خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / خدمات فناوری اطلاعات در وزارت علوم، این بار مدیر دفتر سامانه های اطلاعاتی

خدمات فناوری اطلاعات در وزارت علوم، این بار مدیر دفتر سامانه های اطلاعاتی

زمان مطالعه: 12 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۰۵ از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

مجری برنامه‌: در برنامه امروز با موضوع آموزش الکترونیکی در خدمت شما خواهیم بود. امروز هم با کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی همراه هستیم. همچنین در خدمت جناب آقای مهندس فرهنگی مدیر کل دفتر سامانه‌های اطلاعاتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهیم بود.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در برنامه گذشته افتخار داشتیم در خدمت جناب آقای مهندس فرهنگی مدیر کل دفتر سامانه‌های اطلاعاتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشیم و همچنین در این برنامه نیز این افتخار را خواهیم داشت و من مجددا از حضور ایشان تشکر می‌کنم. در رابطه با مباحثی که جلسه گذشته به حضور مخاطبین عزیز عرض شد، آقای مهندس فرهنگی یک حوزه عمومی را فرمودند که در چهار دسته خدمات فناوری اطلاعات را در وزارت علوم دسته‌بندی کردند، حوزه آموزش، حوزه پژوهش و کتابخانه‌های مجازی، حوزه زیرساخت شبکه علمی، شبکه دانشگاهی و مواردی از این دست و حوزه سازمان الکترونیک.

در سازمان الکترونیک در حوزه دانشجویی طرح یک سامانه دانشجویی تا پایان سال ۹۱ برای مکانیزاسیون فرآیندهای مربوط به دانشجو در حوزه سازمان،‌ انشاءالله به پایان می‌رسد. وعده سامانه جامع دانشگاهی ایران را تا پایان سال ۱۳۹۰ فرمودند که به هر حال فرآیندهای بسیاری را دانشجویان در دانشگاه‌ها طرف‌حساب هستند و این سامانه جامع دانشگاهی ایران انشاءالله قرار است که در دانشگاه‌های ایران تسریع پیدا کند و نصب و راه‌اندازی شود تا دانشجو بتواند از یک پرتال واحد و از یک محل واحد به سیستمی لاگین کند و وارد شود که فرآیندهایش را از آن طریق بتواند پیگیری کند، حال اگر در دو دانشگاه هم درس می‌خواند دیگر نیازی به ورود و ثبت اطلاعات مجدد نباشد و از طریق همان کد یکتایی که فرمودند به دانشجویان تخصیص پیدا می‌کند، فرآیندهای او قابل ردیابی و رهگیری باشد.

تعداد چشمگیری از فرآیندهایی که مکانیزه شده را اشاره فرمودند که از طریق سایت www.msrt.ir ‌ که سایت وزارت علوم است، فرمودند قسمت سمت چپ سایت قابل دستیابی است.

در این برنامه با توجه به اینکه وقت تحلیل و بازکردن دقیق مسائل را نداریم، فکر می‌کنم اگر به بحث خدماتی که به اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها ارائه می‌شود در حوزه فناوری اطلاعات بپردازیم. در حال حاضر شما مطلع هستید، دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها رشته‌هایی را مصوب می‌کنند، ارائه می‌دهند که البته سرفصل‌های آن از طریق وزارت علوم قبلا تعیین شده است،‌ ولی اعضای هیئت علمی در گزارشاتی تهیه شده و مصاحباتی که با ایشان انجام شده است از خدماتی که الان در حوزه ITدریافت می‌کنند، خیلی راضی نیستند. علی‌رغم اینکه ما در دو سه برنامه گذشته‌ای که راجع به دانشجویان صحبت می‌کردیم، یکی دو برنامه هر چی‌گزارش ما از دانشجو گرفتیم، دانشجو کاملا راضی بود و هیچ انتظار اضافه‌ای هم نداشت و همینی را هم که به او می‌دهند خیلی راضی و متشکر بود. اما در مور اساتید اصلا این‌طور نبوده و ایشان معتقد هستند که چه در حوزه آموزشی و چه در حوزه پژوهشی و حوزه خدمات خود اساتید حتما یک تجدید نظر جدی در خدمات فناوری اطلاعات وزارت علوم صورت بگیرد. در این حوزه، خواهش می‌کنم، برای اطلاعات اولیه بفرمائید که چه خدماتی در حال حاضر غیر از فرآیند جذب ارائه می‌شود و بعد از این چه برنامه‌هایی در حوزه خدمات اعضاء هیئت علمی دارید.

