برنامه به سوی فردا که روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش میشود برنامهای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده میپردازد.
شما میتوانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.
مجری برنامه: امروز در برنامه به سوی فردا در خدمت کارشناس محترم برنامه آقای مهندس علیرضا صائبی هستیم و همچنین افتخار حضور جناب آقای مهندس یوسف نوری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش را خواهیم داشت. موضوع برنامه امروز ما استفاده از خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش میباشد.
مرور کوتاهی خواهیم داشت به آنچه که در برنامه گذشته مطرح شد و سپس وارد بحث برنامه امروز خواهیم شد.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): قبل شروع بحث اعلام میکنم که این چهارمین برنامه در خصوص خدمات فناوری اطلاعات در حوزه آموزش و پرورش است که پیش از هرچیزی جا دارد که از آقای نوری تشکر کنم با مشغله بسیار زیادی که علیالخصوص این روزها در ابتدای سال تحصیلی دارند، قبول زحمت فرمودند و به این برنامه تشریف آوردهاند. در برنامه گذشته به برخی از خدمات که در حوزه آموزش و پرورش ارائه میشود اشاره مختصری شد. آمار قابل تاملی از تعداد دانشآموزان که آقای مهندس نوری عدد ۱۲ میلیون را فرمودند، و بسیار قابل تامل است. یعنی ۱۲ میلیون دانشآموز ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش دارند و طبیعتا خانوادههای اینها، معلمین، کادر آموزشی، سرویس، اماکن و سایر افراد در این رابطه نیز با آموزش و پرورش در ارتباط خواهند بود. شاید به همین خاطر است ککه یکی از متراکمترین سازمانها را پیش رو داریم و وقتی صحبت از آموزش و پرورش میکنیم تعداد بسیار زیادی پرسنل به میان میآید و عدد قابل تاملی در این زمینه خواهیم داشت. صحبت از تعداد مدارس هوشمند و مسئله هوشمندسازی مدارس شد. از بعضی از سامانهها مثل پورتال جامع مدارس و سیستمهایی مثل حسابداری یا اموال و اتوماسیون اداری مدارس صحبت شد که از به صورت متمرکز از طرف دفاتر خدمات فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تامین شده و توسط مدارس استفاده میشود. همینطور، اشارههای بسیار گذرا به بعضی از نرمافزارها مثل ثناد که جناب آقای نوری اشاره فرمودند که ۸ میلیون نفر در این سامانه تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید ثبتنام کردند و در حال حاضر حدود ۵/۱۱میلیون نفر ثبتنام شده داریم که حدود۵/۳ میلیون نفر نسبت به چند هفته گذشته اضافه شده است. و تعداد کاربران هرچقدر بالاتر میرود نشان از زنده بودن سیستمها دارد.
امروز به صورت مشخص وارد ادامه بحث مدارس هوشمند خواهیم شد و اگر توفیقی باشد این بحث را به سرانجام و نتیجهای خواهیم رساند. ترجیح میدهیم که ادامه بحث را از زبان آقای مهندس نوری بشنویم و از ایشان میخواهم که یک مروری بر تعریف مدارس هوشمند داشته باشند. در برنامه گذشته اعلام شد که سازمان نوسازی مدارس ۵هزار کلاس را تعهد کرده است، امروز این آمار در چه سطحی است؟ با توجه به آمارهایی که در جلسات گذشته مشخص شد که ۳۶۰۰مدرسه هوشمند در کل کشور برنامهریزی شده و ۲۷۱ مدرسه در تهران، چه تعریفی برای این برنامه داریم و با این تعریف چه ارزیابی و چه ممیزی برای وضعیت فعلی مدارس هوشمند در تهران صورت گرفته است.
میهمان برنامه(آقای مهندس نوری): ابتدا ی سال تحصیلی است و من برای تمام دستاندرکاران تعلیم و تربیت، اولیاء گرامی، دانشآموزان و عزیزان همکار در رسانه و همچنین معلمین عزیز و دانشآموزان گرامی آرزوی توفیق دارم و انشاءالله که سال پر خیر و برکتی را داشته باشند.
