خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / فناوری اطلاعات در آموزش عالی؛ از زبان متولیان امر!

فناوری اطلاعات در آموزش عالی؛ از زبان متولیان امر!

زمان مطالعه: 12 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

مجری برنامه‌: در برنامه امروز به موضوع آموزش الکترونیکی خواهیم پرداخت و ابعاد مختلف این آموزش را از دیدگاه کارشناسان این حوزه جویا خواهیم شد. امروز هم با کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی همراه هستیم و از حضور ایشان استفاده خواهیم شد. همچنین در خدمت جناب آقای مهندس فرهنگی مدیر کل دفتر سامانه‌های اطلاعاتی وزارت علوم خواهیم بود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در سلسله برنامه‌هایی که در گذشته در خدمت مخاطبین عزیز برنامه بودیم راجع به مباحث آموزش الکترونیکی و بعضی کاربردهای دیگر فناوری اطلاعات در حوزه آموزش صحبت کردیم. با یکی از مدیران این حوزه در وزارت آموزش و پرورش صحبت کردیم و اینکه چه خدماتی را در حوزه فناوری اطلاعات برای ذی‌نفعان مختلف از جمله دانش‌آموزان، خانواده‌های آنها، کادر آموزشی، ادارات کل آموزشی استان‌ها و.. فراهم کردند. بعضی از مسائل ما رفت به سمت محتوی الکترونیکی، فناوری‌هایی که در حوزه آموزش الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین مباحث را در حوزه اموزش عالی با دونفر از اساتید این حوزه علی‌الخصوص دانشمند محترم آقای دکتر کاردان پی گرفتیم. مسائل بسیار کلیدی و حساسی توسط ایشان وهمین‌طور آقای دکتر ضیائی‌پرور عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما مطرح شد. مسائلی از جمله خدماتی که در حال حاضر به اعضای هیئت علمی دانشجویان یا پرسنل دانشگاه‌ها ارائه می‌شود از سوی این عزیزان مورد طرح و بررسی قرار گرفت و از سوی دیگر کارهایی که می‌توان انجام داد در این حوزه مطرح شد.

امروز خیلی خوشحالم که در خدمت جناب آقای مهندس فرهنگی هستیم. به هرحال به عنوان متولی کلیدی در حوزه خدمات فناوری اطلاعات در سطح وزارت علوم فرصت را مغتنم می‌شمارم و با عرض تشکر از ایشان که وقتشان را در اختیار برنامه به سوی فردا قرار دادند. خواهش می‌کنم تا با یک مقدمه اولیه وارد این بحث شوند که الان در حال حاضر عمده خدماتی که از طرف وزارت علوم به سطوح مختلف ذی‌نفعان در سطح آموزش عالی مثل دانشجو، عضو هیئت علمی و یا پرسنل دانشگاه‌ها داده می‌شود چیست؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): می‌توان گفت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهار محور اصلی را در شاخه فناوری اطلاعات پیگیری می‌کند. یک محور، محور آموزش است که بحث اموزش نیروی انسانی متخصص در زمینه فناوری اطلاعات است. بحث آموزش مجازی و یا E learning است. محور دوم، بحث مجلات الکترونیکی است، کتابخانه‌های مجازی. حوزه سوم زیرساخت است که بحث شبکه بین دانشگاهی و یا همان شبکه علمی کشور، بحث شبکه داخلی دانشگاه‌ها. حوزه چهارم سازمان الکترونیک است که بحث سیستم اتوماسیون اداری، مکاتبات و بحث پورتال خدمات الکترونیکی را مطرح می‌کند.

در حوزه آموزش که مرتبط است با معاونت محترم آموزشی، بحث گسترش امکانات ارائه خدمات آموزشی برای دانشگاه‌ها است. بحث E learning که الان اکثریت دانشگاه‌ها به آن سیستم مجهز شده‌اند و آموزش مجازی الکترونیکی را اجرا می‌کنند و دانش‌جویان را هم در این رشته پذیرش می‌کنند.

درحوزه پژوهش، بحث پایگاه اطلاعاتی است. منابع اطلاعاتی مورد نیاز دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها، پایگاه اطلاعاتی برای data mining در خصوص موارد مورد نیاز آنها و مجلات الکترونیکی. همان‌طور که مستحضر هستید پژوهشکده فناوری اطلاعات که نام قبلی آن irandoc است سامانه‌ای را طراحی کرده و اطلاعات مربوط به پایان‌نامه‌ها، موارد پژوهشی را ذخیره می‌کند و در اختیار پژوهش‌گران و دانشجویان قرار می‌دهد. البته الان به صورت local است. یعنی کسی باید به آن پژوهشکده مراجعه حضوری داشته باشد که انشاء‌الله در بحث ساختار اگر شبکه علمی کشور راه‌اندازی شود امکان بهره‌برداری برای تمام دانشگاه‌ها مهیا خواهد بود.