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): در رابطه با سامانه جذب، این سامانه یک سامانه الکترونیکی خیلی گسترده است که اعضاء هیئت علمی،‌ چند فاز از عملکرد و کارشان را از طریق الکترونیکی اقدام می‌کنند. خوب در سامانه جذب اعضاء هیئت علمی به دلیل اینکه اطلاعات از چند جای مختلف استعلام می‌شود، سامانه بسیار گسترده و پیچیده‌ای است و فکر می‌کنم به عنوان یکی از سامانه‌های بزرگ و قوی وزارت عطف می‌تواند از آن نام برد. اما در خصوص خدماتی که به اعضای هیئت علمی به صورت الکترونیکی داده می‌شود،‌در حال حاضر فقط همان سامانه ستاد جذب به صورت کامل راه‌اندازی شده و البته اینکه می‌گویم کامل از دید اعضاء محترم هیئت علمی که کارهایشان را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهند. از دید ما هنوز فاینال نشده است به دلیل اینکه باید استعلامات هم به صورت الکترونیکی در سیستم ثبت شود. سامانه‌ای برای اعضاء هیئت علمی در حال طراحی و برنامه‌ریزی است، که کارش این است که اطلاعات اعضاء هیئت علمی را (اطلاعات پژوهشی، سوابق آموزشی) و تمام مواردی که مرتبط با اعضاء هیئت علمی است و برای ارتقاء آنها مفید است در این سامانه ثبت شود و به سهولت و به اسانی در اختیار آنها قرار گیرد. برای اعضاء هیئت علمی جستجو در مورد بعضی از library خارجی مهم است که خوب،‌اکثر دانشگاه‌ها به این سیستم متصل نیستند، معدود دانشگاه‌هایی توانسته‌اند، accounting را بگیرند و به این سامانه‌ها متصل شوند. انشاءالله در بحث شبکه ملی کشور، این زیرساخت مهیا خواهد شد، و برای تمام اعضاء هیئت علمی این ارتباط به صورت کاملا un line مهیا خواهد شد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): این شبکه علمی، با توجه به اینکه فرمودید که ساختار دو مگ داشته است طبیعتا این ساختار اگر قرار باشد راه‌اندازی شود، قطعا خیلی موثر نخواهد بود، این شبکه گیگا بایتی که فرمودید، برآورد می‌کنید که چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد.

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): شبکه علمی کشور چند فاز دارد. یک فاز، فاز basical و صفر است که بحث ایجاد زیرساخت است که کاملا مرتبط با مخابرات است. آخرین گزارشی که من از سازمان پژوهش صنعتی ایران داشتم پلن آن به صورت کامل برای کل کشور طراحی شده است. چند دانشگاه و خود وزارتخانه به صورت پایلوت به این بستر متصل شده‌اند. این که در چه زمانی به صورت final برای همه دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود من اطلاعی ندارم و مخابراتی است و تا زمانی هم که لایه صفر برقرار نشود لایه‌های application عملا جواب‌گوی این کار نیستند، اما ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم و انشاءالله لایه صفر که راه‌اندازی شود، بحث عرضه application‌ها از طریق لایه صفر به سهولت و به آسانی برقرار است.

گزارش برنامه:

گزارشگر برنامه (خانم افشار): دانشجوی کجا هستید و در چه رشته‌ای درس می‌خوانید؟

شخص مصاحبه شونده: دانشجوی دانشگاه آزاد رودهن هستم و در رشته مهندسی عمران مشغول به تحصیل هستم.

