خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / موبایل، جذاب یا مایه دردسر …- بخش دوم

موبایل، جذاب یا مایه دردسر …- بخش دوم

زمان مطالعه: 8 دقیقه

در برنامه امروز قصد داریم که در ادامه موضوع برنامه گذشته، در رابطه با کاربردها و ارزشهای افزوده تلفن همراه صحبت کنیم.

مجری برنامه: ایجاد ارزش‌های افزوده در تلفن هراه به چه معنی‌است؟

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): ما در برنامه‌های گذشته در مورد استفاده‌های تلفن همراه صحبت کردیم و متخصصین خوبی با ما همراه بودند که جزء مطلعین اصلی در حوزه تلفن همراه در کشور هستند. همان‌طور که در آن برنامه‌ها نیز صحبت کردیم، مسئله ارزش‌افزوده در هر صنفی و هر کاری زمانی پیش می‌آید که شما یک بستر اصلی را برای یک کاری فراهم کرده‌ باشید اما از آن استفاده‌های دیگری هم داشته باشید. مثلا شما در موبایل می‌بینید که برای مکالمات صوتی بستری فراهم شده، اما شما از آن پیامک هم می‌زنید. حال اگر این پیامک را متصل کنیم به سیستمی که آخرین اخبار اطلاعاتی سازمانی را به ما بدهد، این ارزش‌افزوده بر ارزش‌افزوده سیستم‌های موبایل است. و یا اینکه یک استفاده اجتماعی از آن داشته باشیم، مثلا هماهنگی‌های یک گروه را، و یا درصد پیشرفت یک پروژه خاص در یک سازمان را، هر شنبه صبح به مدیر آن پروژه پیامک بزنیم، و این ارزش‌افزوده‌ای سوار برارزش‌افزوده پیامک می‌باشد. بنابراین هر وقت ما از یک بستر که برای یک کاری فراهم شده استفاده بیشتر و بهتر داشته باشیم آن را ارزش‌افزوده می‌نامند.

مجری برنامه: در مورد تلفن همراه چه ارزش‌های افزوده‌ای در خدمت مردم می‌توانیم داشته باشیم که از آنها استفاده کرده وبه موارد دیگر توسعه پیدا کند؟

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، خود استفاده از دستگاه تلفن همراه یک سری ارزش‌های افزوده‌ای دارد. علاوه بر اپراتورها و ارائه‌دهندگان سرویس، همین گوشی موبایل، خود دارای تقویم، دفترچه تلفن می‌باشد. و امکان کسب اطلاعات منظم و موردی را دارد مثلا از طریق آن می‌توان اوقات شرعی را دریافت کرد. سرویس‌های حالت emergency (حالت اضطراری ) را دارد. حتی زمانی که شما شارژ ندارید و یا در دسترس نیستید می‌توانید از سرویسSOS استفاده کنید. مثلا شما یک سیم‌کارت اعتباری دارید که شارژ آن تمام شده، شما در این حالت با سرویسهای اضطراری می‌توانید تماس بگیرید، مثلا با پلیس می‌توانید تماس بگیرید. که این یک ارزش‌افزوده بر روی گوشی موبایل شما محسوب می‌‌شود. سرویس‌های جالب دیگری وجود دارد مانند تلویزیون‌های شخصی، بازی‌های شبکه‌ای و… که وارد این مباحث نمی‌شویم که ما این مباحث را Infotainment می‌نامیم بدین معنی که شما بتوانید در بستر اطلاعات، سرگرمی داشته باشید. که این مباحث راجع به خود گوشی موبایل می‌باشد.

اما سرویس‌های ارزش‌افزوده که امروزه راجع به موبایل بررسی می‌شود، و همچنین در کنفرانسی که چندی پیش راجع به سیستم‌های ارزش‌افزوده موبایل داشتیم چند مورد را می‌توان نام برد. یکی از ارزش‌های افزوده را متخصصین موبایل زمینه تعاملات اجتماعی می‌دانند، می‌گویند موبایل زمینه خوبی را برای تعاملات اجتماعی فراهم می‌کند و انصافا امروزه نیز همینگونه است، مثلا اگر ما نتوانیم مسافت طولانی را برای دیدن و احوالپرسی شخصی برویم ، راحت می‌توانیم با او تماس بگیریم ویا پیامکی برای او ارسال کنیم که این یک ارزش‌افزوده محسوب می‌شود.