بعضیها smart را به کسی میگویند که در استفاده از ابزارها و فناوریها زیرک و پیشرو باشد. در واقع عامل انسانی مهمترین است. دانشآموز بتواند از این بستر استفاده کند همچنین معلمین و اولیاء بتواند از این بستر استفاده کند. زمانی که بعد از خط تصویر آمد بعضی از روانشناسان گفتند که یک تصویر بیش از ۱۰هزار کلمه است. چون در مدارس هوشمند این محیط را چند رسانهای داریم و پویا هم هست و همچنین محیط هم خیلی گسترده است لذا در اینجا تاثیر یادگیری، مهم است. ما بادنبال یادگیری و تربیت هستیم و به عنوان تربیت الکترونیک این بحث را مطرح کردیم. عمق تربیت را، هم طول و هم عرض و ارتفاع آن را بیشتر میکنیم که اصطلاحا گفته میشود یادگیری اکتشافی است و امروزه با آمدن Cبین Iو T ارتباط یا همان ICT میگوییم که یادگیری پیوندی یا ارتباطی میشود. و جزء جدیدترین یادگیریهاست و لذا مدرسه هوشمند مدرسهای است که عوامل انسانی آن در استفاده از ابزار و فناوری پیشرو باشند. و اینکه صرفا چند دستگاه کامپیوتر را در آنجا قرار دهیم و اگر نتوانیم خوب از اینها استفاده کنیم هرچقدر هم این امکانات زیاد باشد این مدرسه هوشمند نخواهد شد. مدرسهای است که در آن با بهکارگیری و استفاده از بسترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بتوانیم از یادگیریهای رفتاری به یادگیریهای شناختی و ارتباطی حرکت کنیم. هرچه سطح یادگیری بالاتر رود کیفیتها و اثربخشیها در آموزش بیشتر میشود و دانشآموزانمان را دانشآموزانی خلاق و پیشرو خواهیم داشت.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): با توجه به این تعریفی که شما فرمودید که تعریف حوزه کسبو کار آموزش و پرورش است،به صورت مصداقی ما چگونه متوجه میشویم که مدرسهای هوشمند است یا نه؟
میهمان برنامه(آقای مهندس نوری): ما در آن شیوهنامهای که به امضاء مقام عالی وزارت رسیده است، یکسری مولفهها را خواهیم داشت که این مدرسه در چه وضع ظاهری قرار میگیرد. در این مدرسه کل فعالیتها مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. عرض کردم به محض اینکه دانشآموز وارد مدرسه میشود ممکن است از کارتهای هوشمند استفاده کند و یا نه به محض اینکه ورود پیدا کرد از طریق اولیاء مدرسه یا به صورت خودکار به اولیاء اطلاع داده میشود (این در مراتب خیلی بالا اتفاق میافتد و از نظر پشتیبانیها و حمایتهای کار است) که دانشآموز وارد مدرسه شده است. زمانی که ارزیابی انجام شد نتیجه آن را بر اساس آن سطوح دسترسی که دارید میتوانید ببینید و اولیاء میتوانند نتایج دانشآموزان را از طریق بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات ببینند. اما در این میان که ما بخواهیم ببینیم این محتویها چگونه تولید میشوند و دانشآموز چه کاری را انجام میدهد نکته مهمی است و ما باید سعی کنیم بر این قضیه تمرکز داشته باشیم و از آن نتیجهگیری کنیم. چون سالهاست که بحث مدارس الکترونیکی و مدرسه چند رسانهای و به اصطلاح امروزی مدارس هوشمند مطرح میشود، اما باید دید که چه چیزی در کلاس باید اتفاق بیافتد که دانشآموزان بتوانند در کلاس از آن استفاده کنند.
مجری برنامه: مدارس هوشمند موضوع جالبی است که آقای مهندس نوری در این برنامه به جزئیت و مشخصات آن اشاره میکنند و امیدواریم که بر اساس استاندارهای روز دنیا این مدارس را در کشور داشته باشیم و از فواید آن بهرهمند شویم.
کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): آقای نوری، که دقیقا در یک مدرسه هوشمند فارق از اینکه دانشاموزان وارد میشوند پیامک میگیرند و یا خارج میشوند پیامک میگیرند و اینکه یک وبسایتی وجود دارد که وارد آن میشوند و وضعیت و ارزیابی و… که اینها طبعات به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است. خارج از این در موضوع اصلی رسالت وزارت آموزش و پرورش، یعنی آموزش و پرورش در مدارس هوشمند برای دانشآموز چه اتفاقی میافتد که با یک مدرسه عادی متفاوت است؟ اینکه در این مدارس به دانشآموز چه جیزی را انتقال میدهیم و به او چهچیزهایی را آموزش میدهیم که میگوییم در یک مدرسه هوشمند درس میخواند؟
میهمان برنامه(آقای مهندس نوری): این یک شیوه آموزشی جدید است و باید در طول سال متداول و مستمر باشد. زمانی شما مجبور بودید برای انتقال صدا در معماری سنتی از طاقها استفاده کنید، امروزه ازوسایلی استفاده میکنید که کار سریعتر پیشمیرود، باسیمها سپس بدون سیم و… و الان هم این ارتباطات وجود دارد ولی نحوه آنها تغییر یافته است. استفاده از ابزارهای مختلف ما را مجبور میکند که شیوههایی را به کار بریم. اگر ما به تاریخچه تکنولوژی در جهان برگردیم. ما زمانی در مدارس از تکنولوژیهایی استفاده میکردیم که تکنولوژیهای خاصی بودند در زمانهای مختلف مثلا مواد سمعی و بصری بودند به خاطر دارم از تکنولوژیها آموزشی که استفاده میکردیم از overhead استفاده میکردیم بعد از آن OPEC آمد بعدها فیلمها آمدند که ما از آپارادایی که آن زمان بود استفاده میکردیم و به دانشآموزان نشان میدادیم.مواد و وسایل آموزشی را به صورتهای مختلف استفاده میکردیم. در آزمایشگاهها و کارگاههایمان از وسایل آموزشی استفاده میکردیم. این مسائل برمیگردد به اعصار گذشته به زمان کشاورزی و صنعت و ما امروزه در عصر ارتباطات هستیم و ما میخواهیم از این ابزار و وسایل مواد آموزشی و نظام درسی را به کار گیریم. در رشتههای الکترونیک، آن زمان به ما المانهای الکترونیکی میدادند که ما خودمان قطعات الکترونیکی را سرهم میکردیم اما شما میتوانید همین را در محیطهای امروزی این کار را انجام دهید. حتی آموزش رانندگی. در مدارس هوشمند هم اتفاقی که میافتد همین است. و لذا در تعریف مدرسه هوشمند میگوییم که یک مدرسه فیزیکی است که دانش آموز داخل آن است و کنترل و مدیریت آن مبتنی بر همین فناوریهاست که از طریق شبکههای رایانهای میباشد و محتوی اکثر دروس آن الکترونیکی است. و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هم هوشمند است. اولین قسمت آن یک فایل PDF است به عنوان تصویری از یک کتاب که قابل تغییر نباشد. ما در شبکه ملی رشد این را داریم ولی در اداره کل چاپ کتب درسی کل این PDF را دارد و در اختیار قرار داده و شما میتوانید کل آن را بیاورید و تغییراتی را در آن ایجاد کنید. مثلا زمانی که میخواهید بومیسازی کنید بچههایی که در شمیرانات هستند وقتی میخواهند میوه را مثال بزنند مثلا میگوین سیب شمیرانی و این میوه را به عنوان نماد و مثال میآورند. مثلا دانشآموزی که در ساوه درس میخواند میتواند انار را مثال بزند. بنابراین میبینید که محتویها هم میتوانند بومی شوند. مدارس هوشمندسازی شده ما یک زیرساخت توسعه یافته دارند در فناوری اطلاعات، مثلا یک سروری داشته باشند و یک سری وسایل که این وسایل به عنوان استاندارها و یا حداقلهای کار هستند برای فعالیت که در کلاس درس ممکن است یک مدرسهای انتخاب کرده باشد کلا پیشرفته باشند و آن مدل OLPC و برای هر دانشآموز یک لپتاب که یک رایانه قابل حمل است، باشد با برنامههای خاص که کل این برنامهها داخل آن باشد. یک زمانی هم ممکن است در مدرسهای یک برد الکترونیکی و یا یک صفحه الکترونیکی وجود داشته باشد و با یک کنترل دانش آموزان بتوانند در آنجا اظهارنظر کنند هر کدام از دانشاموزان یک عدد از این را داشته باشد. در حالت دیگر ممکن است که این امکانات وجو نداشته باشد و فقط معلم مطالب را نشان دهد و دانشآموزان در آنجا اظهارنظر کنند و یک وسیله وجو داشته باشد و دانشآموزان همه با آن کار کنند. با این مثالها میخواستم حداقلها و حداکثرها را عنوان کنم. بعد از زیرساخت این یک محیط یادگیری بر محتوی چند رسانهای ایجاد میشود. یعنی این را اولیاء و دانشآموزان و معلمین قبول کرده باشند و این محیط ایجاد شود با استفاده از همان امکانات که وجود داشته باشد و مدیریت مدرسه هم پورتالی داشته باشد مثلا برای اطلاعرسانی و موارد حاشیهای و معلمان آموزش دیده داشته باشند که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشند و ارتباط یکپارچه این مدارس با هم باشد. ما هنوز ارتباط یکپارچه مدارس را با هم انجام ندادهایم و مهمترین قسمت هم همین است اگر محتوایی تولید شد به اشتراک گذاشته شود و بقیه هم بتوانند از این محتوی استفاده کنند و دیدین این محتوی باعث میشود که دیگران هم این خلاقیت را داشته باشند.