بحث بعدی ایجاد کتابخانه دیجیتال است که متولی آن هم سازمان فناوری اطلاعات است که در حال جمع‌آوری اطلاعات به صورت الکترونیکی است.

اما در حوزه زیرساخت و حوزه سازمان الکترونیک که به صور مرتبط با دفتر سامانه‌های اطلاعاتی است و ما ناظر و مجری این پروژه‌ها هستیم، بحث ارتقاء پهنای باند شبکه علمی کشور است. شبکه علمی کشور در فاز اول با یک خط ۲meg راه‌اندازی شد. در فاز دوم قرار است پهنای باند gigabyte را داشته باشد. قرار است دانشگاه‌ها با فیبرنوری به هم متصل شوند. متولی و بهره‌بردار این شبکه هم سازمان پژوهش‌های صنعتی ایران است.

آیتم بعدی شبکه داخلی دانشگاه‌ها است. وزارت عطف و دفتر سامانه‌های اطلاعاتی بحث نظارت بر کیفیت و کارآیی شبکه داخلی دانشگاه‌های کل کشور را بر عهده دارد. یک استانداردی تدوین و ابلاغ شده و دانشگاه‌ها مکلف هستند طبق آن استاندارد شبکه داخلی خود را طراحی و پیاده‌سازی کنند. بحث بعدی مسئله data center متمرکز است که مسئله اینترنت hosting service، وب سرویس و network operation center را دارد که متولی اینها نیز سازمان پژوهش‌های صنعتی ایران است.

مسئله حوزه سازمان الکترونیک، پیاده‌سازی شبکه اتوماسیون اداری برای کلیه دانشگاه‌ها و سازمان‌های زیربط که در حال حاضر یک کار ملی را وزارت عطف انجام داده و آن سامانه جامع دانشگاهی ایران است که توضیح خواهم داد که به چه شیوه عمل خواهد کرد. بحث بعدی پورتال خدمات مردم است که در حال حاضر راه‌اندازی شده و سرویس‌های متعددی را در اختیار مراجعین و دانشجویان قرار خواهد داد.

گزارش برنامه:

گزارشگر برنامه(خانم افشار):دانشجوی چه رشته‌ای هستید؟

شخص مصاحبه شونده: من دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی هستم.

گزارشگر برنامه(خانم افشار): داتشگاه شما چه خدماتی را بر پایه IT‌ به شما ارائه می‌کند؟

شخص مصاحبه شونده: دانشگاه ما خدماتی را که باید واقعا به دانشجویان ارائه دهد را ندارد. مثلا کلاس‌هایی را که برای کنفرانس‌هایمان قرار می‌دادند از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده، خیلی اوقات اساتید تاخیر داشتند و یا نمی‌آمدند و یا کنفرانس‌های ارائه شده خیلی درست نبود. و خیلی وقت‌ها خدمات ITهم قطع بوده و ما نمی‌توانستیم مرتبط شویم و استفاده کنیم. مثلا اکر هفته‌ای دوبار این کلاس‌ها را داشتیم، حتما یکبار آن، تمام سیستم‌ها قطع بوده است و یا پیش می‌آمد که یک ماه ما این کلاس‌ها را اصلا نداشتیم و فقط وعدن می‌دهند که درست می‌شود، بهتر می شود و قرار است تصمیمات درست‌تری گرفته شود ولی هیچ اتفاقی نیافتاده و وعده‌ای اجرا نشده است.

گزارشگر برنامه(خانم افشار): آیا کارهای اداری که داشتید می‌توانستید در دانشگاه از طریق IT انجام دهید؟

شخص مصاحبه شونده: نه اصلا هیچ‌وقت نتوانستیم انجام دهیم. کارهایی که مربوط به کلاس‌هایمان بوده، انتخاب واحدها، برنامه‌ریزی با اساتیدمان، هیچ‌کدام از این‌ها را نتوانستیم از طریق دانشگاه انجام دهیم و من بیشتر وقت‌ها کافی‌نت می‌رفتم و این کارها را انجام می‌دادم.