گزارشگر برنامه (خانم افشار): فعلا چه خدماتی را بر پایه IT‌ از دانشگاهتان دریافت می‌کنید؟

شخص مصاحبه شونده: خدمات آن‌چنانی نبوده و در حد اینکه فقط تدریس داشته باشند.

گزارشگر برنامه (خانم افشار): یعنی با خدمات IT‌تدریس می‌کنند؟

شخص مصاحبه شونده: با خدمات IT که نه ولی استفاده آن‌چنانی هم نداریم.

گزارشگر برنامه (خانم افشار): حداقل استفاده‌هایی که می‌کنید را بگویید.

شخص مصاحبه شونده: برای ثبت‌نام اینترنتی، استفاده از اطلاعات روز دنیا.

گزارشگر برنامه (خانم افشار): برای استفاده راحت هستید؟ مشکل خاصی ندارید؟ تعداد سیستم‌ها و به روز بودن کیفیت سیستم‌ها آیا وضعیت مطلوبی دارد؟

شخص مصاحبه شونده: تعدادشان خیلی زیاد نیست، ولی به نسبت دانشجوها خیلی کم است. یک ساختمان که کلا بیست دستگاه کامپیوتر در آن است و همه از آن استفاده می‌کنند.

گزارشگر برنامه (خانم افشار): برای استفاده از این خدمات در دانشگاه چه مشکلاتی دارید؟

شخص مصاحبه شونده: کافی‌نت‌های آنچنانی ندارد و ما اگر بخواهیم برای ثبت نام استفاده کنیم که اصلا نمی‌توانیم،‌تعداد دانشجوها زیاد است همه می‌خواهند استفاده کنند، اکثریت باید به کافی‌ نت‌های بیرون بروند و ثبت‌نام کنند. ولی برای روزهای عادی که بخواهیم استفاده کنیم، مشکلی نیست.

گزارشگر برنامه (خانم افشار): تا چه حد امکانات IT دانشگاه شما در آموزش علمی و عملی شما موثر بوده است؟

شخص مصاحبه شونده: اصلا تاثیری نداشته است.

گزارشگر برنامه (خانم افشار): یعنی کلا در دانشگاهتان این است و یا فقط رشته‌ای که شما می‌خوانید؟

شخص مصاحبه شونده: در رشته ما، باید راجع به مسائل روزی که اتفاق می‌افتد اطلاع داشته باشیم، ولی آنچنان به درد ما نخورده است. و در این زمینه امکان استفاده نداشته‌ایم.

گزارشگر برنامه (خانم افشار): به عنوان یک دانشجو از وزارت علوم چه انتظاری دارید؟

شخص مصاحبه شونده: سایت‌های کامپیوتریشان را بیشتر کنند. مثلا در دانشگاه‌هایی که در سطح تهران هستند، خیلی بیشتر از اطراف تهران است. در تهران دانشگاه آزاد واحدجنوب خیلی بهتر و پیشرفته‌تر است ولی دانشگاه‌های اطراف تهران آنقدر پیشرفت نداشته است. مثلا دانشگاه پردیس هیچ امکاناتی نداره. حتی کلاس‌هاشان هم چند ثله می‌خوره به سمت زیرزمین برگزار می‌شه هوای خیلی سرد و من واقعا نمی‌دونم باید از کجا بگم و این یک درددل کلی است.

مجری برنامه : از آقای مهندس صائبی می‌خواهم که اگر راجع به گزارش نظری دارند بفرمایند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): این یک مسئله‌ای است که آقای مهندس فرهنگی در این حوزه شاید بتوانند به ما کمک کنند. یک مسئله‌ای است که تا ما می‌گوییم، حوزه فناوری اطلاعات همان‌طور که مستحضر هستید، استاد و دانشجو و کارمند و … صحبت از کامپیوتر و شبکه می‌کنند. به خاطر دارم که در جلسه‌ای حدود یک سال و نیم پیش، یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور صحبت از یک تحول بنیادین در فناوری اطلاعات کرد. وقتی جزئیاتش را از او سوال کردیم، گفتند که ما موفق شدیم ۸ کیلومتر شبکه کامپیوتری ایجاد کنیم. آقای مهندس فرهنگی ما الان در حوزه اعضاء هیئت علمی هم واقعا همین را داریم. در حوزه دانشجویی هم همین را داریم. آیا ما واقعا هنوز دردوره سخت‌افزار هستیم و یا در گذار از نرم افزا هستیم.