گزارش برنامه:
گزارشگر (خانم افشار): در برنامههای پیش از طریق خانم جهانگیری یکی از مدیران مراکز آموزشی هستند با مدارس هوشمند آشنا شدیم. در این برنامه هم گفتگو با ایشان را ادامه میدهیم و به نیازهای مدارس هوشمند میپردازیم و با این مدارس بیشتر آشنا میشویم.
خانم جهانگیری: مشکل هر سیستم نوپا و جدید این است که هنوز شناخت در آن زمینه تکمیل و کامل نیست. شاید اولیائی که برای اولین بار وارد مدرسه هوشمند میشوند برایشان سوال است که دراینجا چه اتفاقی قرار است بیافتد و یا دانشآموزان و فرزندان ما در زمینه کنکور قرار است کار کند و یا وضعیت المپیادشان چه میشود و این مدارس فرزندانشان را به کجا سوق میدهد. اطلاعرسانی یکی از مسائل اصلی است که باید صورت بگیرد. دریکسری از مسائل دیدگاه مسئولین با همدیگر متفاوت است و دیدی که نسبت به ودارس هوشمند درند شاید نیاز به یکپارچگی داشته باشد که همه با یک طرز تفکر واحدی نسبت به این ودارس اقدام کنند و سطوح مدارس هوشمند مشخص شود. شاید بعضی از مدارس فقط در سطح مدارس الکترونیکی هستند و شاید چندرسانهای و یا پروژه محور هستند در حال حاضر همه اینها در یک راستا قرار گرفتهاند و شاید برای خود مدیران مدارس مشخص نباشد که در چه سطحی هستند و من فکر میکنم که این یکی از اصلیترین مسائلی است که بایدبه آن پرداخته شود و این کار را به چالش میکشد چرا که وقتی مشخص نباشد که در کدام قسمت کار حرکت میکنیم، طبعا نمیتوانیم با سرعتی که باید و شاید پیشرویم.
گزارشگر (خانم افشار): در مورد محتوی آموزشی در این ودارس صحبت کنید و تولید این محتوی به چه ترتیب انجام میشود و معلمین به چه طریق محتویها را به دست میآورند.
خانم جهانگیری: یکی از مهمترین بحثهایی که در این مدارس مطرح است بخش تولید محتوی الکترونیکی است. سیستم آموزش و پرورش پس از سالها محتوی اصلی خود را بازنگری و تجدید نظر میکند که محتوی آموزشی که قبلا به صورت سنتی بوده تکمیلتر شود. اما در زمینه محتوی الکترونیکی چون کار جدید است هنوز محتویهای کامل و جامعی تولید نشده است و نیاز به بررسی ها و مسائل مختلفی دارد که این محتوی ها یک به یک تولید شود سر کلاسها رود و باز خورد آن برگردد تا ما بتوانیم انشاءالله در چند سال آینده محتویهای خوب آموزشی را در خدکت همکارانمان داشته باشیم و به آنها ارائه کنیم و این کاری نیست که یک شخص و یا یک معلم خاص و یک مجموعه کوچک بتواند انجام دهد و قطعا نیاز به برنامهنویسی و محتویسازی گسترده در سطح وزارتخانه است که انشاءالله با پیگیریهای مسئولین حل شود و ما بتوانیم خوراک اصلی فکری و آموزشی مدارس خود را داشته باشیم . تولید چنین محتوایی به عنوان ابزار کمک معلم با تولید محتواهایی که به صورت CDهای آموزشی است بسیار متفاوت است و اینها را نمیتوانیم با CDهای موجود در بازار که به صورت محتوی تعریف میشوند و کمک دانشآموز هستند مقایسه کرد و نمیتوانیم آنها را به عنوان خوراک اصلی فکری و آموزشی مدارس هوشمند در نظر بگیریم.
