خانه / برنامه رادیویی اقتصاد فردا / گواهی دیجیتال، فصل آخر

گواهی دیجیتال، فصل آخر

زمان مطالعه: 12 دقیقه

برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰ دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می‌شود برنامه‌ای است که به تشریح کاربردهای فناوری اطلاعات در امور روزمره و به زبانی ساده می‌پردازد.

شما می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین مطلب ثبت و یا به صورت مستقیم برای نویسنده از طریق فرم تماس با من ارسال فرمایید.

موضوع این برنامه کاربردهای امضاء دیجیتال می‌باشد.

مجری برنامه: در برنامه امروز هم با حضور کارشناس محترم برنامه جناب آقای مهندس علیرضا صائبی و همچنین میهمان محترم برنامه جناب آقای مهندس حمیدرضا هادی‌پور، معاون زیر ساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری وزارت بازرگانی، قصد داریم به موضوع کاربردهای گوناگون امضاء دیجیتال بپردازیم.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت فاطمه(س) و همچنین ضمن تشکر از جناب آقای مهندس هادی‌‌پور که چندین جلسه وقت خود را در اختیار ما گذاشتند. در برنامه‌های گذشته مخاطبین عزیز اگر در خاطر داشته باشند راجع به امضاء دیجیتال صحبت کردیم و اینکه چه‌طور گواهی‌های دیجیتال را از دفترخانه‌ها و مراکز رسمی ارائه گواهی دریافت کنیم و چه‌طور آن را بر روی دستگاه خود نصب کنیم. و گفته شد که گواهی آزمایشی را از سایت mocca.ir چگونه دریافت و نصب کنیم. و همچنین اشاره کردیم که گواهی امضاء دیجیتال در قالب یکtoken از سمت دفترخانه‌ها به ما ارائه می‌شود. و مواد و پشتوانه قانونی برای کسی که می‌خواهد خدمتی را دریافت کند را مطرح کردیم که می‌تواند هر درخواستی را که می‌خواهد به هر سازمان یا شرکت و یا دانشگاه و هر جای دیگری ارائه دهد نیازی نیست که به آنجا مراجعه کند و برگه‌ای را مبنی بر درخواست خود پر کند، بلکه با تکمیل فایلی متنی و یک امضاء دیجیتال و ارسال آن فایل از طریق الکترونیکی می‌تواند درخواست خود را اعلام کند.

در این برنامه مخاطبین ما مدیران سازمان‌های ارائه دهنده خدمات، شرکت‌های خصوصی و نیمه خصوصی و یا دولتی هستند. که مردم به خاطر دریافت خدمات آنها باید به سازمان آنها مراجعه کنند و برگه‌هایی را مبنی بر درخواست خود تکمیل کرده و ارائه دهند. واقعیت این است که ما برای اینکه مصداق عمل به جهاد اقتصادی را رعایت کرده باشیم و به مصادیق این فرمایش رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۰ دست پیدا کرده باشیم، یکی از اولین کارهایمان باید این باشد که هزینه‌های خود را تا حد ممکن کاهش دهیم و همچنین امروزه بیش از هر چیزی در عصر اطلاعات بر روی کاهش زمان تاکید می‌شود و کاهش زمان یعنی کاهش چند برابری هزینه. همه می‌دانیم پر کردن فرم از طرف مشتری برای سازمان‌ها بسیار پر هزینه است. اگر ما نرم‌افزارها و سیستم‌هایی داشته باشیم که بتواند این فرم‌ها را به صورت اتوماتیک دریافت و بررسی نماید بسیار طبیعی است، به جای اینکه کارمند آن سازمان درخواست را بررسی کند و برای بررسی یک درخواست مدت‌ها زمان صرف کند، بسیار راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر سیستم این کار را انجام می‌دهد. البته وقت‌گیر بودن این کار برای مردم و ارباب رجوع هم خواهد بود، ولی مردم باید توجه داشته باشند که هزینه، زمان و زحمت آن برای سازمان ارائه دهنده خدمات بشتر خواهد بود. باید این فرم را بخواند،بررسی نماید و آن را در جایی نگه‌داری کند که شاید مثلا دو سال دیگر باید از آن استناد شود. مدیران سازمان‌های ما، مدیران اجرایی و مدیران سیاست‌گذار دقت نمایند که می‌توانند بسیار ساده با استفاده از گواهی امضاء دیجیتال سهم بزرگی از درخواست‌های خود را شکسته و به صورت دیجیتال دریافت نمایند. بسیار بدیهی است که امروزه وقتی شما طرح‌هایی را می‌بینید که عامه مردم از آن استفاده می‌کنند، مثل سایت خودرو فرسوده، کارت سوخت، پیگیری‌های پستی و…. نمی‌توان ادعا کرد که مردم ما از سیستمهای اینترنتی استفاده نمی‌کنند. مثلا درحال‌حاضر ثبت‌نام عتبات عالیات از طریق اینترنت انجام می‌شود. ولی آیا اقشاری که به عتبات عالیات مشرف می‌شوند از اقشار تحصیل‌کرده هستند؟ نه این‌طور نیست همه کامپیوتر و اینترنت در دسترس ندارند.

