خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / خدمات فناوری اطلاعات وزارت علوم، مدیر دفتر سامانه‌های اطلاعاتی (بخش دوم)

خدمات فناوری اطلاعات وزارت علوم، مدیر دفتر سامانه‌های اطلاعاتی (بخش دوم)

زمان مطالعه: 12 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

مجری برنامه‌: در برنامه امروز با موضوع آموزش الکترونیکی در حوزه دانشگاهی در خدمت شما هستیم. در این برنامه با کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی همراه هستیم. همچنین در خدمت جناب آقای مهندس فرهنگی مدیر کل دفتر سامانه‌های اطلاعاتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهیم بود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در برنامه‌های گذشته‌ای که افتخار داشتیم و در خدمت آقای مهندس فرهنگی بودیم به مباحث کلی راجع به خدماتی که در حوزه دانشجویان و اعضاء هیئت علمی و همین‌طور دو سیستم سامانه مدیریت جامع امور دانشگاهی و سامانه دانشگاهی بود پرداختیم. تعدادی از خدماتی که از طریق سایت www.msrt.ir که سایت وزارت علوم ایران است ارائه می‌شود، پرداختیم. سامانه‌های مربوط به حوزه بورس و دیگر سامانه‌های اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی، یکی از زیرسامانه‌های آن پورتال را آقای مهندس فرهنگی اشاره فرمودند که حوزه اتوماسیون و رهگیری مکاتباتی است که ذی‌نفعان با وزارت علوم دارند. توضیحاتی را راجع به شبکه علمی کشور و منابع علمی که از طریق شبکه علمی قرار است در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد، از زبان ایشان شنیدیم و مسئله سامانه مدیریت جامع امور دانشگاهی که انشاءالله در این جلسه به آن خواهیم پرداخت.

با توجه به مطالبی که در دو جلسه گذشته از طرف آقای مهندس فرهنگی مطرح شد و ضمن تشکر از اینکه برای سومین بار وقت گرانبهایشان را در اختیار برنامه به سوی فردا قرار دادند. من فکر می‌کنم که وارد حوزه سامانه جامع دانشگاهی ایران شویم و بعضی از کارکردهایی آن را از زبان آقای مهندس فرهنگی بشنویم. همان‌طور که می‌دانید و مطلع هستید بعضی اوقات ما به سمت یکپارچه کردن تمام فرآیندها و تمام اطلاعات می‌رویم و در این رویکرد، نقش سازمان‌های حاکمیتی و بالادستی بسیار مهم است، این الان رویکردی است که وزارت علوم در خصوص مدیریت امور دانشگاهی انتخاب کرده است و من کم‌کم به ابعاد دیگری از این نوع رویکرد هم خواهم پرداخت. منتها در ابتدا یک توضیح خلاصه‌ای راجع به توانمندی‌هایی که این سامانه بعد از اجرا در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد برای دانشگاه‌ها، اعضاء هیئت علمی و کارمندان خواهش می‌کنم اشاره‌ای بفرمایید.

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): سامانه جامع دانشگاهی ایران با این دیده شده است که مثل یک ERP‌در قسمت خدمات مکانیزه خدماتی مثل کارخانجات و جاهایی که عرضه کننده کالا و تجهیزات هستند عمل شود. مثل سیستم برنامه‌ریزی منابع. بحث ERP که همان enterprise resource planning هست، زمانی که شما یک کالایی را درخواست می‌کنید اتوماتیک‌وار به supplierها و بقیه‌ی دست‌اندرکاران تولید آن کالا یک request ارسال می‌شود و عملا خواسته شما به صورت الکترونیکی تسریع پیدا می‌کند. در بحث سیستم جامع نیز به همین شکل است. زمانی که یک دانشجو وارد دانشگاه می‌شود و ثبت نام می‌کند که انشاءالله به آن سامانه دانشجویی متصل خواهد شد، زمان ثبت‌نام تمام فرآیندها به صورت الکترونیکی انجام می‌‌شود، یعنی زمانی که کارت دانشجویی صادر می‌شود،‌ هم‌زمان خوابگاه رزرو می‌شود، کارت تغذیه ثبت می‌شود، اعتبار تغذیه درج می‌شود و بقیه موارد و اعتبار اینکه بتواند به صورت الکترونیکی انتخاب واحد هم کند برایش مهیا می‌شود و این سهولت کار را برای دانشجو مهیا می‌سازد.