گزارشگر (خانم افشار): آیا شما برای تولید این محتویها از دانشآموختگان رشته تکنولوژی استفاده میکنید و آیا اینها میتوانند در این زمینه کارآیی داشته باشند؟
خانم جهانگیری: چون نظیر این کار خیلی کم صورت گرفته و بیشتر به صورت خوراک کمک دانشآموز تهیه شده است ما کار خیلی خوبی که توانستهایم در مجموعه خود انجام دهیم این است که با توجه به نیازهایمان دانش آموزانمان را تشویق کردهایم که در زمینه تولید محتوی قدم بردارند. دانشآموزان با توجه به دیدی که نسبت به این کار دارند میتوانند مطالب خوبی را در این زمینه آماده کنند چون دیدگاهشان نسبت به آن چیزی که در کلاس مورد نیازشان است باز شده است. و به عینه دیدهاند و برای جشنواره تولید محتوی هم تمام کارهایی که فرستاده بودیم برگزیده شده است و از این بابت به دانشآموزانمان افتخار میکنیم.
گزارشگر (خانم افشار): بسیار متشکرم و برای شما و تک تک دانشآموزانتان آرزوی توفیق دارم و امیدوارم که این مسائل هرچه سریعتر برطرف گردد و به کمک و یاری خود شما و فکر خلاق دانشآموزان ایران.
کارشناس برنامه (آقای مهندس صائبی): در گزارش هم به مسئله محتوی اشاره شد. یکی از مسائلی که به نظر می رسد در هوشمندسازی مدارس خیلی میتواند دخیل باشد موضوع چهارچوبی است برای آموزش و پرورش در آن مدرسه انتخاب میشود متناسب با نوع استعداد دانشآموزان و نوع محل مثلا ممکن است آموزش های سمنان با آموزشهای مورد نیاز بوکان متفاوت باشد و یکی از ایدههای که مدارس هوشمند را بر آن اساس گذاشتهاند این است که محتوی و روش یادگیری همانطور که آقای مهندس نوری اشاره فرمودند مبنای نیاز دانشآموز و همانطور بر مبنای استعداد دانشآموز مطرح شود. در این زمینه چه کاری برای تولید محتوی و یا محتواهای مختلف و برای تولید این محتوی توسط معلمین و یا کادر آموزشی در سطح وزارتخانه و یا ادارات کل آموزش و پرورش انجام شده است؟ چرا که به نظر میرسد یکی از مسائل مهم، یکپارچهسازی و در واقع یک شکل کردن این آموزش مسئله محتوایی است که به صورت متمرکز از وزارتخانه به مدارس ابلاغ میشود در این زمینه توضیحاتی را بفرمایید؟
میهمان برنامه(آقای مهندس نوری): در این گزارش پنج مورد را عنوان فرمودند که مهمترین آن بحث محتوی بود. حث اطلاعرسانی و شناخت کامل را مطرح فرمودند که در این مورد عرض کردم که شیوهنامه هوشمندسازی مدارس را که به امضاء مقام عالی وزارت رسیده است. در این شیوهنامه از تعریف تا ارزیابی را آموزش دادهایم و نام بردیم و تقریبا یک همگرایی و وحدتنظری را با این برنامه ایجاد کردهایم. البته معتقد هستیم که به مرور زمان این تغییر خواهد کرد و باید هم تغییر داشته باشد و همچنین اصلاح نیز شود، که انشاءالله با گذشت زمان این اتفاق خواهد افتاد. مطلب دیگر اینکه زحمتی را به عزیزانمان در شهر تهران دادهایم که پنج حلقه نسخه آموزشی را آماده کردهاند که از طریق فلش بر روی سایت ما قرار میگیرد و این پنج نسخه که شامل چهارچوب مفهومی مدرسه هوشمند است(از تعریف تا بحثهای یادگیری) محتوی الکترونیکی وبه کارگیری آن در فرآیند یادگیری و اینکه ضرورت آن چیست. یک نسخه از این حلقهها مراحل نهایی را میگذراند و تا پایان هفته جاری بر روی سایت قرار میگیرد. همانطور که میدانید حدود ۸۵ درصد سرمایهها در بخش محتوی قرار دارد و ما نمودارها را هم که میبینیم همینطور است. از کامپیوترهای شخصی تا اینترنت آمده و سپس به محتوی میرسد. در این محتویها استانداردهایی مثل SCORM را توضیح دادهاند و برای اینکه همکاران فرهنگی در جریان قضایا باشند و اولیاء هم همینطور میتوانند از این استفاده کنند.