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): دستگاه‌های کامپیوتر و دستگاه‌های رایانه‌ای گام اول ورود به دنیای اینترانتی هستند. اما دیدگاه نسبت به دستگاه‌های کامپیوتری و یارانه‌ای با بقیه جوامع متفاوت است.ما کامپیوتر و رایانه را مثل یک ابزار صوتی و تصویری می‌بینیم، دوست داریم همیشه به روز باشد و بهترین کیفیت رو داشته باشه و دنبال سرعت بیشتر هستیم، تا اینکه کیفیت کار را ببینیم. متاسفانه این در خصوص دانشجویان، اعضاء هیئت علمی و همه افراد این صدق می‌کند. دوست دارند به محض اینکه مثلا LCD‌ ۲۹ اینچ در بازار عرضه می‌شود روی میزشان باشد و می‌گویند در صورتی که این را نداشته باشیم،‌نمی‌توانیم خدمات الکترونیکی‌مان را از این سیستم بگیریم. اما اکثر دانشگاه‌ها سخت‌افزار اولیه را دارند، حال ممکن است سایت‌های کامپیوتریشان که برای دانشجوها مهیا شده است، به تعداد کم در آن کامپیوتر عرضه شده باشد. اما حداقل این را می‌دانم که خوابگاه‌های دانشجویی را اکثریت به سیستم‌های wireless متصل کرده‌اند و دانشجویان اگر notebook یا دستگاه تلفن همراهی داشته باشند می‌توانند،‌از طریق خدمات الکترونیکی که دارند کارهایشان را انجام دهند. اما اینکه مثلا در یک سایتی پانصد کامپیوتر داشته باشند هم فضای بسیار زیادی می‌خواهد و هم نگهداری از آنها برای یک دانشگاه سخت است و هم هزینه مصرف برق و انرژی بسیار بال است.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): در شهرستان‌ها هم آیا به همین میزان است؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): دانشگاه‌های شهرستان‌ها هم همین‌طور. دو روز پیش در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر بودم که می‌توان گفت یکی از دانشگاه‌های محروم است، خوابگاه خواهران و برادران مجهز به سیستم wireless بود و دانشجویان به سادگی می‌توانستند از طریق سیستم‌های اینترنتی کارهای مربوط به ثبت‌نام و …. را انجام دهند.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): تا به اینجا به بحث اعضاء هیئت علمی رسیدیم. آقای مهندس، همان‌طور که مطلع هستید و درگیر هستید با مسائل ترفیع، ارتقاء، گرنت، اعتبارات پژوهشی، و مسائل دیگری که اساتید در حوزه مسائل اداری‌شان دارند، که اینها ناشی می‌شود از فعالیت‌های علمی اساتید و این فعالیت‌های علمی هم به نحوی برمی‌گردد به امکاناتی که از طریق دسترسی به پایگاه‌های علمی جهانی در اختیار اینها قرار می‌گیرد. یعنی بیشترین آمار کارکرد اعضاء هیئت علمی معمولا در مقالات و کنفرانس‌ها و پایان‌نامه‌ها و… است. الان تا جایی که مطلع هستیم، خود دانشگاه‌ها باید برای دسترسی به این پایگاه‌ها اقدام نمایند و بودجه‌ای را بگذارند و خودشان خرید کنند. بعضی اوقات هم می‌بینیم که شرکت‌های واسط با پایگاه‌های اطلاعاتی، از نظر قیمت، شرایط فروش دسترسی یک مقدار وارد این مسائل سیاسی بین المللی می‌شوند و اجازه دسترسی را به اعضاء هیئت‌علمی نمی‌دهند،‌کما اینکه این موضوع در چند دانشگاه بزرگ کشور ما همین الان که با هم صحبت می‌کنیم مسئله‌ساز شده است. وزارت علوم در این حوزه چه حرکتی کرده است؟ آیا امکان خرید اینها و یا خرید حق دسترسی اینها از طریق وزارتخانه و اشتراک گذاشتن آن بین دانشگاه‌ها نیست؟ آیا امکان دسترسی مستقیم به لینک مقاله فلان استاد در فلان پایگاه علمی وجود ندارد؟ این امکانات چیزی است که الان دردنیا به سادگی (البته موضوع برای سال ۲۰۰۱ یعنی یازده سال پیش است) در این مورد شما اگر می‌توانید اظهار نظر بفرمائید و یا اگر موضوع مربوط به معاونت پژوهشی است که از خود دوستان توضیح بخواهیم.