اما برای اعضاء هیئت علمی و مدرسین، آنها هم می‌توانند بعد از اینکه دروس موظفی‌شان را در اختیار قسمت آموزش قرار دهند بتوانند در ثبت‌نام دانشجوها نظارت داشته باشند. بحث انتخاب واحد‌های دانشجویان و بحث مربوط به نمرات میان‌ترم و پایان‌ترم و از همه مهم‌تر بحث ارزیابی خود اساتید است. دانشجو را به صورت الکترونیک ارزیابی کند و تا زمانی اعضاء الکترونیکی او فاینال شده است، اجازه شرکت در امتحان و بقیه موارد به او داده نخواهد شد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در حوزه کارمندان چه‌طور؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): سیستم پکیج، حدود ۴۸ زیر سیستم است که حوزه اداری مالی، حوزه‌های آموزشی پژوهشی و حوزه‌های مالی را در بر می‌گیرد. حوزه اداری مالی دقیقا حوزه‌ای است که مربوط به کارمندان است. مکاتبات کارمندان الکترونیکی می‌شود. فیش‌های دریافت حقوق را به صورت الکترونیکی می‌بینند، درخواست مرخصی، اضافه کار و همه اینها به صورت الکترونی انجام می‌گیرد و از آن مهم‌تر بحث سیاست دولت در خصوص دورکاری با این سیستم به سادگی و سهولت قابل پیاده‌سازی است .

گزارش برنامه:

گزارشگر برنامه: می‌فرمایید دانشجوی چه رشته‌ای هستید؟

شخص مصاحبه شونده:الهیات گرایش فقه و مبانع حقوق اسلامی

گزارشگر برنامه: سال چندم هستید؟

شخص مصاحبه شونده:سال دوم

گزارشگر برنامه: در حال حاضر دانشگاه شما چه خدماتی را بر پایه IT به شما ارائه می‌کند؟

شخص مصاحبه شونده:خدمات معمولی که وجود دارد،‌مثل دریافت ایمیل‌ها، سرویس‌های خاص کتابخانه‌های ویژه‌ای که دارند، ارائه پایگاه های تخصصی مقالات و..

گزارشگر برنامه: در استفاده از این امکانات با مشکلی هم مواجه بودید؟

شخص مصاحبه شونده:نه به آن صورت ولی مشکلات عمده‌ای که هست همین شبکه است که آن هم مربوط به دانشکده نمی‌شود و از طرف مخابرات باید بررسی و حل شود.

گزارشگر برنامه: یعنی آنچه که دانشگاه باید در اختیار شما قرار دهد کامل گذاشته است؟

شخص مصاحبه شونده:بله

گزارشگر برنامه: بسیار عالی است. این خدماتی که دانشگاه در اختیار شما گذاشته است چقدر موثر بوده است و به چه نحوی در ارتقاء شرایط علمی و عملی شما موثر بوده است؟

شخص مصاحبه شونده:برای دانشجویان کارشناسی ارشد اگر واقعا استفاده کنند شرایط کاملا مهیا است، ولی برای دانشجویان کارشناسی شاید فقط ۲۰درصد و یا ۳۰ درصد مفید باشد.

گزارشگر برنامه: چرا دانشجویان دیگر کمتر استفاده می‌کنند؟

شخص مصاحبه شونده:این ساختار خود آموزش عالی است. دانش‌آموزان کارشناسی را به صورت دانش‌آموزی عمل می‌کنند و استاد می‌آید و می رود و باید این موضوع فرهنگ‌سازی شود.

