمت تمام شده هم نمی‌شد. حال با یک چنین وضعیتی طبیعی ‌است که مصرف در کشور ما واقعی نباشد. یعنی ما به راحتی مصرف می‌کنیم و می‌دانیم هم در ماه در منزلمان هرچقدر هم مصرف کنیم، دو سه هزار تومان بیشتر یعنی کمتر از پول یک پیتزا می‌خواهیم منزلمان را روشن کنیم و گرم باشد و تمام خدمات را داشته باشد و اینقدر هم بپردازیم. اما الان این‌طور نیست. در بحث هدفمندی یارانه‌ها کمی قیمت‌ها تعدیل شده است، متوسط فروش قیمت برق به حدود ۳۵ تومان رسیده است. آن‌موقع متوسط چیزی حدود ۱۶ تومان بود. و تا رسیده به نصف قیمت تمام شده سه سال پیش، من قیمت تمام شده امسال را ندارم چون می‌دانید که محاسبات آن یک پیچیدگی‌هایی دارد.

وقتی با مردم صحبت می‌کنیم،‌طبیعی‌ترین سوالشان این است که ما مصرف می‌کنیم پولش را می‌دهیم و مشکل این است که ما باید به مردم توضیح دهیم که شما همین‌ الان که هدفمند است، چیزی کمتر از نصف قیمت تمام شده را می‌پردازید. پس نیم دیگر آن یارانه است، یعنی در واقع شما پول را نمی‌دهید بلکه بخشی از آن یارانه است. اگر مصرف مدیریت شود و ما بتوانیم از مصرفمان بکاهیم. این در سرجمع هزینه‌های مصرف برق و در سرجمع هزینه‌های کشور موثر خواهد بود. ما در پیک مصرف در بیشترین پیک بار تابستانمان حدود ۴۰ تا ۴۲ هزار مگا وات مصرف داریم. اما این‌طور نیست که ما فقط ۴۲هزار مگا وات نیروگاه منصوب داشته باشیم برای پاسخگویی به این ۴۲ هزار مگا وات مصرف، ما غریب به ۶۳ هزار مگا وات ظرفیت منصوبه در حال حاضر داریم که بتوانیم در پیک مصرف آن ۴۲ هزار مگا وات را مدیریت کنیم. چون بخشی از آن برق و آبی است، آب هست کم و زیاد است. نیروگاه‌ها تعمیرات دوره‌ای دارند درسال چند ماه باید تعمیر شوند. خود سرمایه‌گزاری که در این بخش وجود دارد، رقمی حدود ده‌ها میلیارد دلار است. یعنی رقم های نجومی است ما اگر مصرف را پایین بیاوریم همین سرمایه‌گزاری کمتر باشد و یا بیشتر به سمت صنعتی و کشاورزی سوق داده شود و استفاده بهینه شود،‌اینها بهترین راه‌کار و راه برای کاهش هزینه‌ها است و عایده این هم نهایتا به جیب خود مردم خواهد رفت.

گزارش برنامه:

گزارشگر برنامه: با خدمات الکترونیکی وزارت نیرو آشنا هستید؟

شخص مصاحبه شونده: نه زیاد.

گزارشگر برنامه: هیچ ارتباطی با وزارت نیرو ندارید؟ حداقل قبض های برق‌تان را که باید پرداخت نمایید.

شخص مصاحبه شونده: بله فقط در حد پرداخت قبض.

گزارشگر برنامه: اینها را به چه ترتیب پرداخت می‌کنید؟

شخص مصاحبه شونده: با سیستم ATM و با تلفن بانک هم پرداخت کرده‌ام.

گزارشگر برنامه: از طریق اینترنت چه‌طور؟

شخص مصاحبه شونده: با اینترنت نتوانسته‌ام. یعنی خیلی پیگیرش نبودم.

گزارشگر برنامه: آیا احساس نیاز نکرده‌اید؟ فکر می‌کنید چرا ارتباطتان از این طریق با وزارت نیرو کم بوده است؟

شخص مصاحبه شونده: احساس نیاز که هست اما شاید زیاد تبلیغ نشده و آن‌طور که باید مردم را توجیح کنند،‌توجیح نشده‌ایم. و یا دسترسی‌مان به اینترنت خیلی مشکل بوده است. دایلوپ‌هایی که هست،‌ خیلی مشکل است.

گزارشگر برنامه: یعنی ارتباط بر قرار کردن سخت است و به همین‌جهت شما استقبال نکرده‌اید از این نوع امکان ارتباط.

شخص مصاحبه شونده: یکی از دلایل می‌تواند این باشد.

گزارشگر برنامه: فکر می‌کنید چه امکاناتی را وزارت نیرو می‌تواند از طریق شرایط الکترونیکی در اختیار شما بگذارد؟ یا اینکه نیازهای شما در واقع چیست؟ پیشنهادتان برای وزارت نیرو چیست؟

شخص مصاحبه شونده: پیشنهاد خاصی ندارم و نمی‌دانم. در این مورد فکر نکرده‌ام.

گزارشگر برنامه: آیا در محیط کارتا و در منزل هیچ وقت نیازی در این زمینه احساس نکرده‌اید؟

شخص مصاحبه شونده: نه. یعنی آنقدر این مسائل روتین بوده و عادت شده که احساس نکردیم که شاید بشود و بتوان جور دیگری عمل کرد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): همان‌طور که در گزارش هم اشاره شد، بیشتر اطلاع هم‌وطنان ما از خدمات الکترونیکی در وزارت نیرو همین مبحث پرداخت قبوض است که امیدواریم با مباحثی که در این برنامه و برنامه‌های مشابه مطرح می‌شود، مردم بیش از پیش به خدمات الکترونیکی که می‌توانند از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو دریافت کنند، واقف و مطلع شوند. در این برنامه اشاره‌ای شد به سایت www.moe.org.ir به عنوان سایت وزارت نیرو و خدمات الکترونیکی فروش انشعاب، قطع و وصل، جمع‌آوری و غیره که اطلاع‌رسانی اینها در سایت‌های شرکت‌های توزیع نیرو برق برای هر محل و استان وجود دارد. به صورت تعاملی هم تعدادی از آنها و بخشی به صورت تراکنشی است. امیدواریم که انشاء الله مردم عزیز از این خدمات استفاده کنند و نظراتشان را اعلام نمایند. آقای مهندس فاطمی اگر من‌باب جمع‌بندی فرمایش خاصی دارید بفرمایید.

میهمان برنامه(آقای مهندس فاطمی): برای همین زیر ساخت پرداخت قبوض در حال حاضر خدمات پرداخت قبوض هم از طریق دستگاه‌های خودپرداز و هم از طریق پایانه‌های فروش، اینترنت و … وجود دارد. اما اینها زیرساختی هست که طبق توافق وزارت نیرو و شرکت‌های ما با بانک‌ها انجام می‌شود. لازمه این کار این است که اول مشترک قبض را در اختیار داشته باشد و بعد بتواند با مراجعه به یک دستگاه خودپرداز قبض را بپردازد. اما پروژه‌ای که ما تحت عنوان صدور و پرداخت الکترونیکی قبوض آب و برق داریم متفاوت است و ما این امکان را به مردم خواهیم داد که از طریق تلفن از میزان بدهی خود مطلع شوند و از همان طریق هم پرداخت کنند که انشاءالله در فرصت بعدی خدمتتان توضیحات کامل را ارائه خواهم داد.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

·میهمان برنامه: آقای مهندس فاطمی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

فناوری اطلاعات در وزارت نیرو، بخش پایانی

زمان مطالعه: 13 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...