میهمان برنامه(اقای مهندس فرهنگی): بحث گرند و مواردی که فرمودید برای ارتقاء اعضاء هیئت علمی دقیقا متناسب با معاونت امور پژوهشی و آموزشی است. اما بحث ارتباط با این سامانه‌ها همان‌طور که عرض کردم،‌ یک سامانه جامع اعضاء هیئت علمی در حال تدوین است که در آن سامانه جامع هیئت علمی سوابق اعضاء هیئت علمی ثبت می‌شود. ضوابط و قوانینی که در آن اعضاء هیئت علمی باید طبق همان موارد آموزشی را جلو ببرند در آن ثبت می‌شود فرصت‌های مطالعاتی که از وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها گرفته‌اند در آن دیده خواهد شد. اگر کمک‌های مالی و رفاهی و .. را اعضاء هیئت علمی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گرفته‌اند در آن سیستم ثبت می‌شود و برای اطلاعات ارتقاء پایه اطلاعاتی‌شان هم مفید خواهد بود(بحث فعالیت‌های پژوهشی). این سامانه کمک می‌کند در آینده سهم اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌ها را بتوانیم به صورت کامل و دقیق داشته باشیم. سهم دانشجویان، گروه‌های آموزشی و رشته های مورد نیاز را نیز همین‌طور.

اما اشاره فرمودید به مراجع و منابع خارجی که برای اشتراک‌گذاری آنها هزینه هایی را باید پرداخت نماییم. من فکر می‌کنم،‌همان طور که در ابتدای عرایضم گفتم که پژوهشکده فناوری اطلاعات یک سری اطلاعات را به صورت دیجیتال ذخیره کرده اما هنوز نتوانسته بستر را جوری فراهم کند که بتواند به سادگی و سهولت آن را عرضه کند و فقط در صورت محلی این امکان برقرار است. اگر شبکه علمی کشور راه‌اندازی شود می‌توانیم به عنوان یک شبکه امن این را در اختبار تمام اعضاء هیئت علمی قرار دهیم و چه بسا هزینه‌هایی که به صورت موازی و اضافی که دانشگاه‌ها پرداخت می‌کنند، ‌هزینه‌ اشتراک یک مرکز را دانشگاه‌های متعدد پرداخت می‌کنند را بتوانیم به صورت مجتمع یک جا داشته باشیم و یک هزینه‌ای را به صورت کلان پرداخت نماییم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): من به خود تکلیف می‌دانم که از متخصصین امنیت، آزمایشگاه‌های امنیت شبکه، قطب‌های امنیت شبکه در کشور که یکی دو تا هم نیستند و آقایان اساتید و خانم‌های اساتید متخصص در حوزه امنیت شبکه دعوت کنم که با جنابعالی و وزارت علوم و سایر مراجع در پژوهشکده فناوری اطلاعات تماس بگیرند و اعلام آمادگی کنند، حتی برنامه به سوی فردا اعلام آمادگی میکند که اگر پژوهشگاه فناوری اطلاعات نیاز به متخصص امنیت شبکه دارد برایشان متخصص امنتیت شبکه پیدا کنیم که این دسترسی و تامین امنیت برایشان مهیا شود. به هر حال شما مطلع هستید که هزینه بسیار بسیار قابل توجهی بابت این موضوع در کشور صرف می‌شود.