گزارشگر برنامه: از وزارت علوم چه انتظاری دارید و به عنوان یک دانشجو می‌خواهید که چه امکاناتی را برای شما در زمینه IT فراهم کنند؟ نیازهای شما در این زمینه چیست؟

شخص مصاحبه شونده:از لحاظ دانشکده مهیا است منتها دانشکده‌های دیگری را که من پرس‌و جو کردم خیلی راضی نیستند،‌اگر خدمات IT‌تمام دانشگاه‌ها مثل دانشگاه‌های دولتی باشد بسیار خوب است.

گزارشگر برنامه: یعنی از وزارت علوم تشکر می‌کنید؟ انتقاد دیگری ندارید؟ پیشنهادی دارید برای اینکه کیفیت کارشان را بهتر کنند.

شخص مصاحبه شونده:مطمئنا جای کار بیشتری دارد. اگر سیستم‌ها و سایت‌های دانشکده به روز رسانی‌تر شود و یا سیستم‌ها افزوده شود بسیار خوب است و اینها کارهایی است که می‌توان انجام داد و در کوتاه مدت هم نتیجه خواهد داد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): ما طبق معمول با دانشجویان خرسند از فناوری اطلاعات مواجه بودیم در این گزارش و دو نفر اولی که با آنها صحبت شد کاملا از وضعیت راضی بودند. من از این بابت دو برداشت دارم. یک اینکه، یا واقعا دانشجویان ما با سطوح بهره‌برداری از فناوری اطلاعات در دنیا آشنا و مطلع نیستند و یا تجربه نکرده‌اند. امروز مسئله این نیست که ما ثبت‌نام و انتخاب واحدمان را از طریق فناوری اطلاعات انجام دهیم و واقعا مسئله گردش عملیات الکترونیک نیست. امروزه در کشور ما در حوزه‌هایی که دیرتر از آموزش عالی آمده‌اند ولی چون در آن برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی صحیح‌تری بوده است و پیشرفت سریع‌تری حاصل شده است ما امروز کنفرانس و همایش‌های ارزش افزوده خدمات بر آن صنعت را داریم. بانکداری، بورس، موبایل و تلفن همراه و مخابرات همراه و… حوزه‌هایی را داریم که چون پول در آن بوده و یا برنامه‌ریزی دقیق‌تری و الگوهای قوی‌تری برداشت شده، از طرفی یک نکته بسیار مهمی هم وجود دارد که پوش خدماتی مخاطبین هم در این حوزه زیاد بوده است، یعنی فشار خدماتی مخاطبین در حوزه تلفن همراه واقعا زیاد است، در حوزه بانکداری واقعا امروز برای بانک نمی‌ارزد که یک سری کارها را کاغذی انجام دهد و دیگر نخواهد توانست. مثل فرمایش جناب آقای مهندس فرهنگی که اشاره فرمودند به data mining و داده‌کاوی بر روی مسائل پژوهشی، و این یکی از مهم‌ترین، کلیدی‌ترین، و اصلی‌ترین فرآیندهایی است که ما امروز در حوزه دانشجویی و حتی اعضاء هیئت علمی دنبال می‌‌کنیم. چه‌طور است که ما تعداد پایان‌نامه‌های کپی و تکرار شده‌مان درصد قابل توجهی است و هنوز مکانیزم دقیق و مبتنی بر فناوری اطلاعات در کشور نداریم و دانشجویان ما خرسند هستند از اینکه مثلا انتخاب واحدشان را با کامپیوتر انجام می‌دهند، به نظر من این واقعا غیر قابل پرداخت است.