یک بخش از آن زیرساخت مدارس هوشمند است که در سایت مرکزی فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش قرار دارد که با ادرسmedio.ir.www میتوانند به آن دسترسی پیدا کنند و زیرساخت مدارس هوشمند است و قسمتی از آن طرح درس الکترونیکی است و نهایتا برای مدیر مدرسه و عوامل اجرایی مدرسه، مراحل اجراء هوشمندسازی مدارس را گام به گام توضیح داده است و یک پیشنیازی هم برای این، از فرمایشات مقام معظم رهبری و بزرگان را در این مجموعه قرار دادهایم به اضافه آن اعصار چهارگانه و تکنولوژیها تا تاریخچه تکنولوژی در ایران که برمیگردد به تاریخ ۱۳۰۶ در کل چکیدهای است که به عنوان پیشنیاز در این توضیحات قرار دادهایم.
دیدگاه مسئولین هم به دلیل اینکه یک مرکز را مسئول این کار کردهاند، همگرا میشود ما تمام دیدگاه ها و منظرها را میگیریم وسپس در اینجا متمرکز میکنیم و به صورت کانونی همگرا میشود و بعد در کشور انتشار مییابد. و برای اطلاعرسانی پورتالی را برای مدارس هوشمند آماده میکردیم که برای هر مدرسه یک پورتال خاص است. از ثبتنام دانشآموز تا آخر که این را برای این ۳۶۰۰ قرار میدهیم . اینها توضیحاتی بود راجع به دیدگاه یکی مسئولین ، اما بعد از همه این بحثها به محتوی خواهیم رسید. محتوی را همکاران عزیز سازمان پژوهش چیزی حدود ۵۰ مورد از ۱۳۷۰ عنوان کتاب درسی ما را تبدیل به محتوی الکترونیکی کردهاند. البته این محتوی الکترونیکی به صورت CDنیست که کسی در آن سخنرانی کرده باشد. یک محتوی تعاملی است البته در آن فیلمهای آموزشی هم قرار دارد و الان نیز با همکاران وزارت ارتباطات نیز در ارتباط هستیم و از اداره کل کتب درسی نیز دعوت کردهایم که تشریف بیارند و درخواستهای خود را به ما بدهند که چه میزان را میتوانند نظارت کنند و ما اعتبار آن را تامین کنیم به حمداللهها شرکتها نیز به بلوغی رسیدهاند و همکاری میکنند و کنسرسیومهایی را تشکیل دادهاند که بدهیم و این کار انجام شود. ولی از نظر محتوی تجربه زیادی را به صورت اینکه بتوانند تولید انبوه داشته باشند نداریم که بتوانیم این ۱۳۷۰ عنوان کتاب را به صورت الکترونیکی تولید محتوی کنیم و محتوی آنها را از کتاب به محتوی الکترونیکی تبدیل کنیم. تمام این برنامهها در شبکه ملی رشد قرار دارند و یا به صورت لوحفشرده(که البته در حال حاضر خیلی هم مورد قبول نیستند مگر در جاهایی که نیاز باشد تا بتوانند دانلود کنند) در اختیارشان قرار گیرد هرساله یک جشنوالره تولید محتوی الکترونیکی نیز برگزار میشود که خوشبختانه امسال استقبال بیحدی را داشته است که همکاران سازمان پژوهش این برنامهها را انجام میدهند. در کنار اینها استانهای ما نیز کار میکنند. استان مازندران یک انجمن علمی دارد که حدود صد عنوان محتوی را تولید کردهاند. در استان تهران، خود شهر تهران و شهرستانهای آن و همچنین استان البرز که در کل سه آموزش و پرورش را داریم تولیدات بسیار خوبی را داشتهاند که انشاءالله در شبکههای ما قرار خواهد گرفت.
عوامل این برنامه:
· سردبیر: خانم مرضیه سالک
· گوینده: خانم رفعتی
· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی
· میهمان برنامه: آقای مهندس نوری
· تهیه کننده: جناب آقای فنایی
· گزارشگر: خانم افشار
· نشر الکترونیک: خانم کریمی