روی سخن من با مدیران است. از آقای مهندس هادی‌پور خواهش می‌کنم که بفرمایند، من به عنوان مدیر اجرایی در یک سازمان ارائه‌دهنده خدمات در هر سطحی، برای شروع می‌خواهم درخواست مردم را با گواهی امضاء دیجیتال دریافت کنم، چه کاری باید انجام دهم؟

میهمان برنامه(آقای مهندس هادی‌پور): در دستگاه‌ های خدماتی، وقتی که می‌خواهند خدمتی را ارائه دهند چند موضوع مطرح است: یک مسئله اینکه خدمات کاملا مبتنی بر گواهی امضاء باشد، که این در واقع ایده‌آل یک سرویس و یا یک سامانه است که بتواند کل امورش را تحت گواهی امضاء انجام دهد که تمامی طرفین با گواهی امضاء کار کنند. ولی این در حال حاضر برای تمامی سازمانها محقق نیست. اگر هر کس به فراخور توانمندی و توانایی سازمانش در این راستا قدمی بردارد، در گسترش این موضوع در جامعه بسیار موثر خواهد بود.

ساده‌ترین شکل آن این است، که فرض کنید یک شرکت و یا سازمانی تمام امورش دستی انجام می‌شود، این سازمان باید چه کند؟ آیا آن هم می‌تواند از گواهی امضاء استفاده کند؟ بله می‌تواند. در حال حاضر تمام درخواست‌ها در این سازمان مکتوب انجام می‌شود و به صورت کاغذی درخواستها را از آن سازمان دریافت‌ می‌کنید و هیچ سیستمی هم ندارید. وقتی که شرکتی یا سازمانی خدمتی را می‌خواهد از شما دریافت کند نامه‌ای صادر و امضاء می‌کند و نامه‌رسان آن شرکت نام را به سازمان شما می‌رساند خود مدیر این کار را انجام نمی‌دهد. در حالت الکترونیکی هم همین است مدیر شرکت نامه را به صورت الکترونیکی امضاء می‌کند و به صورت یک فایل و به عنوان یک پیام یا نامه از طریق ایمیل، سی‌دی و یا فلش و یا هر نوع روش دیگری نامه را به شما تحویل می‌دهد و این سند الکترونیکی به دست شما می‌رسد. نگهداری آن برای شما راحت‌تر است و دیگر نیازی به بایگانی فیزیکی که حجم زیادی هم می‌گیرد نیست. پس از دریافت با یک مکانیزموخیلی ساده می‌توانید چک کنید که آیا این امضایی که پای این سند است اعتبار دارد یا نه؟ پس گام اول این است که دستگاه‌ها و یا سازمان‌ها از solutionهایی که ارائه می‌شود به طور رایگان استفاده نمایند و یک سند را چک کنند که آیا این سند دارای امضاء معتبر است یا نه؟ که بر اساس آن از این به بعد به آن اتکا کند.

