آموزش ITIL

زمان مطالعه: 6 دقیقه

آموزش ITIL با هدف ایجاد مهارت‌های لازم برای مدیریت فناوری اطلاعات در یک مجموعه صورت می‌پذیرد. این مجموعه می‌تواند یک شرکت کوچک چند نفره و یا واحد فناوری اطلاعات یک سازمان بزرگ باشد. مخاطب اصلی آموزش ITIL معمولا مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان مسئول در مجموعه هستند و انتظار می‌رود پس از استقرار ITIL در مدیریت فرایندهای فناوری اطلاعات، هزینه ارائه این خدمات به نحو موثری در مجموعه کاهش یابد.

ITIL چیست؟ :: ویدئو جلسه اول آموزش ITIL
نظرات شرکت کنندگان دوره‌های حضوری آموزش ITIL :: شرح سوابق ارائه دهنده دوره
سفارش DVD آموزش ITIL (آموزش ویدئویی)

آموزش ITIL

هدف دوره | مخاطبین | سرفصل مطالب | مزایای دوره | محتوای DVD | سفارش DVD

معمولا دوره‌های آموزش ITIL در سطوح مختلف و با دو هدف عمده برگزار می‌گردند:
۱- آموزش‌های محتوایی ITIL و ITSM که شامل آشنایی با فرایندهای ITIL برای مدیریت خدمات فنّاوری اطلاعات و رویه‌های استقرار آن در سازمان هستند.
۲- آموزش ITIL ویژه آمادگی برای آزمون‌های بین‌المللی، که معمولا بیشتر به سوالات و روش پاسخگویی به آنها می‌پردازد. هرچند این آزمون‌ها بسیار هزینه بردار بوده و نزد سازمانهای داخل کشور نیز خیلی شناخته شده نیست، اما علاقمندان می‌توانند از اینجا اطلاعات کامل‌تری در زمینه سطوح اصلی مدارک ITIL کسب نمایند. این سطوح به ترتیب شامل سطح پایه (Foundamental)، سطح میانی (Intermediate)، سطح متخصص (Expert) و سطح پیشرفته (Master) هستند.

آموزش ITIL نیاز به پیش نیاز خاصی نداشته و علاقمندان می‌توانند فراگیری آن را از دوره‌های “مبانی و مفاهیم مقدماتی ITIL” آغاز نمایند.

برای اطلاع از محتوای دوره آموزش ITIL و بعضی دستاوردهای آن ویدئو زیر را ببینید.

جلسه اول از آموزش ITIL (مبانی و مفاهیم مقدماتی)

هدف دوره | مخاطبین | سرفصل مطالب | مزایای دوره | محتوای DVD | سفارش DVD

هدف دوره آموزش ITIL (آموزش ویدئویی):
هدف از ارائه این مجموعه، آشنایی با مبانی و مفاهیم مقدماتی مطرح درحوزه مدیریت فناوری اطلاعات بر مبنای ITIL و ایجاد آمادگی برای شرکت در آزمون ITIL Foundation درنظرگرفته‌شده‌ است. همچنین عزیزانی که قصد گذراندن دوره ITSM (طراحی مکانیزم‌های مدیریت فناوری اطلاعات) را دارند، می‌توانند از طریق آشنایی با مفاهیم مطرح در این دوره، با مفاهیم اولیه مطرح در حوزه مدیریت خدمات (Service Management) آشنا شده و برای حضور در دوره ITSM که با هدف ایجاد مهارت‌هایی برای استقرار ITIL در سازمان طراحی شده، آمادگی لازم را کسب نمایند. پاسخ به سوالاتی نظیر موارد زیر از جمله اهداف این دوره است:
ITIL چیست و چه کاربردهایی در مدیریت فناوری اطلاعات دارد؟
● شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ دنیا از چه روش‌هایی برای مدیریّت فنّاوری اطلاعات استفاده می‌نمایند؟
● اجزاء و فرایندهای ITIL شامل چه مواردی است و هریک چه نقشی در مدیریت واحد یا شرکت ارائه دهنده خدمات IT دارند؟
● آیا ITIL می‌تواند باعث کاهش هزینه یا بهبود سطح سرویس در سازمان یا شرکت گردد؟
طبیعتا طراحی این دوره بصورت ویدئوهای آموزشی قابلیت بازخوانی و مرور مجدد بخش‌های مختلف درس را برای خواننده فراهم می‌آورد که خود تاثیر زیادی در فراگیری موثر ITIL و فرایندها و اصطلاحات آن خواهد داشت.