مجری برنامه: شاید مردم احقاق حقوق مورد توقعشان را از سیستم‌هایی داشتند و باعث شده‌اند که آن نیاز در آن سیستم پیش‌رود و به نتایج خود برسد، ‌اما خیلی جای تاسف و تاثر دارد که قشر دانشگاهی ما آیا واقعا این را حق خود نمی‌دانند که از امکانات بیشتری در این حوزه برخوردار شوند و از آن استفاده کنند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): من از فرمایش مهندس فرهنگی در برنامه‌گذشته وام می‌گیرم، منبع تولید علم در کشورهای دنیا کجاست؟ دانشگاه‌ها. واحدهای ارتباط با صنعت. مقام معظم رهبری چندین بار تاکید فرمودند، علم را به ثروت تبدیل کنید. در انواع و اقسام جهات و وجوه، ما در خود دانشگاه و برای خود دانشگاه از توان علمی آن دانشگاه چقدر برای بهبود وضعیت و ارتقاء خود آن دانشگاه استفاده کرده‌ایم. شاید کمتر از ۵ و یا ۱۰ درصد. البته مستند عرض نمی‌کنم و آن چیزی که در دانشگاه‌ها دیده‌ام را عنوان می‌کنم. ما در واقع بیشتر تئوری به دانشجویانمان آموزش می‌دهیم، به جای اینکه یک مسئله عملی را در خود آن دانشگاه ارتقاء دهیم. ما چند دانشگاه فنی در کشور داریم؟ چند تا از دانشجویان آنها پروژه‌ی دانشجویی‌شان مثلا بهبود سیستم ثبت‌نام‌شان بوده است و یا سیستم رفاهی‌شان بوده است و یا بهبود سیستم اعضاء هیئت علمی‌شان بوده است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): مواردی که فرمودید، در خصوص بهبود سیستم‌های آموزشی، خوب قطعا معاونت آموزش و معاونت پژوهشی به این سمت‌و سو رفته‌اند به سمتی که کار را بهبود دهند، کلاس‌های درسی را بهبود دهند حتی من فکر می‌کنم در برنامه‌های گذشته که عرض کردم خدمتتان قرار بر این است که یک بررسی فرآیند مجددی را بررسی کنند که در سطوح لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا در فناوری اطلاعات تغییر و تحولی را داشته باشند، متاسفانه فکر می‌کنم در حال حاضر اطلاعاتی را که دانشجویان مقاطع ارشد و بالاتر از ارشد دریافت می‌کنند منابع گذشته‌ای باشد و احتیاج دارد که یک بازنگری نسبت به منابع شود. اما اینکه دانشگاه‌ها چقدر از پتانسیل موجود خودشان بهره‌برداری می‌کنند متفاوت است، بعضی از دانشگاه‌ها از دانشجویان دکترا برای ارتقاء سیستمشان استفاده می‌کنند و بعضی‌ها هم از همان پرسنل خودشان برای کارهایشان استفاده می‌کنند. اما وزارت علوم در یک سال جاری به این صرافت افتاد. ما قبلا به عهده دانشگاه‌ها گذاشته بودیم، به این جمع‌بندی رسیدیم که به صورت جزیره‌ای و پراکنده امکان‌پذیر نیست و باید یک سازمانی به عنوان بالادستی ورود پیدا کند و اینها را جمع کند و کار را به یک جا برساند. برای همین بود بحث data mining مطرح شد. خوب شما می‌دانید زمانی که دیتاها را در یک جا ذخیره کنید، نگهداری این دیتاها و اینکه سیستم‌های وابسته و داخلی این سیستم‌ها خیلی مهم و اساسی است و یک گستره کار بسیار زیادی را ما برای خود وزارت عطف تعریف کرده‌ایم. در صورتی که می‌توانستیم مثل قبل نظارت کنیم و کنار کار باشیم، اما دغدغه‌ای که شما می‌فرمایید برای ما هم هست به این دلیل که از وزارت علوم به عنوان یک وزارت‌خانه علمی درخواست‌های بسیار زیادی هست و به دستور مقام عالی وزارت در بخش IT‌ما ورود پیدا کردیم و خیلی مصر هستیم که این زودتر شکل بگیرد، سیستم‌ها یک‌پارچه باشد و خدمات از یک منبع و یک مرجع عرضه شود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): من برای اینکه یک دستاورد نسبتا مناسبی از این جلسه سوم که در خدمت آقای مهندس فرهنگی هستیم داشته باشیم، خواهش می‌کنم اگر صلاح‌ می‌دانند، این توانمندی‌های اصلی که ایجاد می‌شود را در قالب همان زیرسیستم‌های سامانه جامع بفرمایند شاید از طریق این برنامه به مشارکت عمومی از ذی‌نفعان هم گذاشته شود ضرر ندارد به هرحال یک بازخورد عمومی را ما بتوانیم در این زمینه بگیریم.