در اینجا توضیحی می‌دهم،( در هر سازمانی با هر شکل یا موضوعی قرارداد وجود دارد، قراردادهای یک صفحه‌ای تا قراردادهای چندصد صفحه‌ای ). درست است که یک قرارداد را صاحبان امضاء مجاز دو طرف امضاء می‌کنند و نامشان را در انتهای قرارداد می‌نویسند، و وقتی حجم قرارداد زیاد می‌باشد مجبور خواهند بود تمام صفحات آن را امضاء کنند، چرا که محدودیت فیزیکی دارد و با این کار اعلام می‌کند که مثلا برگه پنجاه‌و‌ششم از صد برگه را نیز مطالعه کرده و قبول دارد.

حسن امضاء‌دیجیتال این است که کل این صد صفحه قرارداد یک فایل است و یک بار امضاء کردن به منزله این است که تمام صفحات را امضاء کرده است. پس می‌توان این قرارداد را هم به صورت الکترونیکی مبادله کرد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): بحث به اینجا رسید که ما برای اینکه در سازمان و یا شرکت خود بتوانیم از امضاء دیجیتال استفاده کنیم چه باید بکنیم. چه در تعاملات بین ارائه دهنده خدمت و گیرنده خدمت، و تعاملات درون سازمان، و چه تعاملات یک شرکت با شرکت و سازمان‌های دیگر.

برای اینکه بحث برای مخاطبین عزیز ملموس‌تر باشد چند مثال را عرض می‌کنم و از سازمانهای دولتی شروع می‌کنم. از جایی که شاید سخت‌ترین حوزه برای ما به شمار بیاید و بیشترین نیاز به مدارک در این حوزه‌ای است که می‌خواهم نام ببرم. می‌دانید که حوزه مالی از خطرناک‌ترین و حساس‌ترین حوزه‌هاست و اشتباه مالی ممکن است سازمان را با خزانه و ذیحسابی و غیره درگیر نماید. از آقای مهندس هادی‌پور درخواست دارم که توضیح بفرمایند که، در حال حاضر یک‌سری سرویس ساده در سازمانهای دولتی داریم، مثل دریافت وجه و یا تبادلات موافقت‌نامه و…فرض کنید من یک مدیری هستم و اگر بخواهم از گواهی امضاء دیجیتال استفاده کنم چه اقدامی باید انجام دهم؟ و اگر از این گواهی استفاده کنم چه منفعتی برای من دارد؟

میهمان برنامه(آقای مهندس هادی‌پور): معمولا واحدهای مالی در موسسات دولتی دو کار را همیشه دارند: یکی از آنها مبادله موافقت‌نامه بودجه که مبتنی بر آن تعیین می‌شود که هزینه‌هایشان را براساس چه مواد چه فعالیت‌هایی باید انجام دهند. به تبع آن بعد از اینکه مبادله موافقت‌نامه کردند، درخواست وجه از خزانه را دارند که بر اساس بودجه مصوبشان در قانون بودجه و تخصیص‌های مورد نظر از خزانه وجه موافقت‌نامه را دریافت می‌نمایند.

امروزه در هر دو حوزه سامانه زیربط وجود دارد. یعنی هم معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور بیش از دو سال است که سامانه مبادله، لایحه بودجه و هم موافقت‌نامه بودجه را اکتیو کرده و سازمان‌ها با آن کار می‌کنند و هم تا جایی که ما مطلع هستیم همکاران در خزانه سامانه درخواست وجه الکترونیکی را راه‌اندازی کرده‌اند و آماده بهره‌برداری می‌باشد.

