خانه / مطالب خواندنی / توضیح کوتاه درسی

توضیح کوتاه درسی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

یادداشتدر جلسه درس مدیریت تیم‌های مجازی مورخ ۳۱ فروردین ماه ۹۲ و در بحث انتخاب رسانه بر حسب نوع موضوع ارتباط، مبحثی مطرح شد که نیاز به توضیح کوتاهی دارد. در آن جلسه و در بحث انتقال کاریزمای رهبرانی چون امام خمینی (ره) و یا بعضی رهبران سیاسی پیرو ایشان (مانند سید حسن نصرا…) ، مطالبی طرح شد و اشاراتی به استفاده از تکنیکهای Viral marketing داشتم. لازم است اشاره کنم که انقلاب اسلامی ایران تنها از بعد علوم و فنونی مثل Marketing قابل بررسی نیست. اصولا فکر میکنم انقلاب اسلامی ایران محصول حرکت فردی امام خمینی نیست و همانطور که ایشان نیز در ابتدای وصیت نامه خود می فرمایند: “اهمیت انقلاب شکوهمند اسلامی که دستاورد میلیونها انسان ارزشمند و هزاران شهید جاوید آن و آسیب دیدگان عزیز، این شهیدان زنده است و مورد امید میلیونها مسلمانان و مستضعفان جهان است، به قدری است که ارزیابی آن از عهده قلم و بیان والاتر و برتر است.
همچنین تصور میکنم همانطور که در طول تاریخ نیز مشاهده شده، حرکات وسیع اجتماعی و سیاسی عوامل پیچیده ای دارند و (شخصا اعتقاد دارم) انقلاب اسلامی ایران هم حرکتی نبوده که بتوان فقط از یک بعد Marketing یا علوم اجتماعی یا سیاسی به آن نگاه کرد.
فکر میکنم پدیده ای که میتواند چند صد هزار نفر جوان و پیر را به مرز سرخ شهادت برساند، باید چیزی بالاتر و برتر از نظرات یک فرد یا کاریزمای یک انسان باشد؛ پدیده‌ای که امام دو رکن اصلی آن را “انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی” میدانستند.
برادر من (هادی آقا) بعضی اوقات اصطلاحی با عنوان “محاسبات الهی” را بکار می برد؛ اینجا میخواهم از این اصطلاح برای توضیح بیشتر در خصوص انقلاب ایران و پیروزی آن استفاده کنم. شخصا فکر میکنم انقلاب اسلامی ایران یک حرکت ساده مردمی نبوده است و باز همانطور که امام در بخشهای متعددی از وصیتنامه خود مینگارند، تاییدات غیبی شاید عامل اصلی پیروزی انقلاب بود. ایشان در بخش دیگری از ابتدی وصیتنامه خود میفرمایند: (این انقلاب) “با تأییدات غیبی الهی پیروز گردید . اگر نبود دست توانای خداوند امکان نداشت یک جمعیت ۳۶ میلیونی با آن تبلیغات ضدّ اسلامی و ضد روحانی خصوص در این صد سال اخیر و با آن تفرقه افکنیهای بیحساب قلمداران و زبان مُزدان در مطبوعات و سخنرانیها و مجالس و محافل ضد‌اسلامی و ضد‌ملی به صورت ملیت، و آنهمه شعرها و بذله گوییها، و آنهمه مراکز عیاشی و فحشا و قمار و مسکرات و مواد مخدره که همه و همه برای کشیدن نسل جوان فعال که باید در راه پیشرفت و تعالی و ترقی میهن عزیز خود فعالیت نمایند، به فساد و بی‌تفاوتی در پیشامدهای خائنانه، که به دست شاه فاسد و پدر بی‌فرهنگش و دولتها و مجالس فرمایشی که از طرف سفارتخانه‌های قدرتمندان بر ملت تحمیل می‌شد، و از همه بدتر وضع دانشگاهها و دبیرستانها و مراکز آموزشی که مقدرات کشور به دست آنان سپرده می‌شد، با به کار گرفتن معلمان و استادان غربزده یا شرقزده صد‌درصد مخالف اسلام و فرهنگ اسلامی بلکه ملی صحیح، با نام «ملیت» و «ملی گرایی»، گرچه در بین آنان مردانی متعهد و دلسوز بودند، لکن با اقلیت فاحش آنان و در تنگنا قرار دادنشان کار مثبتی نمی‌توانستند انجام دهند و با اینهمه و دهها مسائل دیگر، از آن جمله به انزوا و عزلت کشیدن روحانیان و با قدرت تبلیغاتْ به انحراف فکری کشیدن بسیاری از آنان، ممکن نبود این ملت با این وضعیت یکپارچه قیام کنند و در سرتاسر کشور با ایده واحد و فریاد «الله اکبر» و فداکاریهای حیرت‌آور و معجزه آسا تمام قدرتهای داخل و خارج را کنار زده و خودْ مقدرات کشور را به دست گیرد. بنابراین شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلابها جدا است: هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام. و تردید نیست که این یک تحفه الهی و هدیه غیبی بوده که از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارتزده عنایت شده است.
(ادامه فرمایشات ایشان را میتوانید اینجا ببینید)
امیدوارم انشاءالله توانسته باشم بخش گمشده مطلب جلسه مربوطه را به عرض دوستان برسانم.



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

۳ دیدگاه

  1. ممنونم هادی جان. درسته، همینطوره که میگی.
    شاید خیلی ساده بشه گفت، خدا آخرین امید همه ماست، اعتماد به خدا و به محاسبات و خط مشی او آخرین پناهگاه من و خیلی از کسانی که می‌شناختم بوده، حتی بعضی اوقات ناخودآگاه!
    پاسخ شهید بهشتی خیلی قشنگ این امید رو معنا میکنه البته به شرطها و شروطها و ایمان در حرف و عمل به خدا من شروطها.

  2. با تشکر؛ قطعاً این توضیح لازم بود :)

  3. به زیبایی و رسایی بخش گمشده مطلب رسوندید.