نکته‌ی دیگری هم در اینجا به ذهن می‌رسد، و آن اینکه شما اشاره به سامانه جامع امور اعضاء هیئت علمی و سامانه جامع دانشجویی فرمودید، اینها چیزی است که از وزارت علوم در دانشگاه‌ها تسریع پیدا می‌کند؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): بله،سامانه‌ای است که وزارت علوم طراحی می‌کند و در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): و این حتما به صورت مرکزی به روزرسانی می شود و مدیریت آن از وزارت علوم انجام می‌شود. سوال من این است که آیا وزارت علوم که وارد این گود شده ضرورتی داشته و یا وزارت علوم بیشتر کار ستادی و ارزیابی و امثالهم را ا نجام بدهد بهتر است؟ می‌خواهم بدانم که ضرورت ساخت یک چنین سیستمی به عوض سپردن این به خود دانشگاه‌ها و بخش خصوصی و صرفا نظارت و ارزیابی کردن در این حوزه آیا باعث شده که وزارت علوم وارد شود و یا نه آیا وزارت علوم معتقد است که باید خود اطلاعات را داشته باشد تا بتواندمدیریت کند؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): بعضی از اطلاعات اعضاء هیئت علمی اطلاعات محرمانه است و ما آنها را در اختیار بخش خصوصی نمی‌توانیم قرار دهیم. اما اینکه وزارت علوم متولی شده به این دلیل که یک مرجعیتی را داشته باشند و بتوانند دانشگاه‌ها از این مرجعیت بهره‌برداری کنند. خوب اگر به دانشگاه‌ها سپرده می‌شد مثل همین حال دانشگاه‌ها به صورت مجزا از این سیستم‌ها بهره‌برداری می‌کنند و هیچ کدام اطلاعات تجمیع شده‌ای در این خصوص ندارند. تقریبا می‌توان گفت وزارت بررسی‌هایی که انجام داد به این جمع‌بندی رسید که خود متولی شود اما با کمک دانشگاه‌ها و بخش خصوصی. به این موضوع هم اشاره کنم بحث امنیتی که شما فرمودید، پژوهشکده فناوری اطلاعات از لحاظ امنیت مشکل خاصی را ندارد. اما بحث این است که آن سامانه را جوری طراحی کند و جوری راه‌اندازی کند که قابل عرضه در اینترنت باشد. در حال حاضر سامانه قابل عرضه در اینترانت است. اما بحث این است که به سامانه را تغییر دهند و قابل عرضه در اینترنت کنند که فکر می‌کنم آن‌هم یک دوره گذاری دارد و انشاءالله به آن دوره گذار خواهند رسید. امیدوارم که ما بتوانیم سامانه جامع مدیریت را در زمان کوتاه راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم خدمات مورد پسند اعضاء هیئت علمی را در اسرع وقت را ارائه دهیم.

مجری برنامه: آیا نظرات اساتید دانشگاه و هیئت علمی هم در این سامانه مد نظر قرار می‌گیرد؟ آیا آنها هم می‌توانند مطالب خود را منعکس کنند که سامانه چگونه طراحی شود؟