با توجه به سنین و اقشار مختلف خدماتی ارائه می‌شود. مثلا برای بچه‌ها سرویس‌های قصه‌گویی، برای بازرگانان سرویس‌های ارز، سرویس‌های بورس و… راه‌اندازی شده،که اینها سرویس‌های ارزش‌افزوده مبتنی بر اقشار کاربرمی‌باشند. یک سری کارهایی ‌هم در حال‌حاضر در سطح اپراتورها در حال انجام است که طرح های پژوهشی را حمایت می‌کنند، آنهایی که مبتنی بر بستر موبایل اجرا می‌شوند و از طریق پژوهش‌هایی که انجام می‌شود نتایج بسیار جالبی بدست آمده، که یکی از جالب‌ترین نتایج پرداخت‌های بر اساس موبایل و کاربردهای خیلی جالب آن در کشور ما می‌باشد، که در حال حاضر نیز اپراتورها بر روی آن کار می‌کنند و در آینده ای نزدیک نیز به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

· از کاربردهای ارزش‌افزوده موبایل که همه ما هم در آن حضور داریم مسابقات پیامکی می‌باشد. که هر کدام از ما برای یک بار هم که شده آن را تجربه کرده‌ایم. که این یکی از آخرین سرویس‌های ارزش افزوده موبایل می‌باشد و در شاخه علوم eboting، یا نظرسنجی الکترونیکی قرار می‌گیرد. دربرنامه‌های آتی در مورد گواهی امضاء دیجیتال و هویت‌شناسی بیشتر صحبت خواهیم کرد. اگر هویت من از روی موبایلم قابل شناسایی باشد حتی رای‌گیری الکترونیکی مستند بر هویت من قابل پیاده‌سازی است. یعنی روزی را تصور کنید که بخواهیم رای بدهیم و از روی موبایل رای دهیم و معلوم باشد که رای برای ماست و قابل انکار نباشد اگر همچین چیزی تصور شود، یک رای‌گیری ظرف دو ساعت در کشور انجام می‌شود و اعلام نتایج نیز چند دقیقه طول خواهد کشید. این مباحثی است که دولت و حاکمیت ما امروزه باید خیلی جدی به دنبال آنها باشد. و اگر این سیستم پیاده شود قدرت همه‌پرسیها و نظرسنجی‌ها بسیاربالا می‌رود و همچنین شاهد کاهش چشم‌‌گیر هزینه‌ها خواهیم بود. مثالی را در اینجا مطرح می‌کنم: در وزارت بازرگانی چند هفته‌ایست که ما شاهد راه‌اندازی سیستم کنترل کیفیت نان هستیم .به این صورت که هر نانوایی با کدی تعریف شده، و شما می‌توانید از صفر تا بیست به آنها نمره دهید، که در حال‌حاضر معاون وزیر بازرگانی اعلام کردند که معدل کیفیت نان در کشور۰۲/۱۷ می‌باشد. به همین سادگی که شما SMS می‌ زنید کیفیت نان در استان، شهرستان، و یا کشورقابل ردیابی است، و مشخص می‌شود. این یعنی اینکه ما انواع استفاده‌ها را از این سیستم ارزش‌افزوده در کشور داریم و از بقیه سازمانها هم خواهش می‌کنیم که حتما به این نکته بپردازند.

مجری برنامه: با توجه به نظرهایی که در گزارش برنامه در خصوص آشنایی عموم مردم با خدمات الکترونیکی شنیدیم، لازم است بیشتر راجع به این موضوع توضیح داده شود و فواید استفاده از خدماتی این‌چنینی بیشتر برای مخاطبین ، بازگو شودچرا که در این ترافیک سنگین و شرایط سختی که برای افراد وجود دارد، استفاده از این‌گونه خدمات اگربرای مردم به صورت روتین و عادی در بیاید، بسیار می‌تواند قابل استفاده و مثمرثمر باشد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): زمانی که شما دیدگاه رهبران و مدیران ارشد توسعه IT و فناوری اطلاعات را در دنیا می‌خوانید، اصلا نگران استفاده نشدن تکنولوژی در دنیا نیستند، زیرا زمانی تکنولوژی جای خود را پیدا می‌کند که منافع داشته باشد و حتما هر تکنولوژی یک دوران گذار دارد. مثلا تعداد افرادی که تا ده سال پیش از موبایل استفاده میکردند بسیار انگشت شمار بود، اما امروزه با وجود اپراتورهای مختلف و بازار رقابتی که وجود دارد تعداد مشترکین افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است و امروز استفاده از موبایل یک امر عادی می‌باشد. از طرفی هم دوران گذار یک تکنولوژی به سطح آموزشی و فرهنگی یک جامعه بسیار بستگی دارد، مثلا از کسی که پنجاه سال است با یک شیوه زندگی کرده و برای حل کارها و مشکلات خود همیشه حضوری مراجعه کرده نمی‌توان انتظار داشت که سریع ذهنیت خود را تغییر دهد،اما این امر به مرور زمان اتفاق می‌افتد.