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): بحث زیرسیستم‌ها، همان‌طور که خدمتتان عرض کردم، ۴۸ ماژول دارد که هر ماژول خود یک سیستم مجزا است. در حوزه‌های اداری و مالی که مختص می‌شود به عملیاتی کردن فرآیندهای خود دانشگاه سازمان و یا پژوهشکده که بتواند کلیه کارهایش را به صورت الکترونیکی انجام دهد. اما در بحث ارسال مراسلات که هزینه بسیار زیادی را هم برای دانشگاه و هم وزارت علوم دارد می‌تواند کمک کند که ارسال مراسلات به صورت الکترونیکی با سازمان مبداء و مقصد انجام شود و از یک‌سری protocol های امن که بتواند secure کند و ارسال مراسلات را و زودتر به نتیجه برسد. قطعا در رسال مکاتبات از طریق دانشگاه و وزارت عطف و معکوس آن زمان زیادی می‌برد و ممکن است که یک هفته الی ده روز طول بکشد که یک نامه درخواستی بیایید. این کار این مطلب را تسهیل می‌کند در خصوص قسمت اداری و مالی برای یک کارمند.

این ارتباط بین دانشگاه و پژوهشگاه و پارک علم و فناوری با وزارت‌خانه است و بالعکس و یا بین خود دانشگاه‌ها با همدیگر. در سازمان‌های بیرونی الان در حال حاضر بحث شبکه دولت مطرح است. سازمان‌هایی که به شبکه دولت متصل هستند می‌توانند از درگاه وزارتخانه این اقدام را انجام دهند و در حال حاضر هم به صورت مکانیزه وزارتخانه با شبکه دولت، استانداری‌ها و وزارتخانه‌های دیگر مکاتبه‌شان را به صورت الکترونیکی ارسال و دریافت می‌کنند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): نمی‌خواهم در این حوزه متوقف شویم و وارد دیگر حوزه‌ها شویم و بقیه قسمت‌های سامانه شما برسیم. می‌دانید منظور من چیست. منظورم دقیقا جایی مثل گواهی معافیت تحصیلی برای ناجا، گواهی خروج از کشور برای وزارت امور خارجه، حتی داخلی وزارتخانه‌ها مثل صندوق رفاه و… اینها چیزهایی که شما مطلع هستید که خیلی وقت می‌گیرد و دوندگی به معنای واقعی پشت آن است.

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): من خیلی خوشحا هستم که شما دیتیل دغدغه‌های ما را هم می‌دانید. در سامانه‌های دانشجویی تمام فرآیندهایی که مد نظرشان است در سیستم وجود دارد. یعنی بحث اتصال به databaseسازمان ثبت احوال و اتصال به database سازمان سنجش آموزش کشور و نظام وظیفه،‌جزء اولویت‌های این سیستم است که به صورت الکترونیکی این استعلامات و تاییدات انجام می‌شود. این در بحث سامانه دانشجویی است. دیده شده است که خوب متولی همه اینها وزرات عطف است و دانشگاه‌ها در این خصوص کاری را انجام نمی‌دهند و خود وزارت عطف مستقیم این کار را انجام می‌دهد. البته الان دانشگاه‌ها مکاتبات برای معافیت تحصیلی را مستقیم انجام می‌دهند. مواردی مثل بیمه و … که فرآیندهای مربوط به دانشجو و خود دانشگاه است. اما اگر بخواهد شکل بالاتری را پیدا کند مثلا برای بورس، برای اعزام و برای بقیه موارد حتما ا زطریق ستاد عطف این کار انجام می‌شود. اما سامانه کاملا سرویس‌گراست. حتی سازمان‌هایی که بالاخره در یک استان و در یک دستگاه بالا دستی بتوانند protocol های استاندارد را ساپورت کنند به سادگی و سهولت بتوانیم با آنها ارتبط الکترونیکی را داشته باشیم و بتوانیم مکاتباتمان را به سازمان‌های بالادستی و یا پایین دستی به صورت الکترونیکی ارسال کنیم.