ما در بحث قبلی فرض کردیم که یک شرکتی وجود دارد که هیچ نرم‌افزار کاربردی ندارد. یک قدم جلو آمده و فرض می‌کنیم که یک سازمانی هست که نرم‌افزار نیز دارد ولی امکان استفاده از امضاء دیجیتال در آن فراهم نیست. حال باید ببینیم که این سازمان باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

در اینجا دو توصیه به این سازمانها می‌کنیم: توصیه اول این است که فرآیند دائمی و راه‌حل کامل شما این است که نرم‌افزار یا سامانه‌ای را که دارید کاملا مبتنی بر PKI کنید. سازمانها استقبال می‌کنند ولی می‌گویند که این فرآیند شاید مدت‌ها زمان ببرد تا بتوانیم از دستگاه دولتی تامین اعتبار نماییم و…. در این مدت چه باید کرد؟

در ابن مدت هم ما یک راهکار موفقت را به دوستان پیشنهاد می‌دهیم. مشخصا در همین دو مثال موافقت‌نامه بودجه و درخواست وجه از خزانه. در حال حاضر یک سامانه وجود دارد و نتیجه این سامانه تولید یک سند است که از یک سو سند موافقت‌نامه بودجه و از سوی دیگر نامه‌ای است به نام درخواست وجه. این نامه، در واقع این خروجی به صورت یک Report، که می تواند یک خروجی در فایل word یا به صورتPDF و یا حتی یک فایل TXT باشد. از آنجایی که دستگاه‌های اجرایی به صورت کاربر وارد این سامانه‌ها می‌شونداین فایل را می‌سازند و در کامپیوتر خود ذخیره می‌کنند و با سازمان خدمت‌دهنده خیلی ارتباط و درگیری نخواهند داشت. این سندی که به صورت یک فایل saveشد، با گواهی امضایی که صاحب امضاء مجاز آن دستگاه گرفته امضاء می‌کنند به عنوان مثال ذی‌حساب. فرض کنید در بخش امورمالی متصدی درخواست وجه وارد سامانه شده اطلاعات را وارد و ثبت کرده و آماده تولید سند است، سند را تولید کرده و در کامپیوتر خود save می‌کند و این فایل را در اختیار ذی‌حساب قرار داده و او با گواهی امضاء دیجیتال سند را امضاء الکترونیکی می‌کند. در واقع این یک سند درخواست وجه است که حکم همان نامه درخواست وجه کاغذی را دارد و از نظر قانونی هم کاملا معتبر می‌باشد. و حال متصدی درخواست وجه در واحد مالی این فایل را در سامانه درخواست وجه الحاق می‌نماید، در واقع مانند این است که به جای اینکه نامه به صورت فیزیکی به وزارت اقتصاد برده شود و حضوری تحویل داده شود، این فال را در سیستم گذاشته، خزانه آن را دریافت می‌نماید بررسی می‌کند که آیا امضاء الکترونیکی ذی‌حساب آن صحیح است و مربوط به همین سازمان است یا نه. تائیدیه را که در سیستم دید چون تمام مراحل را در سیستم انجام داده عملیات سمت سازمان فعلا به صورت غیر PKI enabled است. ولی از نظر اطمینان داخل آن سازمان کاملا مطمئن است چون کاربران خود سازمان هستند و درخواست وجه انجام می‌شود، چک صادر شده و واریز وجه به دستگاه اجرایی درخواست دهنده انجام می‌شود. نه کسی از سازمان به خزانه رفته و نه کسی از خزانه به سازمان آمده است. و در واقع کل کار به صورت PL مکانیزه انجام می‌شود. درست است که کاملا مکانیزه و کاملا PKI نیست ولی سند الکترونیکی را تولید کرده و استفاده کرده است. در موافقت‌نامه نیز همین کار را می‌توان انجام داد. کل عملیات را مسئول واحد بودجه که انجام می‌دهد و سند تولید می‌شود، به جای اینکه پرینت بگیرند و مقام مربوطه آن را امضاء کند و مسئولین در جلسه‌ای حاضر شوند و مبادله موافقت‌نامه کنند، این را هم می‌توانند به صورت یک فایل تولید کنند و مقام دستگاه مجاز آن را الکترونیکی امضاء کند سپس آن را در سامانه موافقت‌نامه الحاق نماید و طرف مقابل دریافت نماید و سازمان نظارت راهبردی نیز امضاء الکترونیکی‌اش را بر روی آن سند موافقت‌نامه sign کند و در واقع این فایل موافقت‌نامه‌ای‌ است که هم سازمان تخصیص دهنده بودجه و هم سازمان بهره‌بردار به آن دسترسی دارند و رفت‌و آمد بین این سازمان‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

کارشناس برنامه(آقای مهندس صائبی): بحث به جای خوبی رسید و ما توانستیم اهمیت امضاء دیجیتال، امکان‌پذیری امضاء دیجیتال در سمت خدمت‌گیرنده و مخاطب آن و در سمت خدمت دهنده و سازمان ارائه‌کننده خدمت را توضیح دهیم.