نکته دیگری هم در پس این ماجرا وجود دارد. یک مفهومی به نام Touch Point به معنی نقطه تماس که به آن Contact Center نیز گفته می‌شود. شما اگر نقطه ارتباط ارباب رجوع و سازمان یا شرکت را یک نقطه در نظر بگیرید، این نقطه یا مراجعه حضوری است یا تلفن، اینترنت، وب‌سایت یا ایمیل وچیزهایی از این قبیل. آیا این نقطه‌ی تماس خواسته‌های مشتریان را برآورده می‌کند یا نه. اگر شنوندگان ما مدیران شرکتها و سازمان‌های ارائه‌دهندگان خدمات عمومی یا ارائه دهندگان محصولات هستند و یا غیره، به این قسمت بسیار توجه داشته باشند. کلمات مخفف انگلیسی امروزه بسیار کاربرد دارد که یکی از آنها CRM می‌باشد به معنی مدیریت ارتباطات با مشتری که بسیار هم گسترش پیدا کرده همه مدیران به دنبال نرم‌افزارCRM هستند. اما CRM یک نرم‌افزار نیست، بلکه مدیریتی است که شما اعمال می‌کنید. عرض خود را دوباره تکرار می‌کنم، لطفا دقت کنید. ما برای ارتباط با مخاطب خود، یک نقطه تماس داریم استفاده از این نقطه تماس برای مخاطب ما چقدر روان و راحت می‌باشد؟

مسلما مراجعه حضوری راحت‌ترین راه است. در عین حال پرهزینه‌تر، زمان‌بر‌تر و در واقع بدترین حالت این است که مراجعه حضوری داشته باشیم. مثلا مجبور باشید که برای گرفتن یک مجوز که فقط در تهران داده می‌شد، برای گرفتن آن از شهرستان به تهران بیایید، که در حال حاضر این اتفاق رخ می‌دهد.

حال اگر نقطه تماس تلفنی باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ ما تا اصل بعضی از مدارک را نبینیم نمی‌توانیم تشخیص هویت کنیم.

نقطه بعدی تماس را می‌توانیم وب‌سایت یا تلفن گویا و… در نظر بگیریم. حال که برای مشتری خود چند نقطه تماس در نظر گرفتیم او میتواند با اتلاف وقت کمتری با ما تماس داشته باشد و امور خود را انجام دهد. از طرفی هم اگر دید درون سازمانی داشته باشیم، کارشناسان برخورد کمتری با مشتری دارند و قطعا اعصابشان راحت‌تر است و راحت‌تر به کارشان می‌رسند و حتما راندمان کاری‌آنها بالاتر است.

تمام موضوع چهار جلسه گذشته برنامه، این بود که یک سازمان یا شرکت یک نقطه تماس موبایلی داشته باشد. که یا از طریق SMS، ویا از طریق اینترنت روی موبایل سازمان خود را ببینند و درخواستشان را بدهند.

پس این مسئله این‌گونه باز می‌شود که اگرما نقطه تماس مشتری با خودمان را روی گوشی موبایل انتقال دهیم چه با SMS وچه با نرم‌افزارهای موبایلی. وزارت ارشاد نرم‌افزاری را برای اطلاع رسانی سینماها حدود دو سال پیش راه‌اندازی کرد به نام سیمو که اگر شما به سینما می‌رفتید می‌توانستید از طریق بلوتوث این نرم‌افزار را دریافت کنید، و بنا به اینکه در کدام منطقه از شهر هستید به شما برنامه سینماهای منطقه را اطلاع می‌دهد و حتی شما می‌توانستید از این طریق رزرو هم بکنید. در واقع این اتفاقی است که بر روی نقطه تماس می‌افتد.

بعضی از ارزش‌های افزوده تلفن همراه به اپراتورها برمی‌گردد. در دنیا شاهد هستیم که اپراتورها در مناسبت‌هایی پیامک را رایگان می‌کنند، و یا سیستم‌های احوالپرسی الکترونیک از طریقSMS پدید می‌آورند. که یک سرویس اپراتوری است.