در بحث ماژول آموزش که فکر می‌کنم یکی از ماژول‌های مورد نیاز دانشجویان است. ما سه فرآیند را دیدیم یعنی خود دانشجو، استاد و اولیاء دانشجو. سرویسی را که ما می‌توانیم به دانشجو بدهیم همه فرآیندهای کاری خود را به صورت الکترونیکی به آن عرضه کنیم بدون نیاز به حضورش می‌‌تواند از طریق خوابگاه، بقیه کارهای مربوط به رزرو غذا، و یا درخواست وامی اگر داشته باشد همه اینها را می‌تواند به صورت الکترونیکی انجام دهد، اساتید هم بعضی‌هاشون که خود کارمند هستند فقط بتوانند با یک یوزر و پسورد هم کار کارمندی خود را انجام دهند و هم کار استادی‌شان را که می‌توان تایید اسناد و مدارک آموزشی باشد. اولیاء دانشجویان هم می‌توانند تمام سوابق تحصیلی‌شان را کنترل کنند. حتی در سامانه یک سیستم SMS دیده شده در صورتی که اولیاء آن دانشجو تمایل داشته باشند مثلا در خصوص اینکه اگر نمره‌ای پایین‌تری از یک عددی گرفت برایشان ارسال می‌شود. اگر در خوابگاه نبود برایش SMS‌ارسال شود و اینها را به صورت کاملا مدیریتی می‌توانیم برای اولیاء داشته باشیم.

در حوزه پژوهشی تقریبا می‌توان گفت یک کارهای اولیه‌‌ای انجام شده است اما پژوهشکده فناوری اطلاعات یک سامانه ای را به نام سامانه سمات ملی و سمات دانشگاهی طراحی کرده است که تمام موارد مربوط به گرنت و کارهای پژوهشی در آن سامانه دیده شده است و انشاءالله آن سامانه به این سامانه متصل خواهد شد.