چند مورد را که مهندس هادی‌پور فرمودند یادآوری میکنم. در حال حاضر نرم‌افزاری در خزانه برای دریافت وجوه توسط سازمان‌ها دولتی تامین شده که می‌توان توسط امضاء دیجیتال با آن صحبت کرد و باید این امکان در آن فراهم شود. در رابطه با تبادل موافقت‌نامه‌ها هم سامانه ای داریم که اگر امکان استفاده از امضاء دیجیتال در آن فراهم شود در واقع سازمانها و دستگاه‌های اجرایی خواهند توانست ازاین امکان‌هم استفاده کنند. در اینجا برای من سوالی پیش آمد و آن اینکه، آیا از طرف معاونت محترم نظارت راهبردی ریاست جمهوری به ذیحسابی‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی این موضوع اطلاع‌رسانی شده و آیا شما به آنها به عنوان مرکز صدور گواهی معرفی شده‌اید که آنها بدانند از خدمات شما چه‌طور استفاده کنند؟

میهمان برنامه(‌آقای مهندس هادی‌پور): سوال بسیار خوبی بود. به دونکته اشاره می‌کنم. ما دو امر را با خزانه کل کشور انجام می‌دهیم. یکی از امور را خود دوستان شروع کرده بودند که در خصوص درخواست وجه الکترونیکی می‌باشد که در انتهای آن ما در بحث گواهی امضاء با آنها همکاری می‌کنیم. وهمچنین یک کار را با همکاری خزانه مرکز تجارت الکترونیک انجام داد و آن بحث خرید دستگاه‌های دولتی می‌باشد. که سامانه تدارکات الکترونیکی دولت که مخفف آن ستاد می‌باشد. در اینجا خریدی اتفاق می‌افتد و تمام ذی‌حسابها در آن درگیر خواهند بود. یعنی در حال‌حاضر در پایلوتی که برای دو وزارتخانه انجام شده و در پایان سال به اکثر دستگاهها نیز تصدی پیدا می‌کند، در آنجا خود ذی‌حساب با گواهی امضاء وارد سامانه می‌شود و دستور پرداخت صادر می‌کند و تاییدیه پرداخت می‌دهد.

همکاران ما چندین جلسه پرسش پاسخ توجیهی در خزانه راجع به سامانه ستاد و اینکه چه‌طور از این گواهی امضاء استفاده کنند و توجیه شوند برگزار کرده‌اند. و اکثر غریب به اتفاق ذیحساب‌ها در مرکز در دستگاه اجرایی ملی توجیه شده‌اند و خود خزانه هم چون بحث درخواست وجه را داشته تمام ذیحساب‌ها توجیه می‌کند که چگونه سیستم را عملیاتی ‌کنند. برداش ما این است که ذیحساب‌ها با روی باز استقبال کرده و انشا‌ء‌الله جزوء سامانه‌های موفق خواهد بود.

کارشناس برنامه(‌آقای مهندس صائبی): آیا در حال حاضر آماری از استفاده از این سیستم‌ها بر مبنای امضاء دیجیتال وجود دارد؟

میهمان برنامه(آقای مهندس هادی‌پور): سامانه ستاد که در حال حاضر در وزارت بازرگانی است. ستاد وزارت بازرگانی و ستاد وزارت آی‌سی‌تی((ICT به عنوان پایلوت بوده و برای بیست‌وشش قلم کالا، و تا آنجا که من از دوستان مطلع بودم، شب عید برای دو استان به دستگاه‌های اجرایی استانی آموزش دادند و آنها هم به زودی وارد سیستم شده و شروع خواهند کرد به بهره‌برداری. طبق پلنی که انجام شده تا پایان سال ۱۳۹۰ تمام دستگاههای ملی وارد سیستم شده و بیست‌وشش قلم کالا را به صورت الکترونیکی خرید خواهند کرد.