گزارشگر برنامه(خانم افشار): در صورتی که نیاز داشتید که در دانشگاه بتوانید انجام دهید.

شخص مصاحبه شونده: خیلی اوقات زمان من گرفته می‌شد و من مجبور بودم برم کافی‌نت هزینه کنم تا بتوانم این کارها را انجام دهم برای دانشگاهی که خود می‌توانسته این کارها را انجام دهد ولی نداده است.

گزارشگر برنامه(خانم افشار): حال هرچند که می‌فرمایید این خدمات خیلی ضعیف بوده ولی فکر می‌کنید که همین خدمات چقدر می‌تواند در مسائل علمی و عملی دانشجو موثر باشد؟

شخص مصاحبه شونده: تاثیر آن خیلی زیاد است. اگر دانشگاهمان این خدمات را برای ما داشت من هم وقت کمتری صرف می‌کردم و هم هزینه کمتری از من صرف می‌شد. به هرحال من دانشجو هستم و خیلی برایم سخت است و من مجبورم کار هم کنم. جدای از اینکه هزینه دانشگاه را بدهم این هزینه‌ها را هم متقبل شوم.

گزارشگر برنامه(خانم افشار): به عنوان یک دانشجو وزارت علوم چه انتظاری دارید و می‌خواهید که چه خدماتی را از IT‌ برایتان مهیا کنند؟

شخص مصاحبه شونده: انتظار دارم که واقعا به دانشگاه‌ها بیشتر رسیدگی کنند. سیستم‌های بیشتری را در دانشگاه‌ها قرار دهند. اساتید بهتری را روی کار بیاورندکه درجات علمی‌شان خیلی بالاتر باشد. اکثر اوقات اساتید ما خودشان خیلی ایراد داشتند. سعی کنند نیروهای واردتری را روی کار بیاورند. کسانی که اطلاعات علمی‌شان بالاتر باشد. سیستم‌های ما خیلی قدیمی است و باید مدرن‌تر و به روزتر باشد. مثل دانشگاه‌های کشورهای اروپایی. در صورتی که کشور ایران خیلی بالاتر از هند است اما دانشگاه‌های هند خیلی معتبرتر از دانشگاه‌های ایران است. و از خود ایران خیلی‌ها برای ادامه تحصیل به هند می‌روند که بخشی از آن به خاطر خدمات IT است. آنقدر اینجا خدمات ضعیف است که اگر من بخواهم یک کار پایان‌نامه‌ای انجام دهم چه از نظر سرعت اینترنت و…. با مشکل مواجه می‌شوم. و باید خدمات به روز باشد. که این یکی از بزرگترین مشکلات دانشجو است.

مجری برنامه: از آقای مهندس فرهنگی درخواست دارم تا به مسائلی که این دانشجو مطرح کردند پاسخی بفرمایند و بیان کنند که چقدر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در مراکز آموزشی و دانشگاهی ما برقرار است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): بحث زیرساخت فناوری اطلاعات در دانشگاه‌ها متفاوت است. دانشگاه‌های درجه یک زیرساخت‌های بهتری دارند و دانشگاه‌های درجه دو و سه زیرساخت‌های ضعیف‌تری دارند. اما خود این دانشجو اشاره کردند که انتخاب واحد را به صورت الکترونیکی انجام داده است. حال بستر شبکه دانشگاه به دلیل اینکه ترافیک زیادی دارد و امکان دارد پهنای باند اینترنتی کمی آن دانشگاه داشته باشد،‌سرعت اینترنت لازم را به دانشجو نداده باشد. اما انتخاب واحدش را توانسته از یک کافی‌نت به صورت الکترونیکی انجام دهد. یعنی یک گام به جلو رفته و حداقل اینکه بحث انتخاب واحد دستی که قبلا در دانشگاه‌ها وجود داشت الان به صورت الکترونیکی انجام شده است. اما کیفیت لازم،‌به دلیل همان بحث جزیره‌ای بودن نرم‌افزارها و application‌ها است که انشاءالله در سیاستIT وزارت عطف این است که آنها را به صورت یکپارچه در آورد و به صورت استاندارد، یعنی ما بتوانیم، بدانیم که دانشگاه درجه یک ما چه استاندارهایی دارند و دانشگاه‌های درجه دو و سه چه استاندارهایی را باید داشته باشند.