مخاطبین دوره:
● مدیران فناوری اطلاعات
● مهندسین نرم‌افزار، مدیران بانک‌های اطلاعاتی و متخصصین فناوری اطلاعات
● مدیران و متخصصین صنایع (تا حدودی آشنا به موضوعات بانکهای اطلاعاتی)
● دانشجویان فناوری اطلاعات، مهندسی نرم‌افزار و صنایع

سرفصل‌ها و موضوعات دوره آموزش ITIL (آموزش ویدئویی):
سرفصلهای این دوره آموزشی به قرار زیر طراحی گردیده است:
● مقدمه‌ای بر مدیریت فناوری اطلاعات
● مروری بر نقش ITIL در مدیریت IT
● مقدمه‌ای بر اجزاء‌ و فرایندهای ITIL
● شرح و توضیح مفاهیم مطرح در فرایند تدوین استراتژی و سبد خدمات . Service Strategy
● شرح و توضیح مفاهیم مطرح در فرایند طراحی خدمات . Service Design
● شرح و توضیح مفاهیم مطرح در فرایند Service Transition
● شرح و توضیح مفاهیم مطرح در فرایند بهره‌برداری از خدمات . Service Operation
● شرح و توضیح مفاهیم مطرح در فرایند بهبود مستمر . Continual service improvement
● ارائه یک چارچوب ذهنی برای درک بهتر مفاهیم ITIL

مزایای دوره:
● این دوره برای عزیزانی که فرصت شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارند و همچنین عزیزان شهرستانی که برای حضور در دوره می‌بایست هزینه‌های زیادی را متحمل شوند طراحی و تدوین گردیده است.
● مزیّت اصلی این دوره، طرح موضوع و بحث پیرامون مباحث کاربردی در حوزه مدیریت IT (علاوه بر مفاهیم ITIL) است که در دوره‌های گذشته بسیار مورد توجه دانشجویان قرارگرفته است.
● در این دوره علاوه بر بیان مفاهیم مطرح در هریک از حوزه‌های مختلف ITIL، کاربرد هر مفهوم نیز با بیان مثال‌های متعدد مورد آموزش و بحث توسط دانشجویان قرارمی‌گیرد و تلاش شده تا مثال‌ها از میان پروژه‌های واقعی گذشته انتخاب شوند تا درک ساده‌تری از آن بوجود آید.
● با توجه به اهمیت آشنایی دانشجویان با عبارات و واژه‌های مصطلح در ITIL، این عبارات در قالب یک واژه‌نامه توسط مدرسه فناوری اطلاعات تهیه شده و از سایت کافه بازار ( واژه‌نامه ITIL ) قابل دریافت و استفاده است. توصیه می‌شود این واژه‌نامه را دریافت نموده و در زمان آموزش و استقرار ITIL از آن استفاده نمایید تا بتوانید مسائل را با ادبیات صحیح بیان نمایید.  

محتوای DVD آموزش ITIL (آموزش ویدئویی):
DVD آموزشی که در اختیار شما قرارخواهد گرفت، شامل موارد زیر است:
● ۲۰ جلسه آموزش ویدئویی
● ویدئوهای آموزشی ITIL
● اسلایدهای آموزشی ITIL Foundation شرکت Northgate
● کتب مرجع ITIL
● نمونه سوالات آزمون بین المللی ITIL Foundation
● کلیشه اسناد مورد استفاده در استقرار ITIL مانند سند مدیریت تغییرات، سند مدیریت حوادث و مانند آن
● چند نمونه بررسی موردی استقرار ITIL
● برخی مستندات تکمیلی در زمینه مدیریت سرویس و مدیریت IT

نحوه سفارش DVD آموزشی:
● قیمت DVD آموزش ITIL (مبانی و مفاهیم مقدماتی) -/۱۷۰,۰۰۰ تومان بوده و برای دانشجویان با بیش از ۱۰% تخفیف معادل -/۱۵۰,۰۰۰ تومان است. شما می‌توانید این DVD را به همراه مجموعه آموزش استقرار ITIL (با ۲۰% تخفیف) به قیمت -/۲۷۰,۰۰۰ تومان تهیه فرمایید.
● در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی، لطفا با شماره تلفن ۶۶۴۶۵۴۲۲–۰۲۱ (مدرسه فنّاوری اطلاعات) یا آدرس پست الکترونیکی support [at] saebi [dot] ir تماس حاصل فرمایید.
● در صورتی که عضو کتابخانه ملّی هستید، می‌توانید به صورت رایگان از دروس این مجموعه استفاده کنید. ( دسترسی در کتابخانه ملّی )
● برای سفارش DVD آموزشی یا کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به یکی از طرق زیر اقدام نمایید:
۱٫ برای خرید مستقیم DVD آموزشی، وجه مربوطه را از طریق اطلاعات مندرج در صفحه ثبت نام واریز نموده و کد پیگیری واریز خود را به همراه آدرس و شماره تلفن، از طریق یکی از راه‌های ارتباطی (تلفن، پست الکترونیکی یا پیامک) به همکاران مدرسه فنّاوری اطلاعات اعلام فرمایید تا DVD برای شما ارسال گردد. ارسال مجموعه آموزشی در تهران از طریق پیک موتوری و برای عزیزان ساکن در شهرستان‌ها، از طریق پست پیشتاز انجام خواهد پذیرفت (برای ارسال از طریق پست، ارسال کد پستی در زمان سفارش ضروری است).
۲٫ عبارت ITILC را به شماره ۱۰۰۰۰۳۰۳۱ پیامک کنید، تا همکاران مدرسه فنّاوری اطلاعات برای هماهنگی‌های بعدی با شما تماس حاصل نمایند.
۳٫ عزیزانی که در تهران سکونت دارند، می‌توانند پس از ثبت سفارش، DVD را با پیک موتوری دریافت نموده و وجه مربوطه را در زمان تحویل DVD پرداخت نمایند.