کارشناس برنامه(‌آقای مهندس صائبی): امیدوارم که تمام این مسائلی که صحبت کردیم به صورت سیستمی در سازمانهای دولتی اتفاق بیافتد.

راجع به مفاهیم مختلفی صحبت شد. در جلسه گذشته از مخاطبین عزیز خواسته بودیم مصادیقی که برای استفاده از گواهی امضاء دیجیتال به ذهنشان می‌رسد و ضرورت و لزوم آن را احساس می‌کنند به ما اطلاع دهند. در این جلسه هم به همین صورت خواهش می‌کنم در مواردی که به ذهنشان می‌رسد که ما می‌توانیم از درخواست‌های امضاء شده و معتبر از گواهی امضاء دیجیتال استفاه کنیم حتما به ما اطلاع دهند.

ما در حاضر با مفاهیی مثل دورکاری، دولت الکترونیک، کاهش هزینه و یا جهاد اقتصادی که به هرحال سرلوحه عملکرد و برنامه‌ریزی‌های سال ما هست، تلاش می‌کنیم به هر ترتیبی هزینه را کاهش دهیم، تلاش می‌کنم به هر ترتیبی زمان را کاهش دهیم، تلاش می‌کنیم به هر ترتیبی کاربردی را خلق کنیم که زمان و هزینه کمتری در این زمینه در سازمانهای ما صرف شود.

از ابتدای برنامه بسیار تاکید کردیم که یک سازمان به سادگی می‌تواند با هر نوع برنامه نرم‌افزاری که در اختیار دارد از این سیستم استفاده کند. از آقای مهندس هادی‌پور می‌خواهیم که چند مورد از مصادیق کاربردی را ذکر کنند که برای مخاطبین ما قابل درک باشد. که مخاطبین این برنامه مدیران شرکتها و سازمانهای خصوصی و نیمه‌خصوصی و دولتی هستند، کسانی که باید نرم‌افزارهایشان را طوری تغییر دهند.

میهمان برنامه(‌آقای مهندس هادی‌پور): در بعضی از موارد مهم بوده و گستردگی آن بسیار زیاد است و مشخصا در قانون برنامه پنجم تکالیفی تعیین شده است. به عنوان مثال سازمان امور مالیاتی، طبیعتا با حجم زیادی از مودیان مالیاتی اعم از اشخاص حقیقی و یا حقوقی طرف‌حساب خواهد بود که رفت‌و‌آمدهای زیادی را برای سازمانها دارد و اسناد و مدارک بسیاری جابه‌جا خواهد شد. در اینجا تکلیف قانونی وجود دارد که با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک تمام عملیات امور مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی و تمام اسناد و مدارکی که یک مودی مالیاتی می‌خواهد در اختیار سازمان قرار دهد را مبتنی بر گواهی امضاء الکترونیکی انجام دهد. پس در یک بخش دولت متولی است که برنامه‌ریزی کند در کارگروه فاوا و در قانون برنامه پنجم مصادیق آن شناسایی می‌شود و تصویب می‌شود و وارد بخش عملیاتی می‌شود. فارق از این در بعضی موارد مردم می‌توانندبه دستگاه‌های حاکمیتی کمک کنند، به هر حال کسی که خدمتی را می‌گیرد بهترین کسی است که می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد. یک مثال ساده بیان می‌کنم: در حال حاضر کارت سوخت در کشور جا افتاده است، اگر کسی کارتش گم شود و یا بخواهد تقاضای المثنی کند، موظف است که یک سری مدارک را در شعبه پست و یا دفتر پلیس+۱۰ ارائه دهد. و حال اینکه سامانه از نظر امنیتی چگونه باشد و آیا مردم دسترسی دارند یا نه مورد بحث ما نیست. اما سامانه کارت سوخت می‌تواند یک سرویس جانبی ارائه دهد که اگر وارد سیستم خودش هم نشود و کسی که متقاضی صدور مجدد کارت سوخت است، آن را در غالب فرمی که مدارکش را نیز در آن الحاق کرده‌است، به صورت یک سند امضاء کند و برای سامانه ثبت کارت سوخت ارسال نماید. مبتنی بر این در سامانه فرآیند صدور مجددکارت انجام شود و کارت به دست متقاضی برسد. در اینجا متقاضی نه به جایی مراجعه کرده و نه حرکت خاصی انجام داده بلکه از طریق اینترنت تقاضای خود را اعلام کرده است. از این نوع مصادیق مردم می‌توانند شناسایی کند و پیشنهاد دهند.