و یا با توجه به اینکه اقشار استفاده کننده از موبایل تغییر کرده‌اند، می‌بینید که نوجوانان و جوانان به استفاده از موبایل خیلی گرایش دارند. در اینجا اپراتورها خدمات ویژه‌ی اقشار مختلف را ارائه می‌دهند. مثل خدمات ویزه نوجوانان و یا خدمات ویژه جوانان و یا خدمات ویژه متقاضیان آموزش زبان خارجی. به این صورت که از طریق SMS شما ثبت نام کرده وجهی را به حساب آن آموزشگاه می‌ریزید و آنها از طریق پیامک شروع می‌کنند به ارسال لغت به شما و… که حتی هزینه این پیامک‌های آموزشی از هزینه پیامک‌های عادی بسیار کمتر است. که در اینجا یک توافق‌نامه بین شرکت آموزشی و اپراتور تلفن همراه. و طبق اطلاعاتی که داریم اپراتورهای تلفن همراه پذیرای این نوع سرویس‌های ارزش‌افزوده هستند. وهمین‌طور مسائل مختلف آموزشی و تسهیل ارائه سرویس‌ها. سازمان‌های ارائه دهنده سرویس‌ها می‌توانند با اپراتورها، توافق‌نامه‌هایی داشته باشند که برای شماره تلفن‌هایی که به آنها اعلام می‌شود هزینه‌ها کمتر از هزینه پیامک عادی محاسبه شود، چرا که ما یک کاربرد با ارزش‌افزوده بسیار بالاتر از SMS می‌گیریم و در واقع خود SMSبرای ما یک بستر می‌باشد، و مسائلی از این قبیل. در درجه اول خود سازمان باید داوطلب استفاده از این نوع سرویس‌ها باشد.

مدیران محترم سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات عمومی، یا محصولات،کالاها، خدمات و… از همین امروز که روزهای پایانی سال۸۹ را سپری می‌کنیم به فکر طراحی یک خدمت جدید در هر فصل از سال ۹۰ مبتنی بر سیستم‌های الکترونیکی باشید. و فکر می‌کنم که تلفن همراه یک بستر مناسبی است. مثلا فرض کنید شرکت‌های توزیع و یا شرکت‌های دیگری از این قبیل، بسیار می‌توانند از این موضوع استفاده کنند.

مجری برنامه: قبل از اینکه بحث امروز را جمع‌بندی کنیم، بفرمایید که، اگر حجم تعداد این خدماتی که شما می‌فرمایید و روز به روز هم افزایش پیدا می‌کند آنقدر زیاد شود که برای مشترکین گیج کننده باشد چه اتفاقی می‌افتد و مشترک باید چه‌کار کند؟ ارائه شدن تمام این خدمات از روی تلفن همراه ممکن است انسان را دچار سردرگمی کند.

کارشناس برنامه( جناب آقای مهندس صائبی): کاملا همین‌طور است. دایرکتوریهای سرویس بر روی موبایل و اینترنت داریم. یعنی امروزه پژوهش‌هایی انجام می‌شود، و محققین از سال ۱۹۹۲ طی مقالاتی تحقیق کردند که این دایرکتوریها چه‌طور ساماندهی شود و از سیستم‌های توصیه‌گر برای این موضوع استفاده شده است. اگر خاطرتان باشد در چند برنامه پیش راجع به سایت iran.ir صحبت می‌کردیم، حدود هشتصد خدمت برروی این سایت است، اما شما نمی‌توانید تمام این هشتصد تا را ببینید چراکه تمام اینها برای ما کاربرد ندارد. دایرکتوریهایی یعنی فهرستهایی برای این‌ها ایجاد شده، و ما می‌توانیم بر اساس آن فهرست خدمت مورد نظر خود را پیدا کنیم. یک راهکار ساده در اینجا وجود دارد. اولا تبلیغات بسیار موثر است. به طور عمومی با مردم که صحبت می‌کنیم همه اعتقاد دارند که از طریق سیستم‌های الکترونیک می‌توان راحت‌تر کار کرد. بستگی به این دارد که ما بر حسب مورد چه‌طور می‌توانیم خدمات خاص خود را پیدا کنیم. منظور ما خدماتی است که در طول روز بیشتر با آن‌ها سر و کار داریم. مثلا خدمات بانکی، ویا در دانشگاهها خدمات پژوهشی، در بیمارستان‌ها خدمات پذیرش روزانه بیماران وچیزهایی از این قبیل که بیشتر وقت ما را می‌گیرد .ما به دنبال همان سرویس‌ها خواهیم رفت.

اگر این سرویس‌ها اطلاع‌رسانی شده باشد و تبلیغات آنها انجام پذیرد، برای مردم ملموس‌تر و قابل اجراتر خواهد بود.

در این بحث ارزش‌افزوده را تعریف کردیم و چند کاربرد از موبایل را گفتیم. از مخاطبین عزیز می‌خواهم برای هفته آینده برای ما یک پیامک ارسال کنند از تجربه‌هایی که هفته پیش از آنها استفاده کردند و اینکه آیا می‌توانند برآورد کنند که این کارچقدر سود ریالی و زمانی برای آنها داشته است و هزینه‌های آنها چقدر کاهش یافته است.



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

برنامه اقتصاد فردا

زمان مطالعه: 2 دقیقه برنامه اقتصاد فردا در شماره ۱۱۸ خود در این هفته (۱۷ اسفندماه ۱۳۹۱) به بررسی ...