خانه / مدیریت فنّاوری‌ اطلاعات / روان‌شناسی رنگها در وب

روان‌شناسی رنگها در وب

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا تا بحال به این نکته توجه کردهاید که رنگبندی در هر چیزی چه تاثیری می تواند بر روی بیننده داشته باشد؟ یا اینکه هر رنگ چه احساسی را به بیننده القا کرده و یا چه پیامی را به مخاطب میرساند؟ آیا تاکنون به این مسئله پی بردهاید که رنگها کاملا با احساسات در ارتباطند و با دیدن هر شیء، پیامی که رنگ آن به ضمیر ناخودآگاه ما میرساند، باعث بروز احساسات مختلفی از قبیل شادی، غم، آرامش، هیجان، ترس، امنیت، اطمینان و … در ما میشود؟ توجه به این نکته که در وبسایت باید از چه ترکیب رنگی برای جذب مخاطب و ایجاد فضای موردنظر، استفاده کنیم، بسیار حائز اهمیت است. برای درک بیشتر این مسئله بد نیست به چند مورد از تحقیقات روانشناسان در زمینه تاثیر رنگها توجه کنید:
– رنگها تاثیر زیادی روی احساسات بیننده در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند.
– اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
– رنگها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند.
– یک رنگ در فرهنگها و مناطق مختلف تاثیر متفاوتی دارد.
– هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد.
به قول مکلوهان، رسانه همان پیام است. همانطور که در مدیریت نوین، متدی به عنوان بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد، ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگبندی صفحات وب نیز، چنین رویکردی دارد. تجربه، دانش و هنر طراح وب است که سایتی را برای ما جذاب و قابل اطمینان و سایتی دیگر را سرد و غیر قابل اطمینان میکند. یکی از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب، توجه به اصل رنگبندی صفحات و استفاده از رنگهای مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه، به مشاهده مطالب آن بپردازند. این که چه رنگی متناسب سایتهای وب است، پرسشی است که کارشناسان وب، پاسخ جامع و کاملی برای آن ارایه نکردهاند، متخصصات طراحی وب نیز بیشتر روی زیباسازی وبسایت تمرکز نموده و کمتر به مسئله روانشناسی رنگها در طراحی سایت، توجه کردهاند.
بنابراین یک مدیر بر اساس سیاستهایی که برای جذب مخاطب و ایجاد فضای اطمینان در وبسایت دنبال میکند، باید با کمی آگاهی در مورد روانشناسی رنگها و تاثیر هر رنگ در مخاطب، خطمشی طراح وب را در رنگبندی صفحات مختلف وبسایت مشخص کند. در رنگبندی یک صفحه، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحهای و با چه موضوعی به کار رود. یعنی اصل توجه به عملکرد و محوریت سایت، در رنگبندی مطالب مهم است. به عنوان مثال سایتهای دولتی و به طور کل، سایتهایی با بازدیدکننده بسیار بالا، معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینکهای صفحه و رنگ بنفش برای لینکهای مشاهده شده استفاده میکنند.
سایتهایی که بیشتر جنبه شخصی دارند، از رنگهای مکمل استفاده میکنند. مثلا رنگ سبز پررنگ در کنار سرمهای، جذابیت خاصی به سایتهایی با موضوع بازرگانی میدهد و یا در طراحی سایتهای کودکان، از رنگهای خیلی شاد استفاده میشود. سایتی مانند یاهو که روزانه میلیونها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگبندی خاصی در طراحی صفحات اکتیو، استفاده کرده است. مثلا بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی آن بسیار متفاوت است. به هر حال توجه به کارکرد رنگها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است. در ادامه نوع تاثیر روانی هر رنگ در مخاطبان را از دید روانشناسان بررسی میکنیم.
● سفید
نمایانگر صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن است. سفید بهترین رنگ برای بکگراندهای وب است. در تجارت سفید رنگ خستگیگیر و انرژیبخش است.
● سیاه
اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایدهآل است. این نکته را نیز موردنظر داشته باشید که رنگ سیاه به عنوان رنگ پسزمینه چشم را خسته میکند.
● قرمز
نمایانگر توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم است. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند. در تجارت به معنی وام و بدهی است. این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند.
● آبی
القاکننده امنیت، اعتماد، مسئولیتپذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال است. آبی دومین رنگ عوامپسند و در تجارت به معنای ضمانت مالی است.
● سبز
نشانگر تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی است. این رنگ در چشمها راحتتر از همه رنگها دیده میشود و در تجارت بیانگر مقام و ثروت است.
● قهوهای
دارای خاصیت تاثیرگذاری، متانت، توانگری مالی و یاریکنندگی است. قهوهای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.
● خاکستری
نشانگر صمیمیت زیاد، اعتبار، نفوذ و عملی بودن است و در تجارت به معنای سنتگرایی است. صورتی نمایانگر ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بیناهی و پرورش کودک است.
● بنفش
نشانگر وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت است. بنفش طرفداری از سبکهای هنرمندانه و در تجارت به معنای بزرگ نشان دادن است.
● نارنجی
نمایانگر سرزندگی و شوخ طبعی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلندهمتی است.
● زرد
القاکننده نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوختوساز را زیاد میکند و سختترین رنگ برای چشمهاست، در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است.
● طلایی
نشانگر گران بودن و پرستیژ است.
● نقرهای
نشانگر سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است.
با این توصیفات، هنگامی که میخواهید نوع رنگبندی صفحات مختلف وبسایتتان را مشخص کنید، ابتدا به فضایی که میخواهید در وبسایت خود ایجاد کنید و نوع مخاطبانی که قرار است از وبسایت شما بازدید کنند، فکر کنید و با درنظر گرفتن تاثیر روانی هر رنگ و احساسی که در ضمیر ناخودآگاه بیننده ایجاد میکند، خطمشی طراح را برای ایجاد فضای موردنظر، توام با آرامش و اطمینان بازدیدکننده وبسایت، مشخص کنید.
ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات
محمد کرامتی
مدیا نیوز (www.medianews.ir)



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

باورهای کلیدی متخصصان سامانه‌های هوش مصنوعی

زمان مطالعه: 4 دقیقه پیش‌تر در مطلب حقوق بنیادی بشر از قول کارل پوپر خواندیم که متخصصان نسبت به ...