مجری برنامه: درحال حاضر کدام یک از سازمانها و نهادها در کشور از امضاء دیجیتال استفاده می‌کنند؟

میهمان برنامه(آقای مهندس هادی‌پور): اولین دستگاهی که در این حوزه در کشور پیشرو بوده است وزارت بازرگانی می‌باشد. و در حوزه نرم‌افزارهای مبتنی بر PKI هم وزارت‌بازرگانی پیش قدم شد. اولین سامانه‌ای که در کشور عملیاتی شد سامانه ثبت سفارش و واردات کالا می‌باشد. امروزه با توجه به اینکه این حوزه تازه است، تعداد نرم‌افزارهای PKI Enabled خیلی زیاد نیست. و درحال حاضر علاوه بر ثبت سفارش مواردی که به آن اضافه شده است زحماتی است که همکاران در حوزه بورس متقبل شده‌اند. سامانه املاک است که در این راستا وزارت بارزگانی حرکت کرده‌است. در جلسه بعد اشاره خواهیم کرد که در صنعت IT در خصوص بعضی سامانه‌ ها چه فعالیت‌هایی کرده‌ایم. ولی در حال حاضر تعداد اکتیو سامانه‌ها خیلی زیاد نیست.

کارشناس برنامه(‌آقای مهندس صائبی): از حضور و همکاری مهندس هادی‌پور نهایت تشکر را دارم و امیدوارم دولت محترم و دستگاههای اجرایی و ارائه دهنده خدمات عمومی که واقعا دغدغه خدمت به مردم را دارند و حقیقتا زحمت می‌کشند با یک رویکرد ساده به مسائل ممکن و میسر بپردازند که یک همت می‌خواهد که اطلاع‌رسانی شود و این امکان را در اختیار متقاضیان و مخاطبان قرار دهند. واقعا مهم است برای مخاطب و مشتری یک سازمان که بدون اینکه از از منزل خارج شود توسط اینترنت بتواند مدارکش را ارسال کند و درخواستش را به سازمان دولتی ارائه دهد. سازمانهای دولتی بیشتر از من به این موضوع واقفند و مشرفند که وجود برخورد فیزیکی بین کارشناسانشان و عامه مردم باعث بروز مسائل زیادی خواهد شد. وقتی شما با یک امضاء دیجیتال همان درخواست را می‌دهید دیگر این برخوردها نخواهد بود و هزینه‌ها بسیار کاهش خواهد یافت و تکریم ارباب رجوع که سالهای سال در دستور کار همه ما قرار گرفته است انشاء‌الله میسر خواهد شد. در برنامه‌های آینده به مباحث مربوط به شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده سرویس‌های نرم‌افزاری خواهیم پرداخت و بحث امضاء دیجیتال را به سرانجام خواهیم رساند.

عوامل این برنامه

· سردبیر و نویسنده: خانم مرضیه سالک

· گوینده: سرکار خانم خواجه نوری

· کارشناس برنامه: آقای مهندس علیرضا صائبی

· تهیه کننده: خانم میترا معروفی

· گزارشگر: خانم افشار

· نشر الکترونیک: خانم کریمی



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

تبعات حقوقی و قانونی گواهی دیجیتال در ایران

زمان مطالعه: 11 دقیقه برنامه به سوی فردا که روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۱:۱۰دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می‌‌شود ...