میهمان برنامه(آقای مهندس فرهنگی): قطعا بحث وزارت عطف مشارکت است. همان‌طور که خدمتتان عرض کردم با کمک دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ما سامانه‌ها را طراحی می‌کنیم. همین حالا سامانه جامع دانشگاهی هم به همین صورت است و ما از پتانسیل دانشگاه‌ها برای بهینه کردن و بهبود سیستم‌ها قطعا استفاده می‌کنیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): متاسفانه به دلیل کمبود وقت و شاید به دلیل عدم حضور متولیان دیگری در این حوزه، چون به هر حال اقای مهندی فرهنگی در حوزه سامانه‌های اطلاعاتی ممکن است بتوانیم مزاحم وقتشان شویم. اما در حوزه مثلا تامین محتوی الکترونیکی و یا آموزش‌های مجازی که جزء حوزه‌های بسیار کلیدی در آموزش عالی ما است نرسیدیم صحبت کنیم. راجع به دسترسی به منابع علمی توضیحات خیلی خوبی فرمودند. امیدوارم یک برنامه‌ای را بتوانیم در خدمت مسئولین امر باشیم و ببینیم که از هزینه‌هایی که در این راستا صرف می‌شود چگونه می‌توان جلوگیری کرد. به هرحال ما کشوری هستیم که منابع علمی روز دنیا را حداقل الان نیاز داریم چون واقعا در دوره‌ای هستیم که پژوهش و نیاز به خلاقیت ناشی از مطالعات بسیار منابع علمی و فعالان علمی‌مان بسیار زیاد احساس می‌شود. همان دوره گذار معروف که عرض کردم اگر قرار باشد که ما در کسب و کارهایمان در سازمان‌های حاکمیتی و غیره عمل کنیم، شرط اول آن آشنایی دانشگاهیان ما به این منابع است.

در مورد زیرساخت و شبکه علمی کشور آقای مهندس فرهنگی توضیحاتی فرمودند ولی مسئله به این بر می‌گردد که مخابرات هم یک جد و جهتی کند علی‌رغم اینکه ما بارها دعوت کردیم در این برنامه مسئولین مخابرات تا به الان حاضر به حضور در این برنامه نشده‌اند و توضیحاتی را در زمینه دسترسی به اینترنت و فراهم کردن اینترانت‌های سازمان‌های زیرط که حالا وزارت علوم یکی از آن سازمان‌ها است و سازمان های دیگری هم همین مسائل را بیان کرده‌اند. مسائلی مثل filtering یا دسترسی محدود به اینترنت بارها در صحبت با اعضاء هیئت علمی و دانشجویان مورد اشاره قرار گرفته و چه بسیار دانشجویان و اساتیدی که home page هایشان دیده نمی‌شود به دلیل وجود یک کلمه excluded در آن صفحات و این واقعا مایه تاسف در سیستم آموزش عالی ما در حوزه IT خواهد بود. در حوزه سازمان الکترونیک به خوبی اشاره فرمودند، و تقسیم‌بندی ایشان بسیار تقسیم‌بندی خوبی بود. در حوزه اتوماسیون اداری و مکانیزاسیون فرآیندهای وزارت علوم و دانشگاه‌ها خیلی امیدوارم که مسئولین فناوری اطلاعات در دانشگاه‌ها ضرورت سال ۱۳۹۰ را درک کنند. این ضرورت این است که ما اینقدر وقت نداریم که یک دانشجو برای تسویه حساب دو سه روز کامل کاری وقت صرف کند و یا اینکه واقعا الان وقت آن نیست که دانشجو بگوید من نتوانستم انتخاب واحد کنم چون سرور رفت و یا سیستم کند است و الان وقت آن نیست که ما ازمشارکت اعضاء هیئت علمی برای تعیین محتوی الکترونیکی با بخش‌نامه و آیین‌نامه بخواهیم استفاده کنیم و الان وقت آن است که مسئولین آموزشی در وزارت علوم به این فکر باشند که اگر از محتوی الکترونیکی استفاده نشود دانشگاه‌ها به سمت باخت پیش رفته‌اند و دیگر وقت خیلی برای ارائه آموزش‌هایی به روش سنتی وجود ندارد و حداقل پانزده مسئله دیگر غیر از این نکاتی که عرض کردم متاسفانه به دلیل کمبود وقت برنامه به طرح آنها نرسیدم.

عوامل این برنامه:

· سردبیر: خانم مرضیه سالک

· گوینده: خانم رفعتی

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

·میهمان برنامه: آقای مهندس فرهنگی

· تهیه کننده: جناب آقای فنایی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

روز مهندس تسلیت باد!

زمان مطالعه: 2 دقیقه ضمن تبریک روز بزرگداشت مقام مهندس به همه مهندسین عزیز ایران اسلامی و به این ...