مجری برنامه: اینکه شما مراکز آموزشی دانشگاه‌های کشور را درجه‌بندی می‌فرمایید، این بر اساس یک مصوبی است و مستند است؟ یا اینکه خودشان بر اساس امکاناتی که برای خودشان فراهم می‌کنند این درجه‌بندی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): دانشگاه‌های مادر را داریم و دانشگاه هایی که زیرمجموعه این دانشگاه مادر هستند. تعداد دانشجو و یک‌سری عوامل دست به دست هم می‌دهند تا این دانشگاه‌ها درجه‌بندی شوند. و این را آموزش عالی تعیین می‌کند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): برای من چند سوال پیش آمد و با توجه به آن روندی که برای بحث چیده بودیم این سوالات را از آقای مهندس فرهنگی خواهم پرسید.

فرض می‌کنیم در یک حالت عادی و امسال که سال ۱۳۹۰ است بفرمایید این عرض بنده محقق شده است و یا اصلا برنامه‌ای برای آن داریم ؟ سیستم‌های مدیریت اطلاعات مربوط به ۱۳۷۷یا ۱۳۷۸ است. من خاطرم است در دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۷۷ یک نظام جامع اطلاعاتی در حال تدوین و ساخت بود که در سال ۱۳۷۸ نرم‌افزار آن تمام شده بود. ما در دانشگاه‌های دولتی همان‌طور که در یکی دو برنامه گذشته هم از قول اعضاء هیئت علمی به آن پرداختیم به اندازه دانشگاه آزاد از نظر خدمات فناوری اطلاعات رشد نداشتیم. من روال ساده‌ای را عرض می‌کنم. دانشجوی ما یک دانش‌آموزی بوده که در سایت سازمان سنجش تمام اطلاعاتش را پر کرده است و در دانشگاهی قبول شده است که یک دانشگاه جامع، مادر و یا حتی دانشگاهی است مثلا در بیرجند و یا دانشگاهی در یک شهرستان دیگر، بایدمراجعه کند آنجا و تمام اطلاعات با کد ملی‌اش قابل فراخوانی باشد و دیگر نیاز به ورود اطلاعاتی که قبلا وارد کرده است نداشته باشد و بتواند گام به جلو را بردارد و انتخاب واحدش را براساس یک پلن مشخصی انجام دهد. علی‌الخصوص که شما مطلع هستید که در کارشناسی پلن انتخاب واحد خیلی مهم است. یعنی اینکه استاد کشاور یا استاد راهنما چه پلنی را و چه برنامه‌ای را برای انتخاب واحد این در نظر دارد و روی همین سیستم و پروژه‌ها و همین امکانات به او اطلاع داده شود که وضعیت ژتون غذا، خوابگاه، نمراتش، سوابقش یک جا باشد. و موقع فارق‌التحصیلی هم یک درخواست تسویه حسابی دهد و واحدهای دانشگاه طبق همین تعریف سازمان الکترونیکی برای او تسویه حساب صادر کند و او بتواند بدون مراجعه فیزیکی و پرکردن فر‌م‌های متعدد اطلاعاتی از آن دانشگاه فارق‌التحصیل شود.(فقط در حوزه سازمان الکترونیکی عرض می‌کنیم و من اصلا وارد مباحث آموزش محتوی الکترونیک نشدم، در رابطه با واحد دسترسی پژوهشی و کتابخانه‌های مجازی هم اصلا بحث نمی‌‌کنم ) در این راستا ما مطلعیم که تقریبا هیچ کدام از دانشگاه‌های ما در کشور مثل دانشگاه تهران و یا دانشگاه‌های کوچک در شهرستان‌ها این روال را پیاده نمی‌کنند. چرا؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): به نکته‌ی خیلی خوب و مفیدی اشاره فرمودید. این بحث در جلسات متعددی با معاونت دانشجویی قسمت IT‌ به این جمع‌بندی رسید که یک سامانه‌ای به عنوان سامانه‌ی دانشجویی طراحی شود. در حال حاضر بحث RFP طرح آماده شده، پلن هم آماده شده و انشاءالله برآورد ما این است که تا پایان سال ۹۱ می‌توانیم آن را به صورت کامل عملیاتی کنیم. به این صورت است که زمانی که یک دانشجو در کنکور یا آزمون‌های ورودی ثبت نام می‌کند و تایید می‌شود یک کد unique به آن داده می‌شود. این کد unique تا پایان دوره حتی دوره دکتری همراه این دانشجو است و تمام سوابق تحصیلی، انضباطی، تمام سوابق دانشجویی او در این سامانه ثبت می‌شود و زمان انتقال او به هر جا حتی بورس به خارج از کشور، این اطلاعات به سادگی و سهولت قابل دسترسی است . بعد از آن هم دانشگاه‌ها مکلفند زمانی که این سامانه راه‌اندازی شد اطلاعات دانشجویان فارق‌التحصیل گذشته خود را هم در این سامانه ثبت نمایند. در حال حاضر یک سامانه آرشیو اسناد در وزارت عطف داریم که تمام سوابق تحصیلی مورد تائید وزارت علوم را در آینده‌ای نزدیک می‌توانید در اختیار افراد قرار دهید که در حداقل زمان بتوانند استعلامشان را از وزارت عطف داشته باشند و بتوانند صحت آن مدارک تحصیلی ارائه شده را بررسی و تائید کنند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): برای اینکه به صورت محسوس دستاوردی از این جلسه داشته باشیم ضمن اینکه از توضیحات شما در رابطه با سامانه دانشجویی تشکر می‌کنم.