توضیحات(لطفا این بخش را با دقّت مطالعه فرمایید)
● برای استفاده از تخفیف دانشجویی، لازم است عزیزان دانشجو در زمان سفارش، تصویر کارت دانشجویی خود را به آدرس پست الکترونیکی support [at] saebi [dot] ir ارسال نمایند.
● هزینه اعلام شده از سوی شرکت پست برای ارسال مجموعه آموزشی از طریق پست پیشتاز برای تهران ۳۰ هزار تومان و برای شهرستان‌ها ۳۵ هزارتومان اعلام شده است و شایسته است عزیزانی که تمایل به دریافت بسته آموزشی از طریق پست پیشتاز را دارند، هزینه پستی را در زمان سفارش (علاوه بر وجه DVD آموزشی) به حساب مدرسه فنّاوری اطلاعات واریز نمایند.
● عزیزان می‌توانند در صورت وجود هرگونه سوال، ابهام یا وجود اشکالی در استفاده از DVD با شماره تلفن‌های مدرسه فنّاوری اطلاعات تماس حاصل نموده و سوالات خود را با کارشناس پشتیبانی در میان بگذارند.
● در صورت وجود هرگونه اشکال یا ایراد در DVD آموزشی، کافیست با مدرسه فنّاوری اطلاعات تماس حاصل نمایید تا DVD مربوطه بصورت رایگان برای شما تعویض گردد.
● شما می‌توانید تا ۷ روز از زمان خرید، DVD آموزشی را مرجوع نموده و شماره حساب خود را به همکاران مدرسه فنّاوری اطلاعات اعلام فرمایید تا تمام وجه پرداختی به حساب شما واریز گردد.
● کاربرانی که در مشاهده ویدئو کلاس‌های دوره ITIL با مشکل مواجه شده‌اند، می‌توانند با توجه به جدول زیر و بر اساس مشخصات نسخه ویندوز دستگاه خود، نرم‌افزار Codec مربوطه را دانلود و نصب نمایند:

نسخه Windows نسخه Codec پیشنهادی
ویندوز ۷ نسخه ۳۲ یا ۶۴ بیتی نسخه ۳۲ بیتی نرم‌افزار codec موجود در بخش راهنمای DVD
ویندوز ۸ نسخه ۳۲ بیتی نسخه ۳۲ بیتی نرم‌افزار codec موجود در بخش راهنمای DVD
ویندوز ۸ یا ۸٫۱ نسخه ۶۴ بیتی ۱٫ نصب نسخه ۳۲ بیتی نرم‌افزار codec موجود در بخش راهنمای DVD
۲٫ (در صورت عدم رفع مشکل) دانلود نرم‌افزارK-Lite Mega Codec Pack v14.1.5
ویندوز ۱۰ نسخه ۳۲ یا ۶۴ بیتی دانلود نرم‌افزار K-lite Mega Codec Pack v11.6.5

● بنا به صلاحدید وزارت ارشاد امکان ارائه نسخه کامل کتاب های پنج گانه ITIL در DVD میسر نشد و دوستان عزیزی که علاقمند به مطالعه نسخه ۲۰۱۱ این کتب هستند می توانند نسخه کامل کتاب های ITIL را از اینجا دانلود نمایند.
● چنانچه علاقمند به تهیه DVD آموزش ITIL هستید، ولی پرداخت هزینه آن برای شما دشوار است، لطفا موضوع را با همکاران مدرسه فنّاوری اطلاعات در میان بگذارید تا در حد امکان بتوانیم در این زمینه کمک کنیم. :-)



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

درخواست تغییرات نرم‌افزار

زمان مطالعه: 7 دقیقه درخواست تغییرات نرم‌افزار سندی است که شامل درخواست‌های ذینفعان مجاز و معتبر برای ایجاد هر ...