مجری برنامه: فکر می‌کنید چند درصد از ترافیک شهری مثل تهران مربوط به دانشجویان و یا افرادی که مربوط به حوزه‌های دانشگاهی هستند برای انجام کارهایی که می‌تواند الکترونیکی انجام شود؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): البته بنده درصد مراجعین دانشگاه‌ها را نمی‌دانم که به چه صورت است اما خود وزارت عطف در روز چیزی حدود هزار تا هزار و دویست مکاتبه را دارد که به صورت دستی آنها را در سیستم ثبت می‌کنند و بعدا مکرر پیگیری مکاتباتشان را انجام می‌دهند. همین الان بحث سامانه پیگیری که راه‌اندازی شد فکر می‌کنم یک ترافیک حداقلی را از محل استقرار وزارت علوم کسر کرده است که دیگر مراجعه متعددی برای پیگیری مکاتبات ندارند. و می‌توانند از طریق سامانه‌های الکترونیکی کارشان را پیگیری کنند و زمانی که به انتها رسید فقط مراجعه کنند و آن کار را به پایان برسانند و نامه‌شان را بگیرذند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس علیرضا صائبی): من قبل از جمع‌بندی یک نکته ظریفی را عرض کنم،‌در مباحث آموزشی بعضی اوقات مسئله خیلی حساس می‌شود،‌مثل کنترل یک نمره، کنترل یک رتبه، و یا کنترل یک چند صدم مغایرت نمره و معدل از یکی از دانشگاه‌ها نقل می‌کنم که دانشجویی برای کنترل رتبه‌اش در یک ماه که نمرات داده می‌شد و معدل این آدم تغییر می‌کرد و در نتیجه رتبه‌اش هم تغییر می‌کرد و ظرف یک ماه ۲۵۴ مرتبه به سیستم آموزش آن دانشگاه وارد شده بود و تنها فرمی که رفته بود کارنامه کلی‌اش بود و تنها چیزی که چک کرده بود معدل نهایی و رتبه‌اش بین هم‌شاگردی‌هایش. پس ببینید که واقعا حق دارد. یعنی دانش‌آموزی که می‌شیند و درس می‌خواند و برای او کلی هزینه می‌شود، ‌دانشگاه خوبی قبول می‌شود و سپس دروسی را با فشار و سعی و تلاش پاس می‌کند و حالا برایش خیلی مهم است که رتبه‌اش شده دو یا یک پنج یا سه و یا دوصدم معدلش تغییر کرده است این‌ها تازه شاید فقط دغدغه‌های دانشجو باشد.

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): به عنوان جمع بندی این را عرض کنم که سعی بر این شده است که وزارت خدمات الکترونی بیشتری را به اقشار مردم دهد. فکر می‌کنم سامانه‌هایی که انشاءالله در سال ۹۱ قرار است راه‌اندازی شود به ارباب رجوع‌های ما کمک بسیار زیادی را می‌کند. بحث سامانه‌های امور حقوقی، یک سامانه‌ای است که اکثر اعضاء هیئت علمی و دانشجویانی که می‌خواهند به خارج از کشور روند و یا بحث و یا بحث وثائقی که می‌خواهند به این وزارتخانه بسپارند از دغدغه‌های آنها است و مراجعات متعددی دارند انشاءالله بتوانیم با کمک این سامانه‌ها و دنیای فناوری اطلاعات خدمات بهتری را به شهروندان ارائه دهیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): خیلی امیدواریم همان‌طور که آقای مهندس فرهنگی فرمودند ما بتوانیم پیش از ورود به دانشگاه، در حین ورود به دانشگاه، و پس از ورود به دانشگاه و بعد از خروج از دانشگاه چه برای مقاطع علمی بالاتر و چه برای در ارتباط بودن با فارق‌التحصیلانمان به عنوان یک پتانسیل علمی در کشور و از آن طرف بر روی اساتید و استفاده از پتانسیل‌های علمی و بیشترین تاکیدم بر روی تبدیل دانش آکادمیک به کاربرد در سطح کشور عزیزمان ایران است،فعال شویم و خیلی امیدوارم اگر دوستانی برنامه‌های هفته گذشته و این برنامه را پی گرفته باشند، می‌بینند که ما داریم سعی میکنیم که در واقع دانشجو را از گیر دوندگی‌های اداری خلاص کنند و بتوانند کیفیت بهتری برای آموزش و پژوهش او در سطح آموزش عالی که رسالت و ماموریت اصلی آموزش عالی هم هست فراهم کنند.

برای آقای مهندس فرهنگی و همکارانشان نیز آرزوی توفیق دارم و امیدوارم روزی شاهد آن باشیم که دانشجو رضایت واقعی از خدماتی که می‌گیرد داشته باشد و ما خودمان را اتفاقا با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا در حوزه نرم‌افزاری و خدمات قابل ارائه در این حوزه مقایسه کنیم.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

·میهمان برنامه: آقای مهندس فرهنگی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

روز مهندس تسلیت باد!

زمان مطالعه: 2 دقیقه ضمن تبریک روز بزرگداشت مقام مهندس به همه مهندسین عزیز ایران اسلامی و به این ...