مجری برنامه: البته ایشان نفرمودند این مواردی که قرار است به عنوان یک کد یا یونیک واحد برای دانشجو تعیین شود در چه سالی و چه دوره‌ای انشاءالله قابل استفاده است؟

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): فرمودند که تا پایان سال ۹۱ سامانه دانشجویی قابل بهره‌برداری است و راه‌اندازی خواهد شد.

ما در برنامه به سوی فردا یک لغتی داریم که در این پنجاه و نه برنامه‌ای که پخش شده اگر یک پردازش متن داشته باشیم. بیشترین کلمه‌ای که در این برنامه به کار رفته دوره گزار است. و ما دائم در دوره گزار به سر می‌بریم و من فکر می‌کنم این هم جزء دوره گزار سامانه دانشجویی باشد. آقای مهندس فرهنگی آدرس سایت وزارت علوم را بفرمائید، چون تیم تحقیقاتی این برنامه در بررسی که انجام داد به تعداد زیادی از سرویس‌های تک تک راه‌اندازی شده برخورد و اتفاقا این خیلی خوب بود. مثلا سرویس جذب اعضاء، سرویس گسترشی که راه‌اندازی شده و تقریبا دسترسی به بخش نامه‌ها و آئین‌نامه‌ها که خیلی هم مهم است به سادگی فراهم شده، آدرس این سایت‌‌ها را بفرمایید اگر ممکن است.

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): آدرس اصلی وزارت عطف که www.msrt.ir است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): محلی که ما آیین‌نامه‌های آموزشی و بخش‌نامه‌ها و اطلاعیه‌ها را برمی‌داریم کجاست؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): سمت چپ سایت خدمات الکترونیکی به صورت shortcut قابل عرضه است خدمات الکترونیکی شامل فرآیندهایی که در بحث سامانه جذب و یا بحث پیگیری مکاتبات الکترونیکی و یا ارسال sms و یا بحث دانشگاه‌های مورد تایید وزارت عطف است به صورت خدمات الکترونیکی عرضه می‌شود. و زیرسیستم‌های خود سایت مربوط به معاونت‌های مختلف و ادارات کل مختلف هم در سمت راست داخل قسمت زیرمجموعه‌های وزارت عطف قابل بهره‌برداری است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): یعنی دانشجو دقیقا چه خدمات و فرآیندهایی را در رابطه با وزارت علوم می‌تواند از طریق (حال اینکه می‌تواند اطلاع حاصل کند چه دانشگاهی این خیلی خوب است چون اینها بعضی وقت‌ها با سرعت زیادی هم به روزرسانی می‌شود و این‌طور نیست که مثلا پنج سال ثابت بماند. به هر حال یک دانشگاهی از صلاحیت می‌افتد و یا یک ژورنالی از صلاحیت می‌افتد و یا یک ناشری از صلاحیت می‌افتد. اینها همه به روزرسانی می‌شود و …) اینها مسائل اطلاع‌رسانی است. در فرآیندها ما غیر از فرآیند جذب چه فرآیندهایی را داریم.

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): در حال حاضر بحث سیستم انتقال دانشجو از داخل به خارج به صورت الکترونیکی عرضه می‌شود. انتقال دانشجویان داخل هم به صورت الکترونیکی عرضه می‌شود. سیستم انتخاب دانشجو نمونه هم به صورت الکترونیکی عرضه می‌شود. اداره کل بورس، سامانه بورس داخل جزء سامانه‌های عرضه شده الکترونیکی است. بحث سامانه رزومه که برای بورس خارج از کشور طراحی شده هم جزء سامانه‌های قابل عرضه الکترونیکی است. سامانه نشاء که اعزام با هزینه شخصی برای بورس است آن هم جزء‌ سامانه‌های عرضه شده به صورا الکترونیکی است. سامانه زبان هم از دیگر سامانه‌هایی است که مربوط به اداره بورس می‌شود که به صورت الکترونیکی عرضه می‌شود. سامانه اتوماسیون اداری از دیگر سامانه‌هایی است که مراجعین می‌توانند از طریق کد و رمز عبوری که در زمان ثبت نامه از دبیرخانه مرکزی وزارت می‌گیرند، هم نامه را رهگیری کنند و هم از طریق ارسال سامانه پیام کوتاه آن رهگیری را بدون مراجعه به اینترنت و بدون مراجعه حضوری بتوانند از طریق سیستم همراه آن را دریافت کنند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در واقع دریافت درخواست‌ها هنوز کاغذی است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): خیر، دریافت اطلاعاتی که مد نظر حضرتعالی است آن سامانه‌های بورس و رزومه همه به صورت الکترونیکی است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): مثلا من درخواست تایید مدرک دارم در سامانه اتوماسیون که فرمودید قابل اجراست یا باید به وزارتخانه مراجعه کنم؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): بحث تایید مدارک تحصیلی به دلیل اینکه اصالت آن مدارک تایید شود قطعا باید رویت شود. اما در سامانه‌ای که انشاءالله در حال طراحی است. فازهای اولیه کار یعنی شما اسنادتان را به صورت الکترونیکی بفرستید. تا زمانیکه قرار است اصالت آن تائید شود. مراجعه حضوری داشته باشید.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): یا اصل مدرک به هر ترتیبی به دست متولی امر برسد. بسیار ممنونم و به عنوان جمع‌بندی اگر فرمایش خاصی در حوزه خدمات IT در مورد دانشجویان آن هم در حوزه سازمان الکترونیکی دارید، خواهش می‌کنم بفرمائید.

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): سامانه جامع دانشگاهی ایران می‌تواند کمک بسیار زیادی را به دانشجویان و دانش‌اموزان انجام دهد. به این دلیل که زمانی که تمام سیستم‌ها به صورت یک‌پارچه باشد، دیگر نیاز به مراجعه کردن به سایت سیستم‌های مختلف و گرفتن username و password متعدد نیست. دانشجو می‌تواند با داشتن یک username و password تمام خدماتی که به هر دلیلی در اختیار این فرد قرار گرفته است و یا سامانه‌هایی که اجازه دست‌رسی به آنها را دارد از طریق ورود به یک درگاه همه آن سرویس‌ها را دریافت کند. این سامانه در حال حاضر در وزارت علوم در وزارت عطف راه‌اندازی شده و در چند دانشگاه به صورت پایلود هم راه‌اندازی شده و انشاءالله در برنامه‌ریزی سال جاری این است که این به تمام مراکز آموزش عالی تسریع پیدا کند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): درکدام دانشگاه‌ها به صورت پایلود راه‌اندازی شده است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): در حال حاضر چند فاز آن در دانشگاه صنعتی اراک راه‌اندازی شده در سازمان پژوهش صنعتی ایران، بحث سیستم‌های مالی و انبار راه‌اندازی شده است. در پژوهشکده جمعیت‌شناسی سیستم اتوماسیون مکاتبات انجام شده که دانشگاه اراک و سازمان پژوهش و تحقیقات و پژوهشکده جمعیت‌شناسی آنها به صورت کاملا الکترونیکی مکاتبات را انجام می‌دهند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): از فرمایشات و توضیحات جنابعالی بسیار متشکرم. توضیحات بسیار خوبی بود. فکر می‌کنم آن واحد که در وزارت علوم کار بورس را انجام می‌دهد در فرآیندهای الکترونیکی شما بیشترین مشارکت را داشته و از این بابت البته یکی از نقاط بسیار کلیدی است چون ارتباط خارجی ها با سیستم ما واقعا خیلی سخت است اگر قرار باشد حضوری باشد و از این بابت جای تشکر دارد و امیدوارم که شما و همکارانتان در وزارت علوم توفیق داشته باشید برای خدمت به جامعه دانشگاهی و ارائه خدمات بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات و انشاءالله در برنامه‌های آتی این بحث را پی خواهیم گرفت.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

·میهمان برنامه: آقای مهندس فرهنگی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

فناوری اطلاعات در آموزش عالی؛ از نظر متخصصین

زمان مطالعه: 12 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود ...